Skip to content

110 Comments

  1. Erik J
    Oct 20, 2009 @ 21:20

    En buget? Vadå budget?
    En Express eller X-79 til < 100k behöver kött på railen. 5 race inkl. GT till köttet har dubblat priset ;-)
    Köp en träfolka; lägg käringen på fördäck; frid i sittbrunnen………

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Oct 20, 2009 @ 21:36

    Det blir en Triss Norlin med nya segel, Dyform, dynemafall och lite annat godis som t ex vridbar sjökortsplotter i nedgångsluckan. Pengarna räcker till en trailer så det kan bli seglingar även på annat håll.

    Reply

    • Patrick L
      Oct 20, 2009 @ 21:43

      Helt klart en 505:a i vettigt raceskick med OK segel och snören.

      Reply

  3. Mattias Heiding
    Oct 20, 2009 @ 21:47

    606

    Reply

  4. En som funderar.....
    Oct 20, 2009 @ 21:51

    Ja ibland funderar man över situationen….

    Skall köpa en ny stor i vinter. Den kostar nästan lika mycket som de båtar ni pratar om ovan – helt sjukt egentligen! ..o.ch det är skattade, intjänade pengar det skall tas av…. huuu

    Reply

  5. Jakob
    Oct 20, 2009 @ 21:59

    En J/24 och seglat VM i Malmö nästa sommar! Lite sent med kval kanske…
    ORCi/IRC/Handikapp i all ära men entyps är ju något helt annat!
    H-båtarna samlar också stora fält, klart mer känsla i en J/24 dock.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 20, 2009 @ 22:49

      Du får nog inte en konkurrenskraftig H-båt för under 100-lappen. J-24 få du nog komplettera med segel och då hamnar du över.
      En sönderborrad Express med halva kölen uppspacklad kan man kanske hitta. :-)

      Reply

  6. Niclas
    Oct 20, 2009 @ 21:59

    Elvström 717 + nytt ställ. Man kanske inte vinner så mycket under LYS (där är nog 707an bättre), men man får jäkligt kul segling!

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Oct 20, 2009 @ 22:04

    Bra om ni med insyn lägger med en gissad budget. Nu har ni chansen att ge folk lite ledtrådar :-)

    606. Köper man en färdigfixad (kostar) eller renoverar upp (kostar)?

    J/24. Är man konkurrenskraftig på VM med den här?
    http://www.blocket.se/halland/J_24_swe_104_23703274.htm?ca=15&w=3&last=1
    Eller var hittar man bästa dealen på en sån? Utomlands?

    Reply

    • Jakob
      Oct 20, 2009 @ 22:16

      Har några vänner som kikat på just den båten, i mina ögon är man konkurrenskraftig (kanske inte etta dock, men med ett fält på ≈80 båtar så har man ju inte en chans med tanke på den “ringa” träning det hinns med innan 13-20 augusti om båten så var ny! Så flaskhalsen är nog snarare besättning)

      Själv seglar jag en båt från -83 med för året nytt krysställ och övrigt OK uppdaterad med utrustning(fall,block, tamp etc). Seglade med skandinaviska eliten i kvalen nu under året och det var helt klart kontakt! Givetvis en vis skillnad i placeringar (bla Ooptimerad köl/roder men största nackdelen får ändå anses vara besättning!) men ändå tight racing.
      Och det är även denna båten som vi ska segla i VM nästa sommar! Förhoppningsvis med nytt roder/optimerad köl.

      Så det korta svaret är definitivt: JA!

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 20, 2009 @ 22:51

      Bästa dealen på en J-24 är nog efter VM eller EM då man köper loss någon båt från seglarna som byter upp sig till en av de nybyggda charterbåtarna som använts på mästerskapet.

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Oct 20, 2009 @ 22:08

    Låter som vilken sifferkombination som helst funkar; 505, 606, 707, 717, 806 :-)

    Reply

  9. Jonas
    Oct 20, 2009 @ 22:10

    Formula 18.
    En säsong med
    http://www.krograiden.se/
    och http://www.f18worlds2009.com/204

    är svår att slå! Pure Happiness!

