Hermanö Runt 2009
Dagens duell – Blur vs Stino. Blur vann på havet, men Stino tog hem priset för bästa party. Foto: Johan Jarling.
Vi hade ju egentligen tänkt att segla upp till Käringön under fredagen, men 18-20 m/s satte stopp för det. Så vi sov över i båten och stack från Björlanda 05:00 på morgonen. Då blåste det fortfarande 10-12 m/s och stökig sjö, men våra prognoser som lovade att det skulle avta till 5-8 m/s och sol frampå dagen visade sig stämma. Och J/80 Out of Space, som seglade upp hela vägen var ju betydligt tuffare än vad vi var.
Tyvärr var det 13 båtar som inte kom till start på grund av att de inte kunnat ta sig till Hällevikstrand i det dåliga vädret, med man fick ändå ihop 49 startande. Man kör jaktstart och vi kom iväg kanonbra en sekund efter vårt skott 12:30:00. Bara att jaga ifatt båtarna framför.
Anders Dahlsjö drar iväg med sin Dominant 105 Turbo. Vi och X-34 Temtation “taxar in” för våra starter. Så länge det blåser så gör Dominanten skäl för namnet. Efter deras vinst 2007 jämförde jag J/109 med Dominant 105 då de har nästan identiska mått.
Hermanö har valt att köra tre klasser, LYS 0.90-1.09, 1.10-1.24 och 1.25- vilket jag tycker är jättebra, så vi var hade 10 minuter fram till båtarna med 1.25: X-99 eXilia snabbast ut tätt följd av Stino och Kattaja strax bakom. Diva 39 Splash utanför bild.
Sträckbog ut mellan skären och en kort kryss upp till första märket. Cheetan hade svårt med höjden och vi tog in bra på Bavaria 35 Match Miss Match. Halvvind upp öster om käringön innan vi kunde sätta gennakern.
Miss Match har full drag med spinnakern. Klarade dock inte att hålla höjden och tappade en del på det.
De flesta var tvugna att riva, men vi hade en kanonbra halvvind med TWA på 90-110. Alltid lika roligt att köra full gas bland 100-tals turister i den smala rännan. Måste vara en syn när 50 kappseglande båtar kommer farandes söderifrån. X-34 Temtation långt framför.
Vid Gullholmen hade vi fått häng på Temtation som hade lite svårt med bara fock i den lätta halvvinden. Men de släppte förstås inte förbi oss när vi försökte passera. Först när vi började kryssa söderut på utsidan om Hermanö så tågade vi ifrån.
I år hade man valt att ta bort det märke som man normalt lägger ute i havet utanför Hermanö på grund av att det hade varit svårt att få ut på fredagen. Synd då vi nu inte fick någon ordentlig kryss utan kunde sträcka längs Hermanö. Man hade ju kunnat vänta med beslutet att ta bort bojen tills man såg om den gick att få ut på lördag morgon. Vi får säkert se den nästa år igen då alla jag pratade med efterlyste en ordentlig kryss.
Som vanligt ganska mycket nordgående ström. Nästan en knop som värst. Vi lyckades komma undan det värsta genom att köra tajt på land. Lite för tajt vid något tillfälle då vi hamnade i skvalpsjö och dålig vind och tappade några båtlängder på båtarna runt omkring. Men generellt bra drag med TWA 50-60 grader ner mot Måseskär. Vi passerade tidigt Diva 39 och en av X-99 och nu hade vi bra häng på eXilia och Stino som är de snabba X-99:orna som vi alltid fajtas med, och vi Måseskär var vi ikapp.
Läns österut efter att ha rundat Måseskär. Många båtar som skall köras om… Bra fart men vi lyckades inte riktigt ta oss framför Stino när vi gippade första gången. Här borde vi gått bakom för att få innerplats vid märket, men vi gippade tillbaka och trodde vi skulle kunna gasa ifrån dem. Nu kom vi upp precis i aktern på dem inför sista bidevinden mot målet på Käringön. Så klart omöjligt att komma om.
En rejäl fallning gav oss separation så att vi kunde komma fram en bit i lä innan vi höjde mot märket igen. Nu hade vi lite extra tur att Stino fastnade på en Smaragd i lovart och vi kunde gå i mål 8-10 båtlängder före dem som första båt i stora klassen!
