Idrotta med förbundna ögon

I vår sport värderas ofta känsla högre än vetenskap.

Det är en konst att kunna känna ett vindvrid i nackhåren eller att se en by på vattnet (som ingen annan ser). Och man rekommenderar ofta folk att stänga av sina instrument och segla med förbundna ögon för att få en bättre känsla. I vissa kretsar är det nästan lite fult att gå för vetenskapligt tillväga.

Och resonemanget funkar på havet!

Men skall vi styra segelsporten på samma sätt?

Det spelar ingen roll om det är uttagningar till landslaget. Hur jolleseglare skall börja segla kölbåt. Vad klubbmedlemmar vill ha ut av sitt medlemskap. Hur vi får fler deltagare på kappseglingarna. Vad folk ställer för krav på nya båtmodeller. Eller vilka mätregler som funkar eller hur LYS-tal skall sättas.

Det är kul att tycka. Och det är kul att debattera. Men de flesta gör det utifrån ett ganska snävt perspektiv, och utan att ha ett skarpt faktaunderlag i botten. Och då är det så klart svårt att enas i analys och konkret handlingsplan.

Några uppenbara exempel är de diskussioner som har förts här de senaste månaderna.

Hur får vi jolleseglare att ta klivet upp i storbåt? Den aktive laserseglaren gör en analys. Båtägaren en annan. Någon tittar sig runt i sin AC-båt och tycker att det är ett tillräckligt underlag. Alla utifrån sitt eget perspektiv.

Men vem tar tag i frågan och intervjuar sveriges 50 bästa storbåtsseglare? Proffs & amatörer. Fördäckare, rorsmän och navigatörer? Hur kom de dit de är idag? Vad var avgörande moment? Eller varför har man lagt av. Sedan pratar man med Atlant och Victory. Och spanar in vad som händer i andra länder. Då har man något att utgå ifrån. Då kan vi börja debattera vägen framåt.

På samma sätt när det gäller kappseglingsdeltagandet. Har man koll på statistiken? Vilka har tillkommit, eller fallit ifrån? Har man frågat de som kappseglar vad det är som är viktigt. Ja, en gång för många år sedan. Kanske. Har man frågat de som har slutatde kappsegla 2006 varför de slutade? Nej… det har vi inte… Nähä. Trots att man vet vilka de är!

Ja ni fattar. Temat går igen på många håll.

Nej, det är inte roligt att behöva fysträna hela vintern, nöta manövrar i mars eller testa segel i duggregn och dimma. Men man har tillbaka det när startskottet går. Och man behöver inte ha så många bortförklaringar i baren efteråt.

På samma sätt måste vi orka göra vår hemläxa i de frågor som är avgörande för vår sport.

Så slipper vi hitta på bortförklaringar.

69 Comments

  1. Stefan Nov 18, 2008 Reply

    Heja bra uppropp, hoppas du har tiden att engagera dig för att genomföra ett program. Sverige är ett föreningsland och vi ändrar våra föreningar genom engagemang. Möjligen kommer vi framtiden göra det genom diskussioner men då måste vi betala för att avlönade skall kunna genomföra besluten. Själv är jag engagerad i den egna klubben och påväg in i distriktet. Där får det räcka för mig så länge som vi även driver ett hyggligt ambitiöst kappseglings projekt. Mina viktigaste frågor är ungdomsverksamhet och kappsegling i den prioriteringen. Utan ungdom ingen framtid och utan kappsegling ingen sport.

    Lycka till
    Stefan

  2. MA Nov 18, 2008 Reply

    Jag tror att man får börja med att diksutera dessa frågor med de som är aktiva idag, de som åstadkommer något, både seglare och supporters (klubb/klass/förbunds aktiva). Vem frågar mig om varför jag har kört hemsidor för jolleseglare i snart 10 år? Vem frågar mig varför jag startade en ny segelklubb? Vem frågar mig varför jag är aktiv i Sveriges största klassförbund? Vem frågar mig varför jag lyckas dra ner 30 – 60 optimistungar och familjer till Garda varje påsk de sista 8 åren? Vem frågar mig hur jag och ett handfull gäng aktiva lyckades bygga upp en klass (Zoom8) till SM-status och 50 aktiva från 5 till 50 aktiva på tre år? Jag sitter i valberedningen för Västkustens Seglarförbund, och jag kan säga – det är inte lätt att hitta folk som vill engagera sig. Men det är jäkligt lätt att ställa krav på de som räcker upp handen och vill hjälpa till! Konstig inställning!

    Jag är bara en av de aktiva som finns där ute – och jag är inte unik, det finns en jäkla massa engagerade folk. OK- jag är kontroversiell, många blir förbannade på att jag går fram lite väl tufft och att jag har starka åsikter. Men det händer något iallafall.

    Dessvärre har vi en så starkt Jantelag i Sverige, vi är missunsamma, vi gnäller över saker som inte blir gjorda, men vi är inte beredda att göra något själva.

  3. MA Nov 18, 2008 Reply

    Jag glömde skriva att det viktigaste budskapet med mitt förra inlägg är att det finns massor av folk som har gjort eller gör minst lika mycket, eller mer, för seglingen, men som inte finns med i diskussionerna om hur vi skall utveckla svensk segling. På något sätt finns det en viss motvilja att ta till sig av folk som “sticker ut” och hellre satsa på lågmälda men “politiskt korrekta” människor.
    En bra illustartion är Galenskaparnas “Vänliga debatten” http://se.youtube.com/watch?v=mekj2IJVWs8

    Dessvärre blir resultatet därefter – lågmält och politiskt korrekt!

  4. Andreas i Missmatch Nov 18, 2008 Reply

    Hej MA. Jag vet ej vad du heter eller vem du är då jag bara seglar.
    Jag känner dock igen din situation från min och mitt engagemang i hockeyn. Idag lägger jag ner 20h/v för att få kritik, klagomål över ytterligare saker som inte fungerar jämnfört med deras jobb osv….

    Bra att inlägg börjar med
    -var står vi idag?
    -Vart vill vi imorgon?
    -Hur skall vi nå dit.
    Men jag håller med dig MA.
    -Vem blir tillfrågad?
    Har det gjorts en enkät någon gång på detta till alla barn/föräldrar som börjar med segling men som slutar efter 2 provade gånger?
    Jag räknar med att börja engagera mig inom seglingen om ca 2-3 år(då mina barn satsat färdigt med hockeyn)
    Varför de inte valde segling?
    Jo tyvärr var de i princip ensamna, i sin båt när de var små….lagsport är ofta för barn roligare när de har tätare kontakt mellan varandra än sitter utelämnade i sin optimist.

    Jag anser att Optimisten är orsaken till att vi inte ser fler seglare….
    Tack för 2mans jollar ifrån början. Segling måste vara KUL och det är få som tyckte optimisten var rolig. Tack för ZOOM 8 å vad de nu heter…

    Individuellt blir det först när jag själv vet vad jag vill med min idrott.
    Då är thejen eller killen kanske 10-12 år.
    Men seglingsintresset kommer ju så mycket tidigare för är man inte med i åldrarna runt 5 år har de redan valt lagsporten. Fotboll/handboll/innebandy od som sedan går över till individuella idrotter som simmning,golf,tennis,badminton, friidrott osv… Seglingen har ju inget affishnamn för barnen.
    Se Karro klüft,tiger woods osv…
    Vem är Fredrik Lööf? Nämn en allmän stor idol inom seglingen…Jaja Pelle P vet alla vem det är men han är 75år! ingen som en 6åring ser upp till?

    Jag tror på att komma in till barnen i 2-3mans jollar i tidig ålder. inte när de är 10 år. Då har tåget gått och de kommer inte fastna för segling då det ligger långt bort från traditionella idrottsalternativen.

    Visst kommer det finnas folk som fastnar för seglingen när de är 30 år(och det är ju fint med sporter som golf o segling att man inte är för gammal) då de har råd att köpa sin 1a båt och börja upptacka skärgården. Av dessa kommer nog ca 5% :-) att välja att börja tävla i en avdankad kölbåt i TR eller GR…

    Men vad gör vi för att få in personer som har potential men väljer en lagidrott som jag tror 75% av alla barn börjar med eftersom deras kompisar började där?

    Tror vi borde lyfta fram seglingen som en lagsport helt enkelt från början…som borde vara vid 5årsåldern…men jag vet då kommer simkunnigheten och en massa problem….Hur många klasser finns det och hur många klassser är en “enmans”? hur gör GKSS? värvar in de duktiga vid gymnasieåldern? Vad är deras reflektion? Som är en elitinriktad klubb.

