Bohusracet tips
Nedan försöker vi gå igenom Bohusracet och komma med lite tips och trix. Första upplagan (januari 2010) är framtagen av Pär Bäck, Peter Dahlsten, Peter Gustafsson och Hans Helgesson och bollades också under båtmässan i Göteborg.
Glöm inte att anmäla er här! Just nu 87 anmälda.
Före racet
Förutom att få ordning på båt och utrustning så kan det vara bra att få lite koll på vädret. Har man möjlighet att följa väderprognoser och utfall ett par dagar innan racet, så har man en ganska bra idé om vad som händer.
Det är också nyttigt att prata igenom racet med sin gast; vad har vi för målsättning, vilka är våra starka och svaga sidor, hur mycket risk vill vi ta, hur gör vi med mat/sömn. Man kan också prata igenom de första etapperna så att man har en gemensam bild av väder, vind och vägval.
Så klart är det bra att få vila lite också.
Starten
Starten går alltid mellan två bojar norr om Rödön. Det brukar vara en lång linje där båda bojarna ligger lika nära bron, så det är gott om plats för alla. Det är ett långt race, så man behöver inte satsa allt på att vinna starten, utan man vill bara komma iväg på ett bra sätt.
Obs, gå inte för nära Ringburen, som har en liten grynna på nordsidan…
Under bron skall man se upp för de grunda områdena på varje sida. Man kan också ha lite koll på strömmen, som faktiskt kan rinna innåt. Är man riktigt seriös så kan man ha koll på vindskuggan från bron.
Det är lätt att fokusera på att vara först till Stången, men det är inte det racet handlar om.
Insidan Orust
Här är det bra att ha koll på ström och tidvatten. Kryssarklubben har en tidvattentabell som kan vara användbar. Eftersom starten går på eftermiddagen så har man oftast motström.
Oftast är det sydvästlig eller västlig vind, och då brukar det löna sig att hålla sig på fastlandssidan då Orust har höga uddar. Det kan också vara väldigt byigt (eller vindskugga) beroende på vikar och uddar. Enklast är att hålla koll på andra båtar framför och vara med när vinden ökar eller minskar. Det lönar sig att vara aktiv.
Och som vanligt skall man försöka undvika bråk med andra båtar, utan försöka segla sin egen båt så snabbt det går.
I Svanesund strömmar det extra mycket, speciell vid färjeläget. Oftast är det mindre strömt på fastlandssidan.
Lite längre söderut, vid Halsenabb, så öppnar det upp. Här får man vara beredd på ändrade förhållanden och kanske lite konstig sjö. Läge att trimma om?
Insidan Tjörn
Här är taktiken densamma som på Tjörn Runt (här finns ett annat dokument som beskriver det).
I något läge måste man bestämma sig för vilken väg som gäller över Marstrandsfjorden ut till Hätteberget. Norra vägen norr om Åstol är närmast, men för att undvika ström kanske man vill gå den södra vägen för att komma ut vid Marstrandsön.
Det brukar vara kväll när man kommer hit, så det är läge att äta något och kanske ta på sjökläder innan man kommer ut på öppna havet. I shorthandsegling lönar det sig att vara förutseende.
Marstrandsfjorden
Nya förhållanden igen. Kanske mer vid och sjö som gör att man behöver trimma om? Här strömmar det alltid, och nu måste man ju ut i havet för att runda Hätteberget. Strömmar det norrut bör man smyga längs Marstrandsön för att ta fyren på ett enda slag.
Nu är det också läge att fundera på taktiken norrut… som skall vara klar innan man rundar. Och glöm inte att rapportera rundningen.
Norrut från Hätteberget
Från finlir i skärgården till en ganska lång sträcka i havet. Men det lönar sig fortfarande att jobba med trim och segelval, så bli inte sittande bara för att det är mörkt och en transportsträcka.
