Skip to content

10 Comments

  1. Richard
    Apr 25, 2008 @ 12:09

    Tack det där var ju super! Jag går jus och grubblar på sånt här inför Östersjömaran eller vad det nu heter.

    Reply

  2. Sillstryparn
    Apr 25, 2008 @ 18:59

    – Jeg vil sterkt advare mot Tor Hoves måte å jibbe på. Å jibbe på en måte som krever så mye løping på fordekket og med en genua som ikke er på rull, er hasardiøst og livsfarlig, mener Per Ottar Skaaret, som er opprørt etter å ha sett SEILtv som viser Hoves jibb-teknikk.

    http://www.seilmagasinet.no/id/29281

    Reply

  3. Anders
    Apr 26, 2008 @ 15:32

    Tänk så mycket enklare, snabbare och säkrare allt blir när om man har gennacker och peke istället . Spinnacker och spinnackerbommar kommer säkert efterhand att försvinna, då nästan inga nya båtar konstrueras och/eller tillverkas med detta.

    Synd att inte mätreglerna är med och premierar detta.

    Reply

  4. Dennis
    Apr 26, 2008 @ 21:27

    I den lätta vinden det verkar vara i videon kan man ju gippa spinnakern som vanligt, det gör jag, visserligen på en mindre båt. Jag vill se hur han gör i 10-12 m/s..! Hur gör Figaro seglarna de kör ju med spinnaker..?

    Reply

  5. andreas
    Apr 27, 2008 @ 12:25

    Inte ens i shorthanded seglingar får vi väl sätta gennaker på bom?(inte i svenska tävlingar ….)

    Spinnakern brukar vi köra som vanligt och gå ner på plattlänsen vid gippen. sugga maximalt…Byta bom precis efter man gippar storen…funkar upp till 10-12 m/s. I vart fall om man är 2 snubbar som seglar…men vissa anser ju det vara som att segla fully cruwed……

    Spinnaker dröjer nog innan den försvinner. Men visst hade det varit kanon OM man fick segla gennaker med spinnebommen…tänk vilket register gennakern skulle få. Då skulle det bli ett genomslag för gennakern absolut…Kångliga gippen skulle väga upp fördelarna…

    Reply

  6. Claes Hiersemann
    Apr 27, 2008 @ 15:08

    Jag seglar inte ofta ensam, men detta känns för tidskrävande.
    Med dagens moderna autopiloter kan man ge kommando att gira X grader om X minuter, i lätt & medium vindar som på filmen borde man ju kunna mittskota storen sen ge order sen gå upp på fördäck med nya lä med sig upp på däck och gippa bommen efter den takt som autopiloten styr runt i svängen sen skota lä efter behov gå ned fixa “brassen” och storskotet, trimma in höjderna, eller är jag fel ute??

    Varför inte ha en strumpa och dra ned när det blåser mer, gippa bom, strumpan med sin spinn inuti samt gajar och båten, sen hissa upp strumpan?

    En “tokig” sak jag tänkte på var Aronowitsch & Lyth’s Gippomatic som kom tidigt 80-tal, vi sålde denna manick.
    Alla vana seglare hatade den, men helt gröna seglare som följde anvisningarna utan att tänka kunde gippa, både i 4 och 10 m/s.
    Kanske vore något att utveckla tanken vidare, nu med kolbom,
    komposit ändsbeslag etc, om nu single och double handen blir så populärt. Se mer här: http://www.arolyth.se/txg.html

    Claes…………/)../)../)……../)../\…………….rundning

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Apr 27, 2008 @ 15:23

    Jag kommer att köra strumpa för kontroll på gennakern när man sätter eller tar ner, men även om man skulle vilja vara safe vid gippar.

    Det som verkar genialiskt i teorin blir inte alls lika bra när det blåser 15 i byarna och sjön är konstig. Färre saker som kan gå fel måste vara melodin.

    Eventuellt skall vi prova rulle på vår planare A5, men alla beslut kring detta är inte tagna.

    Reply

  8. Andre´B.
    Apr 28, 2008 @ 09:53

    Undrar lite…
    Vad är egentligen problemet? Vi (och många med oss) körde spinnakergippar på två man med 1-tonnare för 20 år sedan. Och då hade vi backstag att ta hand om med. Med W-60:ian så gjorde vi i princip alla manövrar med en transportbesättning på fyra man. Ok, att det i bland tog lite längre tid men det funkade. Och på undanvind så blir ju vindstyrkan mer relativ ju snabbare båt man seglar. Det handlar nog oftast om fler timmar på vattnet men som oftast även om att våga…
    Mvh. Andre´

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Apr 28, 2008 @ 09:59

    Fast problemet uppstår när du skall göra det solo…

    Reply

  10. Claes Hiersemann
    Apr 29, 2008 @ 00:20

    Det var SOLO jag menade.
    Jag vill se den som gippar en W-60 solo med symetric.
    Peter, om din A5 är som våra Gamma3- så skall du absolut
    satsa på en Profurl NEC-1,5 samt låta Henrik&Co. sy in en
    kevlarkabel i förliket, se på Kracerns Gamma3- under Centomiglia
    på : http://www.kracer.org
    Claes …………./)…/)…/)../)../\………….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.