Senior First Aid på Käringön
Lördag morgon låg det tunn is i Hällevikstrand och på havet runt Käringön när vi blev hämtade av taxibåten.
Dagen skulle ägnas åt ISAF Senior First Aid, som är en kurs som krävs om man skall kappsegla under säkerhetskategori 1 eller 2. Men även utan dessa krav kände jag att det kunde vara nyttigt att kunna hantera de situationer som kan uppstå ombord. Normalt får man ju hjälp mycket snabbt i våra vatten, men vid en skada är ändå den första timmen mycket avgörande.
Scandinavian Safety Training Centre har byggt en mycket fin anläggning på Käringön med sjukstuga med utbildningslokal, vandrarhem, vattenövningshall, övningscontainer och bra bryggor. Man planerar också att bygga ut ytterligare under 2009 med mer klassrum, kontor, relax och övernattningslägenheter.
Kursen är en heldag med både teori och praktiska övningar:
- Vikten av första hjälpen. Grundläggande anatomi/fysiologi.
- Sjukvård till sjöss. Introduktion om sjukvårdskurser för sjön. Kommunikation med Telemedical
- Systematiskt omhändertagande enligt L-ABCDE metoden. Patientobservationer.
- Hjärtlungräddning, inkl luftvägsstopp teori om D-HLR.
- Skador och olycksfall ombord. Omhändertagande och åtgärder
- Psykologiskt omhändertagande, mänskliga reaktioner och beteenden i krissituationer. Psykologisk första hjälpen.
- Praktik.Omhändertagande vid olycksfall/akut sjukdom, agerande enligt L-ABCDE metoden. Patientobservatione. Kommunikationsövning med telemedical.
Under en dag kommer det ju fram massa bra saker man borde göra ombord i sin egen båt. Här är min att-göra-lista inför 2009:
- Testa VHM med nödmeddelandet DSC. Det finns en testsekvens som man kan prova.
- Dokumentera eventuella sjukdomar & medicinering hos besättningen.
- Skaffa enkel journalmall som man kan fylla i då olyckan är framme.
- Komplettera förbandslådan med Nivea (utan vatten, för brännskador), klisterlinda, SAM-splint och OP-site sterila förband. Mycket av detta hittar man i SSTCs webshop där det också finns färdiga sjukvårdsväskor
Vattenövingshallen där man kan träna man över bord, med flottar och upphissning i helikopter. Mycket proffsigt gjort.
Här övar vi hur man lägger en rygg- eller nackskadad person på en spine-board. Ombord på en båt är det snarare ett bord eller en kojbotten och silvertejp som löser problemet.
Här bärgas en kille som har fallit vattnet. Alla som har gått Offshore Personal Survival Course vet hur svårt det är (när jag gick den 2006, hette den Offshore Safety Survival Sourse).
Här tränar man på att använda en HeartStart defibrillator. Massor av människor dör av hjärtstillestånd, men de flesta kan räddas om de snabt får HLR och man återstartar hjärtat med en elstöt. Kanske inte något man behöver ombord idag (kostar cirka 14.000:-) men skulle jag segla långt efter pensioneringen skulle jag definitivt skaffa en.
Dessutom finns de på allt fler ställen, och då känns det bra att ha koll på hur man använder en, även om den är självinstruerande med tydliga röstinstruktioner.
Inte många båtar på Käringön så här års.
Sammanfattningsvis en bra kurs som de flesta seriösa seglare borde gå.
Mar 2, 2009 @ 08:21
Nivea? Vilken Nivea? Ska det vara någon hudkräm utan vatten att smörja på brännskador innan dessa plåstras om?
Mar 2, 2009 @ 09:11
Samma Nivea som man kan använda i ansiktet när det är riktigt kallt ute – utan vatten som fryser…
Mar 2, 2009 @ 17:05
Ultra !
mvh
/N