Skip to content

55 Comments

  1. Anders Averdal
    Sep 21, 2009 @ 11:23

    Peter!

    Du ondgorde dig själv när GKSS höjde LYS-gränsen för GOR så att du inte kunde ställa upp med Novan. Så varför väljer du ett så högt LYS denna gång?

    Reply

  2. Leif
    Sep 21, 2009 @ 11:33

    Aktiv båtägare = Lys >1,25
    Förklara den Peter….

    Reply

  3. SWE772
    Sep 21, 2009 @ 11:49

    Lys>1,25
    Hur tänker du nu Peter?

    Reply

  4. Pär Bäck
    Sep 21, 2009 @ 11:53

    Håller med Anders och Leif. Varför dissa alla båtar under 1,25? Men det är klart skulle bara dom få segla blir det kanske mer plats på Tjörn Runt.

    Reply

  5. Carl Fjällman
    Sep 21, 2009 @ 11:58

    Dissa och dissa ?
    Det är väl så att de större båtarna kör lite annorlunda race än det mindre båtarna. Hur många Expresser körde HH Skagen race, Gotland Runt, Faedern ? Skämt och sido är nog de flesta välkomna, mer för att det ska bli lite roliga seglingar för oss alla, än att vi ska sätta en specifik lysgräns.

    /Carl
    Madam Blå
    First 40.7

    Reply

    • Anders Averdal
      Sep 21, 2009 @ 12:17

      Carl
      När du seglade Faerdern så bör du ha sett en massa Expreser, fenixar mm

      (Delar ut en badanka till Carl)

      Reply

  6. Hum
    Sep 21, 2009 @ 11:59

    1,18 vore en mer rimlig gräns?

    Reply

  7. Mikael Vesala
    Sep 21, 2009 @ 12:13

    Där trampa du på badankan Peter!
    Om du vill att det ska handla om havskapp för större båtar , så vore det väl lämpligare att säga det.
    Annars borde väl alla som har nåt vettigt att tillföra vara välkomna?

    Reply

  8. Bjørn V
    Sep 21, 2009 @ 12:27

    Carl; Til info så var det 45 Expressen i Færder’n 2009

    Reply

  9. Andreas i Missmatch
    Sep 21, 2009 @ 12:31

    Bra Initiativ Peter mfl!
    Jag skulle vilja prata/disk/utveckla o träffas av 2 huvudorsaker
    shorthanded o R36.
    R36 då detta är min angelägenhet och det inte finns så många båtar som vill segla i närområded som gör att jag kan segla entyp, tyvärr.

    Shorthanded för det är kalaskul, 2 snubbar(eller solo) är en större utmaning än jag trodde innan.
    R36 är ju roligt, då vi seglar mot liknande båtar…vilket ger mer känsla för först i mål…..

    Generellt för ovan punkter
    Några prioriterade race i en cupform efter kusten?
    Träningsmöjligheter?
    MVH Andreas

    Reply

  10. Öresund Regatta, And
    Sep 21, 2009 @ 13:26

    Kanske dags att göra slag i saken i Öresund också?
    Vill vi fortsätta köra efter SRS/SWELYS och DH2009 på sundets olika sidor eller kan vi enas om att anmäla oss till en regel på båda sidorna? IRC kanske?
    Dags kanske att skapa en Öresunds/Øresund Cup tvärs nationsgränserna?
    Bra idé om man kan samla en tongivande grupp för att försöka få till en gemensam inriktning framåt.

    Reply

  11. Carl Fjällman
    Sep 21, 2009 @ 13:35

    Feadern kanske inte var det bästa exemplet :), men jag gissar att nog förstod vad jag menade.

    /C

    Reply

  12. Janne E.
    Sep 21, 2009 @ 13:48

    Leif.
    Peter skrev “typ LYS 1.25 och uppåt” inte “Lys >1,25”.
    en liten liten skillnad där… =)

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino (Lys 1.25)

    Reply

    • F424
      Sep 21, 2009 @ 14:04

      Passa dig så du inte får sänkt till nästa år Janne:)

      Reply

  13. Peter Witt
    Sep 21, 2009 @ 13:48

    Kanonbra initiativ, Peter. Jag ser fram emot ett möte här på ostsidan och jag har mailat Ralf om det. Jag ska fundera på några punkter att ta upp!

