Sweet… Elan 310
Ännu en sportig 31-fotare, den här gången från Elan och Robert Humphreys Yacht Design. Ser ju lite kaxig ut faktiskt…
Length max. 10,185 m
Hull length 9,252 m
Length at waterline 8,71 m
Beam max. 3,22 m
Draft 1,9 m
Airdraft (incl. 1m antenna) 14,220 m
Unladen weight 3300 kg
Ballast 1140 kg
Mainsail 30,15 m²
Genoa 23,47 m²
Genaker 75 m²
I 12,25
J 3,58 m
P 12,05 m
E 4,13 m
NEW 310 – A MULTI-DIMENSIONAL SAILING BOAT
Elan Marine is proud to present a completely new entry model in the sailing boats range for year 2010. The new 310 – featuring a unique combination of twin-rudder steering and T-bulb keel, both not-so-often seen on similar sized boats – marks a giant leap forward for Slovenian boat-building company.
It is sometimes presumed that the smallest boat in a range is the least important to a Builder. But then again, it is possible to presume many other things in life that prove to be quite wrong. The new Elan 310 is a case in point – the smallest model of the Elan range it might be but it is one borne out of intense effort and scrutiny. Not only will it serve as first rung of the ladder to the Elan range – a lure to tempt new owners into on-going Elan ownership – but as a boat conceived in the economic turmoil of the global recession it is intended to serve as more than just a so-called ‘starter’ boat.
As such, it is a multi-dimensional project. Researched and developed with the demanding needs in mind, is at one level designed to be sufficiently easy to sail to carry the badge of beginner’s boat, but at another it is sophisticated enough in its sailing qualities to convince passionate sailors that here is an affordable boat that gives them the performance and general scope they might expect to find in a much bigger and more expensive boat. For them it represents an opportunity to meet their desires now without awaiting an economic climate change to unlock their access to the bigger boat they might have thought they needed.
Why so? Well, to begin with the Elan 310 still subscribes to the core Elan ethos of wholesome cruiser/racer with excellent resale potential, so one economic criterion is met; however, on top of that there is a level of simplicity that adds lightness, as the expression goes, reducing build weight relative to the boat’s significant waterline length. And with a hull form that takes advantage of the twin-rudder concept the boat is able to have very powerful aft sections, increasing transverse waterplane inertia and giving the boat the sailing stability, performance and comfort of a much larger boat.
Hand in hand with this, the 310’s T-Bulb keel lowers the ballast centre of gravity significantly, again allowing a reduction of displacement for a given level of stability. Compared, for example, with the Elan 31 which the 310 replaces, the non-dimensionalised ratio of displacement:length shows a marked difference in sailing characteristics – the 310 should clock in at about 158 to the old 31’s 197. And this number is achieved at a similar level of stability to the 31.
So the 310 should offer sparkling performance, but one that can be realised in a short-handed crew context. This is in line with the growing interest in shorthanded events across Europe, but also in line with the reality that user-friendliness has no downside in whatever sense. With a spacious cockpit layout that is designed for sailing efficiency the boat just develops the feel of a larger boat, with still sufficient interior comfort to fly the cruising flag and protect that vital resale value.
We are very excited about the new 310 and feel confident that this boat will fulfil its multidimensional mission and fulfil the needs of experienced sailors as well as newcomers – easy to sail, easy to run and, in due course, easy to move on.
Sam V
Jul 10, 2009 @ 19:38
Lovande, 31-fotare är grejen. Men vad är det med focken? Så kort, lite överlapp vill man väl ha?
Peter Gustafsson
Jul 10, 2009 @ 19:47
De som gjorde renderingarna hade nog inte nån koll på segelldesign. Det är väl därför hornet sitter rätt i däcket 50 cm framför skenan :-) Antar också att skenan skall bak lite också för att få på en 105% fock.
Öresund Regatta, Anders
Jul 10, 2009 @ 20:16
De har kanske North Sails som standard. :-)
Clifford
Jul 10, 2009 @ 21:40
Den verkar ju väldigt “rätt”, hoppas kvaliten blir bättre än på tidigare båtar. men renderingarna är ju inte att lita på. På vissa av bilderna sitter kölbladet framför masten
Richard D.
Jul 10, 2009 @ 21:45
Ser väl ok ut. Tung som allt annat idag.9.25 m skrov men ändå 300 kg. tyngre än en X-99:a (10 meter och mer segel) Trevlig brunn!