Det finns ofta nordgående ström som gör att det kan löna sig att gå ut i havet, men oftast funkar närmaste vägen förbi Måseskär och Hållö. Nästa klurighet är om man vill gå närmaste vägen in till Fjällbacka eller stanna kvar lite längre ute i havet. Vill man finlira, kan man gå nära Hållö, innanför Busskären vid Smögen och sedan rakt på Långholmens fyr utanför Hamburgö.
Nu börjar man bli trött, så prata gärna igenom era vägval ordentligt.
Fjällbacka
Eftersom det är på morgonen så finns det stor chans för stiltjen. Ha koll på detta. I vilket fall blir det lättare vind inne i skärgården, vilket kan kräva omtrimning och aktiv segling.
Mycket öar, men inte särskilt krångligt att hitta närmaste vägen. Inne vid rundningen i Fjällbacka skall man kanske hålla ut från Valön som är ganska hög. Här skall man också rapportera rundningen.
Närmaste vägarna går a) innanför Porsholmen, Hasstensholmen och Lökholmen eller b) utanför Porsholmen och sedan innanför Lökholmen. Det är något (200-350 m) längre att gå utanför Dannholmen och Lökholmen, men man har enklare navigation och troligtvis friare vind.
En annan variant är att gå innaför Otterön, framförallt i liten båt om det brallar som tusan från väst. Det är djupt i passagen nordost Otterön.
Sedan är det oftast raka spåret mellan öarna norrut. Lägg gärna in lite waypoints innan racet så slipper man opyssla med navigation hela tiden utan kan fokusera på att hålla fart i båten.
Kosterfjorden
Här ändrar sig bankaraktären igen. Det öppnar upp och vägvalen får stor effekt. Det gäller att ha koll på både vind och ström, men ofta har det lönat sig att hålla sig på fastlandssidan.
Ofta finns det en sydgående ström, och man vill kanske inte passera fjorden flera gånger om man inte är säker på att det lönar sig.
Strömstad
Här finns en bra genväg in sydost om Svartskär Kl (mellan 2.3-metersgrundet och lilla ön SSO om detta). Sedan är det ganska enkel navigering. Själva rundningen är ju Furholmen, som kan se stökig ut i kortet men det är betydligt enkare i verkligheten. Glöm inte att rapportera,
Tresteinerna
Ut ur skärgården igen, på väg mot Norge. Ganska raka spåret, även om det finns mycket grund på sydsidan om kursen. Rapportera igen vid rundning.
Koster
Efter rundningen kan man välja om man vill gå på insidan eller utsidan av Koster. Att gå på utsidan, väster om, är marginellt kortare, men det finns risk för ganska mycket motström. Det säkra valet är att gå på insidan, öster om, Koster.
Söderut
Har man tur kan man få medström på Kosterfjorden, så oftast är det bara att sikta på Märrepannan Kl för att återigen ta sig in i skärgården. Ulsholmen ingår som ett rundningsmärke och rapporteringspunkt.
Raka vägen mot Smögen är närmast, men finns det ström eller sjö så kan man fundera på att gå en inre väg innanför Hamnholmen/Vedholmen. Och i vissa fall ännu längre österut, även om det är längre väg.
Nu är man ordentligt trött, och det är lätt att detta känns som en transportsträcka. Men racet är inte över så det är bara att kämpa på. Konkurrenterna kanske ligger i bleke framme vid Smögen?
Nästa rundningsmärke är Mjölskär, som är sista rapporteringspunkten innan mål.
Innan Smögen finns en sista genväg genom sundet med ett 2.2-metersgrund. Men det är gott om plats.
Mar 10, 2010 @ 09:03
Tack för det. Då är vägen klar, nu gäller det bara att komma först :).
// J-O på PrimeX
Mar 10, 2010 @ 09:22
Förhoppningsvis kan den här guiden hjälpa till att avdramatisera racet så att de som ev är tveksamma inser att det inte är så svårt. Om man klarar av att segla längs Bohuskusten under semestern så fixar man att köra BR.
Mar 11, 2010 @ 10:07
Sista meningen sammanfattar det hela väldigt väl!
Mar 10, 2010 @ 22:14
Efterlängtat, tack!