    Tycker STCC gjorde ett nytänk, lät förare “låna” bilar för racing i 16årsåldern om jag minns rätt…(nope inte min sport)

    Bra med nya tankebanor mm.

  5. Andreas i Missmatch Nov 18, 2008 Reply

    Jag skulle vilja att SSF tog in personer som läser marknadsförning som exarbete och kom fram med förslag på att marknadsföra seglingen utefter studier mm de skulle sätta ihop och genomföra…
    Lyssna på dessa objektiva personer och jobba fram en handlingsplan.

    //Andreas

  6. MA Nov 18, 2008 Reply

    Andreas,

    De som verkligen börjar kappsegla redan som 8-åringar i optimisten blir oftast kvar, dessvärre blir det inte särskilt många som fortsätter om de från början seglar tvåmansbåt. Det är ungeföär som att lära sig cykla på en tandem. Det finns allt för många exempel på det. Problemet ligger inte i optimistjollen, det är Sveriges och världens största klass. Problemet kommer vi 18-19 år, då lägger de flesta av.

    GKSS har en massa elever på sin Aelosö och i Långedrag, dessvärre blir det inga kappseglare av dem. De har inte en enda aktiv otpimistkappseglare. Deras duktiga juniorer och elitseglare kommer samtliga från andra klubbar, och 95% av dem har en hygglig optimistkarriär bakom sig, inte från GKSS alltså!

    Optimistjollens styrka ligger i dess stora antal på kappseglingarna. Om du väntar på dina barns ev. karriär i hockey, då kan det dessvärre bli för sent. En normal väg är att starta vid 6-7 årsåldern. Vi arbetar mycket på att förklara att det är en idrott vi bedriver, precis som jag tror att hockey och fotboll gör. Jag menar det rcäker ju att kasta fram en boll så börjar ju barnen kopiera Zlatans senaste mål. Det är ju inte skogsmulle de söker…

  7. MA Nov 18, 2008 Reply

    Andreas – du seglar för Viken Ägir eller hur? Det vore hur kul som helst om det dök upp några optimister från er klubb på regattorna. Det var länge sedan jag såg någon jolleseglare från er. Optimistjolleförbundet erbjuder optimistspecifik utbildning till klubbarna. En normal småregatta samlar mellan 50 – 90 optimistjollar, och fråga vem som helst av dem om det tycker det är tråkigt? JSM brukar samla 300 optimister…och de har inte tråkigt de heller!
    Men nu får några andra skriva något! Det här är viktigare än att diskutera vilken båt som är sämst eller bäst! Är det inte ganska typiskt!

  8. Stefan Nov 18, 2008 Reply

    Låt oss seglare vara ifred:
    – kanske har vi fastnat för segling för att slippa TV och kvällstidningsbevakning
    – kanske är det för att denna bevakning ökar som kappseglarnas antal minskar
    – kanske gillar vi inte fylleri och slagsmål, a’la’ fotboll
    – kanske långa dagar är en del av njutningen, är det verkligen bäst att segla mellan elva och två och se’n snacka skit
    – kanske njuter vi teknik, taktik, tankeverksamhet och fysik i lagom blandning, vem som helst kan väl halvvinda över ekvatorn med vattnet sprutande
    – kanske gillar vi att damer, herrar, pojkar, flickor, rika och fattiga kan tävla med och mot varandra på samma villkor

  9. Stefan Nov 18, 2008 Reply

    – kanske är det så att dom som vinner hela tiden tränar jättemycket, medan vi andra försöker hitta genvägar med nya båtar, tävlingsformer och handicapsystem

  10. PeterK Nov 18, 2008 Reply

    MA; du skriver som alltid klokheter och att du brinner för svensk juniorsegling är det ingen som kan ta miste på.
    Varje sommar är seglarskolorna i princip fulla av optimistseglande barn och vissa av dem går vidare till kappseglingsgrupper mad varierat resultat – så långt så väl.
    Sen händer det något när de når 15-års åldern och andra intressen pockar på uppmärksamheten (läs tjejer/killar?) vilket leder oss in på fråga 1; – Kan klubbar/förbund göra mer för att locka dem att stanna kvar o segla annan båt (kanske tvåmanna)
    Nästa stora tapp är så vitt jag förstår vid 18-19-års åldern. Studier tar mer tid och fokus och de första större investeringarna (utanför båtlivet) kanske skall göras. Jag tänker lägenhet/bil/jordenruntresa med polare mm. Här kommer då fråga 2; Som den ekonomiskt relativt svaga grupp dessa är, hur kan klubbar/förbund bidra till fortsatt segling även för de som inte satsar på OS?
    Sen kommer första barnet med fru/man/sambo och helt plötsligt äger vi inte längre vår egen tid. Vi går in i de eviga kompromissernas- och anpassningens tidevarv där fritidsintressen ofta blir lidande. En 3-4man kölbåt kräver ett gäng på 6-8 intresserade för att kunna visa sig på banan. Här faller många bort tror jag (kommer ihåg;-))
    Leder oss därför till fråga 3; Vad kan i detta läget klassförbunden o klubbarna hjälpa till/locka med. Och hur kan förbundet stötta dem?
    Nästa steg blir kanske när 2:a huset har hunnit få en värdestegring som du kan visa din bankkontakt och dina fonder haft en gynnsam utveckling. Du har ett par gamla vänner som också är intresserade av att lägga några helger, någon semestervecka (o kanske någon vardagskväll i veckan) på att segla. Du vet att du fortfarande inte äger din tid men du har lärt dig att kompromissa som ett FN sändebud. Nytt kök tradas mot nytt ställ vilket är möjligt för att banken gillar dig…
    Du/ni seglar Tjörn Runt, Lidingö Runt, kanske runt Gotland och en vecka på Marstrand eller i Sandhamn är inte fel. Seglingen fyller här en social funktion och du ser förbund och klubbar som serviceinträttningar som skall förse dig med “bra” mättetal samt snabba resultat (på webben så att familjen kan se att du är duktig) och perfekta banor. Du ställer krav – med all rätt. Du är kunden!
    Det krävs 12-16 personer för att rulla runt din 36-fotare på årets fem seglingsevent då alla har så in i h-vete att göra…
    Vad klubbar o förbund kan göra för dig behöver vi inte fråga för det vet du precis. Du kräver en god produkt med utsökt service – svårare än så är det inte!
    Du har nu hållt på och seglat i ett antal år. Du har gjort ett antal SM i olika klasser. TR, LR mm har du gjort fler gånger än du minns och du tycker fortfarande det är kul och utmanande. 36-40:fotaren har du kvar, mest för att du tycker du behöver utrymmet de veckor på sommaren (med bra väder) som familjen vill följa med. Det du tycker är bökigast är att hitta folk som vill åka med på de tävlingar du vill vara med på. Du/ni hinner inte träna så mycket tillsammans som du skulle önska men vadå ??- erfarenhet räcker långt. Du börjar bli attraherad av short-hand tanken. Ensam eller två ombord. Visst har du kompis-(ar) som ställer upp på detta. Kanske rentav frun/mannen i ditt liv (mumma). Men hur gör man frågar du dig? Hur optimerar du din båt så att den också blir hanterbar när det brallar? Du tycker därför att det är dags att ställa fråga 3; Vad kan klubbar/förbund göra för dig som är sugen på att prova detta i form av utbildning och informationsöverföring?

    Det blev kanske lite långt detta men jag har försökt beskriva några olika faser i seglingslivet som många av oss gått – eller kommer att gå igenom och de olika frågeställningarna som kanske gäller för de olika målgrupperna.
    Det finns aldrig några enkla svar på svåra frågor men jag tror att man måste börja med att fråga sig från klubb och förbundshåll; vill vi arbeta gentemot dessa olika grupper beskrivna ovan? Eller skall förbundet ägna sig åt OS satsande och vissa klubbar satsar på jollar och vissa andra på Kölbåt – entyp och vissa på Kölbåt mätregel utan/eller med stöd och inblandning av förbund.

    Rätt organisationsmodell som sträcker sig över klasser och tittar mer från helikopterperspektivet tror jag skulle gynna seglingen i Sverige samt skapa synergier och lättare/smidigare transformationer mellan de olika faserna.

