Skip to content

39 Comments

  1. harald
    Aug 6, 2008 @ 21:33

    En till i raden “min ratt är större än din ratt”. Gäsp :)

    Reply

  2. Pär
    Aug 6, 2008 @ 22:24

    Märkligt att inte ha peke o assymetriskt på den ? Speciellt när du tjänar (än så länge) på det under IRC….Ser annars väldigt trevlig ut.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Aug 6, 2008 @ 22:49

    Jag hade tyckt att den var roligare med peke :-)

    Jag tror inte man tjänar på peke rent regelmässigt, utan det beror nog mer på hur/var man tänker segla. På semi-customs 35-45 fot från Mills/Corbys/Ker så är säkert 80% sym/asym på bom och 20% peke. Samma sak i senaste Commodores’ Cup.

    Men Dehler är väl hyfsat konservativa…

    Reply

  4. skotaWM
    Aug 6, 2008 @ 23:03

    Hur säger dom på SA – “fugly” ? :)

    Reply

  5. Patrik
    Aug 7, 2008 @ 10:16

    Allt såg OK ut ända tills jag såg akterbilden … och jag som tyckt att chines var lite modernt och fräckt, men detta ser ju ut som en dj.. skokartong :-(

    Reply

  6. Sillstryparn
    Aug 7, 2008 @ 11:37

    Första reaktionen: skithäftig!
    Frågan är bara hur tidlöst det är med chines:
    Om 10 år är det säkert någon annan modetrend som gäller.
    Båten betingar ju ett avsevärt pris och frågan är om man inte skulle varit något mer konservativ, men visst skulle man vilja ha en.

    Reply

  7. Challe Hagberg
    Aug 7, 2008 @ 15:42

    Cool machine
    När fler kommer att se den nya generationen VO70 så tror jag att det kommer att visa sig att Dehler & Simonis/Voogd har lagt sig helt rätt med sitt stealth designade skrov.

    Reply

  8. Henrik
    Aug 7, 2008 @ 18:06

    Inte lika snygg som Dehler 29:an ;-)
    29:an är i mitt tycke lika snygg idag som när den kom för tio år sedan! Dessutom (tyvärr) en av få båtar under 30-fot som byggs idag, med bra boende. Att byggkvalitén är mycket hög och seglingegenskaperna bra, gör inte saken sämre.

    Reply

  9. JA
    Aug 8, 2008 @ 10:10

    Bilderna visar en PACER 376. Har Dehler tagit över från P
    acer Yachts i Sydafrika?

    Kolla in http://www.paceryachts.co.za

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2008 @ 10:17

    Stämmer. Ryktet och bilderna kom från italienska Dehler. Kan ju vara så att man bara “brandar” den Dehler för att få nåt sportigt ;-)

    Någon som har inside från Dehler? Öresundsregatta?
    http://sundetregatta.blogspot.com/2008/05/ny-simonis-voogd-design-pacer-376.html

    Reply

  11. Erik B
    Aug 8, 2008 @ 20:28

    Dehler 29:an borde väl snart vara mogen för att bytas ut. Jag håller med om att det är en trevlig båt men nu är det SV som gäller…

    Vad blir ersättaren för storlek? 30 eller 31 fot?

    Reply

  12. Sam V
    Aug 9, 2008 @ 14:14

    Just det, det saknas en modern vettig 30-31-fotare. Jag har mejlat Niels Jeppesen och frågat om inte X-yachts borde göra en. Inget i pajpen enligt honom. Kanske Dehler hinner före?

    Reply

  13. Erik B
    Aug 10, 2008 @ 09:34

    Ang. 30-31-fotare…

    Det stod ju ett rykte om en ny J/99 för ett tag sedan. Har inte hittat något annat och Jeff Johnstone svarade lite slingrande när jag mailade J/Boats och frågade. Har någon annan hittat något mer om den?

    En annan tanke är ju de enormt snabba Arconorna – borde inte de kunna skala ner sin 400:a en gång till till en ny Arcona 320R?

    Reply

  14. Henrik
    Aug 10, 2008 @ 12:49

    …eller kanske Arcona 300R!?
    Vore kul om det fanns fler båtar på 9x3m isället för nuvarande “standardmåttet” 9,6×3,30.
    Om jag inte minns fel, har Pelle P en 30-fotare på ritbordet som Nimbus aldrig ville göra verklighet av. Kanske blir det möjligt nu med Linnéa Yacht Group?
    Att Dehler lyckats sälja 29:an i tio år bevisar väl att det finns en relativt stor kundkrets som vill ha välbyggda och välseglande båtar kring 9-meter, trots att den är kostar mer än många större båtar (ingen nämnd, ingen glömd).

    Reply

  15. Nobbe
    Aug 11, 2008 @ 10:17

    Reply

  16. Sweet… X-treme 37 | blur
    Sep 26, 2008 @ 11:20

    […] tar fram en och annan fräsch båt. Bland annat Pacer 376 (aka Dehler 38cr). Också Aerodyne var ganska coola (någon som vet vad som har hänt sedan det blev finskt?). Vad […]

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 7, 2009 @ 18:24

    Update: Pacer 376 finns nu på den svenska Dehler-sidan, men inte på den internationella?
    http://www.dehler.se/CM.php?DocumentID=80

    Vet att det finns ett par svenskar som är seriöst intresserade :-)

    Reply

  18. PelleL
    Sep 7, 2009 @ 19:36

    Är det bara jag som får huvudvärk av den akterspegeln??? Den ser inte rätt ut i mina ögon..=/

    Reply

  19. Sam V
    Sep 7, 2009 @ 22:47

    Så sant. Grund sittbrunn bättre utrymmen i akterkabinerna och bättre sikt. Men kasst i hamn och riktigt riktigt fult. Inga chines i världen hjälper.

