Sweet… Corby 33
John Corby har ju tidigare varit med på blur, nu senast med sin skitsnygga Corby 43 “Full Metal Jacket”.
Det finns faktiskt lite svensk anknytning också, via Fredrik Bergström som jobbar tillsammans med Corby. Tills nån snidar ihop en GP 33 (ryktet säger att det skall byggas under vintern) så verkar detta vara en av de skojigare båtarna runt 10 meter.
Mått: 10.0 x 2.95 x 2.2 m x 4200 kg
IRC 1.034-1.046
P 13.3, E 4.6, FL 14.7, LP 4.2, SPA 90
Dessutom har vi fått en 33:a till Sverige. Här har vi Richard Göranssons “Inga of Sweden”. Bra fart på Runt Lidingö, så det skall bli spännande att se henne nästa år. Nedan Richards kommentarer:
Jag har känt till Corby och varit intreserad av hans båtar rätt länge. Åtminstonde sedan slutet av 90-talet när man började se vartåt det barkade med IMS regeln. Jag var tidigt ivrig anhängare av IMS och var med att ta fram en Farr 31:a som vi byggde här i Sverige. Skälet till det var naturligtvis att IOR båtarna blivit sådana tröga bastarder. Man ville ju ha en båt som gjorde att det fläktade lite i ansiktet när man var ute och körde och som gick fort i nedförsbacke. Det gjorde 31:an, den var lagom stor oxå, man seglade 6-7 gubbar och den årliga budgeten för segel och utrustning var överkomlig. Tidiga IMS båtar som 31:an var styvare än de senare, i allmänhet starkt byggda och sjövärdiga. Inte helt olika dagens IRC båtar.
Jag var först ute efter en Corby 29:a och kontaktade då John Corby och Fredrik Bergström. Jag hade bekanta i England som seglade en framgångsrikt. Jag tyckte dock att den var en aning liten. Egentligen inte seglingsmässigt utan proportionerna stämde helt enkelt inte med min uppfattning om vad som gör en båt vacker. När jag såg de första skisserna på 33:an satte jag mig genast ner med Fredrik och snart var vi överens och kontraktet var skrivet med levarans i april 2007, lagom att komma igång till Lidingö Runt. Jag ansåg att tiden var knapp men Fredrik försäkrade att några förseningar inte var att vänta. Några dagar innan leverans var han dock tvungen att medge att där kunde bli någon veckas försening. Båten levererades till slut någon dag innan midsommar, en vecka innan Gotland men det var lite småpyssel kvar innan den skulle bli fullt seglingsduglig. Kölen skulle skruvas dit och spacklas, roder skulle spacklas och monteras. Motor, el och vvs skulle installeras samt det mesta av däcksutrustningen skulle monteras. Jag fick hjälp med plats och några gubbar av Jesper Nordström (J-Boats). Vi var nära att klara det men ett bakslag på slutet gjorde att vi var tvungna att ge upp tankarna på Gotland.
Hur seglar båten då? Som väntat kryssar hon bra, framför allt otroligt högt. Det märks t.o.m. utan referensbåtar runt sig. Det stora rodret (sticker nästan lika djupt som kölen) ger enormt mycket styrkraft och gör den lätt att segla för mindre rutinerade rorsmän som mig. Det ska till mycket för att få båten att broacha. Den styr som tusan faktiskt, blir man sur på fördäksgasten kan man med ett litet knyck lätt se till att han hamnar i sjön. Att slå går att göra på bråkdelen av en sekund tack vare styrförmåga och icke överlappande försegel. Båten är mycket trimkännslig som alla lättdrivna båtar.
Tyvärr var det inte mycket kappsegling kvar när vi väl kom igång. Vi hann bara med Kräftköret och Runt Lidingö samt lite träningsseglingar på Baggen. På Kräftköret startade vi uselt bland en massa skärgårds 95:or så var det halvind följt av 25 minuter kryss och sedan halvind hem igen. gick åt fanders. På Runt Lidingö gick det bättre, vi tog line honours och kunde hålla jämna steg med en Arcona 400 på länsen. Det var vi rätt nöjda med. Sedan fick vi stryk av en sk30 på uträknad tid. Vi seglade med ett provisoriskt LYS på 1.31 och det går möjligen att göra något åt den saken.
På dom Brittiska öarna ser det dock lovande ut. “Contango” är duktiga gubbar och verkar sopa rent på Irland. I Skottland är det en som gjort bra ifrån sig också. Tre båtar ställde upp på Cowes week men dom var just sjösatta och hade säkert en hel del problem för dom fullföljde inte många seglingar. “Contango” gjorde bäst ifrån sig.
Fler bilder på Corbys web och på Picasa.
PelleL
Nov 4, 2007 @ 22:03
Jag tycker oxå Corby 33 är sweet…det är ju inte någon klassisk skönhet direkt men som alla Corby’s båtar har den något som gör den till en riktig segelbåt. Lagom storlek också…hmm undrar vad banken skulle säga? =) Med tanke på att dom mäter runt 1.04 i IRC verkar 1.31 i LYS inte helt galet.
