Skip to content

12 Comments

  1. Lars
    Oct 31, 2009 @ 14:47

    Vad kostar kalaset exklusive segel o instrument?

    Reply

  2. Patrick L
    Oct 31, 2009 @ 14:53

    Coolt projekt men hörde jag rätt? 2 m/s, 40 grader mot vinden = 6,5-7 knop?! Det var sannerligen inte dåligt… då är den garanterat snabbast i sin storleksklass, Peter.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Oct 31, 2009 @ 15:10

    Som sagt, det är många som är oförsiktiga med sanningen när man skall marknadsföra nya båtar… gissar att KO har gett upp angående båtbranschen? Som den marknadsföring som gick ut angående HP 1030 efter Tjörn Runt:

    Tjörn runt gick lugnt och fint i helgen. Snabbt som tusan, trots säkert vägval. Vi missade tyvärr starten som ni kanske kan se på bilderna. Trots detta blev vi snabbaste båt under 36 fot på seglad tid.

    Men när man kollade lite extra i resultatlistan så stämde det så klart inte alls…
    MUMM 36 (35.83 fot) = 3:39:22
    BLUR (35.25 fot) = 3:45:33
    Melges 24 = 3:51:15
    MUMM 36 (35.83 fot) = 3:51:44
    B&R 23 = 3:53:34
    HP1030 = 3:56:33

    :-)

    Aspecten är dock Sweet, och förtjänar en närmare titt. För övrigt en intressant utveckling med lite smalare och lättare båtar. Ett annat exempel är ju Nicander 40. Tror det kan funka väldigt bra i våra vatten…

    Reply

  4. SOFIA
    Oct 31, 2009 @ 15:23

    Ja, 40 grader TWA, 4 knops vind och 6 – 7 knop boatspeed – det klarar vi inte.
    Däremot gör vi nog 5,5 – 6 knop med 50-55 grader TWA med vår “Hiersemannare” som han döpt till GAMMA 3.
    Snabb är hon, Aspecten, och vi hade “glädjen” se henne i många timmar på årets GR där hon åtminstone i början valde egna och vägvinnande ( routing program? ) spår. King 40 får hon svårt med i ren boatspeed.

    Reply

  5. mattias allroth
    Oct 31, 2009 @ 21:50

    Minns bogen från nynäs på årets gotland då vi satte gennaker på Magic och försvann från dom allra flesta och hann upp dom som hade glidit iväg ifrån på morgonen bl.a Sofia och en viss falkenbergs stora first som vi åkte ifrån.
    Aspecten låg kanske där i bakvattnet också när jag tänker efter men försvann bakåt :)

    Reply

  6. Backe
    Nov 1, 2009 @ 09:30

    Fel! De var en bra bit före vid Salvorev för att seda göra som vad routing sa att gå långt ut från Gotland på väg ner detta visade sig vara ett felval.
    När jag titta på rundningsresultaten från årets GR så rundade King 40 och J-133 samtidigt i Visby men J-133an var bra före i mål vad hände?

    Reply

  7. mattias allroth
    Nov 1, 2009 @ 10:19

    Dom lyckades glida igenom stiltjen lite bättre än vi på morgonen utanför den satans fyren :(
    Hade dom ett par hundra meter i nosen och dom drev bättre än oss i strömmen och kom runt medans vi vart tvärdöda i ett par timmar extra minst.
    Det var lagom nervöst kan jag meddela innan vi kom runt och hitta lite luft igen.

    Reply

  8. Mats Feldtmann
    Nov 6, 2009 @ 20:46

    Kul med alla glada tillrop! Aspecten seglar ganska bra upp till LYS 1,40. På hårda kryssar i grov sjö tappar hon lite mot tyngre båtar, men hon kompenserar med fin halvplaning på öppnare bogar. Rolf är kanske lite fartentusiastisk i videon, men med låg vikt, liten våt yta och mycket segel kommer båtfarten tidigt i lätt vind. Kryssegenskaperna i lättvind syntes bl a vid GR 2007 då hon stadigt gled igenom större delen av flottan upp mot Alma. Nu beror det iofs också till stor del på Martin Angsells skicklighet vid rodret …

    Mats Feldtmann
    Designer

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 6, 2009 @ 21:42

      Grattis till en sweet båt Mats, Rolf och hela gänget.

      Det byggs två nya båtar i år som är de som skall kappseglas på bland annat Gotland Runt. Och det lät som vi kanske skulle kunna få hit dem till Göteborg Offshore race 13-14 augusti också när jag träffade gänget på mässan.

      Reply

      • Mats Feldtmann
        Nov 7, 2009 @ 08:23

        Tack Peter!

        Ja, det blir en hel del kappseglingar nästa år. Det är jättekul att Aspecten hävdar sig så bra på tävlingarna. Konceptet är ju annars i huvudsak en modern familjebåt i nordisk tradition som är bekväm, rolig och lättseglad. Samtidigt är det ju bra för självförtroendet för somliga av oss att inte bli omseglade på semestern. Jag kan tänka mig att man kan finna det nöjet också i din J/109?

        Mvh Mats

        Reply

        • Erik Barkefors
          Nov 7, 2009 @ 11:30

          Jag såg att ni anmält två båtar till Watski 2 Star Baltic. Det ska bli kul att se om de andra hänger med shorthanded…

          Reply

  9. Lars
    Nov 6, 2009 @ 21:40

    Man får mycket andra båtar för 2,8 MSEK
    Tror att alla exklusiva materialval och lösningar hämmar försäljningen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.