    Reply

    • Mackan L
      Oct 20, 2009 @ 23:41

      Word

      Reply

  10. Bosse
    Oct 20, 2009 @ 22:11

    Man får nog vara snävare i definitionen än “mest segling” kanske, annars kul ämne Peter!

    Är det renodlad bankappsegling med spinn och allt är C55 ett bra alternativ, eller CB66 ( fast lite dyr). Bägge samlar hyfsade startfält året om (tänker på Frostbite). Skall det gå att sova över i båten faller dessa, då passar kanske H-båt eller Express är bättre.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 20, 2009 @ 22:25

      Bra förslag allihop Bosse; men jag tror de är svåra att få in under 100.000:- med bra segel på?

      Men det är ju inte mycket man behöver lägga till. Och Express eller H-båtar håller ju värdet bra…

      Vad skulle du tippa på att en SM-klar Express skulle gå loss på?

      Reply

      • PelleL
        Oct 20, 2009 @ 22:37

        Det såldes en bra express nyligen med trailer och ett ställ oanvända segel nyligen för 170′ så där ligger det väl…

        Reply

  11. PelleL
    Oct 20, 2009 @ 22:17

    För 100.000 köper man, om man har lite tålamod, en 606 byggd på 90-talet och ett ställ nya segel. Äldre bra båtar brukar gå för 40-50′ och vrak från 10′. En ny innermodul går att bygga för 20′ men de flesta lägger nog mer. En ny rigg går på ca. 25′ liksom ett nytt ställ.

    Reply

  12. Erik
    Oct 20, 2009 @ 22:31

    Något för den händige:
    http://www.blocket.se/stockholm/Snabbseglare_24074538.htm?ca=9&w=3
    Nya segel, kolfiber och titan för 75′.
    Vad kan den få/ha för LYS?

    Reply

  13. seilTor
    Oct 20, 2009 @ 22:50

    Hva med en Banner 28 mk2 :) Dansk flyvepapp er svært morsom både i regatta og på tur om man har rette innstillingen… i Norge ca 85000 NOK.

    Reply

  14. Calle P
    Oct 20, 2009 @ 22:51

    Kan du vara lite mer precis Peter. Menar du att säsongen skall kosta 100.000 (Köpa båt, träna, lite nya prylar, Lite kappsegling och sedan sälja) eller bara köpa något för 100.000 behålla båten x antal år och kappsegla med den?
    Det fanns tidigare en diskussion vad olika båttyper kostar att kappsegla per år.
    Två veckor kappsegling i norge inklusive VM för Exilia gick på ca 8500 per person inklusive boende, fest, transport, segel och slitage

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 20, 2009 @ 23:04

      Skumpan på Aker Brygge är inte med i budgeten…

      Du har ingen båt, men ett kuvert med 100.000:-

      Köper båt + segel + riggfix + bottenfärg + dekal-trim + mätbrev + whatever = max 100.000:- när du seglar ut till din första start för säsongen…

      Reply

  15. Per
    Oct 20, 2009 @ 23:45

    Upplevelse och fart: A-Cat

    Reply

  16. Fredrik Lönegren
    Oct 21, 2009 @ 00:44

    För spannet 25-140tkr kan ni bli ägare till en bra DN isjakt. Säsongen är snart här, så slipper ni vänta till i vår. För 25′ så är det mest crusing och njuta av fartens tjusning. Ett segel och en omgång medar (troligen en mjukmast).

    Om man vill hävda sig så är det ett koncept för 50-80′ Då skall det ingå förutom själva kroppen.
    – bra kapell för transport på biltaket
    – tvärplanka anpassad för din vikt
    – nyare glasfiber/ kolfibermast
    – minst två nyare segel
    – aluboom med bra block och skot
    – flera medar för olika förhållanden, snö, mjukis, snöhögar, blankis mm
    (2 styrmedar och 6 sidomedar)

    Med denna isjakt skulle många vara nöjda. Självklart så vinner du inte SM, men det kanske beror på dig.

