7 tips på hur man marknadsför sin regatta


Ännu en regatta-promo som gör att man blir sugen på att vara med. Skulle egentligen bara blivit en “Äntligen fredags-film”, men sedan kunde jag inte hålla mig…

Vad är det som gör att svenska klubbar inte orkar lägga ner ett par timmar (eller ett par tusen) på att marknadföra sina event? Det gnälls ganska ofta på att deltagarantalet minskar, men samtidigt är det väldigt sällan som man gör vad som krävs för att marknadföra sitt event. Och nej, det räcker inte att få med tid & plats i seglingskalendern eller undanskymt på sin web.

Här är 7 snabba tips:

  1. Fundera på vad som är unikt med ditt race. Vad är det som gör att seglarna skall komma till just vår regatta? Är det kul, tufft, socialt, prestigefyllt, … Är regattan äldst, längst, svårast, trevligast, …. Vad som helst som ger folk en aha-upplevelse. Och glöm inte att det måste vara kul!

    Vet du inte vad som är unikt? Då kanske man måste fundera lite på formatet…

  2. Skaffa fram snygga bilder från tidigare år så att folk ser att det verkligen är kul, kanonfint väder och värt att prioritera i stället för något annat. Finns det lite video från tidigare år så kan man göra en liten promo-film. Eller så gör man den med stillbilder.

    Det finns säkert folk i klubben som kan hjälpa till. Eller kolla med proffs som RegattaTV (det är inte så dyrt). Se till att filmen landar på YouTube.

  3. Gör en vettig websida. Tidigt. Typ i december eller januari då några börjar planera säsongen. Och när folk läser om regattan i klubbtidningen eller seglingskalendern så vill man kunna få mer information. Och kanske anmäla sig. Se till att göra den så informativ och säljande som det går. Folk skall vilja vara med… men också ha information om småsaker som bryggplatser och saker som familjen kan göra i land under racet.

    Se till att den uppdateras med deltagarlistor och annat. Vill man vara amitiös så försöker man löpande hitta små nyheter, profiler på de som skall vara med och andra saker som gör att folk hålls engagerade och att det är lite “buzz”. Komplettera gärna med email.

  4. Kontakta media. Med ovanstående i bakfickan vill man ju nå ut. Kontakta bloggarna (Blur, Skota, Öresund Regatta och de som är relevanta i regionen eller bland seglarna i målgruppen. Vet man inte vilka får man ta reda på det och börja bygga en relation. Vill man kan man ockås flagga upp sin regatta på Facebook eller i olika forum (Fendern, Sailguide).

    Kontakta tidningarna, både båttidningarna och lokalpressen, och har du gjort hemläxan ovan så har du både en unik pitch och bra bilder som gör att du kan få en notis. Börja bygga relationer…

  5. Engagera seglarna! Kanske låter som en “no brainer”, men det sker i alltför liten utsträckning. Info på alla båtar i klubben. Maila alla. Fundera ut vilka andra båtar som man vill skall komma och sätt igång en övertalningskampanj. Om 5 man i klubben tar 5 båtar var kan man tjata in 25 externa båtar. Och fråga seglarna vilka de i sin tur tror skulle vara intresserade. Kolla också med klassförbunden. Ofta kan de i alla fall informera sina medlemmar. Och jobba med segalmakare och andra i branschen. Dels kan de stötta på olika sätt, men de kan också hjälpa dig att nå ut till seglarna. Var kreativ.

    Och fortsätt att engagera folk efter racet… för feedback och förslag inför nästa år.

  6. Var aktiv under regattan. Allt detta sitter kanske inte första året, men med vetskapen om ovanstående så kanske man fotar lite mer, tar lite video, intervjuar lite seglare och lyssnar lite bättre efter vad man kan göra annorlunda för att få ännu fler deltagare nästa år… Och fråga folk varför de kommer. Kanske inte av de skäl du tror ;-)
  7. Ha kul själv. Seglare märker skillnad på arrangörer som brinner för det de håller på med och de som pliktskyldigt skjuter iväg den årliga kölbåtsregattan.

Fler bra tips?