    Reply

  14. Janne E.
    Sep 21, 2009 @ 14:30

    F424
    Jadu, hemska tanke… =)
    Peter på J109:an har ju varit före oss flera gånger så helt omöjligt är det nog inte med en sänkning… =)
    I värsta fall får vi väl mäta in/upp 99:an med en sån där peke som alla nya snabba båtar har nu för tiden, det borde väl göra en pinne eller två… =)

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

    • F424
      Sep 21, 2009 @ 14:58

      Peke!?
      Det är väl bara för båtar med otillräcklig längd på fördäcket? ;-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2009 @ 16:18

      Peke & gennaker funkar ändå inte på våra breddgrader…

      Reply

  15. olla
    Sep 21, 2009 @ 15:13

    Varför kan GKSS bara vara med en “kort stund”?????
    Borde inte dom bry sig mer?

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2009 @ 16:16

    Ojojoj… känsliga saker det här :-)

    Jag tror säkert ni förstår vad jag är ute efter!? Jag dissar ingen, men många aktiva seglare i Express, J/80, Melges, X-99 och annat har andra bra forum för att diskutera sina frågor? Så klart är alla välkomna, även om nu man har 1.21 eller 1.16 i LYS, men jag känner att det finns ett stort behov av att diskutera frågor som berör de som har lite större båtar.

    Några möjliga punkter kan vara:
    – R36-träningen, finns det ett vidare intresse?
    – Många har efterfrågat fler banrace? Hur få på plats?
    – Vill/kan vi synka våra kappseglingskalendrar? R36-cup?
    – Vilka har Sanhamn Race Week, Gotland Runt & Öland Runt i planen?
    – Var står vi i regeldiskussionen LYS/IRC/ORCi?
    – Tjörn Runt, banbegränsningar? :-)
    – Hur bör Göteborg Offshore Race se ut (med GKSS)?
    – Skagerrak Cup?
    – …

    Både GKSS, SHF, VKSF och många andra vill säkert vara med på mötet. Men jag drar inte ihop det för deras skull, utan för att vi som seglare/ägare skall kunna prata fritt utan hänsyn till andra konstellationer. De får gärna sammankalla sina egna möten, och det är faktiskt lite konstigt att de aldrig gör det (med undantag av StSS som har en bra tradition av att kommunicera med seglarna)?

    Men GKSS vill ha ärligt feedback på Göteborg Offshore Race, och där bedömer jag att det finns ett stort ömsesidigt intresse. Det är jag som bara ger dem en del av agendan.

    Så klart kommer jag att kommunicera här så att alla kan ta del av vad som sades.

    Reply

  17. Johan
    Sep 21, 2009 @ 16:33

    Bra initiativ Peter!
    Men uppenbarligen är det många som vill vara med och tycka. Kanske är det någon som vill ta sig an och vara faciliator för dom med mindre båtar. Visst är det skillnad på hur man vill kappsegla och man bör inte stirra sig blind på lystalet enbart.

    Reply

  18. Johan L
    Sep 21, 2009 @ 16:34

    Det är självklart att ni ska ha erat eget möte!

    Jag hoppas att alla olika cuper av alla de slag försöker lägga tävlingarna tillsammans med LYS-Cupen i den mån det går. Det vore synd om alla olika
    klasser och entypare börjar spreta iväg åt var sina håll så fort det kommer fler båtar till startfälten.

    LYS-Cupen tar tid att bygga, men jag är övertygad att den bidrar till fler
    starter i tävlingarna. Sedan är det inte alla lyckas med ambitionen att hinna vara med eller få ihop med besättning till de tävlingar som man har tänkt.