    Reply

  17. fills
    Oct 21, 2009 @ 00:57

    Reply

  18. Gunnar
    Oct 21, 2009 @ 03:03

    _Int 11:a, lys 1.32, pris ca 110-150kkr

    Reply

  19. knoll
    Oct 21, 2009 @ 07:38

    505, VM i Danmark neste år(100+ båtar),kieler woche med 60-100 båtar på startlinjen..
    och det är gäng som seglar ganska aktivt i GBG.
    100 000:- får du en bra båt med segel, dock kanske köpa den i danmark/tyskland/England/Finland (större marknad)

    Reply

  20. Stefan Peterson
    Oct 21, 2009 @ 07:58

    606 skulle bli min satsning. En hygglig båt och fina segel fixas på 100 000:- och då kan vi segla både entyp och SRS i insjöar och på havet.

    Stefan

    Reply

  21. Martin
    Oct 21, 2009 @ 08:25

    Nästan skrämmande att så få föreslagit F18 (formula 18)
    10knop på kryssen och 17 knop på undanvinden, normal segling i 6-8m/s
    En Hobicat Tiger (mäter in som F18) kostar från 60.000:- från tidigt 2000-tal.
    Ett nytt ställ med stor, fock o gennaker kostar ca 35.000:-

    Saken är klar! SM samlar ca 30 båtar, du kan vara först runt på massa Ö-runt seglingar och VM går i Frankrike med ca 170 båtar! Vad slår den kombinationen?

    Mvh
    Martin Strandberg

    Reply

    • Jonas F
      Oct 22, 2009 @ 15:25

      Word!
      / Silverräven på Swe 50

      Reply

  22. Peter Gustafsson
    Oct 21, 2009 @ 08:30

    Många bra och roliga förslag!

    Måste vi ha en omröstning sedan?

    Reply

  23. Björn
    Oct 21, 2009 @ 08:36

    inte helt otippat handlar man en IOD för 150 000:- visserligen träskrov men annars allt i toppskick. största. enda klassiska båten som har VM status. segla bermuda race week. bor gör man gratis när man är utomlands. behöver inte ta med båten. arrangerande flotta ställer upp med det, måste ju kvala in förstås, men chansen finns alltid. Hankö Race week 15 + båtar på linjen. största entypsklassen i STSS varje torsdag.. plast båtar finns och byggs även nya.

    Reply

  24. Thomas
    Oct 21, 2009 @ 08:58

    F18 bör helt klart ge mest fart för under 100kSek. Säkert också mycket segling och lite meck och samtidigt en bra reklamplats för sponsorer.

    Reply

  25. Richard
    Oct 21, 2009 @ 09:03

    En vecka på Lanzarote.

    Reply

  26. Gerhard
    Oct 21, 2009 @ 09:14

    Börja segla Starbåt.
    Utan tvekan den klassen som har högst status i världen. Massor av seglingar i Sverige och utomlands. Du köper en vass båt och trailer som tar dig högt upp i resultatlistorna för runt 100 000:- om du kan segla!
    Du kan hitta hyffsade båtar från 65 000:- och det finns massor av begagnade segel att köpa för en billig peng, så det är bara att börja.

    Reply

  27. o
    Oct 21, 2009 @ 09:25

    fem folkbåtar till närmsta båtklubb som inte är gkss till traktens ungdomar att börja segla kölbåt i. Eller 606, eller nån annan kölbåt man kan få loss för sisådär 20.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 21, 2009 @ 09:27

      20.000:- blir nästa veckas utmaning :-)

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 21, 2009 @ 09:56

      Det måste finnas åldersgräns för att få kallas ungdom. :-)
      Ungdomar i Folkbåt är nog mellan 50-55 år gamla.