Mar 11, 2010 @ 08:03
Hmm… Måste nog erkänna att det skulle va sköj att ställa upp med Stino… =)
Synd bara att det är så förbaskat jäkla långt och hur upphetsande kan det egentligen vara att halvvinda upp ner på kusten?!
Jag får se om jag kan “lura” med Janne P. eller Patrik P.
Janne E. X99 SWE22 Stino
Mar 11, 2010 @ 08:05
Du har rätt, det är nog inget för er och andra X-99:or ;-)
Mar 11, 2010 @ 10:01
Vad är väl det där Bohusracet? Dötrist och långtråkigt, bara massa halvvind .. och alldeles … och alldeles underbart !! :)
///h
Mar 11, 2010 @ 08:10
Janne, efter att ha kryssat X-99an från U-valla till Hätteberget på två man så tror jag du är tacksam för lite halvvind. För övrigt så är själva naturupplevelsen det “stora”. Att på årets ljusaste dagar göra en “snabbspolning” genom hela Bohuslän slår det mesta.
see you there!
Mar 11, 2010 @ 08:38
Janne, du lär få uppleva mer än bara halvvind!
OM vindriktningen möjliggör en sträckbog upp/ner efter kusten så är man bara tacksam för möjligheten till lite vila. BR är inget dragrace utan det är som Peter tidigare skrivit 25-30h aktiv kappsegling.
Men X99an är nog ingen bra shorthanded båt – för många snören att hålla koll på ;)
/Hans på 31.7 OURSY
Mar 11, 2010 @ 09:50
Jag tror inte heller Janne har vad som krävs för en sådan här tuff utmaning, varken fysiskt eller mentalt. Han måste få gå i depå efter en timme eller två på havet;)
Eller har jag fel? Ses vi på startlinjen?
//Niklas S
Mar 11, 2010 @ 10:28
Niklas, har du vad som krävs fysiskt så kanske jag kan ha det…
=)
Men frågan är om jag är så stark mentalt?!
Vi får se va brossan (Janne P.) säger.
/Janne E.
Mar 11, 2010 @ 10:52
Janne (x2)! Om det kan hjälpa på det mentala planet, väl i mål lovar jag Stinos besättning en hel drös väl kylda pilsner:)
//Niklas S
Mar 11, 2010 @ 11:00
I’m in !
Janne P
SWE 22
Mar 11, 2010 @ 11:11
Tänka sig va lite öl kan göra…;)
KUL att ha er med!
//Niklas & Ola, Faurby424.
Mar 11, 2010 @ 11:16
Jaha, lite bärs och brossan e på…
/Janne E.
Mar 11, 2010 @ 13:16
Om planerna att flytta målgången från B Malmön till Smögen faller in så finns nog förutsättningar för ett riktigt bra kalas efter målgång.
Och man är billig i drift efter 30h på havet – det behövs inte många pilsner…
Hoppas att ni kommer till start – shorthanded och Bohusracet är det nya svarta!
Mar 11, 2010 @ 19:29
Kan bara bekräfta att Janne x 2 har inkommit med anmälan.
88 båtar anmälda nu. Hoppas att vi kan passera 90 innan helgen.
Tänk på att som någon skrev det är långt att segla 170M även om man har en snabb båt så räkna med två nätter tillhavs. Hoppas att jag inte skrämmer någon nu.
/Tävlingsledaren.
Mar 11, 2010 @ 19:35
OK, då får jag nog revidera mitt erbjudande till Stino. Om det finns några pilsner kvar efter racet så erbjuds ni en hel drös kylda dito:)
Mar 11, 2010 @ 21:02
Då kanske de andra X-99:orna kommer med också? Calle? Jonas? Mattias?
Det gäller att göra det svårt för sig. Först rekrytera massa bra seglare och sedan bjussa på alla tips. Nu blir det inte lätt att ta hem det här racet… Man borde passat på när ingen kände till det :-)
Mar 12, 2010 @ 10:24
Det är inte beslutat om eXilia skall vara med eller inte. Men den finns med i våran kalender.