  11. Fredriksson Nov 18, 2008 Reply

    Det stora problemet är inte att få ungarna att börja segla utan att få dem att fortsätta. Full beundran för alla seglarföräldrar som stöttar och klubbarna runt om i landet som jobbar stenhårt i konkurrens med fotboll, hockey och innebandy. Lilla Tjörn Runt och liknande regattor samlar fler deltagare varje år.
    Det är sen problemen kommer. Svenska seglarförbundet, enligt ordförande Lena Engström, jobbar med två krisgrupper, 15-åringarna och 19-åringarna. 15-åringarna som får andra intressen efter optimisten, träffar tjejer/killar och skaffar moppe och 19-åringarna som ofta börjar plugga på annan ort. Seglarförbundet har ett ansvar att stötta duktiga ungdomar som vill vidare. T ex tipsa klubbar i universitetsstäderna att här kommer en kille eller tjej som ska plugga, ta hand om honom eller henne.
    Många som vill ta steget från elitsegling i jolle till kölbåt hittar ingen nyare båt som dom har råd med. 30 år gamla båtar är inget alternativ och en 19-20-åring har inte råd med 300-400 000. Flera försök har gjorts att lansera nya båtar som ungdomar har råd med men det har inte funkat. CB66:an var en bra tanke men den blev för dyr den med.
    En annan grupp som sviker i kappseglingar är vi som är äldre, som kappseglade på 70- och 80-talet och som är för lata idag. Eller inte vågar för att seglen är för dåliga och båten för långsam. Det är nog den allra största gruppen. Tjörn Runt hade t ex ett helt startfält med Maxi 77or på 80-talet, nu är det knappt ett tiotal. Men det ligger drygt 10 000 Maxi 77or, IFar och Albinbåtar i hamnarna. Hur får vi ut dem?
    Sverige producerar fortfarande seglare i världseliten, inte minst i matchracing. Och förebilder finns, inte bara Pelle P och Mange. Den dagen vi hittar en seglingens Zlatan så kommer det nog att ta riktig fart och då kanske vi även får med oss press, radio och TV. Men tills dess får vi hålla på och gneta?

  12. Leino Nov 18, 2008 Reply

    Väldigt bra o intressant frågeställning!
    Jag tror att vi behöver fler MA till att börja med. Eldsjälarna som får ungdomsverksamheten att fungera o vara kul, föräldrar som köper båtar, skjutsar till regattor. Desto roligare, desto fler är med, desto fler blir duktiga o fortsätter. Sen är det väl bara att inse att segling är en dyr materialsport som få har möjlighet att låta sina ungar satsa hårt på. Optimisten klarar väl de flesta eller Zoom8 men få föräldrar tycker det är mödan värt utan låter barnen segla klubb-båt på klubbens egna arrangemang- att ens låna en klubb-båt o köra den o unge till grannklubbens stora regatta är för jobbigt o tidskrävande. Ett annat bekymmer är väl mängden med olika klasser. Inte lätt att få ens två likadana tvåmannsjollar i en liten klubb om inte klubben köper in o underhåller dem.
    Både barn och vuxna vill och förväntas ju dessutom hålla på med mer än ett intresse, att då ha en “bobåt” får nog räcka som segling för de flesta.
    Finns en konstig attityd som gör att många inte vill kappsegla utan att ha båt av nyare modell, kolfibersegel m.m. precis som att det skulle vara förbjudet att ställa upp utan att sikta på förstaplatsen.

  13. Patrick L Nov 18, 2008 Reply

    Finns en konstig attityd som gör att många inte vill kappsegla utan att ha båt av nyare modell, kolfibersegel m.m. precis som att det skulle vara förbjudet att ställa upp utan att sikta på förstaplatsen.

    Jag håller med om mycket, men inte om det. De enda klasser som faktiskt har framgång år efter år ju gamla båtar, dacronsegel o.s.v. Och det är rätt få nykomlingar som ställer upp “för att vinna”. De flesta är med för att de tycker det är “kul att kappsegla”, “vill utvecklas” eller för att de “vill segla mer”…

  14. Joche Nov 18, 2008 Reply

    Har inte läst ett enda inlägg bland alla kommentarer så en del är väl redan sagt. En fråga som varit uppe något i tidigare artikel är regelfrågan. Klart att det måste bli enklare att segla. Måste bli lättare för alla att delta. gillar tanken med att touch av annan båt leder till diskning. En annan och viktigare bit är materialet. Borde väl inte vara så himla svårt att få fram nya båtar som är billigare och gör steget in i segling lättare för fler. Inte ens att köpa en bra optimist är billigt. I fotboll är en boll en boll och alla kan börja spela. Jag är övertygad om att det finns en massa talang som sporten aldrig kommer att se röken av för att tröskeln är för hög.

  15. Patrick L Nov 18, 2008 Reply

    Jämförelsen med just fotboll är kanske inte helt rättvis. Mer kanske slalom, mountainbike eller golf. Segling är och kommer alltid att vara en materialsport. Det ingår i tjusningen tycker jag. Därmed inte sagt att den behöver vara så mycket dyrare än andra materialsporter. Inte i början i alla fall… :-)

  16. Leino Nov 18, 2008 Reply

    Jag håller med om mycket, men inte om det. De enda klasser som faktiskt har framgång år efter år ju gamla båtar, dacronsegel o.s.v. Och det är rätt få nykomlingar som ställer upp “för att vinna”. De flesta är med för att de tycker det är “kul att kappsegla”, “vill utvecklas” eller för att de “vill segla mer”…
    De som köper sig en Express eller 606 för att segla entyp är inte direkt nya. Jag menar de som köpt sin första båt, säg en Maxi77, kanske mest för att lära sig segla innan de satsar några större pengar på något större. Det är ju de som har mest att vinna på att kappsegla egentligen, inte i form av priser ära o berömmelse utan i form av kunskaper. Skulle tippa att de flesta lär sig mer på tre kvällskappar än vad de gör på en hel sommars semestersegling. Men för att de ska våga/vilja ställa upp tror jag att det krävs lite attitydförändring. Lite mindre allvar o mer jippo över seglingarna.
    Att luckra upp reglerna o göra dem mer lättförståeliga borde vara ett steg i rätt riktning.

  17. Leino Nov 19, 2008 Reply

    Ojdå… Mitt senaste inlägg blev visst lite knepigt…
    Kopierat Patrick L:s inlägg 13 i början o käbblar emot honom därefter…
    Fast med det ville jag väl egentligen komma med en ide till hur göra det billigare att börja med materialsporten segling. Håller nämligen helt o fullt med honom i inlägg 15…. ;)

    De jag vet som borde kappsegla men inte gör det saknar gastar, har inte tid, vill inte segla i samma klass som en sportbåt då den alltid vinner, har inte bra segel.
    Tror ett sätt att öka deltagandet på klubbnivå kan vara att dra ner på antalet kappseglingar. Är det bara 4 race på en hel säsong är det lättare att samla fler båtar, racen blir då roligare, lättare att få funktionärer o mer kraft att verkligen göra dessa 4 seglingar minnesvärda. Med större fält på klubbkapp så blir det nog fler som vågar sig på större seglingar …. Detta borde gälla såväl kölbåt som jolle. De barn som inte seglar utanför egna klubben är kanske nöjda med dessa 4 race eller så tjatar de till sig att få åka till grannklubben.

  18. tollstoj Nov 19, 2008 Reply

    Jag undrar hur stor procentsats av kategorin 7-10 åringar som provar på segling?
    Grön/blå Optimistjolle på klubbnivå runt i riket uppskattar jag till runt 1000-1500 aktiva.
    Tittar man på Optimistklassen och dom som deltar i regionskval blå/röd nivå så rör detsig om ca 300 pojkar /flickor.
    Lilla Tjörn runt samlar ca 400.
    JSM samlar runt 400 deltagare i dom stora junior klasserna åldern 7-15år. En liten försvinande andel ungdomar.
    Jag tycker att klubbarna måste ut i skolorna och rekrytera mer aktivt,och det behövs nya grepp.
    Här måste SSF med Lena Engström och övriga i förbundet, ta fram hjälpmedel som klubbarna använder i rekryteringen av nya ungdomar! Mitt förslag är en modern och actionspäckad DVD film på ca 10-15min som fångar ungdomarnas intresse
    Vi måste få fler att börja med idrotten segling!