      /Anders

      Reply

  28. Peter
    Oct 21, 2009 @ 09:37

    Jamen, en e-låda då? Klassisk segling med mycket fart och upplevelser! Ett par riktigt fina med fina segel och allt bjöds nyss ut på blocket för 65-80 papp!

    Reply

  29. Stefan G
    Oct 21, 2009 @ 09:47

    M22 + Laser. Då ingår nya segel till M22:an och ett landslagsbeggat segel till Lasern.

    SM + några småseglingar och semester med M22:an, kvällskör med Lasern. Funkar för mig. Baksidan är väl träbåtsbestyren….

    Reply

  30. o
    Oct 21, 2009 @ 10:00

    jag skrev fem båtar á 20 papp. det är mycket segling för pengarna. tävling i entyp direkt liksom.

    Reply

  31. Clifford
    Oct 21, 2009 @ 10:14

    En beg 2,4 som komplement till vardagsseglingen. Ger bra möjligheter till att träna starter, rundningar och taktik. enda nackdelen är att man måste köpa hinkvis med små jävla Harkenblock.

    Reply

  32. Öresund Regatta, AN
    Oct 21, 2009 @ 10:20

    En slörspinnaker och en lätt/mellan fock till befintliga Grynet, VHF/AIS, diesel till transporter vindfattiga sommarnätter, lite säkerhetsutrustning och anmälningsavgifter. Sedan var pengarna slut.
    Fan jag börjar redan längta och masten är bara nermonterad. :-)

    Reply

  33. Peter Gustafsson
    Oct 21, 2009 @ 10:20

    B&R 23 = LYS 1.33

    Reply

  34. Team Dehlerdoris
    Oct 21, 2009 @ 10:32

    Jag tycker J-24 som många andra. Internationell klass, trailerbar båt som ger möjlighet till utlandsäventyr. Var själv i Japan på VM 1985(!) skitkul båt, tuff klass med stora möjligheter. Trång men ändå beboelig. Funkar som semesterbåt när det är “gött väder”.
    H-båt kan också funka, fast inte utanför Norden.
    Vill man hålla sig inom landet o segla LYS-raket så finns ju alltid Triss Norlin som ErikB skrev…
    707, Banner 28 eller 717 är också bra alternativ för den som vill segla fort.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 21, 2009 @ 10:43

      H-båt är stark i Tyskland, Schweiz, Österrike, Holland och sen finns det spridda skurar i Belgien och Storbrittanien. I övrigt har du rätt.
      Håller med om J-24. Som arrangör ser det ut att vara en de tightaste klasserna. Ett fantastiskt arbete gjordes i förbundet med att samla ihop båtar till Swedish Open i Malmö. Många tjejer seglar mixat i klassen vilket ger en trevlig atmosfär. Nordborna har tyvärr alldeles för sent förstått att de måste kvala till VM i världens mest spridda kölbåtsklass.
      Lite som med Yngling -klassen som också är en fantastiskt socialt gäng. Mycket positivism i Kalmar i somras.
      J-24 Worlds 2010 i Malmö Segel Sällskap, där fler seglar mer.

      Reply

  35. Johan
    Oct 21, 2009 @ 10:51

    Mest segling för pengarna borde vara en långsam koster, tar en evighet att segla.

    Reply

  36. Dannibig
    Oct 21, 2009 @ 11:09

    En Express givetvis! Stor SM-klass med sjukt stark konkurrens. Riktigt bebolig för cruising och snabb och fin :-)

    Reply

  37. Erik Barkefors
    Oct 21, 2009 @ 11:14

    En Cirrus F18 katta från 2003 med “uppdaterade segel” för 70-tusen. Då räcker pengarna till varsin torrdräkt, en GPS och ett par bra paddlar inför Archipelago 2010.

    http://www.katamaranspecialisten.se/product_info.php?products_id=280

    Reply

  38. Mats Thelin
    Oct 21, 2009 @ 11:24

    En Hunter 707 från England kan vara ett kul alternativ.
    Man blir troligtvis ensam i sverige, men som en liten J80 men till en tredje del av priset.

    http://www.rightboat.com/Hunter-707/boat-12055247/

    Borde vara kappseglingsklar för 100 000 SEK

    Reply

  39. Ludvig X-35
    Oct 21, 2009 @ 12:04

    För 100.000 skulle jag köpa mig en express.

