Skip to content

26 Comments

  1. PelleL
    Nov 4, 2007 @ 22:03

    Jag tycker oxå Corby 33 är sweet…det är ju inte någon klassisk skönhet direkt men som alla Corby’s båtar har den något som gör den till en riktig segelbåt. Lagom storlek också…hmm undrar vad banken skulle säga? =) Med tanke på att dom mäter runt 1.04 i IRC verkar 1.31 i LYS inte helt galet.

    Reply

  2. Jocke_R
    Nov 5, 2007 @ 12:42

    Redan Peter…..

    Riktigt cool båt. Tyvärr inte nån surfsläde, GP 33 är väl nästan ett ton lättare :D

    Reply

  3. Alexander
    Nov 5, 2007 @ 15:13

    Vad mäter en A-35a in på i IRC, så man kan jämföra lite..

    Grattis till en cool båt Richard!

    Mvh

    Reply

  4. Richard
    Nov 5, 2007 @ 16:25

    A35 mäter mellan 1.026 och 1.032 med symetrisk spin. Många tycker att det är för lågt så den har mäts om flera gånger men mättalet är vad det är.

    Reply

  5. Alexander
    Nov 5, 2007 @ 16:58

    Ok!

    Det blir på kryssen ni har största övertaget antar jag!

    Mvh

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 5, 2007 @ 17:33

    Nedan lite kul jämförelser mellan IRC & LYS. Verkar som om alla nya båtar får 1.31 oavsett om de har TCC på 1.026 eller 1.082.

    First 34.7 = 1.015 (LYS/1.25) LYS ) LYS=1.27
    A 35 = 1.026 (LYS/1.29) LYS=1.32
    Bavaria 35 Match = 1.030 (LYS/1.25) LYS=1.29
    J/109 = 1.030 (LYS/1.27) LYS=1.31
    First 36.7 = 1.034 (LYS/1.25) LYS=1.29
    Bavaria 38 Match = 1.039 (LYS/1.26) LYS=1.31
    Corby 33 = 1.040 (LYS/1.26) LYS=1.31
    X-35 = 1.055 (LYS/1.27) LYS=1.34
    Seaquest 36 = 1.082 (LYS/1.21) LYS=1.31

    I senaste Segling hade Mattias Wilson en insändare om att han var snabbare än A-35 på både Gotland och Tjörn Runt “trots ett lägre LYS”. Frågan om det är så mycket att orda om när man ser siffrorna ovan.

    Reply

  7. Alexander
    Nov 5, 2007 @ 18:24

    Så du i din J/109 ska hålla jämna steg med Coby 33:an och Seaquest 36! Lycka till! :D

    Reply

  8. Andreas (milliways)
    Nov 5, 2007 @ 18:46

    Hei,

    i Norge måler vår Seaquest 36 inn til 1.34 (tilsvarende X-35), 1.31 i Sverige er fasinerende lavt :-)

    Andreas

    Reply

  9. Andreas (milliways)
    Nov 5, 2007 @ 19:35

    Hei Peter.

    Forresten er er vel 1.082 IRC-tallet til Circus, med karbonrigg og masthead-spinnaker. Mellom 1.060 og 1.067 tror jeg de nye RP36’ene rater…

    /a

    Reply

  10. PelleL
    Nov 5, 2007 @ 20:46

    Skillnaden mellan LYS och IRC är ju inte direkt hårresande, +/- 1-2% får man nog räkna med. A35 verkar ju lite utstraffad i LYS men den mäter ju onormalt bra i IRC så det är kanske inte helt galet heller. Seaquesten avviker åt andra hållet men 1.082 är riktigt riktigt högt för en 36-fots racer/cruiser så troligen är det exemplaret riktigt dåligt konfigurerat för IRC eller också är uppgiften på IRC fel. Det finns inget i måtten på Seaquest 36an som talar för att den skall gå så fort. Man kan också notera att de båtar som är tabellbåtar i LYS verkar ligga 1 pinne eller så lägre än mätbrevsbåtarna i snitt

    Reply

  11. styret
    Nov 5, 2007 @ 21:42

    Nice hoj!
    Vad kostar den och finns det nån inredning?

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Nov 5, 2007 @ 23:30

    1.081 hade “Tundra” som är den båt, GBR4072C, som kom till Höllviken. 1.076 hade GBR9669T som väl är “Milliways”?

    Vi vill se fler bilder av skönheten på http://milliways.seilmagasinet.no/ :-)

    Reply

  13. Patrick Lindblom
    Nov 6, 2007 @ 00:00

    Jag kan bekräfta att Circus är annorlunda bestyckad – mot tillverkarens inrådan, som anser att straffet för kolrigg och MH-spinne är för högt i förhållande till vad man får ut i fart. Men Circus har väl klarat sig rätt så hyfsat ändå resultatmässigt?

    Reply

  14. Lars S
    Nov 6, 2007 @ 00:31

    Det känns VÄLDIGT rätt att segla entyp (X-35) när dessa diskussioner tar fart igen….. Då kan man ju snarare se det höga lystalet som en kul grej, dvs att vår båt är bland de snabbaste….

    Reply

  15. Patrick Lindblom
    Nov 6, 2007 @ 01:24

    Snabba är ni säkert, men vad kör ni för tävlingar? Jag har faktiskt knappt sett en X-35:a vare sig före eller efter Gotland Runt…förutom en som låg vid bryggan vid Nynäs när vi körde Nynäs Höstregatta. Detta har förvånat mig oerhört. Var är ni?