  19. MA Nov 19, 2008 Reply

    Bra skrivet tollstoj, du vekar insatt i problematiken. Problemet ligger inte på de som börjar att kappsegla, dem kan vi hantera för vi vet vilka de är. Problemet för nyrekryteringen är att klubbarna inte förmår dem att kappsegla! Vi har över 400 klubbar i Sverige, ungefär 10% av dessa “levererar” kappseglare år från år. Med dessa klubbar har vi inga problem, dem kan vi identifiera. Det går uppskattningsvis 10 000 barn i seglarskola varje år, så rekryteringen är egentligen inget problem. En aktiv klubb får in c:a 100 – 200 elever varje år i seglarskolan. Motsvarigheten i fotboll brukar ligga på 30 – 40 i fotbollsskolan (den lokala småklubben alltså).
    Ett “bra” netto (som fortsätter att kappsegla på klubbnivå) från en seglarskola brukar ligga på 2-4% – dvs 96 – 98% fortsätter inte segla efter seglarskolan! Här kan man alltså diskutera orsak och verkan. Jag har nyligen varit ute hos en hel del klubbar för att utbilda klubbtränare i optimistspecifik kunskap och jag inser varför vi har detta problem. Vi kan definitivt ta bor 60% av eleverna som är där för att föräldrarna ser det som en bra parkering av barnen, ganska billg dessutom. En väldigt liten del av seglarinstruktörer och ledare ser seglingen som en idrott, vi möter oftast att det viktiga är att de lär sig segla och ha skoj, detta sagt i ett motsatsförhållande till kappsegling. Vi vet att de som verkligen börjar kappsegla på klubbnivån är de som fortsätter med segling som sport och segling i allmänhet. Den outtalade inställningen till vår sport bland många är att detta är någon forma av scoutverksamhet . majoriteten av våra seglarskolor har den inställningen – att tävla är fult. Inte undra på att vi inte får med oss idrottstyperna (Zlatan) som älskar att tävla (ungefär 90% av alla pojkar, 50% av flickor i 6 – 13 års ålder). Det är väl inte någon som tvekar på vad fotboll är för något, eller hockey, friidrott, innebandy eller tennis. Inte förväntar man sig att 60% av tiden på fotbollsskolan går åt till att bada, äta glass och göra allt annat än att kicka boll? Det är väl heller ingen som tvekar på vad man skall göra med bollen och målet? Men i segelsporten skall vi tona ner tävlingsmomentet, man skall segla för att det är skoj – tävling är fult! Det går att vända denna inställning. Om man i klubben har en klar policy och strategi laddat med aktiva och initierade ledare kan man uppnå underverk! Det finns fantastiska exempel på detta, ett är Rörviks Segelsällskap. Rörviks SS håller till ute på Näset SV Göteborg. De har inte ens eget klubbhus eller båtplatser för sina följebåtar, så de får släpa dessa upp och ner varje dag! De har på 4 år blivit Sveriges mesta aktiva och största optimistklubb, klubben var nästan död, man hade en sån där verksamhet som jag beskriver ovan. Knappt några började kappsegla på allvar. Nu söker sig aktiva kappseglare till denna klubb! Vad har skett? Jo, man tog tag i kappseglingen, åkte ut på småkappseglingar, man hade en fantastisk ungdomsledare – hela klubben strålade av engagemang. Vi komme se många av våra framtida elitseglare med RÖSS som moderklubb i framtiden! Helt klart rör det sig om en inställning till segelsporten, att tro på att vi får fram kappseglare med korvgrillning, glass och bad och en nedtonad tävlings- och träningsverksamhet är fullkomligt vansinnigt! Ni som tror att era barn blir kappseglare bara för att ni lämnar dem en vecka i en seglarskola får också tänka om – om ni verkligen vill, och har tid och ork (en prioritering) då kan det bli bra. Jag har dessvärre hört av gamla kappseglarkompisar som var stjärnor i optimist och landslagsseglare som seniorer – Nej mina barn tyckte inte seglingen var så roligt, de ville inte segla ensamma i en optimist, men tvåkrona tyckte de var roligt! Men de valda annat….
    OK- segling är inget man gör så där enkelt som med fotboll, det krävs ett stort engagemang av föräldrar. Man kan i princip säga att det inte går att hålla på med sin egna kappsegling om man vill stötta sina egna barn. Det är inte självklart at barnen vill ge sig ut när det regnar och blåser, eller när de är mitt inne i en lek med kompisar. Det är lätt som förälder att ge med sig. Det är heller inte lätt att släppa förtöjningarna när ditt barn inte är helt nöjd med att lämna bryggan. Det är ibland en jobbig tid, men det lger sig med tiden. Segling är så svårt, det finns så många hinder. Val av jolle står faktiskt längst ned på listan av hinder. Enkla tävlingsmoment tar bort en hel del av motståndet. Snabbast i sjön. Snabbast på med rodret. Snabbast ut runt bryggan och tillbaks. Längre och längre och snart ser ni era gamla barn segla runt jorden!
    Så ändra vokabulären – jag vill lära mina barn att KAPPsegla!

  20. Erik B Nov 19, 2008 Reply

    Starta samarbete med simklubbarna som arrangerar babysim så fler provar på det, be företagen sponsra dagisen och lågstadieskolorna så de kan gå regelbundet till badhuset. Då har ungarna vattenvana och simkunskap när de (kanske) provar på segling. Lägg seglarskolorna på sensommaren när det är varmare i vattnet istället för första sommmarlovsveckan när det är “frostbite”. Med vattenvana och varmare i sjön så är det inte skrämmande om man tippar eller att det stänker.

    Jag tycker inte att reglerna är skrämmande däremot är det svårt att döma eftersom inget millimeterfacit finns. Om alla “duktiga” seglare blir lite mer ödmjuka och inte stoppar in nosen “där det finns plats” så tror jag fler nybörjare skulle våga prova kappsegling mer än en gång.

    Jaktstart (omvänd LYS) tar bort trängseln vid start och ger mer ytor till de som är osäkra.

    Lasse Norlins idé med personligt LYS-tal LYST kan också ge lite mer ära till de som inte presterat förut, visserligen på bekostnad av de erfarnas placeringar men ville ni ha fler på banan???

  21. o Nov 19, 2008 Reply

    segling är en överklassport, få är överklass. vill ni inte inse det?

  22. Erik B Nov 19, 2008 Reply

    … helst inte ;-)

    En del väljer mellan att låta bli att åka till Thailand 2 veckor över julen och att ha kvar segelbåten. Ingen större skillnad på kostnad…

  23. Håkan Nov 19, 2008 Reply

    LYST tror jag också på
    Hur många vet inte från början att de kommer hamna i den nedre tredjedelen? Då är det tufft att hålla på år ut och år in…
    Inte på SM, TR, LR men på lokala regattor

  24. Erik B Nov 19, 2008 Reply

    Här finns lite LYS- och LYST-resultat att titta på:

    http://www.oxss.nu/default.asp?rID=81

  25. Stefan Nov 19, 2008 Reply

    Stefan P

    Det är bekvämt med fördommar då behöver man inte tänka så mycket. Om o ( eller är det 0) läser ovanstående engagerade inlägg så avser de ofta optimist segling. En Optimist som man kan börja med kostar omkring 5000:-. Med den öppnas världen för kappsegling sedan kan det bli dyrt och visst finns det de som lägger stora summor på sitt intresse. Min erfarenhet är att de som främst vill segla för att det är “rätt sport” ganska snart kroknar och återgår till att segla pulpit på GR.

    Stefan P

  26. Author
    Peter Gustafsson Nov 19, 2008 Reply

    När det var 300.000 besökare på Vendee-starten så frågade jag några franska journalister hur man fick fram så många bra soloseglare… och varför intresset var så stort.

    Ingen har råd med egna båtar, så ungdomarna går i speciella kappseglingsskolor. Man tvingas tidigt ragga egna sponsorer för att kunna köpa en gammal mini. Sedan kanske en Figaro. De som inte får ihop det själva jobbar ändå i teamen som preparateurs eller på tekniksidan.

    Så här var bristen på pengar och hotta båtar själva grunden till att det hände saker. Allt är inte alltid så enkelt.

  27. Author
    Peter Gustafsson Nov 19, 2008 Reply

    Många intressanta synpunkter.

    Det finns massor av engagerade människor, som alla arbetar hårt för att åstadkomma något i familjen, i klubben eller i sitt disktrikt. Utan dessa hade vi inte haft någon segelsport att tala om.