    Reply

  40. Martin
    Oct 21, 2009 @ 12:44

    707:ans storebror Dominant Race med nytt segelställ borde landa på 90′-100′.

    Reply

  41. Mats Bosson
    Oct 21, 2009 @ 12:58

    Mest segling : Köp någon långfärdsutrustad båt i västindien (ballad vega b31 eller vad som ) och segla hem den (vill du tävla finns det ett race som går från USA till Asorerna)
    Jag tror att detta i alla fall ger mest sjömil för pengarna.

    Reply

  42. Kalle
    Oct 21, 2009 @ 13:32

    IC kanot, Skulle jag se som det självklara valet! Att plana på kryssen i 10-12 knop måste väll ändå anses som rätt mycket utdelning för investerad krona! När man sen dra iväg på slören i 20 så sittande på sin planka 2 meter bredvid kanoten och ser centerbordet i motljus under skrovet. Så är det faktiskt svårt att sluta njuta. Kan tänka mig att sälja min engelskbyggda kolfiber /mahogny kanot för 30 papp. Så jag kan bygga en smalare och snabbare till våren!

    Ut och häng! Kalle!

    Reply

    • Leino
      Oct 21, 2009 @ 22:09

      Låter störtskönt ;-)
      Kattamaraner F18, Tornado, A-cat funkar oxå ;-)

      Reply

  43. Fredrik
    Oct 21, 2009 @ 14:48

    Min F18 för 90´ bästa svenska båt på VM. Trailerbar lite besättning många race i olika former samt fartfylld segling. 0709391204

    Reply

  44. Hasse Malmsten
    Oct 21, 2009 @ 14:49

    Tvåfyran är ett ekonomiskt alternativ. Bra beg båt för 30-50k, ett ställ nya segel runt 10k.
    Trots sin litenhet minst lika spännande och intressant att segla som “stora” båtar.
    Är du sugen att prova kan du höra av dig till mig på 0738-226601.
    Vi seglar i Långedrag i helgen.

    Hasse/SWE 335

    Reply

  45. Lasse
    Oct 21, 2009 @ 15:15

    Håller med om förslaget Moth (http://swemoth.snabber.se/) ovan. Nybörjarens absolut sista val men en utmaning för den erfarne. Har drömt om en några år, men när familjen fick bestämma blev det något större å tyngre, men en dag…

    Reply

  46. Sillstryparn
    Oct 21, 2009 @ 16:28

    Skulle satsa på LYS och då gärna på någon båt som mäter förmånligt.
    Tror det skulle bli en IW 26 “lill-scampi”, som är en riktig mordvinnare på LYS (dubbelspridarriggversionen). Man får en för 30-40k. Skulle lätta båten invändigt (utan att gå utanför LYS-reglementet), fixa bottenfinishen och investera i ett bra ställ (kanske får man nöja sig med fock, stor & spinnare för att klara budgeten).

    Reply

  47. Micke
    Oct 21, 2009 @ 16:44

    Som expresseglare borde man säga express men kan man vindsurfa också så skulle jag nog köpa mig en utrustning för 20 papp och sedan segla med ett leende på läpparna så fort det blåser över 8m/s… Blåser det under 8 är expressen en njutning..

