Skip to content

26 Comments

  1. Jensa
    Dec 4, 2009 @ 10:54

    Lysande,
    Funderar på att köra Bohusracet, men skulle vilja har lite tips på bra hjälpmedel. Vi som inte har så mycket el i båten (Express), vad är rekommenderat att släpa med sig ändå?

    Reply

  2. Gunnar O
    Dec 4, 2009 @ 12:41

    Seglat Bohusracet med 707, J24, x79, Trio80 och 11:a och vi har klarat oss med ett fulladdat motorcykelbatteri förlanternor. Mycket bra att ha är en plotter i färg, tex en bärbar med x-a batteri, vanliga sjökort, mobiltelefon och i övrigt den säkerhetsutrustning som står på seglingsföreskrkrifterna, se SSVÄ´s hemsida.
    Färdiglagad mat mycket vätska och kaffe. Expressen är helt perfekt för BR.

    Reply

    • Leino
      Dec 5, 2009 @ 12:46

      Undras tro om inte kartplotter egentligen är en fara. Även om de numera visar på ca 10m när vart du är så är inte korten så noggranna alltid, dvs man kan gå på även om man går vid sidan om på plottern. Dessutom har ju navigationsbiten försvunnit helt från kappseglingen, vilket ju är synd iallafall i mina ögon. Kanske bara som jag är bitter för att jag inte själv har lyckats hålla i pengarna så jag haft råd att köpa en, prioriterar att vara med på race framför att köpa utrustning.

      Reply

  3. ClaesE
    Dec 4, 2009 @ 13:17

    Seglade Bohusracet i år i en Maxi Racer. Vi har litet mer el än expresserna vanligtvis har (ett bilbatteri), så det fick bli till att tända instrumentbelysningen på loggen. Annars hade jag en bärbar GPS-plotter och en förlängningssladd.

    Det är litet surt att sitta och handstyra mitt i natten, när de stora båtarna susar förbi. Man ser en ensam gubbe stå och dricka kaffe medan AutoHelmer styr. Fast när man kommer in mot Fjällbacka i gryningen är allt sådant glömt :-)

    En bra pumptermos kan rekommenderas, så kan du få litet varmt i dig på natten. Varma Koppen funkar bra.

    Sedan är det viktigt att ni verkligen försöker att sova så mycket som möjligt. Sätt och håll ett vaktschema. Långa stunder går det utmärkt att segla en Express ensam.

    Nu skall det bli ny båt till våren; jag vill ha en med autopilot :-D

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 4, 2009 @ 13:41

      Så klart handstyr man 99.9% av tiden. Det är oftast snabbare!

      Reply

      • ClaesE
        Dec 4, 2009 @ 14:02

        Då for du väl förbi mig under de 0,1% då. Jag såg dig allt ;-)

        Reply

    • Dannibig
      Dec 4, 2009 @ 16:34

      Jag ska köpa en bärbar plotter till våren tänkte jag. Några tips? Garmin Colorado 300? Oregon 300? Hur använder ni den, hängandes runt halsen eller moterad i fäste sittbrunnen?

      /Daniel

      Reply

      • Dannibig
        Dec 4, 2009 @ 16:35

        Har en Express by the way.

        Reply

      • Göran
        Dec 4, 2009 @ 19:21

        Har använt en Oregon 300 i somras, fungerade perfekt. Ok, det är en liten plotter så ruttplanering är inte aktuellt, det får man göra hemma innan start. Men perfekt när man skall igenom trånga passager, en dutt på skärmen och den vaknar direkt. Bra batteritid.
        Har den lös i brunnen vid finväder annars i fickan på Gill.

        Reply

      • MA
        Dec 4, 2009 @ 19:21

        Köpte en Garmin Oregon 300 i sommar, funkar perfekt. Tittade på motsv.Colorado men fick en negativ känsla över mekaniska delar i jämförelse med touchscreen. Oregon har dessutom inte en utstickande antenn. Gköm inte att ta med duktig med batterier i reserv.

        Reply

    • skipper Worse
      Dec 4, 2009 @ 19:05

      Jag tror att Varma koppen är för mesig, använder själv portionsförpackad blåbärssoppa, kaffe o i värsta fall ett par koffeintabletter. Det är ju bara några timmar runt 02 som det drar som värst.

