Wrap Up 2008 | bloggen
Helt jävla otroligt. 1.340 inlägg, 7.600 kommentarer och över 120.000 unika besökare som verkar lika insnöade på segling som jag själv. Alldeles för mycket jobb. Men ack så kul!!!
Det är väl bara chefredaktören på vår största seglingstidning som inte läser bloggar “för att det inte skrivs något seriöst där”. Vi får väl se om han kan stå emot under 2009?
Nedan lite festliga observationer man kan göra när man tittar igenom statistiken.
Flest kommentarer
Att sluta blogga var ju ett bra sätt att få reaktioner (och kommentarer)! Alla uppskattade inte aprilskämtet. Annat som debatterades var HP 1030, innovativa båtar och så klart mätregler.
- Nu är det slut (118)
- HP 1030 | video (88)
- Innovativa båtar? (85)
- SHF årsmöte 2008 (85)
- SweLYS 2008 (80)
- Mest innovativa svenska segelbåten någonsin! (76)
- Seglarslang (69)
- Vad kostar ett seriöst projekt? (68)
- …ochensånhär! (56)
- Tjörn Runt 2008 (55)
Vilka länkar vidare till blur.se?
De flesta av er hittar hit direkt, men 20% av besöken kommer från andra sajter. Det är kul att se hur detta förändrats sedan förra året (föra årets placering inom parantes).
1 = Fendern (3)
2 = Seilas (4)
3 = Sailing Anarchy (5)
4 = Juanpa Cadario (ny)
5 = Sailguide (9)
6 = Skota.se (2)
7 = Rail Runners (6)
8 = Folkbåt (ny)
9 = Juniorsegling (7)
10 = Fredriksson (16)
11 = Björlanda Kile Segelsällskap (11)
12 = Hamnen.se (14)
13 = Ornö Runt (18)
14 = Tangosailing (ny)
15 = Oxygen (ny)
16 = SEILmagasinet (18)
17 = Planaa (ny)
18 = Smaragd-nyheter (ny)
19 = Seilpartner (Expedition forum) (ny)
20 = Saphira (20)
Ut från listan ramlar regatta.nu, Stenungsund Segelsällskap, Novaförbundet, J/båtar, Valencia Sailing, h-boat.nu och Sveriges Expresseglare)
Bubblare är 10-meter, FIN6863, Öresund Regatta, Olsen Yacht och J/80-förbundet.
Varifrån
Sweden = 73%
Norway = 8%
Finland = 3%
Denmark = 2%
Övriga = 14%
(totalt 156 länder)
Av svenskarna…
Stockholm = 38%
Göteborg = 20%
Malmö = 4%
Övriga Sverige = 38%
Browsers
Internet Explorer = 71.50%
Firefox = 18.86%
Safari = 7.75%
Opera = 1.12%
Chrome = 0.42%
Windows = 88.02%
Macintosh = 10.70%
Linux = 0.69%
SymbianOS = 0.19%
iPhone = 0.17%
Dec 29, 2008 @ 09:32
10,7% Mac. Det är väl jag som drar upp den siffran :-)
Dec 29, 2008 @ 10:23
Det är inte första gången en auktoritet (för vi får väl fortfarande kalla honom så, vår tidsskriftschefredaktör?) är lite sent igång att förstå vart den tekniska utvecklingen för oss. Sitter kanske i samma framsynta tankesmedja som allas vår Ines?
“Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.”
Ines Uusman, 1996, IT-ansvarig minister
Dec 29, 2008 @ 11:00
Härligt att se att det finns Mac-fränder där ute!
Att vi skulle vara nästan 11% vågade jag inte tro. Tack Peter för den bekräftelsen ;-)
Även de andra siffrorna är jättekul och det är härligt att Peter orkat stå emot reklamnojan som drabbat så många andra bloggare. Istället får vi en ren lättläst information. Hellre en medlemsavgift och bibehållen renhet…
iMac/Leopard/Safari
Dec 29, 2008 @ 11:24
Kul!
