Äntligen J/fredag….
J/125 Reinrag 2 (som vann Transpac) var först i mål, vann sin klass och blev tvåa totalt i Corona del Mar to Cabo 2008 race. Sweet…
J/125 Reinrag 2 (som vann Transpac) var först i mål, vann sin klass och blev tvåa totalt i Corona del Mar to Cabo 2008 race. Sweet…
Apr 11, 2008 @ 11:33
Är man tillräckligt tuff behöver man tydligen ingen flytväst….
Trevlig helg!
Apr 11, 2008 @ 11:59
J-125 är den sweetaste J-båten hittills.
Apr 11, 2008 @ 12:49
Ja, undrar om det kommer en efterföljare? Verkar som att J/125 och J/145 var för lite för radikala/dyra för att sälja bra…
Apr 11, 2008 @ 14:33
Grym fart! “Vill ha” faktorn är hög.
Apr 11, 2008 @ 14:37
125? är det samma som heter 124 på J boats hemsida? eller något annat?
Apr 11, 2008 @ 16:40
Nä inte alls. 125’an var ett försök att göra en racigare J-båt. Den är byggd i epoxy med kevlar/glas i ytterlaminatet och kol i innerlaminatet, kol-rigg, kölfena i ni-al brons och en hel del andra high-tech goodies. Tyvärr gjorde det väl att båten blev rätt dyr och jag tror inte det byggdes mer än runt 20 st. Man tog fram en mindre båt på samma koncept också, J/90 som är en riktigt cool liten båt men där är det bara byggt 6 eller 7 stycken.
Apr 11, 2008 @ 16:43
Varför inte skicka en J/124 till Viktväktarna en månad och sen sätta J/sprit på den. Då behövs inga dyra nya formar men vilken härlig shorthandbåt!
Apr 11, 2008 @ 16:43
Nej, J/125 görs inte längre. Kolla här http://www.jboats.com/j125/ 3.800 kg varav mer än hälften i kölen. Tror minsann jag måste göra en Sweet-profil :-)
Det fanns en röd sån här på Göteborg Offshore Race 1999, MAX MOVE. Vad hände med den? Man var väl en halvimme efter Investor (Corel 45) efter 32 timmars segling… snabba saker…
Apr 11, 2008 @ 16:53
Jag kommer ihåg Max Move….den var snabb men med mätte helt hopplöst i IMS……Jag seglade en del på en ILC40 på den tiden och ofta seglade vi rätt jämt med Max Move men dom mätte typ 25 s/sjömil sämre.
Apr 11, 2008 @ 17:00
Idag är väl Melges 32 det närmaste man kommer?
Apr 11, 2008 @ 17:18
Melges 32 kan man kanske jämföra med J/90 men det är rätt olika båtar…..Det finns en tråd på SA som diskuterar detta bland annat …
http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=68181&st=0
Lite andra J/90 artiklar på SA:
http://www.sailinganarchy.com/article.php?get=1070
http://www.sailinganarchy.com/fringe/2004/alone%20for%20good.htm
Helt klart sweet
Apr 11, 2008 @ 17:33
Men Pelle, det rättade man ju till i år. Nu har den bara typ 533, och skillnaden till ILC40 är bara 21 s.
Apr 11, 2008 @ 17:42
220´Dollars och du har en J 125:a.
http://www.yachtworld.com/core/listing/boatFullDetails.jsp?boat_id=1467782&ybw=&units=Feet¤cy=USD&access=Public&listing_id=1323&url=
Apr 11, 2008 @ 20:43
200′ för en i Florida som man kan köra på regattorna i västindien…
http://www.yachtworld.com/core/listing/boatDetails.jsp?&units=Feet¤cy=USD&ro=2&r=1810452&rs=yachtworld.com&rt=Cruiser/Racer&boat_id=1810452&checked_boats=1810452&slim=quick&Ntt=j%2F125&Ntk=boatsEN&sm=3&luom=126¤cyid=100
Apr 11, 2008 @ 22:36
Bara att slå till alltså!
Apr 12, 2008 @ 09:25
2001 var J 125:an Max Move med Tobias Bergqvist med på Tjörn Runt. De hade ett lystal på 1,57…!!!!!!!!!
Placeringen blev 12:a i sportbåtsklassen.
Apr 12, 2008 @ 10:29
Flyvepap!!!
Helt klart före sin tid.
Undrar hur den klarar sig i IRC och DH2007?
Apr 12, 2008 @ 11:21
DH har jag ingen aning om men Peter har ju 2 i sin IRC-lista. Nu vet vi ju inte hur dom är uppsatta med segelstorlekar och så men ett IRC-tal på 1.185 motsvarar ett LYS runt 1.48 vilket stämmer hyfsat (bättre an 1.57 i alla fall) med min uppfattning om båtens prestanda på en kryss-läns bana. Jag tror iofs inte den är konkurenskraftig på bana i alla fall men på havet om det blir lite slör och bra pust…..=))) sweet
Apr 12, 2008 @ 15:47
Intressant !
Med 1,48 i lys hade de (Max Move) vunnit sin startgrupp 2001, och blivit 10:a totalt.
Sweet… J/125 Max Move | blur
Apr 14, 2008 @ 14:08
[…] Det snackades ju lite om den J/125 som fanns här i Sverige ett tag. Tydligen låg LYS på 1.57. Tufft för en 40-fotare. Men när det blev slör hela dagen så var det breda leenden på alla ombord. […]