Sweet… Corby 33

Corby 33
John Corby har ju tidigare varit med på blur, nu senast med sin skitsnygga Corby 43 “Full Metal Jacket”.

Det finns faktiskt lite svensk anknytning också, via Fredrik Bergström som jobbar tillsammans med Corby. Tills nån snidar ihop en GP 33 (ryktet säger att det skall byggas under vintern) så verkar detta vara en av de skojigare båtarna runt 10 meter.

Mått: 10.0 x 2.95 x 2.2 m x 4200 kg
IRC 1.034-1.046
P 13.3, E 4.6, FL 14.7, LP 4.2, SPA 90

Corby 33
Dessutom har vi fått en 33:a till Sverige. Här har vi Richard Göranssons “Inga of Sweden”. Bra fart på Runt Lidingö, så det skall bli spännande att se henne nästa år. Nedan Richards kommentarer:

Jag har känt till Corby och varit intreserad av hans båtar rätt länge. Åtminstonde sedan slutet av 90-talet när man började se vartåt det barkade med IMS regeln. Jag var tidigt ivrig anhängare av IMS och var med att ta fram en Farr 31:a som vi byggde här i Sverige. Skälet till det var naturligtvis att IOR båtarna blivit sådana tröga bastarder. Man ville ju ha en båt som gjorde att det fläktade lite i ansiktet när man var ute och körde och som gick fort i nedförsbacke. Det gjorde 31:an, den var lagom stor oxå, man seglade 6-7 gubbar och den årliga budgeten för segel och utrustning var överkomlig. Tidiga IMS båtar som 31:an var styvare än de senare, i allmänhet starkt byggda och sjövärdiga. Inte helt olika dagens IRC båtar.

Jag var först ute efter en Corby 29:a och kontaktade då John Corby och Fredrik Bergström. Jag hade bekanta i England som seglade en framgångsrikt. Jag tyckte dock att den var en aning liten. Egentligen inte seglingsmässigt utan proportionerna stämde helt enkelt inte med min uppfattning om vad som gör en båt vacker. När jag såg de första skisserna på 33:an satte jag mig genast ner med Fredrik och snart var vi överens och kontraktet var skrivet med levarans i april 2007, lagom att komma igång till Lidingö Runt. Jag ansåg att tiden var knapp men Fredrik försäkrade att några förseningar inte var att vänta. Några dagar innan leverans var han dock tvungen att medge att där kunde bli någon veckas försening. Båten levererades till slut någon dag innan midsommar, en vecka innan Gotland men det var lite småpyssel kvar innan den skulle bli fullt seglingsduglig. Kölen skulle skruvas dit och spacklas, roder skulle spacklas och monteras. Motor, el och vvs skulle installeras samt det mesta av däcksutrustningen skulle monteras. Jag fick hjälp med plats och några gubbar av Jesper Nordström (J-Boats). Vi var nära att klara det men ett bakslag på slutet gjorde att vi var tvungna att ge upp tankarna på Gotland.

Hur seglar båten då? Som väntat kryssar hon bra, framför allt otroligt högt. Det märks t.o.m. utan referensbåtar runt sig. Det stora rodret (sticker nästan lika djupt som kölen) ger enormt mycket styrkraft och gör den lätt att segla för mindre rutinerade rorsmän som mig. Det ska till mycket för att få båten att broacha. Den styr som tusan faktiskt, blir man sur på fördäksgasten kan man med ett litet knyck lätt se till att han hamnar i sjön. Att slå går att göra på bråkdelen av en sekund tack vare styrförmåga och icke överlappande försegel. Båten är mycket trimkännslig som alla lättdrivna båtar.

Tyvärr var det inte mycket kappsegling kvar när vi väl kom igång. Vi hann bara med Kräftköret och Runt Lidingö samt lite träningsseglingar på Baggen. På Kräftköret startade vi uselt bland en massa skärgårds 95:or så var det halvind följt av 25 minuter kryss och sedan halvind hem igen. gick åt fanders. På Runt Lidingö gick det bättre, vi tog line honours och kunde hålla jämna steg med en Arcona 400 på länsen. Det var vi rätt nöjda med. Sedan fick vi stryk av en sk30 på uträknad tid. Vi seglade med ett provisoriskt LYS på 1.31 och det går möjligen att göra något åt den saken.

På dom Brittiska öarna ser det dock lovande ut. “Contango” är duktiga gubbar och verkar sopa rent på Irland. I Skottland är det en som gjort bra ifrån sig också. Tre båtar ställde upp på Cowes week men dom var just sjösatta och hade säkert en hel del problem för dom fullföljde inte många seglingar. “Contango” gjorde bäst ifrån sig.

Corby 33

Corby 33

Corby 33

Corby 33

Fler bilder på Corbys web och på Picasa.