Skip to content

14 Comments

  1. Dennis
    May 15, 2008 @ 20:20

    En undran. Vet du varför du har en pinne högre i NORLYS än SWELYS?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    May 15, 2008 @ 20:39

    Som sagt, P-måttet på J/109 är 13.18. Min mätman hade skrivit 13.38, vilket uppenbart är en felmätning/skrivning som skall rättas asap. När rätt mått står i mätbrevet får jag också 1.30 som de andra Norska J/109:orna. Mycket med det här…

    I SweLYS skickar man ju in siffrorna från båtspecen (vilket ger 1.30 i bägge systemen), men att mäta ordentligt ger en dubbelkoll. Alla mått stämde bra (eller var på rätt sida) utom just det här, som var 20 cm fel :-)

    Reply

  3. PeterK
    May 15, 2008 @ 21:36

    Helt underbart !!! Så skall det gå till.
    När jag kontaktade SWE-Lys för att meddela att jag hade 20cm kortare mast än standardbåten i Lys-tabellen fick jag till svar; “- det spelar ingen roll på den båten”……..
    Min mast= 15,3
    orginal=15,5
    Hur skall vi få den lys-organisation som svensk segling kan kräva??
    Är de verkligen bara en fråga om pengar…(sk resurser)….??…

    Reply

  4. Peter
    May 15, 2008 @ 22:06

    Förbudet i Sverige verkar inte fatta att vi är deras kunder.
    Intresset och servicenivån är oacceptabelt lågt.

    Hatten av för norrmännen.

    Reply

  5. skotaWM
    May 15, 2008 @ 23:34

    Jag väntar sedan 14e Februari….

    /Johan

    Reply

  6. Dennis
    May 16, 2008 @ 05:15

    Ok. Du fick 1,31 med “för lång mast”.
    2 tim 19 min är nästan lite löjligt snabbt – man misstänker en “BLUR-effet”!!
    Vi har alla lätt att kritisera vår kommittées arbete – effektivitet och resultat.
    Själv har jag i ett par år undrat över hur Arcona 400 kan ha bibehållet lystal på 1,32 trots fantastiska framgångar ex vis på GR. Flera stycken bland de 10 första i olika klasser där.
    Det ska ju bygga på efterjustering när verkligheten visar sig överträffa den ursprungliga bedömningen.
    Men vad göra? Har vi någon konstruktiv kritik?
    Blir nog i så fall en fråga om resurser vilket i sig innebär högre kostnader för seglarna.
    Har för mig att den norska organisationen ärstörre och att det är dyrare där att få sitt brev.
    Vad har ni för syn alla?
    Vore ju fint om vi hade en gemene mans-regel som var enkel,så rättvis som möjligt och skapade förutsättningar för en bredd inom kappseglingen om man inte har en standardbåt som redan finns i tabellen.

    Reply

  7. Dennis
    May 16, 2008 @ 05:48

    Funderade lite till på detta.
    Om vi utfärdar 500 Lysmätbrev per år så kan man väl antaga att det tar 2 tim för varje brev.Insamling av diverse fakta,mätetal i andra regler,hur går den utomlands etc och då blir det 1.000 tim.
    Att gå igenom hela LYS-tabellen och uppdatera den med uppgifter från alla klubbar etc., borde väl vara lika mycket tidsåtgån.
    Det inkluderar väl resonemang om regelverk och anpassning med finska,danska och norska kolleger.
    Så kanske 1.000 timmar totalt.
    Om det ska vara 2 man som samarbetar för rättvisans skull och vi tänker oss 8 personer, så har varje grupp om 2 man att göra 250 tim.
    Det motsvarar en 40-tim vecka i månaden i 6 mån för varje gubbe och sannolikt utöver ett “vanligt” jobb.
    Kan det vara så?
    Vad kan klubbarna förbereda för att förenkla? Inrapportering av resultat etc.
    Har man tillgång till internationella bedömningar med ett enkelt knapptryck och har man IT-system med uppdaterade databaser.
    Inte helt lätt få till det på hel- eller halvidéell basis.
    Kanske ett större samarbete över gränserna vore en lösning så slipper man göra dubbla jobb.
    Hade vi drivit detta som ett företag hade man väl som ledare gjort en ordentlig genomgång med först en definition av uppgiften,vilken organisation och vilka resurser finns resp. borde finnas och vad blir då priset ut ” till kund”.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 16, 2008 @ 07:43

    Jag vet inte om det finns en “Blur”-effekt :-)

    Förra året tog det 5 dagar. 4 dagar för Nils Nordenstrøm att berätta att han avgått och skicka mailet vidare, sedan 1 dag att få mailet med “Båten aer godkjaennt och klar før betalning”.

    Priset är 330 NOK.

    Reply

  9. Dennis
    May 16, 2008 @ 07:57

    Peter,
    Ok. I såfall återkommande BLUR-effekt.
    Verkar faktiskt funka riktigt fint där.
    Vad kan vara skillnaden i upplägg då?

    Reply

  10. Anders
    May 16, 2008 @ 08:46

    Det tog inte många dagar för Falkenberg att få sitt heller.
    Och det var veckan innan Skagen Race, när halva Norge vill ha nya NOR-LYS-tal..

    Reply

  11. seilTor
    May 16, 2008 @ 11:51

    VI har samme inntrykk av NORLYS, bruker skjelden mer enn 5-8 timer på å svare på epost med endringer i målebrev.

    Hva om det svenske forbundet outsourcer til NORLYS?

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    May 19, 2008 @ 13:10

    Och nu var måtten rätt, NorLYS = 1.30.

    http://www.seiling.org/baat/finnBaatId.do?baatId=9907

    Reply

  13. Tobbe
    May 19, 2008 @ 23:49

    Hej

    Hörde något obekräftat rykte att Bavariabåtarna får SweLYS kommitén att gå på knä. De är så många, och varianterna är i det närmaste oändliga, och samtliga verkar villa ha ett SweLYS-mätbrev.

    Om ryktet är sant borde de kanske försöka samarbeta med Norge. De bör ju ha samma problem där.

    /Tobbe

    Reply

  14. Pål
    May 20, 2008 @ 15:53

    Mætte min båt i går i norge, kollade idag och den fanns redan upplagd så de ær snabba hær.Dessutom kan jag bestælla lite større segel då de inte låg på maxmått.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.