Tajt hela vägen mellan Stino och eXilia.
Vi hade kanske kunnat segla någon minut snabbare genom att undvika skvalpet vid en av uddarna på utsidan, men annars var vi mycket nöjda med vårt race. Fart, navigation och framförallt besättningsarbetet satt där det skulle. Några 14 minuter fram till Dahlsjös Dominant finns ju inte på världskartan, men hade vi seglat 1.5 minut snabbare så hade vi varit snabbast runt banan. Nu blev det nya First 40 som åkte hem med den pokalen.
Som vanligt trevligt kalas och prisutdelning på bryggan vid KSK. Sedan körde vi bastu och bryggbad med ustikt över Måseskär med hela besättningen (tackar) innan det stora kaoset på Pettersons tog vid.
Stora klassen
Peter Gustafsson, GKSS, J/109, 1.30
Patric Persson, BKSS, X-99, 1.25
Carl-Johan Pihlgren, BKSS, X-99, 1.25
Pär Larsson, GKSS, First 40, 1.37
Jonas Liljeström, LDSS, X-99, 1.25
Tommy Björkqvist, SVÄ, X-34, 1.27
Lars Niklasson, VäSS, Diva 39, 1.25
Andreas Samuelsson, SSVÄ, 35 match, 1.28
Gunnar Ödman, TjSS, Luffe 4004, 1.35
Roger Ahlqvist, GKSS, Mumm 36, 1.36
Mikeal Vesala, SSVÄ, Cheetah 30, 1.29
Några kommentarer ifrån seglingsledningen:
Då var 2009 års upplaga av Hermanö Runt över. Vädrets makter var med oss även i år, även om det såg mörkt ut under torsdagen och fredagen med kraftiga vindar på upp till 20m/s.
Under natten till lördagen mojnade det dock och på morgonen blåste det ca 7-8 m/s och solen kom fram – och det blev en fin seglingsdag.
Antalet anmälda var 62 båtar, vilket är en kraftig ökning jämfört med de sista åren, och 49 båtar kom till start och i mål, 13 båtar dök aldrig upp, delvis beroende på fredagens och natten kraftiga vindar vilket gjorde det svårt att ta sig till Hälleviksstrand.Vinden under segling började på väst, och vred mot slutet (målgång) till sydväst. Efter 1:a start ökade vinden en aning till ca 8-9 m/s, för att senare under seglingen vid målgång ligga runt 3-4 m/s. Troligen gynnade vindarna de båtar som startade tidigt. Vindstyrka D (4-7 m/s, mellanvind) valdes.
Banan seglades moturs (bana B), dvs först upp i Härmanö ränna, och tillbaka på utsidan. En banändring i år var att bojen utanför Härmanö huvud utgick, pga osäkerhet/svårighet att lägga ut den.Första båt i mål var Johan Formgren i en C55, som kom i mål ca 15.21, dvs 39 minuter innan beräknad målgång vid kl 16:00. Beroende på detta räknades resultaten om och placeringen i Hermanö Runt baseras på korrigerad tid.
Segrade då gjorde Anders Dahlsjö i en Dominant 105 ifrån SS Kaparen, endast 6 sekunder för Johan Formgren/Mats-Ola Andreasson i en C55 ifrån HKSS:
Klasssegrare i lilla klassen var Johan Formgren/Mats-Ola Andreasson, i mellanklassen Anders Dahlsjö och i stora klassen Peter Gustafsson i en J/109 ifrån GKSS:
Snabbaste båt blev en First 40 med Pär Larsson/Stefan Kylebäck, som fick “Orustpokalen”Segrare i “Pater Noster Race & Hermanö Runt Cup” blev Johan Söderberg.
Seglingen började med en sträckbog ifrån starten ut till Nordre gap, med ett par slag ut till Budskärspricken. Efter bojen syd Oxskär var det spinnacker i Härmanö ränna upp till Gullholmen. Lite kryss ut till Hättans fyr följt av en sträckbog med något slag till Måseskär, och undanvind ner till Budskär pricken – följt av en sträckbog in till Käringön, med något slag innan mållinjen.
