Skip to content

44 Comments

  1. JIMMY
    Mar 7, 2010 @ 23:36

    Fantastiskt fin båt!

    Reply

  2. anders
    Mar 8, 2010 @ 09:23

    Verkar som en grym båt…men smakar det så kostar det:)

    Reply

  3. Sebastian
    Mar 8, 2010 @ 09:47

    Jag har min x-79 i samma vik som utvecklingsbåten ligger, den är riktigt snygg. Den verkar gå som tåget också. Såg Gennaker-slör på Lidingö runt förra året…och då gick det undan. Linjerna är väl inte direkt supersportiga, men fort går den.

    Reply

    • Sebastian
      Mar 8, 2010 @ 09:48

      Och det är ju riktigt kul med Svenska båtprojekt! Hoppas att det går bra för båten i sommar.

      Reply

  4. finngulf
    Mar 8, 2010 @ 10:09

    Jättesnygg inredning äntligen något nytt!!!!

    Trött på mahagnygrottor med mörkblå dynor samt mässingsbarometer.

    Reply

  5. Öresund Regatta, AN
    Mar 8, 2010 @ 10:28

    Skulle kolfiber vara mer miljövänligt än plywood med odlad teak?
    Kolfiber ligger inte långt ifrån asbest när det gäller arbetsmiljö. Till exempel om man behöver slipa eller bearbeta det med skärande verktyg så är det ganska scary för luftvägarna.
    Tråkigt men så är det. Använd skyddsutrustning.
    Är det inte teak på sittbrunnsbänkarna?
    Båten ser kanonläcker ut.

    Reply

  6. large
    Mar 8, 2010 @ 11:24

    Hoppas att den kör ifrån alla dubbelrattade IRC optimerade spinnacker båtar, som mer designats för att mäta bra än segla fort.
    Svartbetsad Ek tycker jag dock känns 80-tal..
    Skulle vilja ha lite Jaktplans look inuti, SAABs conceptbil för ett par år sen. Sen tycker jag inte conceptet är trovärdigt rakt igenom, ser gammaldags ut på utsidan, men det kanske är tidlöst?

    Reply

  7. Calle P
    Mar 8, 2010 @ 11:58

    Kommer saker ligga kvar i stuvutrymmena? Det finns inga lås på lådor och luckor?
    Kryss i hård vind och motsjö och det blir till att städa…

    Lucka från akterruffen till sittbrunnen fanns på min gamla Compis 97 också :-)

    Reply

  8. HenrikA
    Mar 8, 2010 @ 12:44

    Min erfarenhet av luckor i sittbrunn med den konstruktion man kan se att luckan har till akterkojen är att om du seglar med krängning och det blir vatten stående i så att säga lä, letar det sig gärna ner i båten. Bättre då med luckor som även inkluderar ryggstödsdelen och med ordentlig dränering i på sidorna. / Henke

    Reply

    • Mats Feldtmann
      Mar 8, 2010 @ 14:51

      Vi har haft lucklösningen på prototypen i två år utan problem. Då har vi ändå kappseglat båten också under mycket blöta förhållanden. Dräneringen fungerar bra och med en rejäl gummilist och låsning har akterkojen varit helt torr.

      Reply

      • HenrikA
        Mar 8, 2010 @ 15:28

        Perfekt att det funkar bra, då var min oro inte befogad ;o)

        Reply

      • Henrik N
        Mar 8, 2010 @ 17:50

        Är luckan “nödutgång” i händelse av ex. brand, dålig tarm/väderspänning eller vad är tanken? Om ja, antas luckan gå att öppna inifrån -eller?

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 8, 2010 @ 15:22

      Vi har samma lucklösning. Med en bra list är det helt tätt, och är brunnen rätt designad så blir det inte vatten stående.

      Reply

  9. Larsa
    Mar 8, 2010 @ 13:06

    Många intressant lösningar, men var skall man duna någonstans på havskör för BB-halsar? Igen BB akterkoj och ingen sjökoj i salongen..

    Reply

    • JIMMY
      Mar 8, 2010 @ 13:59

      Jo det fanns sjökojer på både BB och SB i salongen.

