Alinghi 5 seglar
Alinghi 5 provseglas på Genevesjön. Foton: Carlo Borlenghi/Alinghi.
Peter Gustafsson Boats⛵️ alinghi, flerskrov 20
Alinghi 5 provseglas på Genevesjön. Foton: Carlo Borlenghi/Alinghi.
Ingen kan ha ungått trenden med lite större cruisingkatamaraner. Här hemma är de fortfarande relativt ovanliga, och väcker en del uppseende när man kommer, men på British Virgin Islands eller andra populära cruisingmål så vimlar det av dem. Och följer man seglare på YouTube så vet man att Sailing La Vagabonde numera seglar en fransk […]
Otroligt mumsig trimaran. Fast visst borde den vara foilande :-) The Shuttle 39 is a high performance trimaran designed for offshore sailing and fast cruising. The first vessel is currently under construction in the Philippines for owner Andrew Fennell. Her 18.6m canting and rotating wing mast supports a total sail area of 190m2 and the […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
PelleL
Jul 21, 2009 @ 09:57
Brutalt
mattias allroth
Jul 21, 2009 @ 09:58
Den är gigantisk ju !
Ser ut att gå galet fort ;)
johnny
Jul 21, 2009 @ 10:50
Får jag säga något så är det ju en underbar och brutal skuta. Men hadde varit helt ok att dom gjort den för att segla fort och ha roligt .
Men tror inte den har och gör att Americas Cup går frammåt. Man ska segla om det inte hålla på att bråka om vad man ska segla med. Byta båt är väl ok men borde vara någon som kan bestämma vilken det ska bli annars så dör Cuppen för gott.
Som ni vet både Pelle och Mattias så är det tiden på havet som är det som det gör skilnaden då kan man ha lite smått gammal båt och lite lätt slitna segel . Bara man spikar allt annat. Fan vill vinna på Lotto och bara vara ute och åka runt på tävlingar.
“Göra en Törnqvis” Skulle vilja läsa hanns bok om sitt seglings liv. Hoppas du skriver den en dag Torbjörn….
Nu är det snart dax för mig oss i en ny båt. 606 det ska bli skojj… Ses på SM Pelle…. Matte se inte bakåt se framåt dax för en platts eller två eller högre på SM varför inte spiken du kan,, har ingen sagt det innan så säger jag det….. vill inte säga det men säger istället Segla lungt…
Ha en bra dag
Johnny
mattias allroth
Jul 21, 2009 @ 12:25
Thanx Johnny ;)
Vi ska försöka ta en spik eller 2
//matte
Pontus
Jul 21, 2009 @ 12:39
Tycker det skall bli grymt häftigt med en DoG match mellan dessa monster. Om matchen körs 2010 så tror jag intresset kommer att vara mycket stort och cupen kommer inte dö.
Pelle P
Jul 21, 2009 @ 12:51
Kan “technical dept.” = PelleL svara på varför övre delen på centerborden ser ut som dom gör?
Hansen
Jul 21, 2009 @ 14:10
Centerborden ger även lift som “bärplan” i nerfällt läge.
Pelle P
Jul 21, 2009 @ 14:32
Det är jag med på Hansen, men “svängen tillbaka” i övre delen. Kan det vara någon hållfasthets-grej när bordet är fullt nertryckt? Ser ut som om 1-1,5m är ganska “rakt”.
Vi kan bara spekulera; dom där gubbarna har nog koll…
Erik Barkefors
Jul 21, 2009 @ 14:44
Kika på den här videon så syns det hur även läskrovet lyfter tack vare det kombinerade centerbordet/bärplanet.
http://www.youtube.com/watch?v=8veVWVYRVv8
Pelle P
Jul 21, 2009 @ 15:44
Stämmer Erik, placeringen långt fram på läpontonerna ger säkert den effekten att skrovet lyfts. På A5 behövs nog inte den framskjutna placeringen… hela skiten lyfter ändå…!
På Formula 40:orna hade vi (nu snackar vi 80-tal…) små, bara 20-30cm djupa, extra centerbord långt fram på skroven som användes på hårda undanvindar. Funktionen var enbart för att hålla emot den enorma fallgirighet som gennakern utvecklade (detta var pre-code0!)
Peter Gustafsson
Jul 21, 2009 @ 16:08
Nu även en video ovan…
Henke
Jul 21, 2009 @ 17:52
Har ni sett? Pontonerna är ju monterade upp-å-ner!
Anders
Jul 21, 2009 @ 19:15
Hur fort kan ett sånt här monster gå?
Sedan tappar dom säkert väldigt mycket varje gång dem slår så AC kanske inte blir så kul även om det går fort?
Öresund Regatta, Anders
Jul 21, 2009 @ 20:58
Med risk för att få tråkstämpel. Match race handlar väl om att manövrera och taktiskt köra bort den andre.
Att göra ett slag med en sån maskin drar man sig nog för att göra. Att köra Americas Cup i jättekatamaraner tror inte jag är rätt men vem vet som inte provat.
Cupen är död länge leve cupen. :-)
PelleL
Jul 21, 2009 @ 22:27
Americas Cup har aldrig varit en matchracingregatta. Det har alltid varit en tävling i båtkonstruktion i form av matchracing. Jag d
ser faktiskt ingen större skillnad nu mot historien
Victor Västernäs
Jul 21, 2009 @ 22:49
Oj va stor och fin den, men allvarligt hur kul kan det vara att segla den. Man lär väl tappa all fartkänsla, typ som att åka stena lines snabbfärja(också katamaran). Lika kul som att segla en badbalja. Avgör Americas Cup i Laser istället:)
Richard
Jul 21, 2009 @ 23:18
Inga hjälmar här inte.
rolf
Jul 22, 2009 @ 12:50
Ser det inte ut som att den “sätter sig” lite på rumpan? Mkt. turbulens efter akterspegeln och säkert 5 m skrov som hänger i luften i framkant.
Richard
Jul 22, 2009 @ 13:09
Det är nog foilen som trycker upp läskrovet.
Rasmus
Jul 22, 2009 @ 16:09
jag tycker den ser ut som en gigantisk Hobie Wild Cat. Börjar det inte bli lite för extremt