      Reply

  4. f424
    Dec 4, 2009 @ 13:54

    Hej !
    Bohusracet seglas ju då det bara är några få timmar utan dagsljus. Detta i kombination med att rutten är kustnära/inomskärs gör att man kan navigera analogt (papperskort) större delen av rutten. 2009 blev det mörkt för de flesta strax söder om smögen och ljusnade innan man kom inomskärs i fjällbackaskärgården och under denna sträcka är det en stor fördel att ha en plotter med inbygd karta. Man slipper då ta en översafe båge ute på havet väster om smögen och kan undvika de grund som finns söder om farledsinloppet till Fjällbacka. Blir det vindfattigt så riskerar man ju även en andra natt men 2010 hoppas vi väl att alla kommer imål på lördagen.
    Bra tips från övriga ovan annars. Jag skulle addera på bra kläder + ombyte (det är ju inte säkert att 2010 blir lika fint som 2009 och fryser man är man ingen bra seglare.). Ett bra tänk kring säkerheten (VHF, öglor att koppla livselen i, löplinor på däck, pannlampa att använda på natten, vattentät stark ficklampa, genomtänkt MOB manöver etc. ) Ingen rocket-science men ger extra trygghet och en snabbare båt!

    När det gäller autopilot är det naturligtvis kanon, men vi använde bara vår under kortare perioder för att justera trim, pinka, hämta käk etc. Faktum är att BR är så kort och man är så engagerad att det är svårt att släppa över till Helmut!

    Klart du skall vara med!!
    //Niklas S
    Faurby424Alinde

    Reply

  5. Stig
    Dec 4, 2009 @ 15:22

    Lagom mycket dricka…

    http://sydsvenskan.se/sverige/article583271/Grans-for-sjofylleri-skarps.html

    …så att man inte någon gång hamnar utanför intervallet 0.2-1.0. Åtminstone
    om man har en stor och snabb båt.

    Reply

  6. Stefan
    Dec 4, 2009 @ 19:29

    Borgholms Båtklubb kommer att arrangera Öland Runt den 27/7 2010.
    Inte att förglöma. Stefan

    Reply

  7. larsa
    Dec 4, 2009 @ 19:33

    För GR har det skrivits många artiklar om vägval och upplägg gällande båt o besättning.

    Med ett flertal pallplatser på GR IMS/IRC så säger erfarenheten att alltid avgôrs GR sista natten (natt två).
    Vore intressant att göra en djupdykning i detaljerna natt#2 varför vissa kliver högst upp på pallen.
    Vägval, mat, strategi(håller man den man satte vid starten), segelval, konkurrenternas position, promillehalen(skämt)

    Sätt någon vass penna o skriva en artikel…

    Larsa

    Reply

    • ClaesE
      Dec 5, 2009 @ 13:55

      I min erfarenhet är den enskilt viktigaste faktorn den, att ha en utvilad besättning. Se till att sova så mycket det går när chansen ges! Det gäller oavsett tid på dygnet. Det är när man är trött som man blir dum i huvudet. Då fattar man felaktiga beslut, reagerar för långsamt på väderförändringar osv.

      Jag vet att det finns de som tycker att det är macho att köra ett dygn, gärna två, utan att sova. Själv tycker jag att det är korkat. Koffein hjälper litet, men är ingen ersättning för en timme i bingen.

      Reply

    • Andreas E
      Dec 5, 2009 @ 14:38

      En bidragande orsak är att självklart att de som klarar att hålla nivån uppe på både strategi/väder och båtfart i andra halvan, drar i från i högre grad än de som börjas mattas, drar sig för segelbyten, etc.

      En annan starkt bidragande orsak är att i de senare delarna av alla längre race är båtarna mer utspridda (delvis pga olika mätetal inom klassen) och de lokala väder/vind förutsättningarna slår mer olika. Det blir större hävstång för de som gynnas.

      Nattsegling med lite trött besättning sållar agnarna från veten. Se till att ni vet hur båten ska gå enligt target/polar och vilken segelsättning som är optimal. Alla är viktiga, men för att vinna krävs att det alltid finns en pigg rorsman och en pigg trimmer som kan driva fart delen. Microoptimera ej heller vägvalen utan att ha koll på hela banbenet. Gör bra överlämning i vaktbyten kring fart/trim och strategi/trender/konkurrenter.

