IRC-mätning
För att få ett NorLYS så måste en svensk mätman ta en del mått, och då kunde vi lika gärna ta en full IRC-mätning. Tommy Andersson lade två timmar i vintras för att ta en del mått på skrovet och masten när den låg ner, och i helgen lade han ytterligare två timmar på att mäta flytlägen och kompletterande riggmått (typiskt E, J och FL).
Det enda som vi inte fick ihop denna gång var vägningen, utan vi accepterar den vikt som finns på standardbåten i IRC. Denna är sannolikt för låg, så vårt mätetal blir något för högt. Men det blir “good enough” och jag fick de mått som behövdes till NorLYS.
Mätningen av överhäng är tydligen lite speciell i IRC. Här mäts SO (Stern Overhang)…
och y (höjden över vattenytan).
Och i fören mäter man BO (Bow Overhang).
Kostnaderna för ett IRC-mätbrev borde hamna på:
Mätman + reseersättning från Uddevalla = 1.960:-
Ny ansökan IRC, 130 SEK per meter LÖA = 1.430:-
(eller egentligen 108,63 pund = 1 313:-)
“Endorsement” avgift = 350:-
Summa = 3.740:-
Här finns SSFs information och Excelarket som skall fyllas i.
Och vill man snöa in ordentligt så finns det massor av info här.
Tomas (Nordh-O.S.T.en)
May 18, 2008 @ 20:41
Måste inte utrustningen sitta på rätt plats när noggranna mätningar av överhäng och höjd över vattenytan görs? Tänker på t ex seglen som inte sitter på bom och förstag. Hade du slängt in alla segel i förpiken eller stickkojen så blir det ju skillnad.
Peter Gustafsson
May 18, 2008 @ 21:05
Just IRC är speciellt då man mäter med helt tom båt, ‘Turn it upside down and shake it’!
Allt skall ur, segel, ankare, brandläckare, verktyg, vatten, toapapper… Kvar är durkar, dynor, nedgångslucka (vi fick dispens för 8 kg sprayhood för mätning i vatten, men jag gissar att det måste av vid vägning).