      Reply

    • Pelle P
      Mar 8, 2010 @ 15:01

      Kojer???? Går ni UNDER däck för att sova?

      Reply

  10. Pär Johansson
    Mar 8, 2010 @ 15:14

    Supercool båt; äntligen någon som vågar tänka nytt i Sverige! Annars ser de flesta 40 fots familjeracers likadana ut, samma mått och proportioner, och seglar ungefär likvärdigt. Har blivit omkörd av prototypen på GR mellan Ölands Norra och Visby. Vi snittade nog runt 15 knop på slören över och blev rejält omkörda av Aspecten..

    Reply

    • Carl Fjällman
      Mar 8, 2010 @ 16:35

      Var hittade ni sådana starka medvindar på GR 2009 ? (jag såg sträckan)
      09 drev man ju runt GR….

      Reply

      • Pär J
        Mar 8, 2010 @ 16:59

        Det var GR 07 eller GR 08, tror att det var 08. Då blåste det upp rejält på den sträckan.

        Reply

        • Carl Fjällman
          Mar 8, 2010 @ 21:25

          Visste inte att de hade seglat aktivt med den så länge, trodde den var “ny” 09.

          Reply

          • Pär J
            Mar 9, 2010 @ 16:35

            De har haft en prototyp som de seglat med tidigare, dvs inte samma båt som var på mässan.

  11. Stefan G
    Mar 8, 2010 @ 16:30

    Den helvita produktionsvarianten är helt klart snyggare än proton tycker jag.

    Allt prat om sittbrunnsbordet som blir en akterspegel tar fokus från mycket mer intressanta delar av båten.

    Men som som sagt, helrätt koncept. Svängbart peke eller en symmetrisk spinne för kryss/läns så är båten komplett :-)

    Reply

  12. Johan O
    Mar 8, 2010 @ 16:36

    Samma målgrupp som Arcona 400, njaaa
    Aspecten är en racer som vänder sig till kappseglare.
    Arconan handlas även av cruisingseglare som uppskattar mahogny.
    Det gemensamma för båda båtarna är att köparen inte är medelsvensson.

    Måste tillstå att Aspecten verkar riktigt läcker och välbyggd, frågan är om marknaden är lika öppen för nya lösningar och materialval.

    Reply

    • Mats Feldtmann
      Mar 9, 2010 @ 13:25

      Målgruppsdiskussionen är intressant och vi får väl se vilka det blir som köper båtarna. Projektet startade med utgångspunkt i en upplevd avsaknad av moderna segelbåtar i klassisk skandinavisk tradition, där segling går före boende. Chartermarknaden har påverkat designtrenderna ganska mycket de senaste decennierna. Det finns få naturliga val om man sitter med en Diva, Smaragd, Ansa, Omega, Wasa, Luffe eller liknande och vill ha en modernare båt ritad i samma anda. Visst finns en massa jättefina båtar från Farr, Jeppesen, Johnstone med flera, men vi tyckte ändå att något fattades. Under designarbetet sa vi ofta boende som en 35-fotare och segling som en 45-fotare (och sittbrunn som en 55-fotare). Komforten är hög i Aspecten, men den har inte fått gå ut över prestanda och seglingskänsla. Båten kan bevisligen framgångsrikt kappseglas såväl shorthanded som med full besättning, och även familjeseglas bekvämt. Frågan är dock om presumtiva kunder skräms av många innovationer och nyheter i en och samma båt? Efter att ha testat många av de nya lösningarna på prototypen och ändrat en del saker (som peke, akterspegel, rigg, materialval, inredningslösningar mm) hoppas vi naturligtvis på motsatsen.

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    Mar 8, 2010 @ 16:51

    Har man tappat bort att man skulle kunna segla den enkelt & snabbt på två? Det var väl en av de viktiga pitcarna förut; http://www.blur.se/2009/10/31/aspect-40-filmen/

    Med nästan halva vikten jämfört med en First 40 eller Arcona 400 så lär det bli stor skillnad att hantera, både på havet och i hamn.