Jocke_R
Nov 5, 2007 @ 12:42
Redan Peter…..
Riktigt cool båt. Tyvärr inte nån surfsläde, GP 33 är väl nästan ett ton lättare :D
Alexander
Nov 5, 2007 @ 15:13
Vad mäter en A-35a in på i IRC, så man kan jämföra lite..
Grattis till en cool båt Richard!
Mvh
Richard
Nov 5, 2007 @ 16:25
A35 mäter mellan 1.026 och 1.032 med symetrisk spin. Många tycker att det är för lågt så den har mäts om flera gånger men mättalet är vad det är.
Alexander
Nov 5, 2007 @ 16:58
Ok!
Det blir på kryssen ni har största övertaget antar jag!
Mvh
Peter Gustafsson
Nov 5, 2007 @ 17:33
Nedan lite kul jämförelser mellan IRC & LYS. Verkar som om alla nya båtar får 1.31 oavsett om de har TCC på 1.026 eller 1.082.
First 34.7 = 1.015 (LYS/1.25) LYS ) LYS=1.27
A 35 = 1.026 (LYS/1.29) LYS=1.32
Bavaria 35 Match = 1.030 (LYS/1.25) LYS=1.29
J/109 = 1.030 (LYS/1.27) LYS=1.31
First 36.7 = 1.034 (LYS/1.25) LYS=1.29
Bavaria 38 Match = 1.039 (LYS/1.26) LYS=1.31
Corby 33 = 1.040 (LYS/1.26) LYS=1.31
X-35 = 1.055 (LYS/1.27) LYS=1.34
Seaquest 36 = 1.082 (LYS/1.21) LYS=1.31
I senaste Segling hade Mattias Wilson en insändare om att han var snabbare än A-35 på både Gotland och Tjörn Runt “trots ett lägre LYS”. Frågan om det är så mycket att orda om när man ser siffrorna ovan.
Alexander
Nov 5, 2007 @ 18:24
Så du i din J/109 ska hålla jämna steg med Coby 33:an och Seaquest 36! Lycka till! :D
Andreas (milliways)
Nov 5, 2007 @ 18:46
Hei,
i Norge måler vår Seaquest 36 inn til 1.34 (tilsvarende X-35), 1.31 i Sverige er fasinerende lavt :-)
Andreas
Andreas (milliways)
Nov 5, 2007 @ 19:35
Hei Peter.
Forresten er er vel 1.082 IRC-tallet til Circus, med karbonrigg og masthead-spinnaker. Mellom 1.060 og 1.067 tror jeg de nye RP36’ene rater…
/a
PelleL
Nov 5, 2007 @ 20:46
Skillnaden mellan LYS och IRC är ju inte direkt hårresande, +/- 1-2% får man nog räkna med. A35 verkar ju lite utstraffad i LYS men den mäter ju onormalt bra i IRC så det är kanske inte helt galet heller. Seaquesten avviker åt andra hållet men 1.082 är riktigt riktigt högt för en 36-fots racer/cruiser så troligen är det exemplaret riktigt dåligt konfigurerat för IRC eller också är uppgiften på IRC fel. Det finns inget i måtten på Seaquest 36an som talar för att den skall gå så fort. Man kan också notera att de båtar som är tabellbåtar i LYS verkar ligga 1 pinne eller så lägre än mätbrevsbåtarna i snitt
styret
Nov 5, 2007 @ 21:42
Nice hoj!
Vad kostar den och finns det nån inredning?
Peter Gustafsson
Nov 5, 2007 @ 23:30
1.081 hade “Tundra” som är den båt, GBR4072C, som kom till Höllviken. 1.076 hade GBR9669T som väl är “Milliways”?
Vi vill se fler bilder av skönheten på http://milliways.seilmagasinet.no/ :-)
Patrick Lindblom
Nov 6, 2007 @ 00:00
Jag kan bekräfta att Circus är annorlunda bestyckad – mot tillverkarens inrådan, som anser att straffet för kolrigg och MH-spinne är för högt i förhållande till vad man får ut i fart. Men Circus har väl klarat sig rätt så hyfsat ändå resultatmässigt?
Lars S
Nov 6, 2007 @ 00:31
Det känns VÄLDIGT rätt att segla entyp (X-35) när dessa diskussioner tar fart igen….. Då kan man ju snarare se det höga lystalet som en kul grej, dvs att vår båt är bland de snabbaste….
Patrick Lindblom
Nov 6, 2007 @ 01:24
Snabba är ni säkert, men vad kör ni för tävlingar? Jag har faktiskt knappt sett en X-35:a vare sig före eller efter Gotland Runt…förutom en som låg vid bryggan vid Nynäs när vi körde Nynäs Höstregatta. Detta har förvånat mig oerhört. Var är ni?
Lars S
Nov 6, 2007 @ 08:26
Tjänare Patrick!