Dan Turesson
Jul 11, 2009 @ 08:50
Kul med nya båtar i den storleken. Hoppas den seglar bra. Ser ju annars ut som en båt där man plockat med det mesta som är fräckt idag och därmed hoppas ligga i tiden och se snabb ut. 340:an har väl inte utmärkt sig som mycket mer än snygg och modern. T-kölens positiva egenskaper är väl utredda men olägenheterna “till vardags” är uppenbara. Der räcker ju att fiska upp dragglinor med L-kölen när man lämnar hamn. Här erbjuds man möjligheten till napp redan när man går in.
Niklas
Jul 11, 2009 @ 09:38
Ja, det är kul med nya båtar i denna storlek. Det vimlar ju inte av dem direkt. Kanske det ekonomiska läget kan få fram fler “små” båtar nu.
Att 340:an inte utmärkt sig på banorna beror väl på hur den sålts. Förmodligen för att den förra återförsäljaren inte lyckades så bra. Hur det går för Nordic Yacht vet jag inte. Men det finns väl fyra-fem i sverige. Har läst tester om 340 som tyder på fina seglingsegenskaper.
Och en fråga: dessa veck på skrovsidan som verkar så inne just nu, chines heter det väl? Vad är det bra för? Nån som kan förklara?
Claes Engelin
Jul 13, 2009 @ 09:48
#7:
De hårda vecken (chines på engelska) kallas slag på svenska. Strängt taget är det en nödlösning man tar till ibland, t.ex. när man vill ha ett skrov med stor bredd i vattenlinjen och strax ovanför, men inte vill att totalbredden skall bli för stor. I princip så skalar man bort en del volym som normalt aldrig är under vatten.
Det finns många andra orsaker till att man ibland konstruerar skrov med skarpa slag. När man bygger i stål kan det vara ett sätt att undvika dubbelkrökta ytor.
Skarpa slag ställer till med ett elände när man skall beräkna stabiliteten för ett skrov. Väldigt få beräkningsprogram hanterar det riktigt, och att räkna för hand blir ett väldigt pyssel.
Björn N
Nov 10, 2009 @ 09:44
Varför skulle det vara svårare att beräkna stabilitet på ett skrov med chines? Programmen räknar ju på samma sätt som man räknar för hand, men i många fler steg och med mycket högre precision, eller?
Pär J
Jul 13, 2009 @ 10:13
Tydligt att man har hämtat mycket inspiration från de franska transat-båtarna som är byggda för att segla bra och vara kursstabila på öppna bogar. Båten har mycket våt yta. Tveksamt om den är en raket för skandinaviska förhållanden.
Pär
Jocke_R
Jul 13, 2009 @ 12:12
Kom igen Peter, vad är det sweet som är med den här?? Visst den har några “moderna” features, men skutor har också peke, maxi 77 har bulbköl, stålbåtar har slag och en massa suspekta båtar har dubbla roder. Är de också med på din sweet-lista? Jag tycker ser tung och klumpig ut, ingen surfsläde direkt.
#8: Nödlösning?? Skulle inte tro det..
Otto
Nov 3, 2009 @ 18:22
Kanske inte aktuellt men efter att ha sett denna familjeracer i verkligheten på Hanseboot måste jag erkänna att jag är imponerad, snygg design som såg riktigt snabb ut! För den som önskar semestersegla var de behoven väl behandlade.
Jämfört med nya J/97 (som det verkar talas varmt om) hade jag utan tvekan valt ELAN 310!
Sam V
Nov 3, 2009 @ 18:55
Inte alls, det är mycket aktuellt då den visas på Scandinavian Boat Show som öppnar i Stockholm imorgon.
Patrick L
Nov 3, 2009 @ 19:08
Matthew Sheahan valde den också till “Yachting World’s Pick of the Show” på Southampton-mässan. Skall bli kul att se den i verkligheten i morgon!
Björn Wennerström
Nov 9, 2009 @ 22:11
Trevlig cruisingbåt! Skön öppen sittbrunn och enkel men snygg design. Soft med dubbla roder på halvvinden. Peket är väl inte riktigt värt namnet men kanske ändå gör att man slipper spinnakerbom.
Listpris 827 475 SEK inkl moms, med lite segel och utrustning blir det ändå under miljonen
Sam V
Nov 9, 2009 @ 22:59
Den hade väl ett roder på en rörlig piedestal? Fungerar nog men jag föredrar rorkult.
Joakim
Nov 9, 2009 @ 22:33
Är det sannt att aktre del av bulben är plast?
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/11/orci-blir-ett-eget-forbund.html?showComment=1257697096896
Erik Barkefors
Nov 9, 2009 @ 23:40
Jo då – den lät ihåligt när man knackade på…
Joakim
Nov 10, 2009 @ 01:24
Hur stora delen av bulben var plast?