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2010 @ 19:29

    Reply

  21. Large
    Jan 28, 2010 @ 08:30

    Enligt en källa med känningar i Sydafrika och folk som trimmat båten har man inte fått “fart” i den än, kölmeck och annat till trots……
    Inga förstahandsuppgifter, men det finns väl inga resultat som bevisar motsatsen. Båt nr 1 var dessutom till salu under en längre tid. Om den sålts vet jag ej.

    Reply

    • ÖresundRegatta, AN
      Jan 28, 2010 @ 11:36

      Den mäter nog inte vettigt. Chins menade de själva var dyrt i IRC. Jag vet inte. Den har i alla fall ett tufft och racigt skrov.
      Den nya 40 fotaren kommer i alla fall utan chins och får mer traditionell design typ Dehler 35.

      Reply

      • PelleL
        Jan 28, 2010 @ 12:37

        Jag tror ju inte chines (eller skarpa slag på svenska) påverkar mätetalet i IRC eftersom de inte mäts. Valrutan för skrovfom har visserligen ett “single chines” som val men det avser en “plywoodbåt” med ett slag. Däremot är det säkert så att den inte seglar upp till sitt mätetal och det har nog flera orsaker…..jag tror faktiskt designen är lite av ett stolpskott. Den går säkert hyfsat utför ute på havet men det blir tungt att släpa runt på den breda häcken på en kryssläns bana i måttliga vindar. Jag tror båten är för tung för sin skrovform…

        Reply

        • ÖresundRegatta, AN
          Jan 28, 2010 @ 15:25

          Tung? 4800kg på en 38fots båt – hur gnälligt får det egentligen bli på Blur.se.
          Det är väl IRC-gubbarnas Hullfactor som slagit till.:-)
          Menar du Dehler 38 varianten? Den håller jag med om att skrovet inte funkar för.

          Reply

          • PelleL
            Jan 28, 2010 @ 15:59

            Jag menar inte alls att båten i sig är för tung men den är för tung för den breda, platta aktern. I mina ögon ser akterskeppet helt dja…. fel ut. Jag tror ju båten hade både seglat bättre och mätt bättre med en mer konventionell akter…..men det hade ju inte sett så fräckt ut.

          • ÖresundRegatta, AN
            Jan 29, 2010 @ 11:12

            Pelle L
            Du har kanske rätt i din analys. Den nya Pacer 396 eller vad den nu kommer att heta kommer att ha ett rundat skrov utan chins som vi har på våra Dehler 34SV.

          • ÖresundRegatta, AN
            Jan 29, 2010 @ 13:40

            Pelle L
            De går ifrån chines på sin nya 396 eller vad den nu kommer att heta. Din tanke är kanske riktig. De menade själva att chines kostade i IRC.
            Här är aktern sedd från kölen:

            http://3.bp.blogspot.com/_WnC3z-XgorU/S14JzvnIGwI/AAAAAAAAEM4/wigTJVvPnDc/s1600-h/CIMG0477.JPG

          • PelleL
            Jan 29, 2010 @ 14:10

            Det jag tror kostar i IRC är att ha ett allt för litet aktre överhäng vilket är mer en konsekvens av skrovformen med skarpa slg i aktern så indirekt kan de kanske ha rätt. Slagen i sig kan inte påverka mätetalet eftersom de inte finns i indatan….det finns visserligen vissa som tror att IRC tar hänsyn till mått som inte finns i mätformuläret med det verkar väl konspirationsteoretiskt för min smak……

          • ÖresundRegatta, AN
            Jan 29, 2010 @ 17:35

          • Peter Gustafsson
            Jan 29, 2010 @ 18:53

            Satt i en bil hem från Köpenhamn, så videon blev lite sen. Sorry.
            http://www.blur.se/2010/01/29/pacer-376-dusseldorf/

          • f424
            Jan 29, 2010 @ 17:58

            Vad säger karl vid 5:07? Joint venture with Sweden Yachts? Eller hör jag fel??
            //Niklas S

        • Pelle P
          Jan 29, 2010 @ 10:06

          En ny tråd kanske; stolpskott!!!!!
          PelleL anmäler Dehler 38!!
          Själv väljer jag Ravage 36, blixtrande snabb ibland men inte allt för ofta…

          Reply

          • Team dehlerdoris
            Jan 29, 2010 @ 23:18

            Chines eller ej i aktern så tycks båtar med alltför breda aktrar funka fint i farter över 10 knop… PelleL din analys är helt rätt. Kolla t.ex. nya First 35, inte extrembred i akterskeppet och en fockbåt som tycks klara både lätt o hård vind bra. Alla skrov är kompromisser och inga är optimerade för alla farter. Pacer 38 är säkert snabb precis som Ravage 36 “men kanske inte allför ofta”.. precis som andra varelser så får det inte vara för mycket där bak.. :-)
            Motorbåtsliknande tunga aktrar “kladdar fast” o blir “vattenplågare” i lätt/mellanvind/lågfart. Inget nytt under solen alltså.
            StefanK

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.