    Reply

  48. Calle P
    Oct 21, 2009 @ 18:09

    F18 är bästa förslaget hittils :-)

    Reply

  49. Feffe
    Oct 21, 2009 @ 18:17

    Expressen är ju mycket båt för pengarna men ska man enbart se till seglingsupplevelse skulle jag nog välja en Tornado, F18 eller kanske en Starbåt.
    // F

    Reply

  50. Öresund Regatta, AN
    Oct 21, 2009 @ 18:23

    4 stycken Soling till matchracing träning. Världens billigaste och bästa match race båt. Man får en hel fleet för 100 000. Betydligt roligare än Folkbåt.
    Ändrar man sig sen och vill köra fleet race så är övergången enkel till H-båt. seglas ganska lika. :-)

    Reply

  51. Patrick L
    Oct 21, 2009 @ 18:56

    Man får 100 fina Optimister också att ge bort till de närmsta 10 klubbarna… Eller…? Är det inte EN båt man skall köpa så kanske vi kan täcka in 25 000:- båtarna under en annan rubrik?

    505 eller F18 är frågan för min del. Kanske Laser kvalar in också eller de är “för billiga”?

    Reply

  52. Bosse
    Oct 21, 2009 @ 18:56

    Tror Du har rätt Peter, en Express för 100.000 vinner man nog inte SM med. Man får nog lägga på ett par 10tusen lappar för en potent skuta.

    Men, är inte ambitionen topp 10 på SM, utan kunna slåss på klubbnivå räcker 100.000 för en Express.
    Första året, innan man blir permanent biten…..

    Samma skillnad/likhet gäller väl för nästa alla ovan nämda båtar beroende på amibtionsnivå. En trailer 30TSEK, ett segelställ 35 TSEK, Tacktick 7TSEK, köljobb 5TSEK Harken Carbo 5TSEK, snören 5TSEK osv

    Reply

  53. BD fisken
    Oct 21, 2009 @ 19:19

    100 000 kr. räcker lätt till minst tio st. Isabella isjakter. Bygg, dela ut till kompisarna och kör sedan utav bara h-e. Mer fart och fläkt för pengarna fås icke! Dåligt med is? No problems, det blir pengar över för flera vintrars biltransporter upp till Norrland och hem igen om man bor taskigt til…;-)

    Reply

  54. Torgeir
    Oct 21, 2009 @ 19:39

    Hyra en J/109 for en helg :-)

    Reply

  55. Peter
    Oct 21, 2009 @ 20:07

    Är det några F18 som seglar på västkusten?

    Reply

  56. pnt
    Oct 21, 2009 @ 21:57

    Beror ju till viss del på vad det finns för båtar i övrigt där man seglar, alltid kul att kunna jämföra sig med nån i likadan båt, oberoende om det är exempelvis IF eller 707 vi snackar om. Se där – två förslag, annars kan man ju få en Comfort 26 för en billig penning och köpa segel för resten av pengarna, en mycket trevlig båt.

    Reply

  57. Sven Gester
    Oct 21, 2009 @ 22:31

    Du får en kanon fin IOM för 20′. Inga problem med transport in i bagagen bara och iväg. 10-15 starter på en dag.
    grss.se, srss.se, enmeter.se

    Reply

  58. MiniMe
    Oct 21, 2009 @ 22:37

    mini-compis är också en trevligt kandidat för under 100k och då kan man räknar in ett nytt ställ segel.

    Reply

  59. Feffe
    Oct 22, 2009 @ 07:18

    Reply

  60. Peter Gustafsson
    Oct 22, 2009 @ 07:19

    Dags att rösta :-)

    Reply

  61. Sam V
    Oct 22, 2009 @ 08:25

    Om mycket segling inkluderar både race- och övernattningsmöjligheter finns som föreslagits ovan:
    Entyp sunkig Express eller H-båt
    LYS Dominant Race eller Banner 28, möjligen 707

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2009 @ 08:39

      Människor funkar ju olika, men jag skulle nog inte tycka det var kul att åka omkring med halvkassa segel eller tråkig köl i en skarp entypsklass (som Express eller H-båt).

