Hermanö Runt 2009

Hermanö Run 2009 J/109 BLUR X-99 STINO
Dagens duell – Blur vs Stino. Blur vann på havet, men Stino tog hem priset för bästa party. Foto: Johan Jarling.

Vi hade ju egentligen tänkt att segla upp till Käringön under fredagen, men 18-20 m/s satte stopp för det. Så vi sov över i båten och stack från Björlanda 05:00 på morgonen. Då blåste det fortfarande 10-12 m/s och stökig sjö, men våra prognoser som lovade att det skulle avta till 5-8 m/s och sol frampå dagen visade sig stämma. Och J/80 Out of Space, som seglade upp hela vägen var ju betydligt tuffare än vad vi var.

Tyvärr var det 13 båtar som inte kom till start på grund av att de inte kunnat ta sig till Hällevikstrand i det dåliga vädret, med man fick ändå ihop 49 startande. Man kör jaktstart och vi kom iväg kanonbra en sekund efter vårt skott 12:30:00. Bara att jaga ifatt båtarna framför.

Hermanö Run 2009 J/109 BLUR Dominant 105
Anders Dahlsjö drar iväg med sin Dominant 105 Turbo. Vi och X-34 Temtation “taxar in” för våra starter. Så länge det blåser så gör Dominanten skäl för namnet. Efter deras vinst 2007 jämförde jag J/109 med Dominant 105 då de har nästan identiska mått.

Hermanö Run 2009 J/109 BLUR
Hermanö har valt att köra tre klasser, LYS 0.90-1.09, 1.10-1.24 och 1.25- vilket jag tycker är jättebra, så vi var hade 10 minuter fram till båtarna med 1.25: X-99 eXilia snabbast ut tätt följd av Stino och Kattaja strax bakom. Diva 39 Splash utanför bild.

Sträckbog ut mellan skären och en kort kryss upp till första märket. Cheetan hade svårt med höjden och vi tog in bra på Bavaria 35 Match Miss Match. Halvvind upp öster om käringön innan vi kunde sätta gennakern.

Hermanö Run 2009 Bavaria 35 Match
Miss Match har full drag med spinnakern. Klarade dock inte att hålla höjden och tappade en del på det.

Hermanö Run 2009 X-34 Temtatation
De flesta var tvugna att riva, men vi hade en kanonbra halvvind med TWA på 90-110. Alltid lika roligt att köra full gas bland 100-tals turister i den smala rännan. Måste vara en syn när 50 kappseglande båtar kommer farandes söderifrån. X-34 Temtation långt framför.

Hermanö Run 2009 J/109 BLUR
Vid Gullholmen hade vi fått häng på Temtation som hade lite svårt med bara fock i den lätta halvvinden. Men de släppte förstås inte förbi oss när vi försökte passera. Först när vi började kryssa söderut på utsidan om Hermanö så tågade vi ifrån.

I år hade man valt att ta bort det märke som man normalt lägger ute i havet utanför Hermanö på grund av att det hade varit svårt att få ut på fredagen. Synd då vi nu inte fick någon ordentlig kryss utan kunde sträcka längs Hermanö. Man hade ju kunnat vänta med beslutet att ta bort bojen tills man såg om den gick att få ut på lördag morgon. Vi får säkert se den nästa år igen då alla jag pratade med efterlyste en ordentlig kryss.

Som vanligt ganska mycket nordgående ström. Nästan en knop som värst. Vi lyckades komma undan det värsta genom att köra tajt på land. Lite för tajt vid något tillfälle då vi hamnade i skvalpsjö och dålig vind och tappade några båtlängder på båtarna runt omkring. Men generellt bra drag med TWA 50-60 grader ner mot Måseskär. Vi passerade tidigt Diva 39 och en av X-99 och nu hade vi bra häng på eXilia och Stino som är de snabba X-99:orna som vi alltid fajtas med, och vi Måseskär var vi ikapp.

Hermanö Run 2009 J/109 BLUR
Läns österut efter att ha rundat Måseskär. Många båtar som skall köras om… Bra fart men vi lyckades inte riktigt ta oss framför Stino när vi gippade första gången. Här borde vi gått bakom för att få innerplats vid märket, men vi gippade tillbaka och trodde vi skulle kunna gasa ifrån dem. Nu kom vi upp precis i aktern på dem inför sista bidevinden mot målet på Käringön. Så klart omöjligt att komma om.

