Skip to content

12 Comments

  1. LarsS
    Jan 20, 2010 @ 20:21

    En liten fundering kring denna utnämning.
    Om det stämmer som jag hörde, så för att överhuvudtaget kunna bli nominerad till denna “tävling” så måste man ställa ut på 5 eller 6 av de större mässorna i Europa.
    Hur många har råd med det?

    Alltså sorterar man bort många båtar som skulle kunna slåss om titeln utan att ens titta på dem…

    Någon som vet mer om detta?

    Reply

  2. silverminken
    Jan 20, 2010 @ 21:27

    I USA må f.eks. båter stille både på Newport og Annapolis messene (og en hel uke etter annapolis for sea trials med representant/agent og eier). I Europa må vel båtene tilsvarende disponeres/stilles ut i Barcelona og Southampton?

    Reply

  3. dg
    Jan 20, 2010 @ 22:59

    Utan vetenskapligt bevis så kan man se en direkt koppling mellan uttagna båtar och till hur stora annonsköpare respektive företag är i de tidningar som är med och tar fram vinnaren. Detta är inte ologistk då tidningarna lägger ner en del krut på arbetet kring detta.

    Men som tidigare inlägg nämner så blir deltagandet starkt begränsat och inte helt ovinklat till oss köpare.

    Men det är ett kul jippo.

    Reply

  4. Jan Nilsson
    Jan 20, 2010 @ 23:06

    Båten måste vara tillgänglig för provsegling, direkt efter mässan i Ijmuiden (Amsterdam) eller Barcelona. Det finns inget krav att den ställs ut på mässan.
    Alla jurymedlemarna måste provsegla alla båtarna (låter självklart men skedde inte alltid i början på 2000)

    Reply

  5. Johnny
    Jan 21, 2010 @ 16:43

    Hej

    Nej nej Det ær fel båtar ni røstar om hær kommer mitt førslag.

    http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=457026&cat=5867

    Johnny

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jan 23, 2010 @ 23:27

    Verkar som att Grand Soleil 46 tog hem den här klassen.

    Seilas har koll på resten: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=457787&cat=4914

    Reply

  7. Patrick L
    Jan 24, 2010 @ 08:46

    Fasen vad kul att Grand Soleil äntligen fick det erkännande som de är värda och har jobbat så hårt för!

    Reply

  8. Axel Nissen-Lie
    Jan 24, 2010 @ 14:02

    De nominerte båtene må stilles til prøveseiling enten i Nederland i september, eller Barcelona i november. Det gjør at båten båtbyggerne har en valgmulighet mellom å vise den frem i enten nord, eller syd europa. Båtene blir prøveseilt av jurymedlemmene. Mange av jurymedlemmene har dessuten testet disse båtene i andre forbindelser.

    Axel Nissen-Lie, jurymedlem fra Seilas

    Reply

  9. Öresund Regatta, AN
    Jan 25, 2010 @ 19:53

    Vi var nere och kollade i henne också i Dusseldorf. Imponerande båt. Vi fick till och med kolla på priset som Grand Soleil fick.
    http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/grand-soleil-46-european-yacht-of-year.html

    Reply

  10. Lasse
    Jan 29, 2010 @ 15:26

    På Hallberg-Rassys hemsida ser det ut som om HR 372 blev European yacht of the year 2010. Är väl i kategorin Luxury cruiser

    Reply

    • Lasse
      Jan 29, 2010 @ 15:28

      äh jag missade att det var en gammal nyhetr!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.