      Minns Mattias Rahm i familjens Express på Express-SM 1997 i Tanum. Han vann varenda start, men sedan var det kört. Serien blev 44-40-51-54…

      “Don’t bring a knife to a gunfight” :-)

      Reply

      • Sam V
        Oct 22, 2009 @ 09:03

        True, vill man segla entyp så satsa på en konkurrenskraftig 606:a och en fin supstuga istället :-)

        Reply

      • Sam V
        Oct 22, 2009 @ 09:04

        True, vill man vara konkurrenskraftig i entyp så satsa på en hyfsad 606:a och en fin supstuga istället :-)

        Reply

  62. Thomas
    Oct 22, 2009 @ 08:45

    #Peter,
    Vi har precis köpt hem en F18 som vi kommer att träna med i Göteborgsområdet. Vad jag förstår skall det väl dessutom bli en Västkustraid även i år och prognosen är mer än 10 deltagare.
    //Thomas

    Reply

  63. Bosse
    Oct 22, 2009 @ 09:14

    Att kunna ha en serie som Mattias Rahm hade 1997 ( 44-40-51-54 ) är väl en parameter som kan vara viktig för mest bang for the buck.

    Det är väl 606, C-55 och Express som drar relativt hyfsade SM startfält.

    Det är väl egentligen tre nivåer på “mest segling för pengarna”:
    1 segla på kul basis ( inte träna)
    2 segla skarpt på regional basis (träna ibland, schyssta grejer)
    3 segla för att vinna SM (medvetet kompetent besättning o båt)

    Reply

  64. Leif
    Oct 22, 2009 @ 15:24

    49:er ca 60- 70000 kr begagnat + nya segel
    Lys 1.70
    Svårt att slå…

    Reply

  65. Mr G
    Oct 22, 2009 @ 16:08

    Ni kan köpa en fin 49:er från 2002 på blocket för 55 000:- med som det verkar OK segel och allt.
    Måste vara super billigt.

    Reply

  66. Tobias
    Oct 24, 2009 @ 22:00

    Snipe är det givna valet, för 100 000:- får ni en ny båt från SKIPPER Snipe. Ni slipper dessutom ragga nån stor besättning och har kommande år chans att kvala till EM i Norge 2010 samt VM i Danmark 2011.

    Reply

  67. mattias allroth
    Oct 24, 2009 @ 22:04

    Snipe ?????

    E du toppad eller ?
    När hörde man om ett race i snipe senast och när var det några bra seglare i den klassen ? 1982 eller ??

    Reply

  68. Lars S
    Oct 25, 2009 @ 00:43

    Mattias, fråga Torben Grael och andra hyfsade snipeseglare….

    Reply

  69. SWE757
    Oct 25, 2009 @ 08:22

    Tror starkt på F18. Senior-SM klass även 2010, West coast raid (Archipelago raid fast på Västkusten?) och klassen på stark frammarsch i Norge borde vara en bra grund för att klassen får starkt fäste även på västkusten.

    Reply

  70. Bosse
    Oct 25, 2009 @ 10:18

    Expressen verkar vara poppis i omröstningen!

    Reply

  71. Martin
    Oct 25, 2009 @ 13:25

    Allroth har koll på den svenska plaskdammen men inte i ett internationellt perspektiv!!
    Snipe är en mycket tuff klass.

    Reply

  72. Björn
    Oct 25, 2009 @ 22:37

    Snipen måste ha mycket att erbjuda med eftersom den är grymt stor internationellt år efter år. Ser att guldmedaljören i Starbåts VM, Szabo, kom 9:a på Snipe VM, och då är han ändå en mycket rutinerad Snipeseglare och ansvarig för Snipe på Qvantum.

    Kanske är det den internationella konkurrensen som gör att få vågar segla Snipe och andra internationella klasser på hemmaplan. Varför kör vi i Sverige med egna båttyper som C55, CB66, Express eller 606, och inte med båtar som det seglas med internationellt? Det är synd för de som är riktigt bra att inte få möjlighet att mäta sig mot internationell konkurrens. Är det likadant i andra länder att det seglas mycket inhemska båttyper, någon som vet?

