Skip to content

22 Comments

  1. Mattias
    Dec 11, 2007 @ 09:55

    Finns det mer info om hur det gått för Linus i hans A35? Skulle vara kul att höra mer då det är en ny båt typ. Har ju skrivits en del både bra och dåligt om A35 i tidningen Segling.

    Reply

  2. Andreas i MissMatch
    Dec 11, 2007 @ 11:26

    Omröstning för vem som skall deltaga i vilken klass?
    Kan bli säkert 1-4 deltagare / klass.
    Iår åker vhf antennen upp i masttoppen så därmed kommer vi deltaga i Lys shorthand… Det måste bli den största klassen eller?
    :-)

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Dec 11, 2007 @ 12:59

    Här är förresten inbjudan till European Championship ORC International.

    Kul förresten att jag fick inbjudan på från norrmännen i NORC snarare än från min egen klubb :-)

    Reply

  4. David Johansson
    Dec 11, 2007 @ 14:41

    Hej alla glada seglare.
    Jag vet att det är som du har uppmärksammat Peter att ORC Int. EM kommer att avgöras under samma vecka. Det borde resultera i att det långa havs racet blir naturligt GOR. Det är nog därför som man säger att det kommer att bli ett längre arangemang.

    Mvh
    David Johansson

    Reply

  5. Martin A
    Dec 11, 2007 @ 16:04

    Peter, du är bara medlem i den ideella klubben och då tar det lite tid, aktiebolaget GKSS har annat att göra :-)!

    Reply

  6. Linus Netshagen
    Dec 11, 2007 @ 16:44

    Hoppas att man skapar en sann offshorebana nästa år! Jag anser att man borde ha så långa ben som möjligt när man seglar offshore i kattegatt/skagerak. Typ en rundning! Vad man gjorde i år var att skapa en “bankappsegling” med lite längre ben.
    Långa ben gör att man bör titta närmare på väder och ström då man planerar sin rutt. Det ger mer offshorekänsla!
    Som det var i år var man väldigt noga med att få bra kryssa och länsar vilket inte alls är så viktigt när mna seglar offshore! Jag tycker att man skall ha långa ben och gärna en återkommande bana så att man kan sätta och slå rekord.

    Jag kommer helt klart att vara med i år igen om jag har en båt!!

    Reply

  7. Alexander
    Dec 11, 2007 @ 19:10

    Hur brukar havsköret se ut? Någon som har länk?

    Reply

  8. PelleL
    Dec 12, 2007 @ 00:19

    Det har varit olika varje gång men som sagt ofta med rätt korta ben….

    Reply

  9. Eyvind
    Dec 12, 2007 @ 00:55

    De första åren som GOR kördes hade vi en och samma bana. Benen var långa som Linus efterlyser. Starten gick i Göteborgs hamn alt. hamninlopp. Sedan över till Fredrikshavn, vidare söderut för att runda Anholt och tillbaka. Mål i Gbg. Drygt 225M.

    Reply

  10. Anders
    Dec 12, 2007 @ 11:29

    Problemet med den banan var att man hade till slut inga deltagare.
    Sista året som GHK arrangerade tror jag att det var 12 deltagare.
    Varpå GKSS köpte tävlingen.
    Jag lade personligen ner ett jätte arbete inför 2004.
    Vad vi hade gjort var att vi hade intervjuat en massa tidigare seglare det var ganska entydigt vad som krävdes för att få fler deltagare var:
    – Kortarte ben
    – Hellre fler “varv” så att man har mer kontakt med varandra.

    Så det är helt enkelt så att det är majoriteten av seglare som har drivit igenom nuvarande format. (Som inte jag heller gillar)

    Men jag har ett förslag till er som vill förändra:
    – Samla ihop er, famför er er åsikt
    – Engagera er i den arrangerande klubben

    Så länge ni inte gör det och bara lägger sura kommentarer här så kommer ingen att förså att ni vill ha en förändring.
    (Det är väl ingen av er som går till grannfrun och klagar när ni är osams med frugan?)
    Många av de åsikter och förändringarna som ni propagerar för har jag kämpat för men de ovan nämnda åsikterna var i majoritet så de fick mest gehör….