      Reply

  8. Ove Hägg
    Dec 4, 2009 @ 22:52

    Hej

    Jag skall fixa till en beskrivning för Ornörunt. Jag återkommer om några dagar

    Reply

  9. Andreas E
    Dec 5, 2009 @ 14:56

    Watski 2S Baltic

    Det vore kul med en genomgång av shorthanded och detta race i synnerhet.
    Jag får kolla med min Sail Racing Friend, Jonas, om jag får berätta om våra erfarenheter av årets vinst. Det finns många som har tänkt att slå oss 2010 (125 st + reserver) så det är ju bra att ha några ess kvar…

    En sak vi nyttjade, precis som i annan havssegling, är att identifiera våra resp styrkor och försöka planera att nyttja dem:
    Vem styr bäst på kryss (vilket inte alltid är så lätt att hålla sig till om det 24 timmar non-stop)
    Styra i mörker

    Förberedelser: Material i gott skick (båt, botten, tampar, segel, instrument, etc)
    Jag har hört att träna är bra – får bli nästa år.
    Rigg trim, speciellt för alla båtar utan backstag (99,3%?) – hårdvindsregatta – ställ in för det, tänk även igenom latt val.

    Sov under pitstoppen! Dela upp uppgifterna och gå inte om kring och mys! Vi var dock alltid i precis sista minuten klar för start alla tre gångerna (5 minuter är bättre)

    Ha koll på er segelsättningstabell med shorthanded crew – inte samma som annars.

    Våga byta segelsättning (segla som om ni är fulltaliga och nyttja (Auto)Helmer).

    Kanske återkommer.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Dec 5, 2009 @ 14:57

    Leino, kartplottern har gjort att “navigationsbiten försvunnit helt” på samma sätt som moderna segelmaterial och stum rigg har gjort trimmern överflödig… eller gore-tex och väderprognoser gör havskappsegling alldeles för bekväm och förutsägbar…

    Eller är det kanske bara så att det är andra kompetenser som krävs 2010 jämfört med 1980?

    Reply

    • Leino
      Dec 5, 2009 @ 17:11

      Ok, du har en poäng där men jag gillar det inte. Det var bättre förr ;) Tyvärr var jag inte med i matchen då, inte nu heller iofs, är bara med ;)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 5, 2009 @ 17:33

        Som alla vi andra :-)

        Så fort man tycker att man har lite koll, så upptäcker man att det finns nya saker som man behöver bli bättre på. Antar att det är en stor del av tjusningen?

        Reply

      • Patrick L
        Dec 5, 2009 @ 18:15

        Leino, för att bemöta påståendet att det är en “fara” med plotter p.g.a dålig noggrannhet: Alternativet är väl i så fall värre? För du lever väl inte i tron att du med hjälp av “traditionella” navigationsmetoder uppnår en BÄTTRE noggrannhet än +/- 10 meter?

        Reply

        • Leino
          Dec 5, 2009 @ 18:27

          Nä men jag håller bättre marginaler

          Reply

          • Patrick L
            Dec 5, 2009 @ 18:47

            Jag är faktiskt inte alls säker på att det är “bättre” marginaler. Bättre än vem/vad? Jag tror att de flesta som kappseglar inte använder plottern för att köra så nära en grynna som möjligt. Det är väl “common knowledge” idag att sjökorten har betydligt sämre noggrannhet än GPS-givaren? Själv använder jag i alla fall plottern under havskappsegling för att skapa mig bra marginaler som bygger på fakta, inte för att skapa marginaler som bygger på att jag inte vet riktigt var jag är.

  11. Sture Smith
    Dec 8, 2009 @ 09:45

    Teknisk utveckling som ökar säkerheten kan väl knappast vara en nackdel. GPS/Plottern är ett exempel, vilket inte är ngt annat än en revulotion för för både havs och kustnära segling. Rätt använd vill jag påstå att den totalt har förändrat segling/navigering. Speciellt i skymmning/mörker, stark ström osv. Jag har otaliga exempel från förr och nu.
    Nattsegling under skaw race på 70-80 talet var det många som inte hade en aning vad dom var, historierna är flera.
    Krav på gott sjömanskap har ju inte förändrats pga teknisk utveckling.
    Tjörn Runt i år ett bra exempel. Bohusracet där många körde utan säk lina på däck osv. ganska basala krav inte bara för kappsegling.
    Utvecklingen går vidare oavsett vad vi skriver på bloggen, bas kraven är dom samma hela vår sport är och förblir väldigt dynamisk och det är väl det som är kul.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.