Macsiffran är jag nog med och drar upp är jag rädd (berätta inte för min fru). Jag bytte till Mac i mitten av mars och kör omväxlande Safari & Firefox.
Kul med statsen Peter. Men hur säkert är det regionala? Jag förmodar att det går på IP-adresser?
Dec 29, 2008 @ 11:34
De regionala är väl sådär säkra, framförallt när alla far omkring med mobilt bredband, men borde ge en indikation. Någonstans undrades det ju över hur mycket västkust-fokus det var bland läsarna.
Enligt analytikerna så har Macen nu ca 10% marknadsandel. Jag, och många i min närhet, har konverterat under 2008…
Dec 29, 2008 @ 11:35
Jag tycker att vi svartmålar chefsredaktöreren lite väl djupt. Jag jobbade brevid honom under Lysekils Womens Matchcup samt pratat med honom vid flera tillfällen. Han är inte emot internet som verktyg, däremot så valde de numer förra ägarna att inte använda internet som mediaform. Jag tog upp frågan med honom för några veckor sedan vid vårt VOR seminarie på TREs och då var han mycket positiv till de nya ägarna och deras vilja på att satsa på internet.
// Stefan Blom
Dec 29, 2008 @ 11:42
Det är helt otroligt hur chefredaktörerna på våra svenska båttidningar tänker… Var på ett seminarium med TTG då chefredaktören på Båtnytt fick frågan “hur ser framtiden i båtlivet ut” å han svara “-då har folk tröttnat på dessa bloggar och låter oss som kan något skriva” Panelen fick även frågan “hur står sig svensk båtpress jämfört med internationell” de svarade ” vi står oss bra, faktiskt bland de bästa internationellt sett”
Jösses…
Dec 29, 2008 @ 11:50
Jag har faktiskt lite förvånad över att inte ett enda inlägg är signerat chefredaktören i Segling. Men det kan säkert bero på en rädsla för sitt “oberoende” då många frågor som diskuteras här blir väldigt polariserade trots att de i verkligheten är mer mångfacetterade. Men det är ju här debatten förs och då kan en sådan som JH bidra med information.
Just det har väl inte med tidningens ägare att göra. Oavsett om ägarna vill satsa på internet eller ej så borde väl chefredaktören som en del av sitt arbete och intresse delta där debatten förs.
Nåväl – han har ju en blogg nu i alla fall…
Dec 29, 2008 @ 11:56
Det var på stopover-träffen på Tres som Joakim berättade att han inte följde bloggarna för att han tyckte diskussionerna var oseriösa.
Jag blev lite tagen på sängen, för det är inte den känsla jag har? Jag hävdade väl att vi tog tempen på svensk segelsport på ett ganska bra sätt, och att både förbund, klubbar och seglare följde debatten.
Magnus Woxén slog fast att tidningen skulle vara borta inom fem år, vilket väl inte var det som Joakim ville höra :-)
Vi diskuterade också olika aspekter av segling, där just segling som sport tydligen var en av många infallsvinklar. Jag och Magnus tyckte att Segling hade ett ansvar i att inspirera folk att börja kappsegla. Många här kan ju vittna om hur man rev ut bilder från SORC och Admiral’s Cup och satte upp på pojkrumsväggen.
En intressant diskussion, som man borde föra på ett lite mer strukturerat sätt…
PS. Att klistra ledaren från tidningen en gång i
månaden på Internet gör det inte till en blogg :-)
Dec 29, 2008 @ 12:12
Att klistra ledaren från tidningen en gång i månaden på Internet gör det inte till en blogg :-)
Nej just det. Det var det som var det roliga. :-)
Dec 29, 2008 @ 12:38
Inte lätt att driva en tidning idag. Det mesta materialet finns ju redan gratis på internet tex genom bra bloggar som denna…
Dec 29, 2008 @ 12:41
Vad förvånad Joakim kommer att bli om han kollar statestiken på var alla länkningar kommer ifrån…
Skall vi gisaa att 90 % är från blur?
