Om pumpar, motorer och tvättmaskiner

Den nya, vänligare Alinghi linjen bjöd på båtvisning på onsdag eftermiddag. Ed Baird och Dirk de Ridder svarade på en del frågor, och slingrade sig elegant ur andra frågor. Vissa frågetecken blev uträtade.

Ja, pre-start killen är ombord före start för att läsa av vädret, och lämpas sedan överbord med sin gula mätarbox. Under cupsommaren 2007 fick han simma vidare själv i det varma vattnet. Nu i februari låter chase-båten honom snällt stiga ombord.

Nej, motorn ombord pumpar inte omkring ballastvattnet. Inte heller pumpas det manuellt. Skrovet tar själv i farten in ballastvattnet genom en skopa, en omvänd bailer (självläns), och släpper ut det genom en annan rättvänd bailer. Uppenbart måste då före en stagvändning vatten skopas in i lä ponton, och vatten tömmas ur lovarts ponton. Kanske en bidragande orsak till att Alinghi behöver 14 personer ombord.

Ja, motorn på akterbalken är från en pistmaskin. Den driver skotvinscharna hydrauliskt. Vinschskötaren trampar på en pedal, varvid Rotax hydraulpump drar igång och levererar trycket för att skota hem vinschtrumman. ”Vingen” längs akterbalken som numera döljer Rotax-hundkojan ger bättre strömlinjer och genererar en aning lyft.

Så mycket för pumpar och motorer. Men tvättmaskin? Ja, Alinghis väderbåt hade varit ute på banan för att kolla vädret. Där rullade vinddrivna vågor in från väster med frånlandsvinden. Samtidigt brakade gammal dyning in från norr. Resultatet blev en svårparerad korssjö. ”Som en pingpongboll i en tvättmaskin” lär det ha varit. Enligt Alinghi-gänget är BMW skrajare för hårt väder, då de har färre träningsdagar i busväder under västen. De har inget emot extra väntedagar, ryktas det. Hur det är med den saken får vi se så småningom.