    Reply

  73. Mest segling för pengarna | 500.000:- | BLUR
    Oct 26, 2009 @ 09:03

    […] Förra veckan kollade vi in vilken båt som gav mest segling för 100.000:-. De gångbara alternativen blev en snabb LYSracer, (inte helt optimerad) Express, F18 och 606 vilket täcker av de flesta behov… […]

    Reply

  74. Bengt
    Oct 26, 2009 @ 12:13

    707 eller Dominant Race är bästa alternativ under 100 000 för att segla LYS-seglingar. Båtar som var långt före sin tid när dom kom och ger härlig seglingsupplevelse till ringa kostnad!

    Reply

  75. Tomas Berg
    Oct 26, 2009 @ 15:53

    Snipe is the shit!

    Håller med Tobias, Lars, Martin och Björn om detta. Du får en bra begagnad båt för runt 50′ , och en ny för runt 100′. Nytt segelställ kostar c:a 10-12′. I en Snipe får du möjlighet att segla mot internationella “rock stars” på EM 2010 i Norge och VM 2011 i Denmark.

    Vi ses!

    Reply

  76. Andrej
    Oct 26, 2009 @ 22:34

    Ett hett förslag om man är ute efter fartupplevelse är F18. Men vill man kunna vända på en femöring och kryssa bra så är alternativet 505. Till skillnad från 49:ern går den också att segla i de flesta vindstyrkorna. Alltså: mest flexibel, snabb och kraftfull är 505. Om man vill ha den typen av upplevelse alltså…

    Reply

  77. Mest segling för pengarna | 20.000:- | BLUR
    Nov 1, 2009 @ 23:18

    […] har vi bockat av både 100.000:- och 500.000:-, så nu är det dags för ett budgetalternativ. Alltså båt + segel + riggfix + […]

    Reply

  78. Mest segling för pengarna | 2.000.000:- | BLUR
    Nov 11, 2009 @ 21:47

    […] you might want to subscribe to the RSS feed for updates on this topic.Nu har vi tittat på 20.000, 100.000 och 500.000. Och det finns ju massor av fina båtar i alla prisklasser.Nu är det dags att ta i med […]

    Reply

  79. JANNE
    Oct 3, 2010 @ 22:09

    HUNTER 707!!!

    Vad vet ni om denna? Något att segla med på Västkustens lysrace??

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 3, 2010 @ 22:49

      Stor klass under Cowes week och liknande. Verkar lättbroachad men annars riktigt kul. Ska du köpa båt i UK så räkna med att de är hårt seglade och att det syns.

      Reply

  80. JANNE
    Oct 4, 2010 @ 09:24

    Kan den jämföras med någon båt som är mer bekant här i Sverige?? Vad kan den tänkas få för lystal??

    Reply

    • Expressen
      Oct 4, 2010 @ 10:27

      Otroligt kul båt att segla! Den planar, är lättseglad och sjövärdig. Huntern är mycket snabb, så den kanske skulle hamna mellan en 707 och en 717 i LYS.
      Klassen i England väl jämföras med Expressklassen i Sverige – en gammal favorit med 50+ båtar på Nationals. Vet inte om inte Laser SB3 har tagit över lite eller helt. SB3an är ju också en riktig pang båt!

      Reply

  81. JANNE
    Oct 4, 2010 @ 13:43

    Tack ni som svarat. Verkar som att denna båt är mer eller mindre helt okänd här i Sverige då sidans alla experter är ovanligt tysta. Brukar ju hagla åsikter här annars. :)

    Reply

  82. JANNE
    Oct 4, 2010 @ 17:20

    Så sant. Jag ger mig till tåls. Väntar med spänning på experternas utlåtande.

    Reply

  83. Mycket segling för 175.000? | BLUR
    Dec 29, 2013 @ 22:40

    […] Mest segling för pengarna | 100.000:- […]

    Reply

  84. Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
    Jan 2, 2014 @ 15:01

    […] Mest segling för pengarna | 100.000:- (101) […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.