Skip to content

22 Comments

  1. Pär
    Sep 11, 2007 @ 21:50

    Polar länken funkar inte :-( Ska bli spännade o se vad som händer med FT 10…1.35 i lys….vad hade du på 109 :an ? Kul båt helt klart men uppförsbacke i allt över 8 m/s känns lite tveksamt kanske…

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Sep 11, 2007 @ 22:26

    Fixad!

    TCC=1.128 är rejält snabbare än en J/109 som kommer in på 1.030. Normala båtar hamnar (efter ett par år) på 1.25 gånger TCC, vilket skulle innebära 1.41 för FT10. Så här har de varit snälla…

    Melges 24 med TCC=1.018 ger LYS 1.27 (faktor 1.25).

    Reply

  3. Jan
    Sep 12, 2007 @ 08:50

    Båten på Tallinn Race kom om oss på slutet med 11st benpar hängande ut på sidan. Jag misstänker att man inte ville få för dåligt resultat i en så uppmärksammad tävling. Igår seglade den rätt så jämnt med en X-35:a på tisdagstävling. Däremot hittar jag inget officiellt lys-brev för den.

    Reply

  4. Nisse
    Sep 12, 2007 @ 09:14

    Vid en första anblick verkar den ha en uppenbar fördel gentemot HP1020 : den finns !

    Mvh

    /N

    Reply

  5. M
    Sep 12, 2007 @ 10:20

    Krävs det 11 benpar för att trycka ner den så är sannolikheten för att det blir fler än någon enstaka båt i Sverige ganska låg…

    Reply

  6. Anssi
    Sep 12, 2007 @ 11:35

    Hiho!

    I have no clue where Jan comes up with his figures. We had 10 people on board for the Hki-Tallinn Race, including two 50kg reporter-girls from Helsingin Sanomat. A crew of 6-7ppl is quite enough for the Tiger, perhaps 8 if it’s really windy and a offshore race.

    Best regards,

    Anssi Sallinen
    FIN-10738 “Tigru”
    http://www.flyingtiger.fi

    Reply

  7. Jan
    Sep 12, 2007 @ 12:14

    Anssi,
    Perhaps we calculated wrong then but that was the number that we ended up with. Sorry if it was wrong. However you seemed to be able to sail with good balance in about 18-20 knots of wind inside Tallinn Madal without a reef in the main.

    Reply

  8. Bertil
    Sep 12, 2007 @ 12:54

    Skitkul att nån tar hit denna båt som säkert fyller ett tomrum bland alla klasser (låter ironiskt men det är det verkligen inte)
    Jag är verkligen sugen på en FT10. Lite fundersam över priset bara.
    För något år sedan kostade en FT10 44.000USD.
    44.000 x 6,75 (dagens dollar-kurs) x 1,25 (moms)= 371.250:-
    Det som varit denna båst största styrka är det låga priset. Vad är det som kostar. Visst, frakt och segel men ändå…
    En båt som CB66 kommer nog aldrig att bli den succe som många trodde, eftersom priset är för högt (+ en del tekniska problem). Jag vet att det är olika storlek på båtarna, men i båda fallen har det låga priset varit ett tungt argument. Det vore väldigt synd att se hur en bra klass dör redan innan den nått landet.

    Reply

  9. Bertil
    Sep 12, 2007 @ 12:58

    PS. Ta bort de röda stripen. Med dom ser denna fräcka båt ser ju ut som en hottad Albin Cumulus!

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Sep 12, 2007 @ 13:28

    De röda stripen är väl till för att lura LYS-kommittén att det verkligen är en hottad Albin Cumulus :-D

    Reply

  11. MICKEY
    Sep 12, 2007 @ 15:06

    Mellan 7-8 pers i besättningen!!!!!Glöm att denna båt kommer sälja bra i Sverige, gastbrist är det som sabbar mycket av seglingen idag tyvärr, denna båt hjälper nog inte hur kul den än verkar vara. En ny båt ämnad för racing och cruising för max 4 pers skulle nog slå med rätt pris..

    Reply

  12. Feffe
    Sep 12, 2007 @ 19:44

    Då är Stern 33 helt rätt.

    http://www.parnuyachts.com

    Jag var på vippen att beställa en för två år sedan. 84 000 eur plus moms är väl ganska bra pris. Den har tydligen vunnit det mesta i Holland.

    // Fefe

    Reply

  13. Ric.
    Sep 12, 2007 @ 20:20

    Var kommer prisuppgiften på 620 t. kr. från? Jag har för mig att jag såg priser på drygt 300 i Hong Kong när jag kikade runt lite i våras..
    Hur ser hon ut invändigt..? Syns bra på denna videon (notera countrymusiken rakt igenom.. hrmm.)

    http://www.youtube.com/watch?v=A9PVTCMuRT8

    Fanns också en annan video när de seglade vid San Fransisco tror jag och man bland annat såg den broacha ganska kvickt men hittar inte den nu.. ngn. som hittat den?

    Reply

  14. Ric.
    Sep 12, 2007 @ 21:35

    Jan,
    du skriver om tisdagssegling. Var finns denna FT 10?

    Reply

  15. Jan
    Sep 12, 2007 @ 23:04

    I Helsingfors, Finland. Vet dock inte vid vilken segelförening, men skulle gissa på KoPu på Björkholmen.

    Reply

  16. Ric.
    Sep 13, 2007 @ 08:40

    Ok, tack.
    Det var lite långt härifrån Göteborg.

    Reply

  17. Jan
    Sep 13, 2007 @ 11:46

    Vaddå, det går ju direktflyg… ;)

    Reply

  18. Håkan
    Sep 13, 2007 @ 15:16

    Feffe, varför blev det ingen Stern 33?
    Vet du nåt om den?
    Behövs ballast-tankar?

    Det verkar vara en kopia av X-99 i X-35 form?

    Mvh / Håkan

    Reply

  19. Bertil
    Sep 13, 2007 @ 16:08

    Stern 33: 3900Kg
    FT 10: 1980Kg
    Det byggs för få lätta båtar!

    Reply

  20. Feffe
    Sep 13, 2007 @ 16:14

    Jag flyttade till hus i samma veva så det fick bli ett nytt badrum istället:-)

    Jag hade en hel del kontakt med upphovsmannen, en trevlig Holländare, enligt honom behövs inte ballast-tankarna vid normal segling. Den första båten “Jager” har sopat banan i Holland och båt nummer två som är mer cruising-utrustad har fått bra betyg i båtpressen. Tittar man på specen ser det ut att vara en hel del bra beslag och justa segel i priset 84 000 Eur. Är det någon som är intresserad kan jag förmedla kontakten ägaren av konceptet.

    // Feffe

    Reply

  21. Feffe
    Sep 13, 2007 @ 16:23

    Bertil,

    Vill du ha en lätt båt så titta lite extra på Lutra 30 från Pärnu. Ca 1900 kg och kol-mast. Smaskens !

    // Feffe

    Reply

  22. Håkan
    Sep 13, 2007 @ 23:32

    Feffe, det var ett dyrt badrum ;-)

    Maila mig gärna på hhedstrom2369@hotmail.com

    Mvh / Håkan

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.