Orsaken till den snabba seglingen var troligen avsaknaden av kryssbogar, samt att starttiderna ej räknades om då banan kortades. Eventuellt kan vinden även ha varit i den övre kanten i början av seglingen.
I vanlig ordning avslutades arrangemanget med AFTER SAIL vid KSK’s klubbhus i väntan på prisutdelningen kl 18. I år serverades en “Käringö tallrik” i samarbete med Peterson’s Krog.
Bilder kommer att läggas ut på www.hkss.nu och www.blur.se
HKSS och KSK får tacka för i år, och hoppas på lika fint väder och deltagande nästa år.
Hans Abrahamsson (HKSS) & Sten Gejrot (KSK)
Maria
Aug 2, 2009 @ 20:34
Trevliga bilder!! Tackar för det.
/Maria
Anders Dahlsjö
Aug 2, 2009 @ 21:07
Tack för rapporten. Jag och Jens var lite trötta på kvällen. Vi seglade kl 22:30 ifrån Lerkil på fredagkvällen, när det äntligen började mojna. Vi fick en timmes vila på morgonen innan det var dags att förbereda för racet. 45 sjömils nattnavigering inomskärs till Hälleviksstrand var faktiskt mer spännande än tävlingen i sig. Som sagt synd att det inte blev någon riktig kryss, det hade nog blivit mer utslagsgivande. All heder till en väl genomförd tävling och att vi lyckades försvara vår vinst från 2007 gjorde uppseglingen väl värd mödan.
Anders Dahlsjö
Thomas Ottosson
Aug 2, 2009 @ 22:24
Fint väder – en skön dag på havet – men aptråkigt race; en kort, kort kryss och resten öppna bogar.
Björn N
Aug 2, 2009 @ 23:13
Gött jobbat Peter! Lite mer bilder i ert kölvatten på http://bjornsbat.blogspot.com
Peter X 382 Chamsiin
Aug 3, 2009 @ 08:34
Grattis Peter, Spelar ingen roll vad det är för väder eller bogar. A Winner is a Winner!
Tompa
Aug 3, 2009 @ 13:07
Båtarna som Gud (förlåt..LYS-kommitten.) glömde…
Dominant 105, LYS 1,18 på en båt som är nästan 12 m lång..?
Ylva.. Kanonbåt!
Scanner 39.. 1,25 på en “modern” 39 fotare??
(jmfr med Crown 39 som jag själv seglar..)
Arcona 370.. sänkt LYS 2009? Jaha?
Rival 22, 36 fots lysraket med LYS 1,12..
RJ-85, 1,03 också en riktig lysraket..
Sveakryssare.. ojoj..
SK 40, 1,19, 14 meter båt perfekt för lite halvind..
Triss Norlin, en plattbottnad “mini-Express”med jättelågt LYS..
På med lite kolsegel o annat bra trim på dom här så…
Någon satte dit kolmast, jättegenua o flyttade fram förstag.. + 2%SRS.. är det verkligen OK?
Ibland undrar man faktiskt hur svårt kan det vara?
Tompa
Svenne
Aug 3, 2009 @ 13:42
Det kan vara skitsvårt !
Att få sänkt lystal…
mvh
Svenne
Andreas i Missmatch
Aug 3, 2009 @ 13:58
Bra seglat Peter.
Revanschlust på Tjörn Runt för oss….
då med 3 generationer ombord…blir kul. Brorsa på railen blir kanon…
//A
Jb
Aug 3, 2009 @ 15:30
Segla istället för att gnäll på LYS-tal.
Calle P
Aug 3, 2009 @ 16:25
Tompa, Egagerar dig i LYS kommiten istället för att gnälla.
Dom sökte folk nyligen
Tompa
Aug 3, 2009 @ 16:51
Hej!
Har faktiskt tacka nej till LYS-kommitten förra hösten pga tidsbrist.
Mitt LYS på Crownen är helt OK.
Kom igen nu!! Listan på Lysraketer kan nog göras längre.. det är rätt kul med LYS det är precis som att röra om i en myrstack.
Vet faktiskt en person i finska LYS-kommitten som blev mordhotad..(många år sedan som tur är).
Tommy E
Jb
Aug 3, 2009 @ 17:42
…till en s k LYS-raketer och inte lyckats speciellt bra!