    Men vår sport är också otroligt komplex, med många kritiska transitioner mellan klubbar, tränare, satsningar, orter, skolor, team (enmansjolle, tvåmansjolle, kölbåt), båttyper, kappseglingsformer (bana, matchrace, hav). Och det är ju i dessa transitioner som “läckaget” sker.

    Generellt sett tror jag på att Abbe och hans kompisar har grym koll i sin del av strukturen. De har ju ett statistiskt underlag och sliter på år efter år, har en idé och förbättrar den kontinuerligt.

    Men sedan?

    Och mitt inlägg handlade mindre om vad vi behöver göra, utan mest om hur vi går till väga. Att förlita sig på ren kraft och entusiasm kan inte vara bästa vägen framåt. Man måste förse människor, klubbar och disktrikt med ett vettig faktamaterial att jobba efter. Och om alla har tillgång till ett vettigt (och gemensamt) faktaunderlag, så borde den slutgiltiga effekten bli större.

    Och vi måste komma ifrån “tror”, “tycker” och “känner” i debatten. Att initierade och engagerade personer har motsatta uppfattningar kring hur verkligheten ser ut kan inte vara bra för utvecklingen av sporten.

    Antingen är reglerna för svåra. Eller inte. Sluta debattera och fråga seglarna.

    En annan intressant sak. Jag pratade med arrangörerna av World Yacht Racing Forum. Man har nästan 300 delegater från hela världen som skall diskutera framtiden för events, internationella regattor och sponring. Man hade ingen representant från svensk segelsport. Men varför lyssna på vad som funkar för Rolex eller Audi? I Americas Cup eller MedCup? Vi kan väl lika bra här hemma…

  28. MA Nov 19, 2008 Reply

    Spot on Peter!

  29. MiniMe Nov 19, 2008 Reply

    Ja, Peter, vanligtvis är det i idrotten att titta på den som gör det bäst och göra efter. Jag tror dock att i den punkten har de flesta klubbar problem med och det är klubbarna med sina medlemmar som utgör basen för seglasverige.
    När jag läser den här diskusionen tänker jag tillbaka hur jag började med seglingen och hur jag kunde stanna. Troligen hade jag inte kunna segla om det inte hade funnits båtar i klubbarna som vi barn och ungdomar fick anses som våra egna och sköta om de tills det var dags för nästa båttyp. Jag började på en tvåmansjolle av typen Cadet, sedan 420. En stark träningsgrupp håller samman ungdomar. jag hade dock svårt att hitta bra gastar då jag kom dels in i seglingen rätt sent och del bytte jag förening i den åldern och hade inte så stark förankring i den nya klubben. Det fanns dock kölbåtar i klubbens regi där ungdomar kunde fortsätta. Som 16-åring var jag yngst i besättningen. Och det var en tradition att ragga besättning på höstmöten. Andra i klubben fortsatte genom att ta över “farsans båt” när det var kappsegling. (farsan fick vara med när halva årskull roade sig på banan – men fick hålla tyst).
    En annan viktig sak var att klubbens styrelse var medveten om att det är viktigt att skapar kontakt mellan barn- och ungdomsgruppen och havskappseglarna. Och lätt var det inte att få till det.

  30. Håkan Nov 19, 2008 Reply

    Frankrike är väl speciellt?
    När vi seglade SNIM (Melges 24) i Marseille sa de att de hade segling som obligatorisk del i skolan.
    När det blåste som mest tog de bort spristaken och seglade med halva segelytan, det har jag aldrig sett förut…

  31. Andreas i Missmatch Nov 19, 2008 Reply

    Tollstoj o MA

    Antalet som börjar i optimist är väl inte tillfredställande?
    Vi har idag över 1 milj seglare och ni pratar om några tusen barn/ungdommar?

    Jämnför med handboll. Där har vi 100.000 som utför någon form av handbollslik aktivitet men vi har 25000 barn o ungdommar?
    Varför skillnaden så stor?
    Tror stenhårt på att de flesta har valt sina idrotter i tidig ålder. Är du nöjd med 100 seglare på ett SM i optimist?
    Jag tycker det är alldeles för lågt.
    Det är inte bara i segling som folket slutar vid 16 års ålder…Samma problem i alla sporter. Det tror jag beror på att de kommer till insikt att det krävs väldigt mycket för att nå ända fram och få är beredda att gå linan ut…topp o bredd under samma tak…det går hand i hand.

    Jag skriver utifrån en ståndpunkt att utmana er eftersom vi tänker i samma banor igen…..

    Vill passa på att svara över SSVÄ framfart på jollesegling(eller avsaknad).
    Det görs ett helengagerat jobb från 2 st i klubben. 4 läger / sommar. Det kommer nog ge resultat på sikt. De har dessutom börjat med kvällsseglingar där så SSVÄ kommer nog snart ut på banan.

    Jag satsar mitt engagemang på hockeyn, då tyvärr mina grabbar valde hockeyn före seglingen, som också drabbas av samma bekymmer ofta. Men där är undomsdelen betydligt större jämnfört med vuxna utövare.

    Hoppas ni kommer framåt inom seglingen men att plåstra om ett sår som rivs upp om och om igen när man kan ta port den utstickande spike känns annorlunda. Tror inte på att lägga fokuset först o främst på att behålla undommarna utan att få dit fler i tidigare ålder….

    Topp o bredd under samma tak!

  32. MA Nov 19, 2008 Reply

    Vadå 100 optimister på JSM? Det är närmare 300 min vän! Det är inte bra, det vore vara flera! Men det är dessvärre det läget vi har idag, och dessutom är optimistklassen den största klassen av alla. Det är inte lönt att jämföra med de stora lagsporterna, segling är så mycket mer komplex. Tänk om Sveriges 400 klubbar nyrekryterade 10 kappseglare/år? Det är därute det måste göras, men det sker inte ens i 4-5% av våra klubbar. Kula att det händer saker i er klubb Andreas, er klubb har varit en sån där klubb som inte gjort särskilt mycket på ungdomssidan de senaste 10 åren, och får nog dessvärre anses som en typsik svensk seglarklubb!

  33. PN Nov 19, 2008 Reply

    Det fattas en kölbåtsklass på OS, tycker jag.
    Det behövs en bra instegsbåt i lagsporten storbåtstävling.
    Den stora bredden kan bara nås via OS.
    Varför finns inte en OS båt för lagsporten kölbåtssegling?
    Finns det någon som lobbar för det?

  34. Author
    Peter Gustafsson Nov 19, 2008 Reply

    PN, senaste nytt i den oändliga diksussionen kring OS-klasser: http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=1&cid=9222&1227080157

    Vad menar du med att “den stora bredden kan bara nås via OS”???

    Tittar man på ungdomar 7-20 år så är det mest aktivitetet i fotboll, ridsport, innebandy, ishockey och tennis. Ingen av dessa är en stor OS-sport! Fridrott är jättestort på OS, men det blir inte breddsport för det.

    Som sagt. Vi borde tycka mindre och veta mer: http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_121/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

  35. PeterK Nov 19, 2008 Reply

    Personligen tycker jag att diskussionen börjar kantra över lite väl mycket på juniorsegling. Efterlyser ett större perspektiv då problematiken gäller hela seglingsspectrat.
    * Vi är överens om att många slutar när de växer ur optimisten
    * Vi är överens om Att nästa stora bortfall är vid 18-20års åldern
    * Sen tror jag att vi är överens om (det har ju diskuterats tidigare) att det på senare år har blivit ett minskat deltagande på många seglingar i Sverige.

    Jag är, precis som Peter G, inte så väldigt intresserad av vad som går att göra för de olika grupperna utan istället att man börjar fundera på hur man kan överbrygga de olika transitionerna genom ett aktivt, långsiktigt samarbete mellan förbund, klubbar och utövare.
    Skall man spetsa till det lite så borde inte frågan gälla hur man skall locka fler 10-12 åringar till att börja kappsegla utan HUR får man dem till att börja drömma om ett AC, VOR eller VG??

    Ställer man sig de frågorna utifrån ett långsiktigt perspektiv sett från rymden inser man snart vikten av en Zlatan, mediabevakning, kölbåt i OS osv osv. Baserar man dessutom resultaten av frågeställningarna på en “vetenskaplig grund”, och därmed lämnar känslor, tyckande och gissningar därhän kan resultatet bli riktigt bra på några års sikt…… eller??