    Det vore ju inte fel om Express, H-båt, Folkbåt, IF m fl plockade med några
    LYS-cuptävlingar i sina respektive cuper.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2009 @ 17:30

      Jag ser ingen konflikt med LYS-cupen, utan jag tror man skall bygga vidare på, och förstärka, det som funkar bra. Och vi har ju sett en tydlig ökning på de flesta håll i år! Det är nästan 200 båtar som varit med i Yking Cup. Kan man få alla dem att köra ett race extra var så får det otroligt stor effekt.

      http://www.vksf.org/t2.asp?p=1425570

      Det som har efterfrågats en del är mer bansegling. Kanska kan man hitta möjlgheter att samköra det med något av de befintliga racen…

      Reply

      • Johan L
        Sep 21, 2009 @ 18:39

        Peter & Sture, jag tror bestämt vi är inne på samma linje!

        Reply

  19. Sture Smith
    Sep 21, 2009 @ 18:19

    Känsligt ämne ja kanske men om jag förstår Petert rätt är det båtar som seglar respitregelbaserade seglingar vi pratar om.
    Express/J80/Melges 24/X99/H-Båt,If osv. har ju sina entyps seglingar och för vissa båtar deltar man i respit seglingar oxå.
    Större kölbåtar lever inte i den verkligheten (undantaget tex. Farr 40) utan där är respiseglingar den förhärskande diciplinen.
    När vi sedan blandar dessa båttyper i tex Tjörn Runt, Faerder, Bohusracet blir det ju riktigt roligt.
    Och den bistra verkligheten är att vi inte på de senaste 10-15 åren haft en fungerande kölbåtsflottilj av någurlunda storlek på västkusten,
    oavsett förhärskande mätregel eller säkerhetsdiskussion.

    Jag tycker att huvudfrågan är, Hur vi bär vi oss åt för att få ut alla fina/nya båtar på tävlingsbanan från västkusten trygga hamnar.

    Här ser vi flera ljus i tunneln låt oss ta vara på det och utveckla sporten.
    Vi måste göra det enkelt, vi måste se till att marknadsföra tävlingrna, motivera båtägarna och besättningarna, vi behöver ha fungerande forum osv.

    Jag tror inte vi behöver diskutera respitregler, säkerhet, banbegränsningar etc. Det är detaljfrågor. Vi måste tillse att det kommer mer båtar till seglingarna det är huvudfrågan.

    Båtsport/Segling har haft en kontinuerlig tillväxte de senaste 10-15 åren medan kappsegling med kölbåt relativt sett har backat. Hur kommer det sig? Vad är det vi måste ändra på? Hur gör dom som lyckas? Vilka är framgångs faktorerna?

    Detta vara bara några tankar.

    “Sjöglans” Dehler 39SQ

    Reply

  20. MiniMe
    Sep 21, 2009 @ 18:51

    det finns en hel del småbåtar som inte heller ha någont klassförbund och -aktivitet.

    Reply

  21. Joakim
    Sep 21, 2009 @ 19:42

    Ämnet känns inte känsligt för mig men det gäller ju att fundera på vart man vill komma med ett möte.
    Nu vet jag inte viket syftet med detta möt är. Ska man starta något motsvarande gamla “40fotscupen” som gick på ostkusten förr så är det väl riktigt att exkludera alla båtar under 1.25 men är syftet att främja segling med många båtar på linjen ska man nog få med fler båtar än de stora/snabba.
    Jag seglar själv en båt med 1.14 och är helt hänvisad till “lys” eller någon alternativ regel. Jag gillar bankapp och jag tycker även långa distansseglingar är kul och jag har en båt som funkar bra för båda. Den är kul att dra runt bojar men den är även rolig att köra “havskappsegling” med.
    Jag tycker, precis som du verkade göra när du körde Nova, att det är korkat att stänga ute båtar från seglingar, typ GOR, så det hoppas jag inte blir följden.
    Se istället till att seglingarna har vettiga klassindelningar. Skippa totalsegraren på långa seglingar där förhållandena verkligen kan spöka till det. Segla efter en regel som är enkelt åtkomlig för alla eller se till att bjuda in till segling efter olika regler och låt seglarna välja.
    Så i en diskussion om Skagerack cup, GOR osv, glöm inte bort att säkert många ägare av Cumulus, Omega, Contrast, små First osv också är sugna på att vara med och leka. Kanske några 77:or också, spinnaker i kuling från Skagen till Göteborg i en sån vore gott.
    Min inställning är att vi är för få respitseglare för att dela upp oss. Vi bör se till att vi seglar samtidigt och på samma plats. Om vi sedan seglar efter samma regel eller exakt samma bana kanske är mindre viktigt. Många båtar lockar mer båtar. Faerdern är väl ett gott exempel på det.
    Mvh Joakim

