Nödstyrning?
I säkerhetssreglerna finns det en punkt som heter “Emergency Steering”
crews must be aware of alternative methods of steering the yacht in any sea condition in the event of rudder loss. At least one method must have been proven to work on board the yacht. An inspector may require that this method be demonstrated.
Nu senast var det “Loki” som tappade rodret och drev upp på land, och nödroder har diskuterats flitigt på bl.a. Sailing Anarchy. Dessutom ser det ut att bli lite ändringar i reglerna (gänget sitter väl i Estoril och klurar just nu).
Hur tänker ni kring detta? Lönar det sig att bygga/klura ut ett nödroder (som man inte kan få på plats i sjögång) eller skall man träna på att styra med nåt på släp?
Nov 4, 2007 @ 23:53
Härom året bärgade vi en Dufour 36:a som fick fel på styrningen när de gick ut från mastkranen. Det jag tror hände var att de backade med stort roderutslag åt ena hållet och sen slog full ratt åt andra hållet innan de slog över till fram i maskin. Ratten hade full fart och sen slog rodret i stoppen på kvadranten. Något gav sig – vad vet jag inte. De drev hjälplösa i den smala passagen mellan bryggorna. Ett halvår senare seglade en kompis en Arcona 400 mot Estland (transport för garantijobb). Halvvägs gav rattstyrningen upp. Nödrorkulten var en kort “felvänd” där man skulle stå på badplattformen???. De seglade vidare på autopiloten som satt på kvadranten (argument mot rattmonterad autopilot).
Provmontera alltså de nödstyrningar som finns med. Kryp och inspektera hur man kommer åt styrningen och vad för verktyg och låsningar som kan behövas. Spänn linor hårt och hål i ratten vid backning…
Nov 5, 2007 @ 09:12
Enda vettiga alternativet som verkligen går att segla med OCH få på i sjögång tror jag är en kasset med löst blad (typ FT10). Haka först på kasserten och därefter i med bladet. Bygger man allt i kolfiber kan man nog få ner vikten hyfsat (jag är inne på att bygga roderbladet som en del av en kojbotten….
Fast det är klart, durklapp på spinnbom är ju lättare, men funkar knappast att segla någon längre sträcka.
Nov 5, 2007 @ 10:50
Kassett låter bra, finns det några sådana lösningar färdiga?
Durklapp kan annars ersättas av en preparerad skiva med hål för säker fastsättning på t.ex. spinnbommen. Vi har en sådan skiva som salongsbord, fastsatt med vingmuttrar och hål tillräckligt stora för att kunna naja fast skivan till spinnbommen med 8mm
dyneema.
Nov 5, 2007 @ 11:40
Dørkeplate og spinnakerbom fungere muligens i godt vær, men begynner det å blåse og bli litt sjø, er ikke bommen kraftig nok.
Nov 5, 2007 @ 12:53
Flera seglingar kräver att man seglar förbi starthuset med stormsegel.
Man kanske skall utöka denna med stormsegel och nödroder.
Kan bli många underliga manövrar då…
Nov 5, 2007 @ 18:13
Segla förbi med nödroder blir nog inte helt enkelt, att styra med nödrodret är i princip omöjligt då “orginalrodret” fortfarande sitter på båten….
Nov 5, 2007 @ 22:40
Vi fick nytta av vårat nödroder i sommras på Bornholm Runt när vi 8 M innan mål knäckte vårt roder rakt av. Det bestod av kassett med kort rorkult och löst blad. Finns ingen möjlighet ens i lätt väder att få på ett komplett roder i beslag på akterspegeln.
Att tro att man kan styra med en träbit på spinnakerbom i hårt väder är att vara en god optimist.
Nov 6, 2007 @ 12:07
Hansen, har du någon bild på kassetten? Låter som en kanonlösning måste jag säga. Antar att den är hyfsat lätt att stuva undan också?