Sweet… Outsider
Check it out! Ni som tyckte Al Capone gick som tåget på Skagen Race skall se upp på Gotland Runt. När Tilmar Hansen kommer farande med sin Elliott 52 står mycket annat still. Skall bli spännade att se hur KSSS snor ihop en klassindelning som funkar…
Bland annat vann man överlägset IRC2 på HSH Nordbank Blue Race (3.600 distans från Newport till Cuxhaven) med över två dagar till nästa båt (som var Chieftain, en Cookson 50). Man har också kört många race i NZ mot andra canters. I år kör man också Baltic Sprint Cup.
15.9 x 4.0 x 3.5 meter, 7 ton,
Designad av Greg Elliot och byggd på Salthouse Boats, NZ
IRC TCC 1.263- 1.400
May 6, 2008 @ 22:25
Antingen läcker båten friskt eller så fular dom med motorn på alla bilder! Iaf rinner det ut nåt där bak. Haha, vilka familjeseglare ;)
May 6, 2008 @ 22:44
Det är väl som på flera andra canters att de måste ha motorn igång för att kunna svänga kölen…
May 7, 2008 @ 01:59
… hvilket vel sender (enkelte) canters ut i en gråsone ifht regler om lagret kraft og fremdrift…
Ref diskusjon i England om canters under Cowes Week, der de enten må låse kjølen i midtposisjon eller seile i egen klasse.
Andreas
May 7, 2008 @ 08:47
Andreas, det är ju sant att motordriften främjar båtens framfart.
Och att göra som man gör i England är ju en rimlig väg att gå.
May 7, 2008 @ 19:00
Men har ni märkt att den här ekipaget har anmält till ORCi i GR (och inte IRC som man skulle ha trott)? Siktar väl på totalen? Blir säkert intressant, åtminstone från en viss segelmakarens synpunkt, eller hur? Och man säger ju att ORCi grynnar just canters, och extrema “stabilitetbåtar” typ TP52…