Peter Gustafsson
Aug 3, 2009 @ 17:44
Bloggar om Hermanö Runt:
Anders Dahlsjö
Björns Båt
Fredriksson
Stefan Blom
Aug 3, 2009 @ 18:44
Tror nog att Dalsjös Dominant har ett mätbrev som ger den ett par pinnar högre LYS än en standard 105:a. Har för mej att de har 3 pinnar högre.
Pratade med Stellan Westerdahl igår och han berättade om en hottad Maxi77 som vi snart kommer att få se på LYS banorna. Tydligen har de beställt en riktig rigg av Selden som kommer att innebära betydande segelkvadratsökning (fathead och gennaker på peke). Selden vill inte leverera då de anser inte det hålla men Stellan och Co står på sej och vill ha riggen riktigt djärv. Kan bli skoj att de hur detta slutar :-)
// Stefan
krister
Aug 4, 2009 @ 13:31
Jag tror vi bör införa restriktioner på antal personer i besättningen…kan vara på procental av det rätande momentet…Vissa körde ju med 9 pers?!
Är en stor bov till varför shorthanded går framåt….
antingen kör man max 4 pers
28-33 fot/2,5-4,3t–> max 5 pers
34-39fot / 4,4t–>7,5t max 6 pers
40 -50 fot/7,5-13 t–> max 8 pers
osv…
Tror 9 pers på railen tar död på lystävlandet
krister
Aug 4, 2009 @ 13:33
gick bort max 4 pers
Sportbåtar mm är inte medräknade här då de egentligen skall ha en egen klass…pratar om deplacementsbåtar enbart
//Krille
Peter Gustafsson
Aug 4, 2009 @ 13:46
Nu var det ju fler båtar än någonsin i världshistorien anmälda till Hermanö Runt (och Pater Noster). Fler än på det fantastiska 70- och 80-talet som alla tjatar om hela tiden. Så att LYS-tävlandets död är nära förestående tror jag inte…
Så klart är det bra med folk på kanten. Precis som en nyskrubbad botten eller bra segel. Och när man kryssar i alla rutor så går det fortare än när man låter bli…
Och är det oss du menar, så kör vi enligt entypsregeln för J/109. Så här ser det ut på Zelda som just nu leder J/109-klassen på Cowes Week som samlar 32 båtar. Ganska poppis trots att de drar mycket folk!? Hela Cowes Week samlar nästan 1.000 båtar, de flesta i klasser utan begränsning av besättningsvikt. Samma sak med Faerdern. Breddseglare vill inte ha exakta regler. De vill komma ut och segla utan krångel.
Björn N
Aug 4, 2009 @ 16:13
Vi har ofta svårt att få ihop en besättning, då de flesta polarna vill vänta med att boka in något till sista sekund och ambitionsnivån är väl lite skiftande mellan olika personer, vilket gör att vi allt som oftast är kort om folk. (Det finns till och med dom som hellre går på Way Out West än att segla TR?!?)
Summa summarum så blir det ofta bara två pers ombord och vi borde nog varit 4-5. Shorthanded blir ju ett lockande alternativ. Så varför inte ha en shorthanded klass (precis som tjej-/familjebåt) på LYS-kappseglingarna? Även om jag håller med Peter om att det knappast kommer att avgöra LYS-kappseglandets framtid, så kanske kan det bidra till ett ännu något större intresse?
Dehlerdoris
Aug 4, 2009 @ 22:55
Vissa klasser t.ex. J-24 som jag tidigare seglat har ju maximerat besättningsvikten och det gäller ju även vid LYS-segling. Tycker ändå att det vore tråkigt med generella begränsningar på antal i besättningen i LYS som Krister föreslår. Antal personer är ju en sak men det finns ju lite olika vikt/pers också.. ;-)
Tycker faktiskt att det är ett utmärkt tillfälle att ta med nytt folk (“intresserade”) som kan sitta på railen o njuta. Det är trist att se som när vi t.ex. i min klubb Nyköpings Segelsällskap har den årliga familjeseglingen (utan spinn och med jaktstart) som brukar samla uppåt 40 båtar. Ja då seglar en del på endast 2 pers i rätt stora båtar 40 fotare. Det står 20-30 intresserade pers på berget o tittar på. Kul i o för sig MEN för sjutton, ta med dom i båten vet ja! Extra pinsamt blir det se´n när man skyller på att “vi var ju bara två ombord…
Hur svårt kan det vara?