    Reply

  16. Lars S
    Nov 6, 2007 @ 08:26

    Tjänare Patrick!
    Om du tar fram kikaren ock tittat långt, långt för ut kommer du att se oss…. :)
    Vi har kört vår OstkustCup (Lidingö-Sandhamn Open-GR-Oktoberpokalen). Utöver detta har båtarna kört mer lokala regattor. Några båtar körde dessutom VM i Kiel (40 båtar) och vår Scandinavian Cup i Köpenhamn (ca 20 båtar). Västkustbåtarna har utöver detta kört mycket med norrmännen och danskarna.
    Min egen båt har nog seglats en 2-3 dagar i veckan…. Du vet i entypssegling måste man ju träna hårt…. Går inte att skylla på mätetal och sådant…. Kommer man efter vet man direkt att man själv seglat sämre än de andra….
    Att du inte ser oss så mycket är att vi nu är en så pass stor klass att vi primärt planerar våra egna regattaserier. Inför nästa år håller vi dessutom på med ett nytt spännande Östersjö-projekt. Ett Baltic Championship. Vi kommer att vara minst 14 båtar i Sverige nästa år så nu händer det saker…..
    Visst skulle det vara kul att samplanera mer med er IMS-seglare, men vi har helt enkelt haft lite olika preferenser gällande val av regattor. X-35-seglarna vill t ex ha mer bankappsegling…
    Lars Sörqvist
    Ordf Svenska X-35 Förbundet

    Reply

  17. Mats V
    Nov 6, 2007 @ 08:33

    Ang A-35. Fin båt men jag har aldrig läst en test-artikel (Båtliv) som överdrivit så märkligt; “15 knop på kryssen och 30 på undanvinden”. Häpp! Vad borde den då ha i mätetal…?

    Reply

  18. L
    Nov 6, 2007 @ 09:42

    Mats: Det är ungefär vad man klarar när man kör Formula Windsurfing och då går det fort…. Trist då artikelförfattare måste överdriva på det sättet. Det gör ju att man blir tveksam till hela tidningens seriositet….

    Reply

  19. Richard
    Nov 6, 2007 @ 11:20

    Någon frågade om 33an har inredning och visst den har 6 kojplatser pentry, navbord, mugg och diverse stuvutrymmen. Det är inte byggt i klassiska Oruststil men vad mer behöver man? För mig känns det bättre att kunna se fribord balkar och skott. Det känns tryggt på något vis och jag tycker det är vackert. Vad båten har kostat vet jag inte exakt längre men det rör sig kring en miljon + segel. Hör av er till fredrik@microspan.se så kan ni få mer info om 33an och 26an som byggs paralellt.

    Reply

  20. Marcus Sylvin
    Nov 6, 2007 @ 13:27

    Corby 33:an är helt klart en läcker båt, någon undrade vad vikt-skilnaden mellen den och GP var? Svaret är att GP33 är över 2 ton lättare

    Reply

  21. En läsare...
    Nov 6, 2007 @ 14:28

    Bäste Lars,

    tack för din lektion i entypssegling. Lärorikt ! Har man kommit efter har man seglat sämre !

    Sen vet vi att du är övertygad om att du gjort världens bästa båtval. Men, pardon my french, det börjar bli j-ligt tjatigt att du i varje mätetalsdiskussion predikar ditt budskap. Och som sagt var är ni ? 2 på tjörn runt, ingen på hermanö, 4 på lidingö runt, ingen på runt lidingö, 2 svenska på vm, 2 på nm. Och varför detta intresse för mätetal. Är det så att trots ditt flitiga entypsseglande så sneglar du lite på ditt hcp-resultat ?

    Mvh

    E.l

    Reply

  22. Kenneth
    Dec 17, 2009 @ 23:05

    Nån som vet nåt om Corby 34.7? Byggs båten? Pris, segelegenskaper osv. Allt är av intresse… På pappret ser hon mycket intressant ut tycker jag!

    //Kenneth

    Reply

    • PelleL
      Dec 18, 2009 @ 08:58

      Någon Corby 34.7 har jag inte hört talas om…..det finns några one-offer i den storleken, en 34 och 35 (som brunnit upp), en seriebyggd 33.5 (Axion 33.5) som är en insjöracer och två olika seriebyggda 33:or.

      Reply

  23. Peter Gustafsson
    Dec 20, 2009 @ 10:30

    Corby 34.7
    Hej Kenneth,

    min gissning är att det var någon som funderade på att dra igång tillverkning, men som så ofta blev det bara en prototyp…

    ORC 34 OXYGENE 3
    ex Fulltime

    Corby designed hull only, built in 2003 by Lucas Adriaanse to utilise existing deck mould, keel, rig and bits from his previous non-Corby design.

    Much lighter than normal Corby IRC designs.

    Now owned by Mike Birmingham and based in Southampton

    http://web.me.com/jcboats/CorbyYachts/Oxygene_3.html
    http://www.jlba.nl
    http://www.jlba.nl/finale01.htm
    http://www.jlba.nl/finale02.htm
    http://www.jlba.nl/finale03.htm
    http://www.jlba.nl/finale04.htm

    http://www.boatdesign.net/gallery/data/501/5546corby347-002.jpg

    Reply

  24. Kenneth
    Dec 21, 2009 @ 08:46

    Okej & tack!

    Kenneth
    Z-Boats

    Reply

  25. Sweet… Corby 36 Gimp | BLUR
    Aug 12, 2010 @ 12:15

    […] Göransson seglade tidigare en Corby 33, Inga of Sweden, som var byggd i Polen. Nu har han byggt sin Corby 36 själv tillsammans med ett antal duktiga […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.