    Engagera er!! Samla ihop er och skriv brev till Bert och Kerstin på GKSS. Det tror jag är det bästa sättet att få en havskappsegling av rang på västkusten

    Reply

  11. .
    Dec 12, 2007 @ 12:46

    Hoppas att GOR inte fördärvar EM. Årets arrangemang är inget man vill visa upp internationelt.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Dec 12, 2007 @ 13:41

    Är inte en av anledningarna till att man kör “fram och tillbaka mellan Marstrand och Skagen” att man man vill kunna korta banan för att ta imål alla båtar på lördag kväll?

    Detta var också argumentationen kring att höja gränsen för minsta båt från 1.15 till 1.16 och nu 1.20? Det var iallafall det jag fick höra när jag körde Novan… “vi vill inte vänta på små båtar på havet”

    Det fanns ju ett mellanting mellan GHKs bana och den som kördes för ett par år sedan som gick ner runt Läsö alt ner till Fladen.

    Reply

  13. Anders
    Dec 12, 2007 @ 14:19

    Jo det är ytterligare ett….

    Fast kontentan av mitt inlägg är:
    Bry er och engagera er det är först då ni kan få som ni vill!

    Att bara sitta och gnälla på div blogsidor får er bara att verka vara bittra gråsossar.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Dec 12, 2007 @ 14:45

    Anders,

    ett tips för att få feedback direkt från seglarna kan vara att publicera kontaktpersoner inklusive mail och telefon.

    Förra året svarade inte GKSS på mail från potentiella deltagare i GOR (diskuterades här: http://www.blur.se/2007/07/28/gkss-behover-hjalp/) och det finns fortfarande inte möjlighet att nå rätt personer på GKSS för att adressera denna typ av frågor.

    Inte ens i inbjudan till EM finns det kontaktuppgifter.

    Kanske något för dig att ta upp på nästa möte i Marknads- och informationskommittén ;-)

    Ett annat tips kan ju vara att ni under vintern försöker kommunicera med potentiella deltagare för att få till ett arr som alla är happy med. Bjud in till dialog och feedback så är jag säker på att det blir bra. Ni får gärna använda blur.se som kanal!

    Reply

  15. Anders
    Dec 12, 2007 @ 16:12

    Jag lade ochså märketill att det inte fanns kontaktinfo med i inbjudan för EM…vilket är mycket dåligt.

    Jag skall ta upp detta med berörda parter.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Dec 12, 2007 @ 16:21

    På kul kollade jag deltagarantalet historiskt (uppdelat i “vanliga båtar” i IMS/LYS och big boats.

    2007 = 15 + 3
    2006 = 18 + 4 + 6 SeaCart
    2005 = 24 + 2
    2004 = 23 + 0
    2003 = 16 + 5
    2002 = 12 + 6
    2001 = 24 + 11
    2000 = 25
    1999 = 19 + 3
    1998 = 21

    Hade förträngt att man ett år hade med “New Zealand Endeavour”, “La Poste”, 3 x VO60, 1 x Corel 45, 2 x ILC40 och ner till 2 st J/80! Pretty cool!

    Reply

  17. Anders
    Dec 12, 2007 @ 16:45

    Ja där ser man att det som har byggts upp under många år har raserats från 06-07

    Reply

  18. Linus Netshagen
    Dec 12, 2007 @ 18:10

    Jag tycker inte att det gnälls!!… Det är ju konstruktiv kritik! det är skillnad det…
    ???

    Reply

  19. Anders
    Dec 13, 2007 @ 09:51

    Men Linus….
    Om ni riktar den konstruktiva kritiken till folket på GKSS så är det kanse någon som lyssnar.

    Det räcker inte att jag sitter och vidarebefodrar er kritik från Blur.
    Kontakta dem själva.

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Dec 13, 2007 @ 10:07

    Jasså, följer inte alla seglingsledningar diskussionerna här?

    :-)

    Reply

  21. .
    Dec 13, 2007 @ 14:37

    Peter!
    Har du inte märkt att ingen i någon seglingsledning någonsin läst din sida? Vi är nog 20 st som står för alla träffarna:-)

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Dec 13, 2007 @ 16:49

    Nja, min uppfattning är att de flesta seglingsledningar läser det som skrivs om respektive race…

    Att det bara är 0.5% av läsarna som kommenterar är en annan femma :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.