Seglarhälsningar
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Peter Gustafsson
Aug 4, 2009 @ 23:02
Att köra shorthanded på de vanliga racen är en kanonidé. Att få egen klass kräver väl lite lobby-arbete på arrangören men är inte alls omöjligt.
Tror ni det skulle finnas intresse på t.ex Pater Noster Race och Hermanö Runt?
Framförallt i England så har nästan alla race en shorthandedklass, där man dels tävlar i den klassen men också i totallistan. Och det är inte sällan som shorthandedseglarna tar hem totalen. I IRC så har man en ett speciellt shorthandedmätetal som kanske gör det lättare, och den diskussionen har ju varit uppe här också:
http://www.blur.se/2009/02/11/shorthanded-srs/
Sedan är det ju som Dehlerdoris säger, “ju fler desto roligare”… vi tog med två gubbar sista dagarna för att de var sugna på att vara med.
Richard D.
Aug 5, 2009 @ 00:29
Tror absolut alla race skulle tjäna totalt på att han med en shorthandedklass. Hellre färre startgrupper av annat slag och en shorthanded, om man tycker det blir för mycket klasser.
Peter Gustafsson
Aug 5, 2009 @ 06:26
Men jag tror att shorthandedseglarna måste dyka upp och segla i de vanliga klasserna först, så kommer man att få sin egen klass när seglingsledningen ser att det finns intresse…
Det finns många vanliga båtar som kör på två man utan att göra en sak av det (som vi gjorde på Framnäsvalsen), men många “hardcore” shorthandedseglare verkar vänta på någonting? Varför kör inte minisarna de vanliga racen till exempel?
Pär Bäck
Aug 5, 2009 @ 08:21
Jag är övertygad om detta är något som vi arrangörer skall ta på allvar. Bohusracet är ett bevis på att shorthanded är på framfart och jag har fick många kommentarer att segla bara två personer kändes mer rättvist än att vissa båtar har ett halvt fotbollslag med sig ombord.
Den 29/8 kör vi Uddevallaregattan i SSVÄ det är två kortar race på en dag. Om det anmälersig mer än tre båtar som Shorthanded får dom en egen klass samt att dom räknas in i totalen.
Nu när vi snart går in i ett nytt SRS/LYS år där alla måste ha ett mätbrev så varför inte föra in ett speciellt Shorthanded handikapp.
Jb
Aug 4, 2009 @ 23:24
Fler regler desto krångligare… Det är en del av sporten att få ihop besättning – Att ha X-gubbar vid hårdväder är lyx men de som lyckas få med X-gubbar är att gratulera. Men de har de säkert förtjänat! Själv springer rullar jag runt med 12 besättningsmän och har inte varit fler än fyra på båten. Men då är jag dryg och otrevlig – skäller på besättningen också! ;) Ha ha Dessvärre sant – Men det skiter jag i… Jag håller med fler regler som begränsar andras möjligheter! :D
Pär Bäck
Aug 5, 2009 @ 08:23
Med 12 man och shorthanded så skulle det ju bli 5båtar till som startar på kappseglingen.
Dehlerdoris
Aug 5, 2009 @ 15:06
Pär, jag tror inte det är så enkelt som att det skulle bli fler båtar med Shorthand-handikapp. Däremot en Shorthand klass vore nog bra. men att börja labba med olika handikapp för shorthand det blir bara krångel som Jb sa.
En J-24 med bara 2 man som “står på högkant” är klart mer vikthandikappad än t.ex. en M30 eller en Safir där det i princip bara handlar om ett handikapp i båthantering.
Försök få med “gubbarna&damerna på berget” istället. Som sagt var “Ju fler desto roligare”
Och det här med Shorthand.. finns det nå´n sorts social koppling till att allt fler människor numera bor i ensamhushåll?
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Erik Barkefors
Aug 5, 2009 @ 15:40
Stefan…
Du menar väl asociala i ensamhushåll ;-)
Just det du tar upp med olika båttypers egenskaper kan göra att en båt kanske är “värd” en pinne ner i shorthanded och en annan två pinnar ner. Safiren med selftacker är inte svår att segla på två men J/24:an med genua är jobbigare. Då skulle J/24:an kunna välja bort genua som shorthanded vilket den inte kan idag i SRS.
