Högkonjuktur?
Vad sägs om följande (inte alls kompletta) lista över nya (eller nästan nya) båtar mellan 30-45 fot? Det går inte en dag utan att det lanseras ännu fler…
Arcona 430
Arhambault 40
Baltic 43 Daysailor
Carat
CB 96 Racer
CR 360
Dehler 44
Dragonfly 35
Dufour 425
Dutch Carbon 36
Elan 410
Euro 42
Grand Soleil 40
Grand Soleil GP42
Hanse 430e
J/122
Ker 39
Luffe 45
Landmark 43
Malö 40
Maxi 1300
Najad 355
Omega 10 DS
Pronavia 42
Pogo 40
Salona 42
SunBeam 34
SunFast 3200
Swan 42/ClubSwan
Sweden Yachts 40
Team Heiner 38
X-34
X-41 OD
XC-45
Feb 1, 2007 @ 14:41
Jo, och inte blir seglingen billigare för det. Kostnader för pluggar och formar får betalas av allt kortare serier. Vissa tillverkare kör dock den andra vägen och förändrar inte något på sina produkter förrän tillverkningen upphör. Som ägare av en First 40.7 (bortåt 1.000 tillverkade) har jag förvånats över att priset kunnat hållas relativt lågt.
Vid kontakter med tillverkaren har jag föreslagit ett par förbättringar – bl.a. flyttning av lyfthandtaget till ankarboxen. Detta sitter så långt förut, att man antingen ramlar framlänges när man tar i eller får hänga i knävecken i förpulpit för att komma tillräckligt långt fram. Men nej, man vidtar inga förändringar. Så man får väl stå ut med vissa tokigheter när man därmed kan få en komplett och välutrustad 40-fotare klar för racing och cruising under 2 milj.
Feb 1, 2007 @ 15:01
Du får väl ställa dig i kö för nya First 40 (2008?) och hoppas att man fått med dina ändringar där :-)
Feb 2, 2007 @ 14:19
Ang 40.7.
Bengt Falkenbergs 40.7 är nr 700
/AA
Feb 2, 2007 @ 14:24
Det är inte illa för en 40-fotare!!!
Var det bara ren tur att han fick det numret?
Feb 2, 2007 @ 17:06
Irland stopover for Volvo Ocean Race och Patches gor en Mean Machean.