    Reply

    • JIMMY
      Mar 8, 2010 @ 17:31

      Den har ju betydligt mindre segelyta än de du just nämnde så det är klart att den är mer lätthanterlig. Byggen helt i kol är framtiden för cruising! (Om man bortser från kostnaden)

      Reply

      • Patrick L
        Mar 8, 2010 @ 19:39

        Hur är egentligen motståndskraften mot “krosskador” som man kan få på en cruisingbåt genom kontakt med bryggor etc genom åren? Har fått för mig att kol är lätt och styvt men också känsligt för den typen av skador? Eller är det helt enkelt så att det inte finns några som helst nackdelar med kol (förutom kostnaden)?

        Reply

        • large
          Mar 8, 2010 @ 21:08

          om man jämför med cykelramar i kolfiber tål dom oerhört mycket våld, slängde själv en gammal specialized som tjänstgjort i 20 år utan synliga tecken på utmattning eller defekter. En cykelram väger idag ca ett kilo……..

          Reply

        • Calle
          Mar 9, 2010 @ 08:16

          Hej,

          en båt byggd i dubbellaminat kolfiber dvs ett lager kolfiber ett distansmtrl och ett lager kolfiber är (eller var?) väldigt känsliga för punktlaster dvs tryck på en liten yta! Som sagt så var det förut i allafall, hur det ser ut idag vet jag inte men jag kan tänka mig att det oxå beror på hur tjocka kolfiber lagar som man använder sig av.

          Från Aspects hemsida:
          Kolfiber och vaacuminjicering
          Båten byggs i kolfiber med 20 mm divinycell H80 som distansmaterial. Produktionstekniken är miljövänlig och modern där man vaacuminjicerar med vinylester.
          Om man däremot bygger i enkellaminat (kan man det?) så har man kanske inte detta problem utan förutsättningarna blir som för en glasfiberbåt dock starkare/lättare!???

          Reply

          • Petter
            Mar 9, 2010 @ 12:07

            Min ringa erfarenhet säger att kol är bra i sträckriktning / töjning. Vill man ha bra motstånd mot slag och punktbelastning i vinkel mot ett laminat så är kevlar bättre. jämför skottsäkra västar som görs i kevlar och inte vad jag vet i kolfiber. Kevlar är dock sämre på sträck.
            Distansmaterialet spelar stor roll på kompressionsmotståndet. Det finns en uppsjö olika distansmaterial i olika hårdheter.

            Eftergiften med enkellaminat i inredningen får nog tillskrivas tidsbrist. Mycket starkare och lättare kostruktioner av inredning får man om man använder en honeycomb i papper tex “Featherlight” istället. Dock dyrare och tar mer tid.
            /petter

  14. Andreas i Missmatch
    Mar 8, 2010 @ 17:00

    Kul o fin. Go inredning.
    Men vad för förändringar har skapats på 2 års provseglande?
    Samma skrovform men justering på bomlayout samt inredning?
    Jag hade förväntat mig att höra att det skapats ett nytt förparti eller liknande

    Men grattis den nya ägaren.
    Grymt med 900 kilo för skrov+däck+skott

    MVH Andreas

    Reply

  15. mattias allroth
    Mar 8, 2010 @ 19:32

    Sjukt snygg innuti ju men just som många skriver blir man lite skeptiskt till luckan ner under däck där bak men säger ni att det är torrt efter blöta dagar så får man ju tro det ;)

    Hur mäter en sån där i irc igentligen ?

    Reply

  16. MA
    Mar 9, 2010 @ 03:08

    Får lite kondensvarning på luckan från akterruffen?

    Reply

  17. Mattias
    Mar 9, 2010 @ 08:45

    Instämmer – ser mycket spännande ut. Någon som har koll på ca pris?

    Reply

  18. Hannu
    Mar 9, 2010 @ 09:53

    Grymt läcker båt! Lite samma tankar som Contrast 33 hade på sin tid, konstruera och tillverka en båt utan att ta hänsyn till några mätregler, och om Contrasten får man väl säga att den var en lyckad design, hoppas verkligen att Aspect 40 går en lika bra framtid till mötes, då kanske man kan köpa en begagnad om 10 år……
    All respekt till personerna bakom ett sånt här projekt.