    Reply

  22. Johan W
    Sep 21, 2009 @ 20:15

    Hur ökar man intresset för kappsegling genom att dissa båtar under 1,25? Låter som en oerhört knepig väg. Jag tycker definitivt att det är roligare med fler båtar på startlinjen inkl Luffe 37, Comfortina 35 och Contrast 36 även om de inte är designade på 2000 talet. Gillar man inte konkurrens från gamla blygruvor kan man ju dela in fältet i ett par olika löb. Förklaring krävs! Annars kan Peter lika gärna införa LYS begränsad inloggning på Blur.se. /”Josefina”

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2009 @ 21:14

    Nu får ni för fan ge er!!!

    Det finns massor av förbund, klubbar och andra som har kunnat samla kappseglare på bredden och tvären under alla år. Hör till exempel av er till era klubbar, de regionala seglarförbunden, SHF eller SSF som alla har formella uppdrag. Kräv att de drar i de här sakerna!!! Eller gör det själva!

    Jag måste göra bedömningen i hur jag kan få maximal effekt av den tid jag lägger ner. Och för att de skall vara intressant så måste det vara kopplat till min egen segling och den ambition vi har i vårt projekt. Alltså båtar som vi kan träna och kappsegla mot under någorlunda jämna förhållanden. Jag hjälper gärna Bohusracet, Hermanö Runt, StSS eller BKSS (och många andra) att nå ut, men någonstans måste jag dra gränsen.

    Och jag dissar inga båtar, stora eller små. Jag har kappseglat allt från Viggen och Vega till storbåt, så jag tror nog att jag kan se det hela ur olika perspektiv. Ingen behöver oroa sig för “splittring” utan här handlar det bara om att hitta en lagom plattform där vi kan göra skillnad på kort sikt. Jag är säker på att det kan gynna all respitsegling.

    Lustigt att ingen gnällde när jag samlade Nova-seglarna. Men när man gör samma sak för R36 då blir det ett himla liv :-)

    Reply

    • olla
      Sep 21, 2009 @ 21:29

      Jag håller med dig Peter! Småbåtarna får köra sitt race på Regatta.nu;-)
      Hoppas att du hinner köpa ny båt innan vi lägger ribban vid 1,35.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 21, 2009 @ 21:39

        Det är lugnt. Nästa gång blir det bara J/boats-seglarna :-)

        Reply

        • olla
          Sep 22, 2009 @ 09:24

          Alla 3?

          Reply

  24. Sam V
    Sep 21, 2009 @ 21:28

    Blur.se är de facto en privat driven blogg. Vissa läsare verkar ha missuppfattat den som ett officiellt organ. Men Peter kan göra och skriva vad han vill. Och han ska ha heder åt att ta initiativ som detta. Ni som gnäller – agera istället.

    Reply

  25. Team Styrbord
    Sep 21, 2009 @ 21:40

    Vi är gärna med på möte och myser lite.
    Vi vill gärna ta upp frågan om pris…
    Vi vill inte lägga 15 lax på att mäta båten.
    Vi vill segla IRC utan att ha kravet på Endorsed.
    Vi vill gärna kunna blanda Endorsed emd Icke
    Vi vill ha en skön och kul säsong 2010

    Det är mycket vi vill

    Reply

  26. Johan W
    Sep 21, 2009 @ 21:58

    Blur.se är en av seglarvärldens bästa bloggar. Peter skall ha oerhörd cred för detta. Dock var vi väl en del som snedtriggade på inledningsfrasen, “aktiva seglare (typ LYS 1,25)”. En av poängerna med internetbloggar “privata” eller inte är att det händer något när resonemangen slirar.

