Arcona 430 IRC
Under vintern så smids det planer och byggs på båtar både här och där. I något läge får vi väl samla ihop alla rykten kring vem som skall segla vad och varför. Stefan Engström och gänget bakom Team Viola sitter i alla fall och klurar på en lite hottare Arcona 430.
LOA 13.15, LWL 11.60, BEAM 3.96 & DRAFT 2.70 m
DEPLACEMENT 8.200 kg, KEEL 3.800 kg
SPARS & RIGGING MARSTRÖMS CARBON, TWO SPREADER, CARBON ROD
LIROS, TYLASKA, HARKEN
INSTRUMENTS B&G H3000
MAIN 65 m², JIB 49 m² & SPINNAKER 185 m²
I 17.95, E 6.10, P 17.80, ISP 19.40, LP 5.52 & SPL 6.00 m
PREL. IRC 1,160
PREL. GPH 543
The hull and deck vacuum-infused with biaxial glass
The rudder and stock and boom, from Marströms, in carbon
Twin carbon wheels steering from JEFA
Projekt 430 IRC och ”2013”
Kappsegling är en fantastisk och underbar sport! – Tänk, att utnyttja naturens krafter som medel, för att uppnå stimulans, kamp, lagarbete och inte minst adrenalinforsar, det måste vara det ultimata. Samma upplevelse som att agera på branten i meterdjup snö under vinterperioden med sina bästa vänner.
Första gången som intresset fångades kring segling var 2002 utanför Västervik i trakten kring fyren Västerbådan. Vi seglade en Orustbåt med genua i lätt kryss, då plötsligt ett porlande ljud dök upp akterom oss. Fan, tänkte jag, när en pilande 36‐fotare dök upp med endast fock. Jag brusade upp och min tävlingsinstinkt övertog min semesterlunk. Ny och större båt med ambitioner att kappsegla, det var mottot.
Idag har jag drivit kappseglingsteam i två år, först med en Arcona 400 och sedan en Arcona 430. Det har varit en lärotid i att skapa en grund, en plattform.
Teamet består av både äldre och yngre medlemmar. De yngre kommer huvudsakligen från jolleseglingen kring KSSS. Flertalet är professionella och siktar på OS i London 2012 (Jesper Ståhlheim, Kalle Torlen och David Jonsson). De äldre är rutinerade med lång erfarenhet från flertalet typer av kölbåtar.
Vi har en långsiktig plan som omfattar deltagande i Fastnet Race 2013 och därefter nästa etapp som sträcker sig till 2020.
Projektet har som mål att etablera teamet bland de bästa i Sverige då i klassen IRC‐båtar. Varför IRC? Min bedömning är att regeln premierar utveckling av teknik och konstruktion med enkelhet och förståelse. Jag tror även (faktiskt, övertygad) att inom närtid kommer IRC och ORCi att närma sig varandra och vi får det bästa ur varandras regler.
Idag har jag tillsammans med Stefan Qviberg skissat och specificerat på en ny IRC‐anpassad modell. Vi har sneglat mycket på båtar från Mark Mills men även tittat på andra exempelvis Farr 42, A40, med flera och specificerat en konkurrenskraftig 43‐fotare.
Intresserade av projektet är välkomna att ta kontakt med undertecknad (se även vår egen hemsida www.teamviola.se för mer information om exempelvis tävlingsschema).
Stefan Engström (skeppare och projektledare)
stefan@teamviola.se
+46709297732
Jan 8, 2010 @ 21:01
Grymt skoj initiativ Stefan! Ser fram emot att följa ert projekt och se er på vattnet i sommar!
Jan 9, 2010 @ 18:57
Instämmer, kör hårt. Kul att höra från dig Nicklas. Fast idag var det -16 och skidor som gällde. Själv ska jag köra 340 i sommar så vi ses vid Hoburgen :) Ola
Jan 9, 2010 @ 19:24
Kul ! Men lite förvånad att ni väljer carbon rod under IRC på den storleken båt ? Lite nyfiken på hur ni har räknat där. Misstänker att en mast i Super High Modulus carbon ger samma vikt förtjänst (runt 20 kg jämfört med HMC + mindre profil ) men utan straff under IRC….
MVH Pär
Jan 13, 2010 @ 12:42
Kul med ett långsiktigt projekt. Men ska ni inte hänga med på England runt i år så viblir två svenska båtar
Feb 5, 2010 @ 10:47
Hur går det med nya båten? Någon uppdaterad tidplan?