    Reply

  19. Greven
    Mar 9, 2010 @ 10:16

    Priset är helt rätt 3,3 mille! Lite omoderna linjer för min smak, väldigt trång invändigt.

    Reply

  20. Marcus Sylvin
    Mar 9, 2010 @ 12:46

    Spännande med kolfiber och vinylester, om man inte använder sig av en specielt framtagen kolfiber, finns ju vidhäftnings problem mellan dessa två material, därför bygger man kolfiberbåtar med epoxi mig veterligen

    Men riktigt roligt Projekt, jag önskar dom all lycka.

    Reply

  21. Per
    Mar 9, 2010 @ 15:15

    Ca samme pris som en ferdig utstyrt KING 40 inkl seil, B&G Instrumentering, og komfortutstyr…… Nja tror karbonbåten er for spesielt interesserte?

    Reply

  22. mattias allroth
    Mar 9, 2010 @ 16:06

    Själv hade man ju valt kingen då förstås ;)

    Reply

  23. Marcus Sylvin
    Mar 9, 2010 @ 18:59

    Ingår BH´n 7:52 in i filmen?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Mar 9, 2010 @ 19:12

      Haha, vilket focuserar du på egentligen…

      Reply

    • Johnnie
      Mar 9, 2010 @ 23:22

      Jag ställde den frågan på plats i lördags. Den ingick om man beställde på plats ;)!

      Gillade jollen betydligt mer än Arconor och First 40.. En riktig racelåda som ändå var busenkel att sälja in till “hon jag delar möbler med” tack vare den underbara designen. Frågan är väl bara hur kolfiber står sig över tid efter att slagits med Y-bommar ett par ggr och när inredningen som är cool nu fått några år på nacken och knappast kommer kunna kallas “tidlös” och hur detta behandlar andrahandsvärdet?

      Det är en sak att lägga 3 msek på en båt, men “kostnaden” vilket är vad jag räknar på blir en helt annan om man måste skriva av den på två ägare.

      Bortsett ekonomi så skulle jag i min 2 personsfamilj hellre sladda runt i den där än en 8 tons container, även om den var lika kompetent enl. SRS. Helhetsintrycket från sittbrunnen gjorde allt för mig. VERKSTAD! Inget tjafs och saker som var i vägen, utan en ren arbetsplats, REN.

      Snyggt för mig. Är den stabil att segla på 2 när det brallar på lite så är det ett intressant objekt till nästa byte. Nu är den nog trots allt för stor!

      Reply

  24. Sam V
    Mar 10, 2010 @ 10:29

    Prototypen har varit en ankunge, seglat väl men rätt ful faktiskt. Med serien har de lyckats få till en åtskilligt snyggare design. Hade man råd så..
    Några synpunkter: Gjord för svenska förhållanden, då behövs en sprayhood, gärna en snygg infälld och inte en eftermonterad med skruvar som linor fastnar i. Navbord – med mindre kyl och en liten fällstol i köksmodulen kan man få till ett hyfsat fungerande navbord. Stuv – jättestuven i brunnen på BB-sidan borde kunna göras något med, kanske en sjökoj liknande FF36.
    Överlag en lyckad och spännande båt, hoppas den hittar fler köpare.

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Mar 17, 2010 @ 19:48

    Grattis till gänget bakom Aspect 40!!

    Aspect 40 blev besökarnas favorit
    och därmed Årets Nyhet 2010

    http://www.alltforsjon.se/common/Article.aspx?id=8029

    – Vi är hedrade över utnämningen till Årets Nyhet på Allt för sjön, säger Ragnhild Tannergård, Aspect Yachts AB. Vi hade nästan 2800 registrerade besökare i vår monter och det känns extra roligt att så många uppmärksammat vår svenskproducerade familjeracer. Vi har investerat mycket i innovativa lösningar, miljövänlig produktion och stabilitet i konstruktion, vilket verkar tilltala mässans besökare. Nu ser vi fram emot att isen skall smälta, så att vi kan njuta av att båten är snabb, smäcker och läcker!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.