Dock har jag sytt om den förra kappseglingsstoren med ett riktigt andra rev och skall sätta belysning på vindexen så att det finns bra förutsättningar att vara med.
Men det är mycket annat som skall stämma också innan jag vill anmäla eXilia…
Mar 12, 2010 @ 12:44
En X99 till och dom får ett eget klasspris att segla om. Det är inte lätt att locka entyp. Till denna segling men det kommer får vi hoppas. Har själv seglat racet i en Express 5ggr och det går jätte bra.
Peter dra nu inte i gång samma kampanj du gjorde förra året. Utan nu vill vi se Fler Expresser, Maxi Racer, X99 H-båt mfl. till start linjen.
Mar 15, 2010 @ 11:25
Calle,
Har du tänkt segla när de e mörkt?!
/Janne E.
Mar 15, 2010 @ 13:54
Det är ju en jättehäftig hamnfeature…
Mar 11, 2010 @ 22:44
Om vi “slipper” sista biten in runt Bohus Malmön där det både finns en linfärja att fajtas med och obefintlig vind framåt kvällskvisten, så skall vi nog hinna till nya målet (?) på Smögen i tid till att ha ett kalas på lördagskvällen :)
Tror att de flesta föredrar tävlingsledningens förslag om att ev försöka flytta ut målgången dit istället.
Då starten för låg-LYSarna (SRS) dessutom tidigareläggs på fredagen så skall de flesta nog hinna fram till målet redan på fredagskvällen.
Mar 14, 2010 @ 12:07
roligen blir målet i Smögen. Det är några frågentecken kvar ännu innan det blir ett slutligt besked. Men jag räknar med Smögen om inte Bohus-Malmön Kommer in med ett fint erbjudande.
/Tävlingsledaren
Mar 11, 2010 @ 22:45
boxhandskarna var på….. Jag menar naturligtvis LÖRDAGSKVÄLLEN
Mar 12, 2010 @ 17:29
4 matchbåtar…hade varit kul med ytterligare Davids Spira, Per-Johans Fanny, C-POD med Ulrik mfl…så vi kunde bli största entypsklassen!?
Anmäl er nu!
MVH Andreas o Ewa
Mar 18, 2010 @ 11:28
Borde finnas underlag för en klubb-fajt?
En snabb titt i deltagarlistan ger ju att åtminstone SSVÄ, GKSS, XSS, BKSS, KMS Nordön och LSS har tre eller fler båtar anmälda. GKSS och SSVÄ skulle tom kunna anmäla flera lag.
Hur ställer övriga deltagarna sig till detta? Tävlingsledaren kan säkert fixa ett pris till bästa klubb (ett par pilsner o äran räcker nog långt).
Mar 18, 2010 @ 11:31
Tävlingsledningen är med på detta. Pris till bästa klubblag. 3båtar = ett lag. Så ni med fler än tre båtar anmälda se till att bilda lag.
Vad det blir för pris får vi väl ta och fundera på.
/Tävlingsledaren.
Mar 18, 2010 @ 12:56
Gör det enkelt. Ta de tre bästa klubb resultaten och gör ett lag av detta. Nästa tre från en klubb blir lag 2. Enkel hantering och skapar möjligheten för många att vara med i ett lag utan en massa administration.
/Peter p
Mar 18, 2010 @ 13:24
Menar du resultat från resp klubbs egna kappseglingar?
I så fall blir det svårt för tex GKSS som väl inte kör några kvällsseglingar längre. För oss i XSS är det enklare, vi är bara tre båtar än så länge :)
Mar 19, 2010 @ 10:43
Jag menade de tre bästa resultaten i Bohusracet bildar ett lagresultat.
Mar 18, 2010 @ 15:12
Måste vi alltid hålla på att tävla hela tiden???
=)
/Janne E.
Mar 19, 2010 @ 09:02
Det är en tävling. ;)
Mar 19, 2010 @ 09:35
BR torde väl vara sveriges största shorthanded regatta?