  36. Fredrik Nov 19, 2008 Reply

    Det är fortfarande bara en massa åsikter om VAD …

    Har någon av kommentarerna här berört HUR och inte VAD? Bortsett från Peters försök att återupprepa sin fråga, så är kommentar #5 den enda som jag sett. (En grundlig och objektiv omvärlds- och marknadsanalys är för övrigt inte är en så tokig idé.)

    Att bara ha en massa åsikter som grund för att hitta en väg framåt är som att luta sig mot en gardin …

  37. MA Nov 19, 2008 Reply

    Är det sämre eller bättre om vi rekryterar 1000 nya seglare om året, eller 100 som det är idag? All idrott idag börjar i tidiga år! Att börja som 10-12 åring är sent i alla sporter! Det är ur 1970-talets boom av seglare vi blev en sport. Då var det fart i klubbarna, fast då fanns det bara en kanal på TV, inget internet, world of warcraft, tennis och golf var bara för gamla gubbar, hockey spelade man när isen frös till och man kunde inte segla! Fotboll spelade man tillsammans med kompisarna bakom Malmbergs Livs. Men jädrar vad vi seglade! Inga omklädningsrum fanns, inga tränare, eller följebåtar.

  38. Leif Nov 19, 2008 Reply

    Lustigt resonemang PeterK? Naturligtvis har det att göra med hur vi lockar juniorerna till sporten. Vilka är det annars som skall drömma om AC osv. Icke existerande juniorer lär ju inte kunna drömma om något.
    Annars tror jag att man måste ändra formen på våra seglarskolor. I dag är det en trevlig sysselsättning på sommaren där man får lära sig sjövett och få något slags utbildning i hur man styr och vad sakerna heter. Tävlingsmomentet saknas!!!
    När mina killar kom hem från seglarskolan var deras snack enbart om vem som seglade om vem och vem som var snabbast i dag. Detta utan att några tävlingar var inkluderade.Det måste man ta tillvara. Killar och tjejer håller inte på med segling för den friska luftens skull.
    Tänk er en fotbollskola där man inte gjorde mål utan bara lärde sig passa på rätt sätt och inte krocka på planen. Hur många skulle fortsätta med det?
    Jag lägger alldeles för många timmar i gympasalar som tränare för killar i artistisk gymnastik(en annan sport helt utan mediabevakning undantaget OS). Vi har ganska långt mellan de riktiga tävlingarna. Därför måste man hela tiden lägga in småtävlingar i träningen för att hålla uppe koncentration och motivation.
    Samma sak gör tränarna för min äldsta son som seglar Optimist. Men det här måste börja redan i seglarskolan så att man får en känsla av att det är en sport och en tävling och inte en sund och frisk fritidssysselsättning som föräldrarna tycker att man kan vara på några timmar på sommarlovet.

  39. Anders R Nov 19, 2008 Reply

    Vår förening firar i år 30-årsjubileum. Igår hade vi det första årsmötet där vi inte kunde få fram en ny ordförande. Jag har varit aktiv i föreningen i stort sett hela mitt liv, och gjort otaliga försök att få igång verksamhet. Den tiden är förbi.

    Jämför detta med lågkonjunkturen. Det spelar ingen större roll vad biltillverkarna gör för tillfället. Seglingen är inne i en lågkonjunktur, och har varit på väg in i denna under hela min aktiva tid. Det spelar ingen större roll vad föreningarna gör för tillfället. Visst är jag en pessimistisk typ? Tyvärr sitter jag också på ganska mycket fakta och statistik i frågan vid det här laget, därför brukar folk inte tycka att det är särskilt roligt att diskutera ämnet med mig.

    I affärsvärlden är man van vid att gå i konkurs då efterfrågan försvinner. I föreningsvärlden är man så fruktansvärt rädd för detta, att man i decennier fortsätter med konstgjord andning. Föreningar är till för att förvalta intresse. De flesta av våra föreningar är skapade för att ta hand om ett intresse för jollekappsegling som fanns för en ganska lång tid sedan. Om detta intresse inte finns, då behövs inte heller föreningarna. Åtminstone inte i sin nuvarande form. Må vara smärtsamt, men sant.

    Nu var det konkreta förslag ni efterfrågade. Jag kan ge ett.

    Jag uppmuntrade två tjejer som kom direkt från seglarskolan att vara med i vår kölbåtsbesättning. Efter att ha investerat några års tid så har jag nu två unga gastar jag kan lita på. En av de är riktigt lovande. Hur många jollekappseglare skapade föreningen under samma tid? Noll. Och det beror INTE på lathet från föreningens sida.

    Ni upprepar i inlägg efter inlägg att det är svårt att hitta gastar till 36-fotaren ni fått råd att köpa. Ni skriver också att de som växt ur jollarna inte har några bra båtar att segla. Det här är ju en lösning, inte ett problem? Problemet, det är att ni själva tvingas lära upp de. Attans, där blev det jobbigt. Det skulle ju ledarna i föreningen göra…

  40. krister Nov 19, 2008 Reply

    Zlatan?

    vi behöver en Tiger Woods en superstjärna som alla vet vem det är.
    Inte en liten lokal fotbollssnubbe….Fråga i USA vem Zlatan är…fråga i Indien vem Tiger är och du får svaret…black hope!

    Vem är affischnamn i segling? Dennis Conner?
    vem?

  41. MiniMe Nov 19, 2008 Reply

    För att veta hur man ska gå till väga kan det vara bra att veta vad som bör åtgärdas.
    Det diskuteras en del kring att göra saker enklare och kappsegling lättare tillgängligt. Paradoxalt så fungera det med kappsegling utmärkt i länder där det krävs bla tävlingslicenser och dylikt. Satsningar på barn- och ungdomar är dock mycket viktigt. Kan det vara så att en del inte fortsätter med optimist pga föräldrarna tycker det kostar för mycket tid och pengar? Kan det vara så att ungdomar slutar för att de inte ha råd att skaffa sig egen båt efter de har lämnat huset? Kan det vara så att det är svårt att hitta sponsorer pga segelsporten är inte tillräckligt stort i Sverige?

  42. rb Nov 19, 2008 Reply

    Peter: Ja vi kan rätt bra här hemma! Match Cup Sweden, Lysekil Ladies och två stopover i Volvo Ocean Race ett race med 2 deltagande båtar igen, Archipelago Raid är väl fakta som visar att vi har förstått något?

    Men det är klart att det kan bli bättre och ja jag stöttar din åsikt Peter att vi borde bli mer faktabaserade i våra beslutsunderlag.

    T.ex. så har ju MA helt rätt när han påstår “Vadå 100 optimister på JSM? Det är närmare 300 min vän!”

    227 är ju närmare 300 än 100, bra faktaunderlag där MA, tack!

    Lite ironiskt med att en blogg och forum tyckare efterfrågar mer fakta. Lite motsägesfullt?

  43. Author
    Peter Gustafsson Nov 19, 2008 Reply

    Ja, visst är det ironiskt :-)

    Atlant har superkoll på hur man vinner VOR och ger sponsorerna maximal “return on investment”. Och raiden är i särklass som internationellt event i Sverige. Match Cup Sweden är helt OK, och Lysekil är ju en lysande avknoppning. Skulle vara intressant om BrandSpot tog tag i fler event. Kanske Göteborg Offshore Race?

    Är det symtomatiskt att det inte är klubbar som drar dessa event, utan att det görs på kommersiell basis utanför den traditionella strukturen?

    Är det så att den traditionella “breda” klubben har spelat ut sin roll, och att Nääs Yacht Club, GKSS, SS Fram, BrandSpot och Karlstad Shorthand Center alla superoptimerar sin lilla bit av seglingen?

  44. MA Nov 19, 2008 Reply

    Sorry, du har rätt där rb, det var ingen mening att göra dig förargad, ber om ursäkt i så fall. Samtidigt kan man ju leta upp någon annan entypsklas som samlar 227 båtar på sitt SM, vi skall ju inte sikta in oss på det som fungerar bra, eller snarare bättre än allt annat. Om vi skall hålla oss till fakta här så skall du nog inte skjuta budbäraren (Peter). I en diskussion kommer det ju fram en del tyckande, och allt är naturligtvis baserat på egenupplevda erfarenheter. Personligen har jag ett stort intresse för juniorsegling, men det innebär ju inte att jag saknar kunskap och erfarenhet i andra områden. Men det är en massa saker som jag inte ha gjort inom seglingen, men livet är inte slut så det finns nog tid till det också :-)

  45. Author
    Peter Gustafsson Nov 19, 2008 Reply

    Apropå ingenting: http://newtosailing.com/

    “Most sailing clubs are very friendly”

  46. rb Nov 19, 2008 Reply

    MA, jag sköt inte på budbäraren. Jag menade faktiskt vad jag sa med att jag stöttade mer faktabaserade underlag för en diskussion.