Erik Barkefors
Nov 10, 2009 @ 09:34
Det bakom akterkant fena var en plastkon. Som tur var står det en varningslapp att man inte får palla upp båten på den delen :-)
hmm
Nov 10, 2009 @ 00:02
Köp en Dehler 29 istället. Den seglar lätt ifrån denna.
Patrick L
Nov 10, 2009 @ 01:29
Intressant påstående med tanke på att Dehler 29 typiskt ligger på IRC TCC ≈0,950 medan Elan 310 har 0,982. Den skillnaden motsvarar ungefär 4 pinnar i LYS så om Dehler 29:an “lätt seglar ifrån” Elan 310 antar jag att du föreslår ett rejält höjt LYS-tal till nästa år för Dehler 29? Den höjdes iofs under protester förra året till 1,17. Vad gissar vi på Elan 310? 1,21?
hmm
Nov 10, 2009 @ 01:43
lätt och lätt, den tar den iallafall, det kan jag ta gift på.
Patrick L
Nov 10, 2009 @ 01:44
…för att…?
hmm
Nov 10, 2009 @ 11:16
för att dehler 29 är lättare.
har också 54kvm på kryssen
mindre våt yta
jag har aldrig sagt något om lys, jag påstår bara att dehler 29 är snabbare än elan 310 som såvitt jag vet inte har något lystal.
plast i aktre delen av bulben… är det kanske en efterkonstruktion för att elan310 blev tung i gumpen?
Titta på båten, den kommer ju suga fast i vattnet.
Joakim
Nov 10, 2009 @ 01:33
Det tror jag nog inte. Dehler 29 är ungefär lika snabb som Elan 31 (enligt ORC och på havet). Elan 310 har 0,02-0,03 högre IRC-tal än Elan 31 eller Dehler 29 och den är säkert bättre IRC båt.
Mats Feldtmann
Nov 10, 2009 @ 09:32
Trevligt koncept och säkert en rolig båt. Lite tung för att bli riktigt het, men den fördelar ju samtidigt vikten över en lång vattenlinje. Slaget i skrovet är töntigt när man inte har canting keel som gör att båten går upprätt. Det behövs knappast ett slag för att avleda sprut från skrovsidorna i de farter som kan bli aktuella här och slaget kommer att vara under vattnet på kryss.
Sam V
Nov 10, 2009 @ 11:01
Exakt. Slag på normaltunga båtar måste vara en trend som snart gått över. Töntigt är ordet på en annars fin båt.
Jimmy
Nov 10, 2009 @ 12:00
Tro att det är rätt vanligt med missförstånd kring slagens nytta och funktion och beroende på slagens utformning och placering så kan de ha helt olika syften. Kan du utveckla påståendet om att slag är töntigt när man inte har svängköl? Mig veterligen hänger dessa två inte alls ihop. Olika konstruktioner har slagen på olika höjd men det är nog vanligare att de är placerade rätt högt upp i aktern på denna typ av båt med extremt bred akter och detta för att slaget inte ska vara speciellt långt under vattnet på kryss, om ens alls.
Kan hålla med dig om att slag i allmänhet inte avleder sprut från skrovsidorna men dom kan bidra till ett renare släpp.
Micke
Nov 10, 2009 @ 17:06
Jag har fått för mig att man gör slagen för att få ett skenbart bredare skrov och därmed större formstabilitet. Friborden seglar man ju inte på så dom dras rakt upp till däck.
Rolf
Nov 10, 2009 @ 09:41
Man kan tycka vad man vill om chines t-köl osv. men varför är moderna båtar så j-a tunga? Det beror ju knappast på kölvikten som ju faktiskt är ganska låg. Borde man inte kunna bygga lättare båtar med de metoder som finns idag?
Mats Feldtmann
Nov 10, 2009 @ 09:55
Absolut, det finns det ju fina exempel på som Mumm 36 och diverse danska båtar bland annat. Ett problem är dock att de riskerar att mäta bort sig och bli nischade för vissa väderföhållanden. Ett annat problem är väl att så många vill ha tv-soffor, marbodalkök och bidé ombord att tillverkarna inte vågar chansa på enkelhet.
Fredrik
Nov 10, 2009 @ 11:15
Var ligger vikten på moderna båtar? De är ju rätt känsliga med sina djupa fenkölar.
skallepeder
Mar 14, 2010 @ 15:16
jag tycker den ser cool ut. Ball familjeracer.Kolla testen i Båtnytt mycket positivt
Patrik
Mar 14, 2010 @ 20:16
Det är dyrt att bygga lätt.
Alla vet hur en het båt skall se ut nuförtiden men ingen betalar vad det kostar att bygga så lätt att det matchar linjerna på skrov och köl/roder.
Som någon sa ovan så blir sällan semesterbåtar så lätta att de förmedlar en seglingskick.