J/97 | seglar
Första seglingsbilderna på nya J/97. Nu finns också inredningsbilder här. Första båten i våra vatten landar i Danmark i augusti. Och apropå Danmark, så ryktas det att det numera finns en J/122 i Gilleleje…
Första seglingsbilderna på nya J/97. Nu finns också inredningsbilder här. Första båten i våra vatten landar i Danmark i augusti. Och apropå Danmark, så ryktas det att det numera finns en J/122 i Gilleleje…
Mats
May 6, 2009 @ 16:54
Ser lite skum ut. Lite som badkarsbåten man lajade med.
August
May 6, 2009 @ 17:28
Svårt val mellan J/95 och J/97. Kök eller fällköl? Två riktigt fina båtar!
Clifford
May 6, 2009 @ 18:46
Satt just med samma funderingar! 97:an ser ju riktigt bra ut, förutom att skotten och panelerna i inredningen skulle varit riktigt vita.
L-B G
May 6, 2009 @ 21:57
Hur kommer det sig att man inte lämnar sittbrunnen öppen akter utan placerar en av de fulaste “balkar” jag sett där. Kontruktionstekniska motiv kan knappast vara orsaken (år2009)
Peter Gustafsson
May 6, 2009 @ 22:12
Det där är bara en lös bänk. Åker iland direkt.
http://www.blur.se/2009/01/15/j97-london-boat-show/
J/109 har ju en lös låda där bak (eller likkista som någon kallade den) som man lyfter av och ställer på bryggan med cruisingprylar i. Ganska smart faktiskt, så länge man inte glömmer den på fel brygga. Har hänt.
L-B G
May 7, 2009 @ 01:39
Att den var helt lös hade jag inte kännedom om.
Dina argument för cruisingkistan på 109:an köper jag men ställer mig fortfarande frågande till lösningen på 97:an. Om inte tanken är att det skall finnas plats för ytterligare tre personer i sittbrunnen när skepparen bjuder på after-saildricka.
Jojje
May 7, 2009 @ 07:30
Fina grejjer..
Visste du nåt om pengen – dvs varvsleverans utan segel och instrument??
Anders
May 7, 2009 @ 09:28
105 000,00 € ex moms
Björn N
May 7, 2009 @ 09:48
I like!
Dehlerdoris
May 7, 2009 @ 10:01
Hej!
Synd att inte “lådan” eller balken går ända ner i aktern så man slipper att “korka igen” hålet till ruffen ända upp till huvuddäck vid utomskärs-race…
Det blir rätt opraktiskt-trist ombord med nedre ruffluckan i.
StefanK
Peter Gustafsson
May 7, 2009 @ 10:37
Blir inte detta ett problem på i stort sett alla moderna båtar? Tolkar jag reglerna (ISAF OSR2/3) helt fel när man faktiskt inte får ha en öppning som går under däcksnivån?
PelleL
May 7, 2009 @ 13:04
Jo så är det om skall gå strikt “by the book”. Det är alltså inte tillåtet att “korka” igen ´ruffnegången under relingen om man har öppen akterspegel…det får inte finnas alls. Har man stängd akterspegel får man ha en ruffluck som sträcker under relingen men den måste kunna stängas upp till relingsnivån utan att det blockerar vägen in till ruffen. I praktiken verkar man inte bry sig i någon större utstäckning men…….”balken” kanske gör att brunnen inte anses “open to the sea” men det här är märkliga hårklyverier tycker jag.
PelleL
May 7, 2009 @ 13:05
Tittar man på J/97 så tycker jag nog det ser ut som ruffnedgångens uderkant ligger jäms med relingen……så den borde vara OK. Det hade förvånat om J/boats missat en sån sak.
Mats
May 7, 2009 @ 13:21
Den ligger under
PelleL
May 7, 2009 @ 13:39
Inte många cm i så fall….. kolla på inredningsbilderna……det som gäller är alltså relingslinjen ute i sidan inte sittbrunnens sarg
Peter Gustafsson
May 7, 2009 @ 14:37
Men kolla X-35 t.ex. Visst är öppningen lägre än däcket? Eller är den exakt på “local sheerline”?
http://www.x-yachts.com/press/X-35/Gallery_4/images/14.jpg
http://www.x-yachts.com/press/X-35/Gallery_4/images/17.jpg
http://www.x-yachts.com/press/X-35/Gallery_4/images/02.jpg
PelleL
May 7, 2009 @ 15:18
Det ser lågt ut…..utom på inredningsbilden.
Dwayne
May 7, 2009 @ 18:48
Box would be nice option – but this is also a perfect place to store a life raft under the “seat”?