Dec 29, 2008 @ 12:46
Hm!
Jag antar att jag inte är ensam om att ha funderat på att avsluta min premunation på Segling. Känns väldigt sällan som om den ger mig något nytt! Det senaste inom segling har man ju redan läst på nätet för en månad sedan när väl tidningen dyker upp i brevlådan! Visst är det kul att läsa en del segelbåtstester mm i tidning men är det värt pengarna? Själv skulle jag nog hellre läsa detta på nätet!
/Calle
Dec 29, 2008 @ 12:48
Lars S
Fantastiska siffror Peter! Ännu ett tecken påvilket bra jobb du gör. Lägg Jante på hyllan och njut lite! :)
Personligen tror jag att tidskrifterna måste hitta helt nya nischer om de skall överleva. Att “bevaka nyheter” förefaller ju som stenålderstänk… Vem vill läsa om saker som hänt för veckor/månader sedan? Det som tidskrifter måste leverera till oss kappseglare är djupare analyser på professionell nivå (kan man de?), avancerade och djuplodande teknikartiklar (inte bara ytliga tramsartiklar) och tester som genomförs av seiösa och erfarna seglare (allt för ofta är det bara tyckande utifrån att ha seglat runt en stund på en fjärd i en enda vindstyrka utan andra båtar….).
En stor nackdel för tidningarna är att det vi kräver idag är allt mer specifikt och individanpassat. Att klara av att leverera detta och kunna göra detta kommersiellt är nog inte helt enkelt. På detta plan torde nätet skapa helt andra möjligheter… Här samlas ju mycket av den kompetens som finns att tillgå och diskuterar fram lösningar/erfarenheter/synpunkter.
En andra frågeställning som dessa siffror väcker är givetvis hur vi skall kunna få fler av dessa att surfa på riktiga vågor och inte bara på nätet. Utifrån Peters statistik måste ju här finnas stora möjligheter….
En tredje liten personlig kommentar riktad till dig Peter är en liten önskan från min sida att du skulle kunna dra igång fler teknikdiskussioner (trim, manövrar, båthantering, meck, strategi, väder, taktik, regler, mjukvara, etc). Visst är det kul att titta på häftiga båtar och debattera (som du vet har jag en viss benägenhet att kassta mig in i dessa ibland…), men det som jag upplever som riktigt givande är diskussioner som tillför kunskaper/lärande. Vissa trådar du lagt ut har varit klockrena sådana, men jag tror att du skulle kunna göra detta betydligt mer frekvent. Risken skulle förståss vara att detta skulle innebära ett totalt “godnatt” för vissa tidskrifter….
Lasse
Dec 29, 2008 @ 14:37
Anser vi inte skall hänga ut någon, det blir personangrepp. Vi kan bara inse att tidningen Segling inte valt att använda internet som mediakanal. Om det är chefsredaktören eller ägarna som valt denna linje vet vi ej (även att jag för tro på vad chefsredaktören sa till mej…men tydligen en annan visa för andra under vår TREs kväll). Det har därför gett utrymme för andra att synas och höras inom seglingsgenren. Något som BLUR har förvaltar otroligt bra.
Var det någon som såg Alex Schulman på Nyhetsmorgon i lördags? Han berättade om hur ex Aftonblade numer jobbar, de har dedikerade personer som varje dag följer ett antal bloggar för att läsa av vilka ämnen som är populära just nu. Därefter gör Aftonbladen artiklar om dessa ämnen. Alex menade att tidningar inte längre är först med nyheter utan det är bloggarna, och så kommer det att förbli. Det är sedan upp till tidningarna att fördjupa sej i ämnena.
Jag tror inte tidningarna kommer försvinna, däremot för att kunna hålla uppe annonsintäckterna så måste man hitta kompletterande informationskanaler. Det är bara att se på Aftonbladet, GP, DI mfl hur de jobbar med att bibehålla sina varumärken för att attrahera annonsörer. De skapar mer och mer communities kring sina varumärken på internet. Denna väg anser jag att våra tidskrifter måste hänga med på annars kan man nog se flertalet av dem försvinna.
Bli inte “Fat and Happy”, då blir man omsprungen :-)
// Stefan
Dec 29, 2008 @ 17:37
Jag förnyade inte prenumerationen på Segling när det var dags i november. Jag kanske ångrar mig och förnyar senare, vi får se.
Från att under 15-20 års tid ha lusläst varje nummer skummade jag igenom nya nummer på 5-10 minuter under de sista åren. Det beror inte huvudsakligen på att tidningen blivit så mycket sämre utan att bättre information numera finns tillgänglig på nätet.
Dec 29, 2008 @ 19:51
Jag har nog fått flugan från seglingstidningar. Men alltför mycket har inte tidningar som segling eller båtnytt fördjupat, utan det fördjupande materialet har jag sedan grävt ur böcker och nätet. Nu är ju bloggar i sig inte web 2.0. Hur skulle det vara med en blur-wiki, där man kunde skriva om manövrer et al?
Jag har bl.a. översatt Mikko Brummers WB-sails artikel om slag a’la Grand Prix:
http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/venda/
Vars finska originalversion även finns på nätet;
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Vastak%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6s
I tiderna fanns även North Sails Fast Course materialet på nätet, WB-sails “vauhtiseminaari” (fartseminariet) materialet finns också;
http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/vauhtiseminaari/
Det är artiklar eller artikelserier som dessa vilka demystifierar grenen och lägger tröskeln lägre för de som tänker på att delta.
Dec 29, 2008 @ 20:48
Ett intressant mellanting i sammanhanget är The Daily Sail (thedailysail.com). Undrar hur det går för dem rent ekonomiskt.
Dec 29, 2008 @ 23:02
Ibland verkar Joakim vara med på banan som för några år sedan när han gick ut hårt med att han tyckte att Seglings hemsida var dålig och att det var ett av hans högprioområden när han tog över efter Bengt.
Uttalandet Peter nämner; att han av princip inte läser bloggarna är sanslöst i hans position/yrke och jag är nu än mera nöjd med att jag sa upp min prenumeration i höstas.
Dec 30, 2008 @ 00:27
Att man inte har TID att som chefredaktör lusläsa bloggar kan jag förstå. Men att man avfärdar dem som oseriösa är pinsamt. Erling Matz har uttryckt sig lika nedlåtade om seglingsforum. Det säger ganska mycket om vilken värld de lever i. Att man själv inte finner nöje i eller har tid att delta på nätet är inte ursäkt för att tidningen gör det. Man har ju personal och frilansare till allt annat. Det är konstigt att man inte ser internet som den viktiga källa och mötesplats det är. Kolla hur våra grannar i väst gör, de har en helt annan internetnärvaro.
Det är ju nästan alltid roligast att arbeta gratis, för det brukar ju per automatik innebära att man gör det för att det är så roligt. Det är ju Peter ett bra exempel på. Därför ska man kanske inte tro att ex. Segling skulle kunna knyta Blur, Skota eller Regatta till sig. Men det finns många andra kunniga på alla nivåer och i alla åldrar som skulle kunna bidra med så mycket till en bra seglingssajt driven av Segling. Om man vill det vill säga. Men vill man “bara” göra tidning så är det inte intressant, men då lämnar man allt större del av kakan till gratisarbetare som Blur tex.
Men helt klart är att det ofta är otacksamt att sitta som chefred för en tidning som av sina ägare (som skiftas då och då) bara betraktas som en intäktskälla. Då gör man som man blir tillsagd, vara sig mer eller mindre om man vill behålla jobbet alltså.
Det är stor skillnad på att äga och driva tidningen i eget namn som Jörnstedt gjorde. Precis som i de flesta enmans eller fåmansbolag borgar det för kvalitet av både ren självbevarelsedrift som yrkesstolthet.
Jag funderar också på att säga upp min pren.
Dec 30, 2008 @ 00:32
Segling, ja man kan undra vad dom håller på med när man testar nya båtar, t.ex. Hallberg-Rassy och får en sådan att framstå som värsta racern.. eller har jag missat nå´t?
Det seglas ju massor av race i Sverige, varför kan inte reportrar göra seriösa reportage om t.ex. Byxelkroken mer än någon liten spalt bara och med texter som får de deltagarna att framstå som om de varit tipspromenad.. eller på sin höjd en nöjesseglats. Är inte detta “riktig segling”?
//StefanK
Dec 30, 2008 @ 01:12
Peter
Kul att kolla din statistik och jämföra.
Själv har jag just nu ca 10% som länkar från Blur. Utländska besökare skiljer sig också. Öresund Regatta har ca 15% tyska besökare och 4% från Finland, 4% från Danmark för tillfället. 75-80% är svenska besökare. De flesta svenskarna är från Öresundsregionen och Stockholm.
Det varierar ganska mycket över tiden.
Angående seglingstidningarna så tycker jag bara det är Yachting World och tyska Yachts som ger mig något.
Läsvärda är också Danska Bådmagasinet Sejl sedan de delade tidningen i en renodlad seglingstidning och en motorbåtstidning.
Mest läsvärt av allt är Speed and smarts, http://www.speedandsmarts.com/
Dec 30, 2008 @ 10:09
Jag surnade till på segling för två år sedan, efter som vanligt ha seglat Gotland Runt var det med stor spänning som jag såg fram mot första numret i augusti där det brukar vara en stor analys av GR. Tyvärr var det endast 1,5 sida, där när man bara hade följt i princip en båt, och fyllt på med lite annat innehåll. Artikeln höll usel nivå, och jag påpekade det i en insändare under hösten. Svaret från Seglings chefred var inte att vi ska se över detta utan istället ett försvar för en dålig artikel.
Prenumerationen blev förstås inte förlängd.
Dec 30, 2008 @ 12:21
Men snälla ni. Tidningen Segling är en kommersiell produkt som verkar på en kommersiell marknad. Följdaktligen, så länge ägarna anser att produkten genererar avkastning på insatt kapital så finns det skäl att anta att ägarna är nöjda. Sjunker upplagan till den grad att tidningen inte längre kan ta ut ett annonspris som genererar tillräckliga annonsintäkter för produktion och vinst kommer förändringar att göras (nedläggning eller satsning). I dagsläget uppger man på sin hemsida en upplaga för tidningen på 56 000 (snitt under 2007?) och om man väljer att annonsera på deras webprodukter skall man, enligt uppgift, nå 45 000 unika besökare per vecka (att jämföras med Blur’s 120 000 på ett år).
Jag tror att det är utifrån dessa siffror som man på redaktioner fortfarande ser bloggandet som en “marginalföreteelse” och håller fast vid sin traditionella produkt. Inget unikt i det.
Gör de rätt eller fel? Ja det kan man naturligtvis diskutera men till syvene o sist är det faktiskt en sak för ägarna. Vi som köper tidningen kan bara rösta med “fötterna”, dvs sluta köpa produkten. Att starta en shit-fight leder inte till något så länge de som gör produkten kan visa resultat. Vi får inte glömma att Joakim jobbar för ägarna och inte för någon annan. Så länge de är nöjda med vad produkter avkastar i vinst så gör han ett bra jobb.
Själv tycker jag det är mer intressant hur de nya ägarna till segling avser att sätta sitt avtryck och vilken ambition de har.
Tills dess kan jag bara glädjas med Blur, Skota, Regatta och alla ni andra som gör ett fantastiskt jobb med era bloggar om det som vi gillar mest… segling!! Grattis till er framgång!!!
Dec 30, 2008 @ 15:12
En liten påminnelse bara…
Försök inte jämföra 45.000 besökare per vecka med 120.000 besökare per år.
Jag gissar att majoriteten som tittar in på Blur är återfallsförbrytare och om vi ställer antagandet att samma gäller för Seglings hemsksida. Med en mycket dålig gissning skulle då Segling kunna ha en årssiffra på ≈65.000 unika besökare och Blur ha en veckosiffra på ≈80.000 unika besökare.
Dec 30, 2008 @ 16:42
Slutade läsa segling då Bengt G slutade skriva, annonserna är nog det som har högst läsvärde nu mera i segling, ytligt och usla artiklar oftast. tyvärr för det var en bra tidning en gång.
Dec 30, 2008 @ 17:11
Statistik verkar kul, jag ångrar att jag antagligen sov under dom lektionerna. 45000 unika besökare per vecka på Seglings hemsida, det är inte dumt. Eftersom det går 52 veckor på ett år så blir det ju hiskeliga 2 340 000 (tvåmiljonertrehundrafyrtiotusen) unika besökare på ett år. Då blir antagligen ett gäng borttappade prenumeranter som en spott i Missisippi. 1/3 av Sveriges befolkning är alltså inne på Seglings hemsida. Tänk om så många hade seglat. Eller är det samma 45000 som är inne och gluttar på hemsidan varje vecka för att se om det hänt nåt nytt? Jag tror, helt ovetenskapligt, att seglingsbloggarna har fler läsare än båttidningarna.
Statistik kan ju tolkas lite som man vill. Jag läste för ett tag sedan apropå jämlikhet att 1/5 av alla kvinnor blir trakasserade på arbetsplatsen men bara 20% av männen. Det är inte klokt. Gott Nytt År!
Dec 31, 2008 @ 04:42
Erik B; Den jämförelsen har inte jag gjort. Den får stå för dig…’
Sen väljer du att först gissa och sen anta och det är väl ok men inte riktigt det saken gäller utifrån ägarna till segling’s perpektiv…eller?
Fredriksson; Jag har bara redovisat de uppgifterna om antalet unika besökare per vecka som Segling väljer att redovisa på sin h-sida. Varken jag eller de försöker addera veckosiffror för att få fram antalet unika besökare på årsbasis. Det är bara du som gör denna räkneövning. Förstår bara inte varför…..
Peter väljer att redovisa för oss (och för fd TTG) hur många unika besökare han har på årsbasis och om Blur har 120 000 per år och “TTG” har 45 000 per vecka så ville jag bara försöka framhävda att, ur ett kommersiellt perspektivt, den journalistiska (och affärsmässiga) ledningen troligen kan sitta kvar med ägarnas stöd.
Inget sagt för övrigt om kvalitén på “TTG’s web, tidningar Segling m fl.
Vidhåller alltså att det enda sättet att visa sitt missnöje är att sluta köpa produkten (tyvärr). Visst vore det väl bra om trad media bevakade snabbrörliga bloggar och snappade upp dessa diskussioner och anpassade sin produkt efter de viljeyttringar som luftas här… eller???
Gott Nytt År!
Dec 31, 2008 @ 11:16
Oavsett hur statistiken ser ut så har jag säkert gått in 300 gånger på Blur under året och bara 2-3 gånger på Seglings hemsida!
Tidningen prenumererar jag på av gammal vana – men jag instämmer att den ofta är snabbläst…
3 skäl att följa bloggarna | blur
Dec 31, 2008 @ 12:39
[…] När jag sammanfattade 2008 ur blogg-perspektiv kom det igång en diskussion om hur de traditionella båttidningarna ställer sig till bloggar, forum och andra sociala medier. Uprinnelsen var att Seglings chefredaktör berättade för mig att han inte följer bloggarna för att han tycker diskusionerna är oseriösa. […]