Skip to content

6 Comments

  1. Pär
    Nov 30, 2008 @ 10:52

    Det blir spännande att se följande två etapper som kommer domineras av kryssbogar. E4 verkar helt klart ha ett övertag när dem ligger på långa öppnare bogar och kan nöta fart. Tror inte dem kommer ha samma övertag följande två leg.

    Reply

  2. Martin Malmström
    Nov 30, 2008 @ 11:11

    Ja det kan nog vara så att Telefonica båtarna kommer att gå väldigt bra de närmaste etapperna. Det är ju först när det blåser kuling eller mer som Ericsson båtarna sticker.
    Hade Ericsson 4 inte fått regnvädret så kunde deras vägval varit lika dåligt som Ericsson 3 och de hade inte vunnit.

    Reply

  3. Pontus
    Nov 30, 2008 @ 12:27

    Tror inte att Ericsson båtarna är svagare på kryss. Vid kryssstarten i Alicante såg de riktigt snabba ut. E4 och Puma låg jämsides och hade tillsynes samma vägväl. E4 seglade ifrån Puma på ren båtfart med 55 sekunder på kryssbenet. Det är imponerande. Så det är nog troligt att E4 kommer vara överlägsen. Vad som blir spännande är dock att se om E3 kan kapa åt sig en pallplats. Verkar ha en riktigt bra båt de också men inte lika “tur” med vägvalen.

    Reply

  4. Jimmy
    Dec 1, 2008 @ 18:20

    Peter, det där låter ju nästan lite negativt. ”Frågan är om det kommer att vara spännande fram tills nästa sommar?”. Detta är ju en svensk satsning som går kanon! Seglarsverige borde ju jubla! Nä men nu går det lite för bra?
    E3 in på pallplats i ben två, jävligt starkt, men det nämns ingenstans, bara missnöje över att en båt eventuellt är för överlägsen… Jag kanske är partisk och ursäkta språket men va fan, det här är ju STORT! En av de absolut största satsningarna någonsin inom svensk segling!
    VOR är ett långt race och båtarna i denna upplaga är grymt jämna. Första benet låg E4 och Puma sida vid sida, inom synhåll i mer än en vecka och E3 och Green Dragon hade en lång hård fight in mot mål i Cape Town. I detta ben var det E3 och E4 som länge och väl var sida vid sida men E4 lyckades precis hinna med ett moln med lite tryck och som vi alla vet så är det ofta punka bakom som E3 tragiskt fastnade i vilket gav E4 segern. Telefonica Blue hade av ett centerbord vilket gjorde att de mer eller mindre ofrivilligt hamnade längre västerut vilket visade sig vara ett lyckokast då de hittade mer tryck och på några timmar seglar igenom hela fältet för att sedan knipa andraplatsen. Ryssarna som knappast är favorittippade med sin hårdvindsbåt var länge sida vid sida med E3 i lätta vindar, för att sedan göra en liten taktisk miss som gjorde att de tappade nästa 500 dist! Det blir inte bättre racing och mer dramatik än så här i havskappsegling och VOR har bara börjat!

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Dec 1, 2008 @ 19:40

    Jimmy, det är jättekul att det går bra. Och verkligen imponerande av Ericsson-teamet! Stort grattis till er! Och en film på E3 kom upp just nu…

    Men visst kan man se att mönstret går igen från EF Language eller ABN Amro: där var också förstabåten överlägsen, därefter följde 3-4 mycket jämna båtar. Och så klart skall man köra på ett vinnande koncept!

    Du behöver inte bli arg för att fansen tycker att ni är överlägsna :-)

    Reply

  6. Jimmy
    Dec 2, 2008 @ 14:11

    Äh inte är jag väl arg! ;)
    Kanske är trenden lite som du säger (och jag hoppas den håller i sig) men ABN var extremt överlägsen sist och seglade i vindar över 14knop ofta 1-2 knop(!!!) snabbare än övriga. Det samt alla haverier gjorde att luften gick ur. Nu tycker iaf jag att det är ett helt annat race! :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.