    Reply

  27. Lars S
    Sep 21, 2009 @ 23:35

    Jag tycker att Peter gör helt rätt då han fokuserar på det som ligger honom själv nära. Ingen kan bidra överallt och göra alla nöjda. Bättre att lägga all energi på det man tror på och lämna resten till någon annan! Respitregler fungerar dessutom bäst om man kan dela in båtarna i grupper med snarlika båtar (storlek, typ etc). Om Peter nu fokuserar på ett intervall “typ” LYS 1,25 – 1,3? får väl andra personer som har personligt intresse av andra båtstorlekar driva frågan för dessa! Tror dessutom att det är lättare att engagera och locka ut båtägare till båtar som är ganska snarlika ens egna båt än båtägare till totalt anorlunda farkoster. Därför behövs fler eldsjälar! Sluta klaga och ta egna initiativ istället!

    Reply

  28. mattias allroth
    Sep 21, 2009 @ 23:42

    Akta er så vi inte börjar köra IRC med massa expresser ;)
    Då får ni lägga ner mer pengar på era stora dyra 1.25 lysare hahaha…

    http://www.swe39.com där expresserna håller till och ibland dregglar över på större båtar :)

    Reply

  29. Johan O
    Sep 22, 2009 @ 10:31

    Följande båtägare är välkomna på mötet.

    11:Metre 
    A 35 
    Arcona 370 
    Arcona 400 
    Arcona 460 
    Banner 41 
    Bavaria 35 Match 
    Bavaria 42 Cr 
    Bavaria 42 Cr DK 
    Bianca 414 
    Cayenne Int 
    CB 365 
    Comfortina 38 Cr 
    Crown 39 
    Dehler 34 SV 
    Dehler 36 JV 
    Dehler 39 JV 
    Dufour 40 HR 
    Dufour 40 LR 
    Dynamic 35 
    Elan 37 djup köl 
    Elan 37 medium köl 
    Elan 40 
    Farr 30 
    Farr 40 OD 
    Finngulf 39 
    Finngulf 391 
    First 34.7 
    First 36.7 
    First 40.7 grund köl 
    First 40.7 std. köl 
    First 44.7 grund köl 
    Gambler 37 
    Gambler 38 
    Grand Soleil 37 
    Hanse 370 
    Hanse 370e 
    Hanse 400 
    Hanse 411 djup köl 
    Hanse 411 grund köl 
    IMX 38 
    IMX 40 
    J/105 
    J/109 
    J/120 
    Jeanneau OD 35 
    Joule 44 
    Linjett 40 
    Luffe 40 MH 
    Maxi 1100 
    Melges 24 
    Mumm 30 
    Mumm 36 
    R 12 1978- 
    Selection 37 
    Sirena 44 
    Sw Yachts 41 Cr 
    Swede 55 
    Swedestar 370 
    Wasa 410 
    Wasa Atlantic 
    X-119 
    X-34 
    X-35 
    X-362 Sport 
    X-37 djup köl 
    X-37 grund köl 
    X-37 medium köl 
    X-372 7/8 
    X-382 
    X-40 djup köl 
    X-40 grund köl 
    X-40 medium köl 
    X-412 
    X-43 
    X-442 MkII 
    X-482 
    X-512 

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 22, 2009 @ 10:47

      Borde ju bara bjudit in de med sweeta båtar?

