Använd ditt Nexus-system
Det har ju klagats en del på Nexus-dokumentationen. Så här kommer en liten lathund med många av de saker man kan vilja ha koll på. Bara att printa ut och ta med ombord. Eeller ännu hellre ha med sig som pdf: Använd ditt Nexus system.
Nytt på produktsidan är en NMEA-variant av HPC-kompassen (NEXUS NMEA HPC Compass Transducer) och en speciell paketering som kallas “Nexus Sail Pack”. Och jag som hade hoppats på en trådlös fjärr :-)
Ryktet säger också att alla nya M34 som skall segla Tour de France à la Voile 2011 kommer att vara utrustade med Nexus. Snyggt. Kan det ha varit Dean Barker som stängde den affären?
Appropå ingenting, så verkar det som att båten ovan (Arcona 400) är till salu. Tydligen skall det bli en Finn Flyer 42 i stället… Vi hoppas på att den dimper ner i tid till Sandhamn Race Week och Gotland Runt.
Large
Dec 10, 2009 @ 20:48
Är det någon som har erfarenhet av Nexus Ultrasonic Speed Sensor.
Verkar vara en bra grej, måste ju vara svårt att få en skovelhjuls försedd logg att vara rätt kalibrerad för hela fartregistret. Borde ju även vara en fördel vid växt av snäckor och annat grönt.
Skillnader mellan den vanliga vindgivaren och den raka raceverisionen i praktiken?
Johan
Dec 10, 2009 @ 21:24
Kan inte öppna PDF-filen och var finns den på nexus hemsida.
Peter Gustafsson
Dec 10, 2009 @ 21:54
Nu skall det funka!?
PM
Dec 10, 2009 @ 21:56
Hoppas att Nexus får till en ny mastrotationstranducer för den som de har nu fungerar inte… På en flerskrov med roterande mast så får man inte fram korrekta awa, twa etc. Dessa värden är i högsta grad väsentliga när man seglar flerskrov. Det är i övrigt ett bra system.
cahlbeck
Aug 31, 2010 @ 14:30
Du vet väll om att det finns en ny mast rotations sensor i sortimentet nu?
Carl
Dec 11, 2009 @ 00:00
Var hittar man info om fjärren? Om man kan styra piloten med den också fyller dom ett stort lucka från tidigare.
Christer
Dec 11, 2009 @ 09:53
Här hittar du manual till fjärren:
http://www.nexusmarine.se/templates/Page____273.aspx?epslanguage=EN
Ny mastrotation sensor är under utveckling.
Om man jämför en ultra sonic gvare och en paddelhjuls givare så mäter sonic givaren ca 1 dm under sig själv vilket betyder att störningar p.g.a. vattenströmmningen längs olika skrovform som gör flödet olinjärt elimineras.
På en race vindgivare så kommer propellern så pass mycket längre från vind störningar längs segel och rigg då ganske stora störningar kan förhindras. Detta beror självklart på vad vi pratar om för båt. På mastheadbåtar och storsegel med stor akterrunda påverkas upwash mycket mer är en 7/8 dels partialrigg med liten akterrunda. Tester har gjorts i vindtunnel inför Americas Cup för många år sedan som var startskottet till denna typen av givare men att svara på hur stor skillnad det gör är som att svara på frågan hur långt är ett snöre? Detta varierar…tråkigt nog har jag ingen matematisk formel för detta :)
Joakim
Dec 11, 2009 @ 17:10
Det som är helt oklar i alla manualer är att behöver man ha NX2 Race SW på för att använda kaliberingar som inte kan sättas från Multi Control. Om man t.e. sätter downwind correction på och sen kopplar bort PC:n, funkar downwind correction ännu? Eller är det här “Wind Calibration Mode”, som behöver kuntinuerlig uppdatering från FDX?
Christer A
Dec 11, 2009 @ 17:29
Ja det gör det, alltså kalibrerar du i Nexus Race SW så sparas detta i servern och du kan därefter stänga av eller koppla ur din PC bäst du vill. Du kan lägga in t.ex. vind offset i programmet men sedan fortsättningsvis kalibrera i dina instrument.
Det finns en sak som man ska ha i åtanke, om man klickar i “use advanced correction” och lägger in olika kalibrerings värden för BSP styrbord och babords bog så inaktiveras kalibrerirings funktionen i instrumentet så du måste klicka bort denna i Nexus Race om du vill ha tillbaka en “global” kalibrering från instrumenten.
carl
Dec 11, 2009 @ 18:32
Skulle det inte vara en trådlösfjärr? Hade varit grymt med en som tex B&G remote vision.
Peter Gustafsson
Dec 11, 2009 @ 18:34
Det finns nog inte i planen på kort sikt. Det är bara jag som trackar Nexus-gänget varje gång jag träffar dem. Jag vill så gärna ha en cool fjärris när jag kappseglar solo :-)
Johan
May 8, 2010 @ 01:05
Problem med Nexus. Har två problem med mitt nya Nexus NX2-system.
1.När man stänger av systemet tappar multi controllerna sina inställningar. De startar igen med enbart fartvisning. Vad beror detta på.
2.Lodet visar alltid 0,6 m djupgående. Om man kopplar ur givaren är det fortfarande 0,6 m djupt. Kan servern vara trasig ? Vind fart o kompass funkar ok.
Anders Averdal
May 8, 2010 @ 17:58
Har du ringt Nexus support och frågat om hjälp?
De brukar vara väldigt hjälpsamma!
Christer A
May 9, 2010 @ 10:27
Hej Johan.
Angående dina Multi instrumenten, när du ställt in vad du vill att dom ska visa tryck då “page” + “set” samtidigt så börjar dom blinka och sedan avsluta med “set”- Nu kommer dom starta upp i detta läge nästa gång du slår på strömmen. Angående ditt ekolod så är det svårt att svara på direkt men hör du ett tickande ljud i servern eller från lodgivaren om du sätter den mot öret? inombordsmontage? Offset inställning? Hör av dig till support@nexusmarine.se så kommer vi hjälpa dig.
mvh
Christer A
Nexus Marine AB
Harald
Aug 31, 2010 @ 11:29
Kommer annars nya NX2 Race mjukvaran ihåg att polarberäkningsknappen skall vara intryckt, eller bör man fortfarande trycka in den varje gång man startar datorn?
Christer A
Aug 31, 2010 @ 12:35
Hej, jo det samma som förut att man som användare får aktivera denna. Anledningen till varför vi gjort det är att vår “Steer Pilot” annars automatiskt hoppar på beräkningen från polaret. Vilket då skulle ge oss betydligt mer frågor om “Steer Pilot”ens beteende.
/Christer A
Nexus Marine AB
Harald
Aug 31, 2010 @ 14:16
Hmm, kanske en option i programmet där man kunde välja vad den skall göra vid start vore bra? Samma skulle det ju vara bra om Wind-instrumentet kom ihåg att hoppa på TBS om man har valt det som utgångsläge.
Nå, det finns så program som kan trycka på knappar automagiskt också. Det är bara nåt av en hack.