Sweet… Sllim 37
Mark Mills verkar vara het just nu. Landmark 43 är precis sjösatt, King/Summit 40 är på gång och fler spännande båtar finns i pipeline.
Bland annat skall Andrew Allen/Colm Monahan uppgradera sin J/109 “No Naked Flames” (som seglade för Irland i Rolex Commodores’ Cup 2006) till en Sllim 37. Målet är att komma till start i Key West.
The Sllim 37 IRC Cruiser/Racer is a development of our highly successful IRC 39 Mariners Cove targeted at the small boat class in the 2008 Commodores Cup. Extending our philosophy of true dual-purpose Cruiser/Racers the design has been optimised to be raced as efficiently as possible, without compromising dual-use features like the secure and comfortable cockpit layout we have refined over many designs, or the smart seamanlike interior which can sleep 10. Although originally a custom project, due to the level of interest it evolved to become a semi-production build to allow the talented New Zealand builder Davie Norris to reduce costs for subsequent builds. The glass/epoxy construction was engineered by High Modulus NZ, the rig is supplied by NZ Rigging, and the sails for hull 1 ‘No Naked Flames’ are built by Quantum NZ producing a high quality package which should debut at Key West race Week 2008.
For more information on the Sllim 37 including pricing and availablity please contact Project Manager Chris Main
Bosse S
Nov 27, 2007 @ 21:42
Noterar till min glädje att hon är konstruerad med spinnaker inte modeflugan gennaker. Är detta starten till gennakerns försvinnande från racingbåtar? Fungerar bra för crusing men inte för racing.
Peter Gustafsson
Nov 27, 2007 @ 23:02
Måste vara nåt med vinden som gör att det inte fungerar här i Sverige?
Den asymmetriska vinden tar kanske slut på kontinenten?
Richard
Nov 28, 2007 @ 01:54
Precis, assymetriskt funkar allra bäst runt eqvatorn men ju närmare polerna man kommer gör man bäst i att hänga upp spinackern och allra längst norrut är man väl betjänt av att även fira upp bloopern.
Stefan
Nov 28, 2007 @ 16:06
Nästan lite fånigt med dubbla rattar på en 37 fotare tycker jag, men jag gillar den långa storskotskenan.// Stefan
Sillstryparn
Nov 28, 2007 @ 16:54
Mills ritar verkligen snygga linjer på ett enkelt sätt.
Hans
Nov 29, 2007 @ 22:51
Genacker är bäst på snabba planande sportbåtar. Dessa ökar mycket i fart när man skär och då gör det ju inget att man åker lite längre väg.
På långsammare normala kölbåtar (IMS, IRC etc) är det fortfarande bäst med spinnacker (eller genacker på lång spinnackerbom).
Genacker och peke är ju däremot mycket enklare och säkrare, så visst har den kommit för att stanna.
Hansen
Nov 30, 2007 @ 01:00
I lätt och mellanvind kan vi segla djupare med vår assymetriska än de med symetrisk :-) Men det är ju också assy från Gransegel.
Har ni sett våran Gamma 3- på rulle ? Kolla på http://www.kracer.org och klicka på Centomiglia länken.
Svenskar till Key West | blur
Dec 17, 2007 @ 21:18
[…] Bara fyra J/109 så långt (”Caminos”, “Rush”, “Sea Trial” & “Tastes Like Chicken”) så det verkar inte räcka till egen klass. Skall också bli spännade att se gamla J/109 gänget “No Naked Flames” i sin helt nya Sllim 37. […]
Key West i gång | blur
Jan 22, 2008 @ 22:47
[…] värt att notera är att gamla J/109-seglarna på No Naked Flames leder IRC-2 i sin helt nya Sllim 37, de två J/122:orna 4:a och 5:a medan X-41 Sarah kommer först på 7:e plats. Men många race […]
Sllim 37 | bilder | blur
Feb 3, 2008 @ 15:12
[…] har vi nya Sllim 37, No Naked Flames, från Key West. Båten gick som tåget och seglade ofta snabbare än exempelvis J/122. Låg 2:a i […]