Mässreflektioner
Jag var på mässan på fredagen för att tillsammans med riktiga båtjournalister (och min egen expergrupp = besättning) kolla in vad som ställdes ut och lyssna till det senaste skvallret.
Precis som de senaste åren var det glest med segelbåtar… men jag kollade lite närmare på HP10390 och Z21, som de flesta inte hade sett tidigare.
HP1030 blev ju klar “just-in-time” och det finns fortfarande lite småsaker som måste fixas. Som flytande fockskotpunkter och avrinning från grabbräckena…
Layoutmässigt tycker jag den är ok, men man har en bit kvar till inredningskvaliteten hos de etablerade varven. Men seglingen är väl i fokus och det blir alltid en balansgång mellan pris, vikt & finish. Nu tror man att man landar på 3.500-3.700 kilo och priset på +1.4 Mkr på startlinjen med instrument, segel och det man behöver (spec + priser). Alltså inte extremt billigt?
Seilas har också har kollat in båten och här finns mina detaljbilder.
Senaste snackisen i Arnes intervju är att man planar i 5 m/s…
Z21 är en vidareutveckling av svängkölsracern Backman 21. Den har fått på mer segel för att anpassa den till svenska förhållanden, och det är klart att tre båtar kommer att segla i Viggbyholm. Mässpris 280 kkr utan segel. Här finns lite detaljbilder. Den måste nog provseglas…
Arcona 340 är jättefin och lär bli en succé. Seglar den lika bra som ryktet så har man verkligen lyckats.
Elan 310 är sjysst, men frågan är om “Sweet”-annonsering inte kallas renommésnyltning? :-)
Och skall verkligen en rorkult i kol kosta 35.230:-?
Dufour 40E, Maxi 1060 & Najad 355 är väl vad kunderna förväntar sig. Mycket snyggt och bekvämt även om det kostar. Ryktas förresten att vi får se en Dufour 40E med seriöst gäng på kappseglingsbanorna 2010.
Vill man få lite koll på konjunkturen så skall man inte lyssna på båtkrängare eller mässarrangörer (då är det alltid uppåt). Volvo Penta har dock bra koll… en del intressanta siffror här: