Frustrerad?
Drakar under årets SM på Marstrand. Snygga att se på, men är de bästa sättet att locka fler till segelsporten?
Alla vet att det är trögt i båtbranschen, och då blir det ju massa plats över på mässorna som man kan fylla med något roligt. I Norge vill man främja rekryteringen till segelsporten, och ställer då ut en Drake tillsammans med KNS… ok!? Detta tas upp av SELmagasinet, där signaturen “Frustrert” kommenterar:
Unnskyld meg, men er det mulig å utnytte en slik sjanse dårligere?
Her har man muligheten til å eksponere seilsporten til et bredt publikum, og så viser vi fram Drake? Hvem tør ta ansvar for denne beslutningen?
En antikvarisk konstruksjon som går 2,7 knop på lens med full spinnaker om det blåser kuling. En båt som er tung, treig, gammeldags og svindyr.
En båt som absolutt ingen 15-16 åringer vil finne interessant.
Slå et slag for sørgelig rekruttering. Seilsporten har masse spennende og nyutviklede båter, la oss vise fram de. Jeg nevner f.eks Formula 18, 49er, 29er, Musto skiff, Bladerider, Melges24 osv.
Å vise fram en Drake på Sjøen for alle er omtrent som om motorbransjen skulle vise fram en T-Ford. En trivelig antikvarisk kuriositet.
Mitt i prick!
krister
Jan 21, 2009 @ 14:09
nån sade att ju trögare båt desto mer täta race….
Såg bla att det var en 11a OD till salu på nätet…105 k sek.
Kan det finnas en roligare båt för det priset?
Seglar i 8or runt denna tröga härk
Jocke_R
Jan 21, 2009 @ 20:17
Ställer man ut en formel 1 bil för att locka folk till att köra folkrace??
Är det rätt att man ska ställa ut det dyraste (för sin storlek) och mest exterma “båtarna” för att locka nybörjare??
Okej Draken är varken billig eller enkel så det kanske inte är nån folkracer heller. Men jag är förbannat trött på folk som spottar på sk långsamma båtar, bara för att de inte planar som en smörklick i en stekpanna. Vad som helst går fort i nedförsbacke. Seglingsglädjen avgörs inte bara av vad som står på loggen.
wm
Jan 21, 2009 @ 22:43
“Seglingsglädjen avgörs inte bara av vad som står på loggen.”
++
/
Brenter
Jan 21, 2009 @ 23:38
Varför denna eviga diskussion om olika båttyper och konstruktioner?
Det som lockar är väl ändå -antal startande, -villka motståndare som är med och inte att förglömma -hur arenorna ser ut som vi seglar på. Om vi sen sitter i en Optimist, Drake eller AC-båt är väl fullkomligt ointressant. Att det står 25kn på loggen är roande i 5min.
Peter Gustafsson
Jan 22, 2009 @ 01:01
Som en intro kan ni ju läsa “Idrotta med förbundna ögon“.
OK, det här handlar inte om gamla/nya, långsamma/snabba eller billiga/dyra båtar – så ingen behöver känna sig träffad. Inte alla diskussioner handlar om vilken båttyp eller kappseglingsform som är “bäst”!
Men, är målet att rekrytera nya seglare så måste man ju göra sin hemläxa? Vad är det som attraherar ungdomar att gå från jolle till kölbåt? Vad är det som attraherar ungdomar (eller för den delen vuxna) att börja kappsegla? Vilka element i vår sport är det som får folk att vilja prova på? Var hittar man de som kan vara intresserade? Och hur och när skall de prova på kappsegling efter att de sett en fräck video eller pratat med en engagerad seglare på en mässa?
Har någon brytt sig om att ta reda på detta???
Var har vi “marknadsundersökningen” från SSF?
Nej, jag tror inte det finns en helhetsbild. Det finns inget faktaunderlag. Det finns ingen plan. Det finns massa klubbar, förbund, seglare och kommersiella aktörer som var och en agerar utifrån sitt perspektiv (och i vissa fall egenintresse). Och det är helt OK, men vi skall inte förvänta oss något vidare utfall!?
Ta t.ex. Volvo City Sailing. Finns det en slutrapport? Har man mätt om seglingsintresset ökade ute i landet? Var det någon som blev sugen på att börja kappsegla?
Och just ur det här perspektivet så kändes Draken som ett dåligt val, då ingen väljer Draken som förstabåt. Draken är snarare en sistabåt? Jag skulle själv vilja avsluta karriären i en Drake. Och rekryteringen till den klassen sker väl snarare i styrelserummen än på en båtmässa. Och det är inget fel i det.
Så klart kan det inte skada att ställa ut en fin båt. Men menar man allvar med att nyrekrytera till segelsporten så krävs det ett bättre tänk!
Eller så kör vi bara på med ögonen förbundna?
Det känns ju bra i rorkulten i alla fall… hoppas vi är på väg åt rätt håll.
Stefan
Jan 22, 2009 @ 12:05
Varför kan vi inte bara skita i dom som iallafall inte är intresserade ?
Använda energin till att segla i.st.f. att försöka locka till oss töntar ?
RC
Jan 22, 2009 @ 13:11
Håller med wm om denna ständiga tröttsamma fokusering kring loggsiffror. Det finns så många fler parametrar som gör kappsegling till en fascinerande sport att utöva. Sällan nämns ord som taktik och strategi. Jag tror inte seglingssporten skall försöka värva nya utövare med argument som fartupplevelse, även om det är hur cool som helst att då och då få uppleva tokiga undanvindssurfar.
MagnusD
Jan 22, 2009 @ 20:18
Alla är vi olika, men jag är benägen att tro att yngre generellt vill ha fart och spänning. Detta påstående baserar jag på att de gånger jag ser yngre personer på havet är det ofta kitesurfing windsurfing mm som gäller. Sportigare båtar såsom tex CB-66 tycks ju också ha en ganska låg medelålder (med vissa undantag.. :-) vilket ju också stödjer samma teori.
Vill man nyrektrytera inom sporten känns det rimligt att visa de båttyper som attraherar den viktigaste målgruppen -ungdomar- och om vi inte lyckas nyrektrytera tynar sporten bort på sikt..
Intresset för taktik och strategi växer nog med åldern och är väl den gamle seglarrävens vapen mot den unge seglarens energi och styrka?
Men vad vet jag jag är ju bara 39år gammal.. :-)
wm
Jan 22, 2009 @ 21:45
Handen på hjärtat – vad fick just dig att böra segla?
Dragonsailor
Jan 23, 2009 @ 11:32
Hehe
Känner mig verkligen som ett undantag, då jag och brorsan knappt seglat tidigare, nåja, lite optimist och segelgigg, seglat med kompisens K20, J10 – J14 mm och därefter som FÖRSTA båt går och köper en trädrake. Inte för att kappsegla aktivt entyp, det är såklart för dyrt, men för att klubbkappsegla och cruisa runt med en snygg och läcker båt. (ja träbåtar läcker också på våren:-). 1993 var inköpsåret och vi har alltså med några få undantag seglat drake i 16 år. Mest cruising förstås, Uddevalla-regattor och några Tjörn runt samt mycket semesterseglingar. Familjens sommarställe tar också mycket tid och nu kommer två småtjejer att sätta stopp för mitt drakeseglande (för några år, skall tillägas).
Vi var nog mer intresserade av segling i allmänhet och att segla snyggt i synnerhet. Dessutom, vilka fräcka (billiga) kärror fanns att tillgå 1993. Maxiracer o express …(men inte så billiga som draken). Draken var inte dyr i inköp, visst har vi bytt några spant och däck mm, men vilka billiga superbra begagnade segel det finns! Det är också en orsak till att vi hållit på så länge. Klassen formligen sprutar ut beg segel på eftermarknaden, många finner aldrig någon köpare och priset blir därför lågt.
För att segla lagom fort på läns, ca 8.4 knop, segla riktigt snyggt och dra uppmärksamhet till sig i hamnar, vakna med ryggskott i den obekväma ruffen och kunna ta härliga linoljedoftande kvällsturer i en lagom stor båt för en rimlig summa pengar, då är draken inte dum alls, för oss som lockas av den. Därmed inte sagt att det är en bra föstabåt på mässan. Den de ställer ut har säkert ett inköpspris på dryga miljonen sek. Hade de ställt ut en renoverad trädrake med ett pris på 50 000 så kanske… ???
Mvh D
Erik B
Jan 23, 2009 @ 11:53
Har också ett minne av en läcker Drake (SWE2) som kompisen köpte i början av 1970-talet. Den var sjösatt dagen innan i Västerås och han hade då fått tips att sätta maskeringstejp utanpå nåten för att det skulle läcka mindre. Maskeringstejpen skulle lossna av sig själv när man seglade – och det gjorde den i trakten av Björnön. Vi pumpade oss hemåt med både pump, hink och storskot. Sen fick vi tag på kranföraren så att båten fick hänga i stropparna två dagar.
Clifford
Jan 23, 2009 @ 13:03
Jag har seglat några delseglingar i ett SM i SWE2. Den läckte inte så mkt då men pumpa fick vi eftersom det blåste småjävlar på Marstrandsfjorden. Härligt härligt.
Patrik
Jan 23, 2009 @ 20:02
naturligtvis finns alla varianter men sett till mig själv hade jag inte seglat idag om inte Vindsurfingen och med den fartkänslan dykt upp åren efter jag tröttnat/växt ur Flipperjollen.
Tornadon fick mig sedan tillbaka på segelbåtsspåret, tvivlar starkt på att en Drake skulle varit upphetsande i 20-års åldern men jag kanske var en “tönt” som någon så moget skrev ovan..
Försök att tänka som en tonåring och ni får en helt annan syn på segling och dess redskap.
Patrick L
Jan 24, 2009 @ 15:41
Ja alla får ju tala för sig själv. Själv blev jag intresserad av kölbåtskappsegling av en massa skäl men fartupplevelsen var inte obetydlig. Märk väl att den inte behöver vara kopplad just till loggsiffrorna i absoluta tal. Det är en fantastisk fartkänsla att med Mumm 30 kryssa i 4,1 knop när det blåser 4 knop (jo, det är sant) och andra står still. Fast det är klart: roligast förra säsongen var nog ändå att slöra i 18-19 knop med den båten. Det var ingen som var jättesugen på att gå tillbaka till kontoret på måndagen sen…
Att erfarna seglare kan lockas mer av det taktiska spelet än den rena fartkänslan är väl kopplat till att hastigheten över banan i segling är mer kopplad till vägvalet (strategin) än SA/D-förhållandet? Men det hindrar ju inte att man kan njuta av fartkänslan i sig själv? Varför skulle vi inte värva fler kappseglare med hjälp av den? Alla sätt är väl bra utom de dåliga? Jag minns när en kompis med initialerna RC skrek av lycka när han vid rodret på min båt spräckte 12 knop på GR 2007… ;-)