Om du tar fram kikaren ock tittat långt, långt för ut kommer du att se oss…. :)
Vi har kört vår OstkustCup (Lidingö-Sandhamn Open-GR-Oktoberpokalen). Utöver detta har båtarna kört mer lokala regattor. Några båtar körde dessutom VM i Kiel (40 båtar) och vår Scandinavian Cup i Köpenhamn (ca 20 båtar). Västkustbåtarna har utöver detta kört mycket med norrmännen och danskarna.
Min egen båt har nog seglats en 2-3 dagar i veckan…. Du vet i entypssegling måste man ju träna hårt…. Går inte att skylla på mätetal och sådant…. Kommer man efter vet man direkt att man själv seglat sämre än de andra….
Att du inte ser oss så mycket är att vi nu är en så pass stor klass att vi primärt planerar våra egna regattaserier. Inför nästa år håller vi dessutom på med ett nytt spännande Östersjö-projekt. Ett Baltic Championship. Vi kommer att vara minst 14 båtar i Sverige nästa år så nu händer det saker…..
Visst skulle det vara kul att samplanera mer med er IMS-seglare, men vi har helt enkelt haft lite olika preferenser gällande val av regattor. X-35-seglarna vill t ex ha mer bankappsegling…
Lars Sörqvist
Ordf Svenska X-35 Förbundet
Mats V
Nov 6, 2007 @ 08:33
Ang A-35. Fin båt men jag har aldrig läst en test-artikel (Båtliv) som överdrivit så märkligt; “15 knop på kryssen och 30 på undanvinden”. Häpp! Vad borde den då ha i mätetal…?
L
Nov 6, 2007 @ 09:42
Mats: Det är ungefär vad man klarar när man kör Formula Windsurfing och då går det fort…. Trist då artikelförfattare måste överdriva på det sättet. Det gör ju att man blir tveksam till hela tidningens seriositet….
Richard
Nov 6, 2007 @ 11:20
Någon frågade om 33an har inredning och visst den har 6 kojplatser pentry, navbord, mugg och diverse stuvutrymmen. Det är inte byggt i klassiska Oruststil men vad mer behöver man? För mig känns det bättre att kunna se fribord balkar och skott. Det känns tryggt på något vis och jag tycker det är vackert. Vad båten har kostat vet jag inte exakt längre men det rör sig kring en miljon + segel. Hör av er till fredrik@microspan.se så kan ni få mer info om 33an och 26an som byggs paralellt.
Marcus Sylvin
Nov 6, 2007 @ 13:27
Corby 33:an är helt klart en läcker båt, någon undrade vad vikt-skilnaden mellen den och GP var? Svaret är att GP33 är över 2 ton lättare
En läsare...
Nov 6, 2007 @ 14:28
Bäste Lars,
tack för din lektion i entypssegling. Lärorikt ! Har man kommit efter har man seglat sämre !
Sen vet vi att du är övertygad om att du gjort världens bästa båtval. Men, pardon my french, det börjar bli j-ligt tjatigt att du i varje mätetalsdiskussion predikar ditt budskap. Och som sagt var är ni ? 2 på tjörn runt, ingen på hermanö, 4 på lidingö runt, ingen på runt lidingö, 2 svenska på vm, 2 på nm. Och varför detta intresse för mätetal. Är det så att trots ditt flitiga entypsseglande så sneglar du lite på ditt hcp-resultat ?
Mvh
E.l
Kenneth
Dec 17, 2009 @ 23:05
Nån som vet nåt om Corby 34.7? Byggs båten? Pris, segelegenskaper osv. Allt är av intresse… På pappret ser hon mycket intressant ut tycker jag!
//Kenneth
PelleL
Dec 18, 2009 @ 08:58
Någon Corby 34.7 har jag inte hört talas om…..det finns några one-offer i den storleken, en 34 och 35 (som brunnit upp), en seriebyggd 33.5 (Axion 33.5) som är en insjöracer och två olika seriebyggda 33:or.
Peter Gustafsson
Dec 20, 2009 @ 10:30
Hej Kenneth,
min gissning är att det var någon som funderade på att dra igång tillverkning, men som så ofta blev det bara en prototyp…
http://web.me.com/jcboats/CorbyYachts/Oxygene_3.html
http://www.jlba.nl
http://www.jlba.nl/finale01.htm
http://www.jlba.nl/finale02.htm
http://www.jlba.nl/finale03.htm
http://www.jlba.nl/finale04.htm
http://www.boatdesign.net/gallery/data/501/5546corby347-002.jpg
Kenneth
Dec 21, 2009 @ 08:46
Okej & tack!
Kenneth
Z-Boats
Sweet… Corby 36 Gimp | BLUR
Aug 12, 2010 @ 12:15
[…] Göransson seglade tidigare en Corby 33, Inga of Sweden, som var byggd i Polen. Nu har han byggt sin Corby 36 själv tillsammans med ett antal duktiga […]