Pär Bäck
Aug 6, 2009 @ 08:53
Håller med dig att det blir mer struligt med ett mätbrev för shorthanded (Alla skall ju ha ett ändå 2010). Men det skulle ta bort mycket av diskutionerna runt vikt på besättning mm.
Vi har använt ett bonus system för shorthand på våra kvällseglingar vilket jag tror har bidragit till att vi under de sista åren har ökat i deltagar antal på våra onsdagar. Det har inte bara medfört att vi fått ut shorthanded båtar utan även många av de som har stått vid sidan om och kanske inte riktigt vågat ge sig ut på en kappsegling. Nu ser dom att det fungerar att vara med utan att ha religen full med folk.
Team Dehlerdoris
Aug 5, 2009 @ 16:10
Erik, jag tycker nog att det blir bara mekkigt med ett speciellt “Shorthand-SRS”. Isåfall mycket bättre med en shorthandklass eller singelhand i dom vanliga regattorna. Tycker som Blur-Peter att det är en kanonide´.
Det bästa tycker jag nog ändå är att fråga “gubbarna på berget” eller varför inte kolla med några av jolleseglarna om dom vill hänga med? Dom kanske borde upptäcka att det finns mer än ett storskotet att dra i.. ;-)
StefanK
Peter Gustafsson
Aug 5, 2009 @ 18:48
Ni som inte har provat att kappsegla era moderna båtar med fullt gäng måste ju göra det!?
Shorthanded är kul (och ingen kan ha undgått min push för den seglingsformen), men att kappsegla med full besättning är en annan grej. Har man en Porsche eller Saab Aero så måste man väl någon gång känna på växlarna som kommer efter trean ;-)
Som Andreas i Bavaria 35 Match ovan. Hade han haft några gubbar på kanten hade han lätt legat upp märket (och hållit oss bakom sig). Nu var det bara att riva…
Göran
Aug 5, 2009 @ 20:16
Har själv gått och funderat på att testa shorthanded, är ny i gamet för i år med ny båt, någonstans måste man ju börja, sen lockar det givetvis med fullt gäng i besättningen, gäller bara att få ihop en bra besättning. Kappseglandet lockar helt klart.
Patrick L
Aug 5, 2009 @ 20:26
Jag håller med om det sistnämnda.
Men vad gäller besättningsvikt så är det kanske så att det “funkar bra” att köra utan begränsning av besättningsvikt i “andra länder” – men där kanske det heller inte är så svårt att få tag i folk som vill segla? Att Faerdern och Cowes Week drar mycket folk tror jag beror på andra saker än att besättningsvikten inte är begränsad.
Efter att förra hösten i hårdvind ha kryssat mot en Farr 30 (under DH, som ju inte heller har viktbegränsning) som hade 9 man på kanten och sett dem göra nästan 1 knop snabbare kryssfart på denna i övrigt väldigt jämna entypsdesign har åtminstone jag blivit en ännu starkare anhängare av viktbegränsning eller åtminstone -värdering. Det märks kanske inte lika mycket på två olika båtar men det var helt uppenbart att två likadana båtar har väldigt olika prestanda beroende på besättningsvikten, precis som Peter är inne på ovan. Våra DH-mätetal var bara att kasta i sophinken, de betydde ingenting när tre av oss följde entypsregeln 525 kg och 1 båt struntade i detta och lassade på kanske 700-750 kg.
Naturligtvis kan man argumentera för att breddsegling skall vara “enkelt” och inte exakt men då skall vi samtidigt sluta tala om “Grand Prix” under sådana regler. Det finns ett skäl till att merparten av entypsreglerna har en viktbegränsning och att två av de mest seriösa respitreglerna åtminsone tar hänsyn till detta. ORCi genom att värdera besättningsvikten som rätande moment i VPP, IRC Endorsed genom att begränsa antalet besättningsmän på en viss båt.
Anders R
Aug 5, 2009 @ 22:46
Seglarskolorna har just slutat, klubbarna är fulla med ungdomar som har lätt för att lära och tycker att segling verkar ball. Att hitta gratis, meriterad besättning som hoppar rakt i din båt existerar inte längre. Lär upp eller öppna plånboken….