      Då hade ni fått något att diskutera :-D

      Reply

    • Salona/Express ägare
      Sep 22, 2009 @ 12:23

      Jag kan skönja en viss ironi i ditt mail Johan!
      Peter vill mobilisera båtägare som han kan mäta sig mot på banan.
      Hur många fina båtar ligger inte vid bryggan?
      Man behöver dela upp båtar i klasser för att få en någorlunda rättvist segling när man seglar handikappsegling.
      Totalsegrare på tex Tjörn Runt är enbart för media och givetvis för vinnaren, lyft fram klass segrare.
      Om man kan få ihop 15-20 båtar i spannet 35-40 fot på några LYS seglingar så har man kommit långt, detta borde inte vara omöjligt.
      I Norge är man upp mot 50 båtar i 35-38 fots klassen som man kallar R36.
      Det kommer aldrig att vara rättvist när man handikappseglar men med gruppindelning så kommer man en bit på vägen.
      Hur kan detta ämne vara så känsligt?
      Jag seglar själv 37 och 26 fots båt och det är stor skillnad i planering mm vilket kräver mkt av båtägare och besättning
      Vi har seglat 3 delseglingar i Skagerak Cup 2009, det finns inget resultat publicerat vad jag vet.
      Cupen var ett bra försök till att starta upp något större, jag själv är besviken på deltagandet men det är svårt att skylla på någon.
      Kanske var ORC club fel men LYS är tveksamt till om man skall vara seriös.
      Vi är kanske inte mogna ännu för ett utbyte med Norge, det kräver ganska mkt tid med transport mm.
      LYS seglingar har en uppåtgående trend 2009 på Västkusten. Låt oss börja här.

      Bansegling i 3 klasser med 15-20 båtar i varje start. 2-4 seglingar / dag, max 70 min/ segling.(olika längd på banan beroende på storlek)
      En kort havskappsegling, 4-6 timmar på lördag kväll för alla eller bara de lite större båtarna tex + 35 fot.Även här kan man köra olika längd på banan(kör max halv besättning ombord om det är svårt med crew på “långrace”).
      Resultat på VHF direkt efter varje delsegling.
      Nu pratar vi Bästkust mästerskap i LYS/IRC, ORCi är för krångligt och dyrt för den stora massan.
      Kan man kombinera detta med Tjörn Runt? Bansegling på fre kväll och söndag där Tjörn runt räknas som långa racet.

      Bansegling i Långedrag/Björlanda på Lör, kort havskappsegling start 15 för att gå i mål i Marstrand, fest på kvällen för att sedan köra 2 banrace lördag och kappsegla hem med mål i Göteborg/Framnäs.
      Fler vilda positiva förslag!?
      Martin

      Reply

      • Carl Fjällman
        Sep 22, 2009 @ 14:25

        Tycker det låter som ett bra upplägg, det var någon som förslog något liknande att slå ihop GOR och tjörn runt till en seglings helg. Med detta alternativet har vi två helger :)

        /C
        Madam blå
        First 40.7

        Reply

      • Anders Averdal
        Sep 22, 2009 @ 15:27

        “Resultat på VHF direkt efter varje delsegling”
        JA, det var ju länge ett problem då den enda GKSS hade som kunde köra resultatberäkningen var jag. Och jag seglade oftast själv.

        Men det är djäkligt bra när man kan erbjuda det.
        Norrmännen gör det, senast på ORC-NM i Tönsberg. Som hade ett fantastiskt arrangemang.

        Reply

        • Salona/Express ägare
          Sep 22, 2009 @ 15:37

          Borde inte vara så svårt i data åldern.
          Gkss körde det på EM förra året i Marstrand.
          Ystad kom även dom med resultatet direkt, detta ger handikapp segling lite extra spänning.

          Martin

          Reply

          • Anders Averdal
            Sep 22, 2009 @ 16:43

            Det är inte svårt. Det behövs bara en gammal trött laptop och några timmars utbildning av den som skall ratta programmet.

  30. Björn S
    Sep 22, 2009 @ 10:45

    Hur tänkte du nu Johan? Har du inte läst kommentarerna från bl.a Peter ovan?