En rejäl fallning gav oss separation så att vi kunde komma fram en bit i lä innan vi höjde mot märket igen. Nu hade vi lite extra tur att Stino fastnade på en Smaragd i lovart och vi kunde gå i mål 8-10 båtlängder före dem som första båt i stora klassen!

Tajt hela vägen mellan Stino och eXilia.

Vi hade kanske kunnat segla någon minut snabbare genom att undvika skvalpet vid en av uddarna på utsidan, men annars var vi mycket nöjda med vårt race. Fart, navigation och framförallt besättningsarbetet satt där det skulle. Några 14 minuter fram till Dahlsjös Dominant finns ju inte på världskartan, men hade vi seglat 1.5 minut snabbare så hade vi varit snabbast runt banan. Nu blev det nya First 40 som åkte hem med den pokalen.

Som vanligt trevligt kalas och prisutdelning på bryggan vid KSK. Sedan körde vi bastu och bryggbad med ustikt över Måseskär med hela besättningen (tackar) innan det stora kaoset på Pettersons tog vid.

Stora klassen
Mikeal Vesala, SSVÄ, Cheetah 30, 1.29

Alla resultat här.

Några kommentarer ifrån seglingsledningen:

Då var 2009 års upplaga av Hermanö Runt över. Vädrets makter var med oss även i år, även om det såg mörkt ut under torsdagen och fredagen med kraftiga vindar på upp till 20m/s.

Under natten till lördagen mojnade det dock och på morgonen blåste det ca 7-8 m/s och solen kom fram – och det blev en fin seglingsdag.
Antalet anmälda var 62 båtar, vilket är en kraftig ökning jämfört med de sista åren, och 49 båtar kom till start och i mål, 13 båtar dök aldrig upp, delvis beroende på fredagens och natten kraftiga vindar vilket gjorde det svårt att ta sig till Hälleviksstrand.

Vinden under segling började på väst, och vred mot slutet (målgång) till sydväst. Efter 1:a start ökade vinden en aning till ca 8-9 m/s, för att senare under seglingen vid målgång ligga runt 3-4 m/s. Troligen gynnade vindarna de båtar som startade tidigt. Vindstyrka D (4-7 m/s, mellanvind) valdes.
Banan seglades moturs (bana B), dvs först upp i Härmanö ränna, och tillbaka på utsidan. En banändring i år var att bojen utanför Härmanö huvud utgick, pga osäkerhet/svårighet att lägga ut den.

Första båt i mål var Johan Formgren i en C55, som kom i mål ca 15.21, dvs 39 minuter innan beräknad målgång vid kl 16:00. Beroende på detta räknades resultaten om och placeringen i Hermanö Runt baseras på korrigerad tid.

Segrade då gjorde Anders Dahlsjö i en Dominant 105 ifrån SS Kaparen, endast 6 sekunder för Johan Formgren/Mats-Ola Andreasson i en C55 ifrån HKSS:
Klasssegrare i lilla klassen var Johan Formgren/Mats-Ola Andreasson, i mellanklassen Anders Dahlsjö och i stora klassen Peter Gustafsson i en J/109 ifrån GKSS:
Snabbaste båt blev en First 40 med Pär Larsson/Stefan Kylebäck, som fick “Orustpokalen”

Segrare i “Pater Noster Race & Hermanö Runt Cup” blev Johan Söderberg.

Seglingen började med en sträckbog ifrån starten ut till Nordre gap, med ett par slag ut till Budskärspricken. Efter bojen syd Oxskär var det spinnacker i Härmanö ränna upp till Gullholmen. Lite kryss ut till Hättans fyr följt av en sträckbog med något slag till Måseskär, och undanvind ner till Budskär pricken – följt av en sträckbog in till Käringön, med något slag innan mållinjen.

Orsaken till den snabba seglingen var troligen avsaknaden av kryssbogar, samt att starttiderna ej räknades om då banan kortades. Eventuellt kan vinden även ha varit i den övre kanten i början av seglingen.

I vanlig ordning avslutades arrangemanget med AFTER SAIL vid KSK’s klubbhus i väntan på prisutdelningen kl 18. I år serverades en “Käringö tallrik” i samarbete med Peterson’s Krog.

Bilder kommer att läggas ut på www.hkss.nu och www.blur.se

HKSS och KSK får tacka för i år, och hoppas på lika fint väder och deltagande nästa år.

Hans Abrahamsson (HKSS) & Sten Gejrot (KSK)