Bönder tar över Segling
LRF Media köper TTG som ger ut Båtnytt, Vi Båtägare, Segling och driver Maringuiden.se. Skall bli spännande att se om de kan åstadkomma mer än tidigare ägaren…
LRF Media stärker sin position som en av de tre största tidskriftsutgivarna i Sverige genom att överta utgivningen av sex av TTGs tidskrifter med tillhörande sajter samt webbportalen Maringuiden. Affären blev klar idag.
LRF Media förvärvar verksamheten i TTG Sverige AB och genom detta även aktierna i Nakterhusets Förlags AB, TTG Sverige Marin AB samt 50% av TTG Hearst AB. Det innebär att LRF övertar utgivningen av tidskrifterna Cosmopolitan, Residence, Båtnytt, Vi Båtägare, Segling och Allt om Kök & Bad samt driften av webbportalen Maringuiden.se . Golf Digest är i dagsläget exkluderad från affären då förhandlingar om ett nytt licensavtal fortfarande pågår med Condé Nast i USA. Verksamheten övergår till LRF per den 1 december 2008.– Vi vill växa och göra bra affärer och vi är mycket nöjda med det här förvärvet. TTGs titlar är starka varumärken som passar mycket fint in hos oss, säger Håkan Fredlund, vd på LRF Media. Nu vill vi fortsätta utveckla dem tillsammans med allt duktigt folk på TTG.
TTG Sveriges avgående vd Kerstin Neld är också nöjd med affären:
– Jag är imponerad av LRF Media. De har växt från att ha gett ut 5 titlar i slutet av 90-talet till 23 titlar idag. LRF Media har ett professionellt fokus på redaktionell utveckling och lönsamhet. Våra redan starka titlar går att utveckla ytterligare och i LRF Media får vår personal en bra ägare som vill fortsätta växa.
– Med Residence och Allt om Kök och Bad förstärker vi ytterligare bland inredningstidningarna. De tre båttidningarna och Maringuiden ger oss en marknadsledande position inom båt och gör oss dessutom ännu starkare mot manliga läsare, säger Håkan Fredlund.
TTG Hearst AB, som äger Cosmopolitan, kommer även fortsättningsvis att vara ett joint venture med Hearst Magazines International.
– Med Cosmopolitan bygger vi vidare inom kvinna/livsstil-segmentet och det är viktigt för oss, säger Håkan Fredlund. LRF Media och Hearst vill fortsätta att växa på kvinnotidnings-marknaden under de kommande åren.
Ad Swartjes, CEO Telegraaf Media Group:
– TMG har ett flertal välskötta och starka varumärken i Sverige. Vi har dock kommit till slutsatsen att vår verksamhet inte kan växa till den storlek som krävs för att bli lönsam på en så mogen mediemarknad som den svenska. Vi är därför mycket nöjda med överrenskommelsen med LRF Media. Vår svenska verksamhet och dess personal kommer i goda händer och kan se framtiden an med tillförsikt.
Dec 5, 2008 @ 12:27
låt oss hoppas att de har högre satta mål än att jämföra sig med tidigare.
Dec 5, 2008 @ 19:42
Ser fram emot kryss och pyssel!
Dec 5, 2008 @ 20:03
Det är åtminstone en tröst att veta att det inte gärna kan bli sämre än idag.