Team Dehlerdoris
Aug 6, 2009 @ 09:43
Jag var rorsman på SWE-38 i J-24 VM som gick i Japan november 1985. Vi var bara 4 svenskar i båten så vi fick “låna” en japan som hette Makoto Murase (Vi kallade han för Olle för enkelhetens skull…) Hursomhelt så var det max 5 pers som gällde i J-24 klassen då iallafall. Det hade varit omöjligt att hävda sig med bara 4 pers i VM 1985 som var förhållandevis blåsigt. I de 20 tal japanska båtarna var det bara smågrabbar. De mycket duktiga amerikanska besättningarna såg lite annorlunda ut viktmässigt om nan så säger. Det var en hel del surr om vikter på besättningar på kvällarna. Japsarna sa att man borde införa viktbegränsning i klasssen istället så dom kunde dom vara 6 ombord. Jag minns att Ken Read sa åt en av de mer högjudda japanerna “I looked at the TV yesterday, take some sumo:s with You”. Japanen blev iallafall tvärtyst.
Ken Read vann iallafall J-24 VM det året före Eddie Owen(UK) och Ed baird(US).
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Andreas i Missmatch
Aug 6, 2009 @ 12:05
shorthanded är roligast då det sätter krav på båda att kunna sätta spinnaker/segla trimma mm…
Vi provade Hermanö runt med lite fler folk än vanligt….6 erps…vi tyckte att vi hade bra båtfart men 6 pers var nog lite klent även det….Bengt F pratade med oss o rekommenderade 9 pers….det är nästan halva vår aktiva segelklubb på 1 båt;-)
Jag håller med Pär att uppmuntra fler att komma ut till tävlingarna med att köra mer sociala race i shorthandform.(bohusracet, jag hörde inte en otrevlig kommentar bla någon båt….på hermanö runt skriks det av betydligt fler) sen när de är mogna och vill nå full prestanda kan de växla upp i fully crewed? En annan vinkling…vem blir först att prova?
Jag tolkar Kristers kommentarer som positiva och stöttar honom. Vissa begränsningar tror jag är positivt…olika lys beroende på besättningsvikt….tyvärr är nog inte lys tillräckligt känsligt mätregel för att få ett genomslag. Varför jag tycker oxå det vore positivare för en progressiv skala med ökande antal i besättningen beroende på depl:SA eller liknande….
MVH Andreas….och Peter, nu har vi införskaffat en riktig spinnakerbom…skall provsegla branta slörar ikväll…skall bli kul…
Vi ses där ute…
Hans
Aug 6, 2009 @ 22:46
Gubbar!
Prova att segla med ett riktigt långt peke och en riktig läns-genacker.
Sedan sätter ni aldrig mer spinnacker.
Och vips så bövs inte alla gubbarna. Seglingen blir lätt, enkel och rolig.
Peter Gustafsson
Aug 8, 2009 @ 08:21
Hans,
gubbarna behövs lika mycket på en undanvind med gennaker som på kryssen. Ett rejält lovartslut roterar ut gennakern och jag kan segla 5 grader lägre med samma fart.
Seglingen är lätt, enkel och rolig, men jag har inte sett den kölbåt som inte mår bra av rätt vikt på kanten…
Team Dehlerdoris
Aug 7, 2009 @ 15:51
OK, jag trodde nog att det var på kryssen som det var bra med extra vikt..;-)
StefanK
Big Boat Challenge 2010 | BLUR
May 26, 2010 @ 00:03
[…] feed for updates on this topic. Förra säsongen slutade bra med klasseger i både Tjörn Runt och Hermanö Runt. Under hösten så hade vi ganska mycket diskussioner om vad vi ville som team, och kom fram till […]
J/109 Blur | for sale | BLUR
Aug 9, 2010 @ 12:15
[…] in class 2009 Poly Skagen Race (SRS) – 1st in class 2009 Tjörn Runt (SRS) – 1st in class 2009 Hermanö Runt (SRS) – 1st in class 2008 Hermanö Runt (LYS) – 2nd in class 2008 Faerder Race (NorLYS) – 3nd […]