    Reply

  31. Janne E.
    Sep 22, 2009 @ 11:00

    Bra Peter, för då blir vi inte så många…

    =)

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

  32. J-O
    Sep 22, 2009 @ 14:54

    Får nog säga att diskussionen hamnat helt snett. Jag tycker att det är ett lovvärt initiativ från Peters sida och Givetvis gör han det i eget intresse för att få med så många seglare som möjligt i sin “grupp”. Att kappsegla utan motstånd är ju inte så kul. Så sluta gnälla.
    Jag hoppas på att en konstruktiv diskussion kan leda till förslag som leder till fler båtar på banan. Sen finns det saker som inte kan diskuteras bort. I mitt fall så har jag två stora problem som hindrar mer deltagande (vilket jag hela tiden försöker påverka). Delägaren till båten (min fru) kräver “familjesegling” nästan varje helg och att det är så in i h-vete svårt att få i hop en besättning. Det blir på något sätt moment 22.
    Hoppas på 2010…

    / Jan-Olof/// PrimeX

    Reply

    • Claes Redin
      Sep 23, 2009 @ 04:48

      Off topic…
      Har fått vara med J-O på PrimeX. Snabb båt, kul gäng, engagerad skeppare. Ser fram mot 2010 ;-)

      Reply

  33. Trond Kristensen
    Sep 22, 2009 @ 15:31

    Skulle gjerne sett et samarbeid rundt dette med baneseilaser. NORC i Norge har etablert en ranking som har gått i flere år med IMS/ORC som handicapregel. Målsetningen har hele tiden vært å få med de beste havkapseilerne i Norge. Deltagelsen varierer fra 25-35 båter totalt i stor og liten klasse. Man har valgt båtstørrelse for å dele klassene. Over og under ca 37 fot båter. Rankingen har hatt forskjellig innhold fra år til år. I år har vi hatt 3 baneseilaser som har talt i NORC serien i tillegg til Sisseners minnepokal serie som seiles i ORC. Den serien består av Skagen Race, Færdern og Hollenderen.
    Fint om Sverige kunne legge en eller flere seilaser litt nærmere norske grensen da hadde det helt sikkert dukket opp noen norske båter også. Kanskje kunne vi arrangere en lagkamp i baneseiling. Det hadde vært noe. Da kunne vi jo etablert et landslag i havkappseiling også. Det hadde vært en gulrot!
    trond
    Team Aiming First

    Reply

    • F424
      Sep 22, 2009 @ 18:12

      Bohusracet går t.o.m en liten stund i Norge, förvisso inte ORCi men ändå!
      Skulle vara hur kul som helst om vi får se ett gäng norska besättningar i racet nästa år.
      Skall vi gissa på 100+ båtar totalt varav 20 med NOR i seglet 2010?
      //Niklas S

      Reply

  34. Erik
    Sep 22, 2009 @ 21:39

    NORC baneseilasene i Norge er kanon bra. Legegr inn ett innspill om en mini Admirals cup mellom Norge og Sverige som Trond foreslår. Vi ser at boathandlingen ombord blir bedre og bedre utover i sesongen og timer ombord i båten er nøkkelen til suksess og spesielt på banseilaser er nytten enorm. Skagerak Cup er jo ett forsøk på å få flere båter til å krysse landegrensen, men når GKSS får 6 påmeldte hvorav 2 er Norske blir det for dårlig. Det gir ett ekstra kick og utfordring når Capio og Blur stiller på startstreken. Man blir ikke bedre enn den/de man konkurrer mot.

    Reply

  35. Philip Ljungström
    Sep 23, 2009 @ 19:30

    GRYMT Peter!!!!

    Reply

  36. Ägarmöte på ostkusten 4/11 | BLUR
    Oct 12, 2009 @ 14:44

    […] har ju tidigare flaggat för ett ägarmöte på västkusten 2/11 (just nu är 23 båtar representerade). Senare samma vecka kommer Ralf Aspholm att samla gänget […]

    Reply

  37. Peter Gustafsson
    Oct 29, 2009 @ 18:49

    På måndag är det dags.

    Nästan 30 båtar är representerade och jag har fått bra input kring vad som är viktigt att diskutera.

    Återkommer så klart med vad vi kom fram till. Ni som känner att ni skall vara med drar ett mail till peter@blur.se.

    Reply

  38. Västkustkalendern 2020 + hur organisera storbåtsseglingen? - BLUR
    Feb 3, 2020 @ 21:40

    […] gjorde det 2009 första gången, och då kändes det som att det fanns många gemensamma frågor att ta iu då. Några år senare […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.