Skip to content

18 Comments

  1. Mats
    May 6, 2009 @ 16:54

    Ser lite skum ut. Lite som badkarsbåten man lajade med.

    Reply

  2. August
    May 6, 2009 @ 17:28

    Svårt val mellan J/95 och J/97. Kök eller fällköl? Två riktigt fina båtar!

    Reply

  3. Clifford
    May 6, 2009 @ 18:46

    Satt just med samma funderingar! 97:an ser ju riktigt bra ut, förutom att skotten och panelerna i inredningen skulle varit riktigt vita.

    Reply

  4. L-B G
    May 6, 2009 @ 21:57

    Hur kommer det sig att man inte lämnar sittbrunnen öppen akter utan placerar en av de fulaste “balkar” jag sett där. Kontruktionstekniska motiv kan knappast vara orsaken (år2009)

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 6, 2009 @ 22:12

    Det där är bara en lös bänk. Åker iland direkt.
    http://www.blur.se/2009/01/15/j97-london-boat-show/

    J/109 har ju en lös låda där bak (eller likkista som någon kallade den) som man lyfter av och ställer på bryggan med cruisingprylar i. Ganska smart faktiskt, så länge man inte glömmer den på fel brygga. Har hänt.

    Reply

  6. L-B G
    May 7, 2009 @ 01:39

    Att den var helt lös hade jag inte kännedom om.

    Dina argument för cruisingkistan på 109:an köper jag men ställer mig fortfarande frågande till lösningen på 97:an. Om inte tanken är att det skall finnas plats för ytterligare tre personer i sittbrunnen när skepparen bjuder på after-saildricka.

    Reply

  7. Jojje
    May 7, 2009 @ 07:30

    Fina grejjer..
    Visste du nåt om pengen – dvs varvsleverans utan segel och instrument??

    Reply

  8. Anders
    May 7, 2009 @ 09:28

    105 000,00 € ex moms

    Reply

  9. Björn N
    May 7, 2009 @ 09:48

    I like!

    Reply

  10. Dehlerdoris
    May 7, 2009 @ 10:01

    Hej!
    Synd att inte “lådan” eller balken går ända ner i aktern så man slipper att “korka igen” hålet till ruffen ända upp till huvuddäck vid utomskärs-race…
    Det blir rätt opraktiskt-trist ombord med nedre ruffluckan i.
    StefanK

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    May 7, 2009 @ 10:37

    Blir inte detta ett problem på i stort sett alla moderna båtar? Tolkar jag reglerna (ISAF OSR2/3) helt fel när man faktiskt inte får ha en öppning som går under däcksnivån?

    3.08.3 A companionway hatch extending below the local sheerline, shall:

    a) not be permitted in a yacht with a cockpit opening aft to the sea
    (OSR 3.09.6)

    b) be capable of being blocked off up to the level of the local
    sheerline, provided that the companionway hatch shall continue to
    give access to the interior with the blocking devices (e.g.
    washboards) in place

    Reply

  12. PelleL
    May 7, 2009 @ 13:04

    Jo så är det om skall gå strikt “by the book”. Det är alltså inte tillåtet att “korka” igen ´ruffnegången under relingen om man har öppen akterspegel…det får inte finnas alls. Har man stängd akterspegel får man ha en ruffluck som sträcker under relingen men den måste kunna stängas upp till relingsnivån utan att det blockerar vägen in till ruffen. I praktiken verkar man inte bry sig i någon större utstäckning men…….”balken” kanske gör att brunnen inte anses “open to the sea” men det här är märkliga hårklyverier tycker jag.

    Reply

  13. PelleL
    May 7, 2009 @ 13:05

    Tittar man på J/97 så tycker jag nog det ser ut som ruffnedgångens uderkant ligger jäms med relingen……så den borde vara OK. Det hade förvånat om J/boats missat en sån sak.

    Reply

  14. Mats
    May 7, 2009 @ 13:21

    Den ligger under

    Reply

  15. PelleL
    May 7, 2009 @ 13:39

    Inte många cm i så fall….. kolla på inredningsbilderna……det som gäller är alltså relingslinjen ute i sidan inte sittbrunnens sarg

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    May 7, 2009 @ 14:37

    Reply

  17. PelleL
    May 7, 2009 @ 15:18

    Det ser lågt ut…..utom på inredningsbilden.

    Reply

  18. Dwayne
    May 7, 2009 @ 18:48

    Box would be nice option – but this is also a perfect place to store a life raft under the “seat”?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.