    När jag tyckte att det var ironiskt så skrev jag att det var ironiskt för att det inte skulle kunna missförstås. Men det ironiska med det var att du inte fattade i alla fall.

    rb

  47. Anders R Nov 19, 2008 Reply

    Jag tror faktiskt att de flesta klubbar är ganska vänliga, man har inte haft råd att vara nonchalanta och avvisande så som utvecklingen sett ut med sjunkande medlemstal. Det är väldigt uppskattat när någon kommer och visar intresse, och chansen att få hjälp att komma in i sporten och föreningslivet är nog bättre än någonsin.

    Dock är ju föreningar och dess medlemmar ofta ganska sammansvetsade, och det kan nog kännas lite jobbigt att komma utifrån och “störa”. Funderar själv på att börja med MX som vinterträning och jag känner på samma sätt, de som är aktiva verkar veta allt medan man själv har tusen frågor, det blir ganska snårigt att hitta info via hemsidor. Drar man däremot iväg ett mail får man oftast väldigt bra svar, och ringer man lär man nog få ett ännu varmare mottagande. Nyttigt att prova på nya saker…

  48. PelleL Nov 20, 2008 Reply

    Nu måste man nog skilja på “elit-event” som VOR och världcupseglingar i matchrace och den division-4 segling som de flesta av oss håller på med. Jag tror ju att det kommersiella värdet i det vi håller på med är ytterts begränsat och vi får nog leva med våra vanliga klubbar…..det jag menar många “gnällspikar” måste inse är att klubbarna och seglarförbundet är inte “dom” utan VI. Klubbar och förbund skall inte fixa verksamhet åt oss utan de är verktyg och forum för att vi skall kunna fixa det vi vill.

  49. tollstoj Nov 20, 2008 Reply

    Andreas i missmatch.
    Jag tycker att det är på tok för få juniorer som kappseglar, vilket jag försökte lyfta fram med mitt tidigare inlägg.
    det måste till högre ställda mål,vilket bla innefattar nytt modernt rekryteringsmtrl.
    Det som i stor utsträckning saknas är stjärnor (idoler) i Svensksegling.
    Se på Storbrittanien där deras stjärnor lyfts fram på ett helt annat sätt.
    På 70talet i Hans Wallén eran hade jolleungdomarna en förebild att se upptill.
    Här tror jag tidskriften SEGLING kann spela en roll.
    Min idé är ett tema nummer, eller en stor bilaga av tidningen 1 gång per år, helt vigd åt jollesegling där undomarna får allt utrymme.
    Vi måste få fram våra egna Ben Ainslies och Ellen MacArthurs vilket vi bara kann få med en stor bredd.

  50. Andreas i Missmatch Nov 20, 2008 Reply

    Tollstoj,
    kul att det finns fler som säger att vi inte har tillräckligt med folk…..
    Att vi behöver en förebild
    Hoppasa fortfarande på att SSF drog nytta av examensarbetare för att komma fram till VAD som skall göras.
    Jag tror fortfarande att vi måste få in FLER i YNGRE ålder än vi får idag.

    TÄVLINGSVERKSAMHET låter som ett bra förslag att lyfta fram. LEK/TÄVLING. 1en ut, 1en runt bryggan, 1en över linjen.

    Det finns mer engagemang här än i hockeyn…ta vara på den SSF!

    MVH Andreas

  51. SMn Nov 20, 2008 Reply

    Komment till inlägg 48

    Klubbar anslutna till förbundet är inte vi som kappseglar, vi är i minoritet med vad allt det innebär. Har surfat runt lite bland klubbars hemsidor och kappsegling verkar komma lite längre ner i prio hos dom flesta klubbar. Städning, klubbhus, båtplatser, arbetsplikt och eskadersegling är ofta viktigare än vad medlemmar presterar på kappsegling, speciellt utanför den egna klubben. Detta beror inte på att vi som kappsegler inte bryr oss utan är en spegling av vad klubbmedlemmar i majoritet anser viktigt.

    OBS! Detta är ingen kritik utan bara fakta vad engagerde mäniskor vill med sin klubbverksamhet

  52. PelleL Nov 20, 2008 Reply

    SMn

    Jo så är det….de flest klubbar är i första hand hamnföreningar men det är fortfarande så att vi kan inte begära att de som inte har något intresse i kappsegling skall fixa förutsättningar för oss….det måste vi tyvärr göra själva.

  53. MiniMe Nov 20, 2008 Reply

    Helt rätt Pelle, det är det som gör saken än svårare…. men det hjälpa att få en större kappseglingsbas om vi satsar på de yngsta upp till unga vuxna…

  54. MA Nov 20, 2008 Reply

    Om var och en som brukar ha inlägg här på Blur, tar på sig ansvaret att fixa minst 3 nya kappseglare i sin klubb/år, då ha vi kommit någon vart! Kan inte ni alla säga vilka klubbar ni är medlemmar i och samtidigt säga hur många nya kappseglare ni fixar under nästa säsong!

    Nääs Yacht Club fixar 10 nya unga kappseglare som kommer att segla minst 2 regattor utanför klubben under 2009!

    Tar ni utmaningen?

  55. MA Nov 22, 2008 Reply

    Fegisar! Det går tydligen bra att tycka en massa, men att räcka upp handen och säga – Jag vill göra något för att få fler kappseglare, korkat vore väl annars, för vem skall köpa min gamla båt, och vem skall vara min gast, det är betydligt svårare! Trovärdighet Zero!

  56. Leino Nov 22, 2008 Reply

    MA Jag talar alltid om för medlemmar att de är välkomna på kappseglingar, hållt nybörjarkurser, frågar ofta de som varit med någon gång vad som saknas för att de ska vara med oftare. Har lyckats värva en ny kappseglare på ca 10 år o fyra-fem stycken som varit med någon gång. Tycker det känns liite hopplöst bara… Men jag kämpar på så mycket jag orkar. Att lova värva tre kappseglare till bär mig emot då jag alltid försöker hålla det jag lovar. Kan däremot lova att försöka göra vad jag kan för att arrangemangen i min klubb ska bli så bra o roliga som möjligt. Har lite ideer om att dra ner på antalet race i klubbens regi, kanske det blir lättare för folk att prioritera seglingen om det är några få race per säsong. Vi som vill rejsa mer får väl ge oss iväg på de lite större regattorna, dessutom har vi en cup tillsammans med grannklubbarna.
    Vi har dessutom en livaktig jollesektion med några få eldsjälar som driver på o kör slut på sig själva. Mest sommarbarn som går kurser, få som går vidare o kör några regattor, tyvärr!! Skulle gärna ta del av dina erfarenheter om hur man får ungar och föräldrar att segla regattor utanför klubben.

  57. PN Nov 22, 2008 Reply

    Var det någon som nämnde Zero;-)
    Jag som tävlingsledare för Venerrace ska till nästa race också arbeta för att vi ska få med så många ungdomar som möjligt. Jag ska fråga ungdomar, ungdomssektionen i klubben och båtägarna hur vi kan lösa det. Vi har som klubb fått fram många duktiga som nu är vuxna “ungdomar” som alla vill ha med men frågan gäller de yngre ungdomarna. De vuxna ungdomarna som vill satsa på sin kölbåtssegling ser jag våndas i sina beslut om vilken båt de ska satsa på, därför är jag av den åsikten att det skulle finnas en uttalad instegsbåt för havskappsegling med kölbåt. Kalla den mumm, j80, cb66, minis det spelar mindre roll. Skapa en klass med mördande konkurrens och satsa långsiktigt, gärna en Östersjö klass. Men nog om det, under tiden ska vi jobba med det vi har.

  58. MA Nov 22, 2008 Reply

    Kom till SSF:s “Träffen” nästa helg på Bosön, jag kör några minisymposier, Sten Bergqvist från Hjuvik drar sina erfarenheter, Lars Engström drar sina erfarenheter med Pirater och Kapare (dagisbarn som leker sig fram till segling)! Här kommer det finnas en mängd goda exempel på hur man får fart på verksamheterna. Man kan ju tänka sig att ju fler man rekryterar, desto fler blir det ju som delar på bördan! Segling är ju en av får sporter där föräldrarna inte bara får vara med, tenk er själva att komma ned till klubben en tisdagkväll, lägga ut några bojar, njuta av kvällssolen och se sina egna ungar segla omkring! För er som inte har erfarenhet så kan jag säga att det är mycket häftigare än ett VM, EM eller havskappsegling eller what ever! Ärligt talat, om man är seglare vill man ju inte stå vid sidan av grusplanen, eller inne i en kall ishall?

    Alltså vi måste fylla på underifrån, och sedan hålla kvar kidsen så länge som möjligt! Även återrekrytering är viktigt.

    Kom igen nu!

  59. Erik B Nov 22, 2008 Reply

    Seglarförbundet gjorde ett försök kring 1980 att rekommendera en kölbåt men det stupade nog på att de inte vågade sticka ut hakan mot marknadskrafterna???

    Om jag minns rätt var Aphrodite 22, J/24, Albin Express och Maxi Racer de som kämpade om gunsten.

    Tror nog att J/80 och liknande är lite för blöta och spartanska för att samla ett stort fält offshore. Men tankarna kring trailerbarhet med enkelt boende verkar bra. T770 är ett sådant exempel 7,7 x 2,5 m som är lätt att traila med liftköl.
    “53 000 USD 2007 price for the complete boat without sails delivered anywhere.”
    http://www.tboat.com/T770/T770.html

    Tidigare gillade jag den blandning av kustnära och skärgårdsseglingar som fanns här i närheten. Vi hade Gustaf Dahlénköret (NySS 30 nm), (Hävringeköret (OXSS 85 nm) och Salvorev Race (BSS 170 nm) samt massor av skärgårdsseglingar. Nu verkar klubbarna koncentrera sig på regattor som ger inkomster typ SM för kölbåtar och kval för jollar. Kvar för oss andra finns Arkö Runt (OXSS 30 nm) och några få andra seglingar. Ska väl nämna Ö-maran/Watski2SB också i ärlighetens namn. Gillar tanken på shorthand (2-3 man) även på andra seglingar!

    Men båttyp

  60. Patrick L Nov 22, 2008 Reply

    Vad gäller båttyper så är jag kraftig motståndare till att SSF skall välja båt åt oss. Idag finns intryck och ideal från många håll och människor har diversiferade mål och jag tror att seglingens infrastruktur måste anamma detta istället för att motarbeta det. Låt driftiga personer ta fram lösningar och låt marknaden – d.v.s seglarna själva – bestämma vad som fungerar och vad som inte gör det.

    Problemet idag är väl inte att SSF inte rekommenderar någon båttyp utan att ingen verkar ha försökt ta fram lösningar som fokuserar på att försöka lösa problemen med instegskostnader så att man kan skaffa sig en båt överhuvudtaget?

  61. Leino Nov 23, 2008 Reply

    På 70-80-talen seglade man havskapp med Vegor, Maxi77:or, Expresser o MaxiRacers o.s.v. Dessa båtar borde fungera som billiga instegsbåtar även idag.
    Tror dock det behövs en liten attitydförändring för att ungdomarna ska förstå att dessa båtar fungerar att segla på havet och faktiskt går att bo i. Inte lätt då båtpressen presenterar t.ex FT10 som dagseglare trots att den är bra mycket rymligare än dessa gamla trotjänare.
    Segling borde föregå med gott exempel o tala om vilka båtar som är värda att kallas segelbåtar o vilka som på sin höjd kan kallas motorseglare.
    Folk som inte är kappseglare i botten väljer ofta så stor o rymlig båt de kan för en given summa pengar, ofta i tron att de ska funka att LYS-segla med iallafall. Tillverkarna har snabbt fattat detta o drar ner på allt som får en båt att segla bra för att kunna erbjuda så mycket boyta som möjligt för minsta möjliga peng. Dessa bobåtar förtar sedan fort seglingsglädjen varpå den från början kappseglingssugne blir motorbåtsåkare som på sin höjd rullar ut genuan om det blåser med- eller halvvind.
    Vegan som fått mycket skit genom åren är iallafall bra mycket bättre seglare än många nya bobåtar som ändå prisas av båtpressen. Måtte alla som gillar segling på riktigt bojkotta dessa köpta reklampelare.

  62. CH Nov 24, 2008 Reply

    Tack Patrik L. !
    Du har rätt( … Den svenska vintern ger oss alla tid att tänka till “kring” segling). Vi bör söka ta fram lösningar ( som dessutom lätt skall kunna förankras..) som fokuserar problemet: instegskostnader.
    Härtill bör ett dylikt system även- som en konskvens – ge oss tid även syssla med annat. – Detta är en utmaning som inte bara kan hjälpa s v e n s k segling! Sverige har redan exporterat flera system: Tetra P. , IKEA, H&M, Nobelpriset, osv

    Det finns en mängd aktörer som här skulle kunna hjälpa till:. Privatpersoner, föreningar, organisationer och företag. -Här gäller det att skapa ett förslag, som “smakar fisken, inte (bara..)fiskaren”.

    Här har även Peter K. rätt: “Rätt organisationsmodell … sökes… .

    Bra sagt har även Andreas i Missmatch uttryckt det: “Jag tror vi borde lyfta fram seglingen som en lagsport … .

    Till Peter G. : – Hoppas denna ansats kan uppfattas som en del av ” hemläxan” för att hjälpa sporten: segling och samlevnadsformen: segling in i framtiden.
    Mvh/CH

  63. rb Nov 24, 2008 Reply

    Peter,
    som svar på din kommentar #27:

    Göran Petersson deltar duger det?

  64. Author
    Peter Gustafsson Nov 24, 2008 Reply

    Jättebra. Då slipper SSF, SHF, GKSS, KSSS eller någon annan att åka eftersom Göran Petersson så klart representerar hela den svenska segelsporten, och ser till att erfarenheterna från andra länder, team och arrangörer kommer oss tillgodo.

    Geneva, 24 November 2008 – Göran Petersson (SWE) confirmed today that he will join the World Yacht Racing Forum on December 10-11 at the Grimaldi Forum in Monaco. Petersson has been re-elected last week to serve a second term as President of the International Sailing Federation (ISAF). He will take part in the first discussion panel of the World Yacht Racing Forum, and share his views on the growth of yacht racing with Paul Cayard, Tim Coventry and Paul Strzelecki.

    “The biggest challenge facing our sport is participation. Sailing is not only in competition with all other sports, but also with many other activities. We have to make sailing attractive, accessible, affordable and exciting. ISAF is committed to co-operation with all stakeholders of the sport to ensure we deliver our shared objectives. The World Yacht Racing Forum offers an excellent arena to share and learn from the views of some of the leading players in the sailing industry.”

    Göran Petersson has been ISAF’s President since November 2004; he ran unopposed and was re-elected as ISAF President for a second term which will run up until November 2012. “The world has changed much over those four years and so has the sport of sailing. We have achieved a lot but we still have a lot more to achieve”, he said after his re-election.

    The World Yacht Racing Forum will be a perfect opportunity to debate the current state of sailing, and allow sponsors, pro sailors, boat builders and events organisers to express their needs and desires. The event will take place on December 10-11, at the Grimaldi Forum in Monaco. Hosted by Informa plc events, one of the world’s biggest conference organisers, the Forum will be a global meeting place for the best-known sailing events, racing teams, race management and finest sailing venues, from all over the world. In addition, many of Europe’s highest sports sponsorship spenders will be in attendance to assess the great opportunities that our sport can deliver.

  65. MA Nov 25, 2008 Reply

    Jag frågade Göran en gång vilken organisation/land han representerade i sin roll som president av ISAF. Svaret blev: -Jag representerar ISAF!

    Så ha inte för stora förhoppningar att Svea Rikes seglare blir särskilt representerade!

  66. Author
    Peter Gustafsson Dec 16, 2008 Reply

    En intressant observation just från World Yacht Racing Forum. yachtsponsorship.com tittade in i kongressalen bdervid, där motorsporten höll till:

    In the Motor Sport Business Forum, a panel gathered to discuss the findings of a global survey of over 70,000 motor racing fans. The fact that they even asked the fans what they thought of the sport, shows how the two forms of entertainment differ.

    Jaha, man kan faktiskt ta reda på vad folk vill ha? Fakta i stället för tyckande. Intressant. Läs mer på “What Sailing Can Learn from the Fans.”

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.