Mar 19, 2010 @ 10:58
Watski 2 Star Baltic ligger också bra till med 125 anmälda.
http://watski2star.se/2010/
Mar 19, 2010 @ 12:48
Bara en tidsfråga innan vi är för bi. 90båtar anmälda.
Mar 19, 2010 @ 20:24
Fast Watski har satt ett tak på 125 och har ju 10 i kö. Så det är lite svårt att jämföra kanske. Men det är väl fantastiskt ändå med en sådan utveckling för BR?
Mar 20, 2010 @ 07:39
Har bara blivit fart blind. Östersjömaran var ju en förebild när vi skapade tävlingen i början på 90talet. Ett tak kanske är ett måste då hamnarna har svårt att svälja för stora startfält. Men jag låter tacket ligga vara borta ett tag till.
Mar 19, 2010 @ 12:10
Aha, missade baksidan :)
Ändrar mig till NÄST största
Mar 21, 2010 @ 11:45
Det blir bra det här Janne.
Banrace kryss till Hätteberget. Mörkret och vila infinner sig, hela natten ca 30 min.
Jäklar vi låg ju bra till och nu är gänget före. Upp med grejorna fullt spett.
In och ut genom gruset, styyyrbord, väja, saatan, frukost för fan. Annat land, schengen, ej EU, var är passet. De här va körigt.
Vänder söderut solen i fejan, var är krämen. Oj vi måste vila igen. In genom gruset, klurit här gäller det att va med på kortet.
Pang där gick skottet, redan slut, faan oxå när det var så kul. Underbart är kort. Varför är Bohusracet så jäkla kort?
Bästa Hälsn. o. lycka till !!!
Sture
Sjöglans
Dehler 39 SQ
Mar 21, 2010 @ 16:24
Det finns nya bilder från starten 2009. Ni hittar dom på http://www.bohusracet.se
Mar 21, 2010 @ 20:13
Verkligen härliga bilder!
Längtar verkligen tillbaka till Bohusracet 2009. Fantastisk tävling-och upplevelse!
//Thomas, CB66racer
Mar 22, 2010 @ 09:02
Ja, jäklar va man längtar till årets BR.
Förra årets dragrace söderut på insidan Orust/Tjörn var en höjdare, så även nattseglingen upp mot Fjällbacka.
Lördagens stiltjen var väl inte lika inspirerande, men något man får räkna med under ett såpass långt race.
Att vi kanske blir dubbelt så många startande i år är ruskigt inspirerande.
Mar 25, 2010 @ 12:43
Att segla in till Fjällbacka i soluppgången var sommarens bästa ögonblick, helt klart. En naturupplevelse som slår det mesta.
Mar 22, 2010 @ 09:58
Xil är anmäld så nu är det en X99 klass!
Mar 23, 2010 @ 11:19
Grymt!
Detta innebär ju att Sveriges största X-99-ambassadör Calle P i princip måste dyka upp, eller hur blir det Calle? Vågar du ställa upp med Exilia? :)
//h
Mar 23, 2010 @ 12:19
Den finns med i planen… Anmälan kommer när alla pusselbitar är på plats. Det är dom inte ännu
Mar 24, 2010 @ 20:54
Bara 6 båtar kvar tills vi når 100gränsen.
Men var är alla båtar med SRS/LYS 1,13???
Mar 25, 2010 @ 09:29
Och var är alla Expresser? Sveriges största kölbåtsklass borde väl kunna generera fler än 3st deltagande båtar!
Många duktiga seglare i klassen och efter att själv ha både kappseglat och cruisat med Express under många år hävdar jag att den är en mycket bra shorthanded båt.
Sy in ett rev i cruising-storen, det är all “anpassning” till shorthanded som behövs.
Mar 26, 2010 @ 08:51
nja, på SM är det väl 606:orna??? och på cruising tror jag nog finns fler Maxi 77:or. Men jag kan ha fel, har väl hänt tidiagare… ;-)
Mar 26, 2010 @ 12:02
Hänvisar bara till vad Express-seglarna själva hävdar på sin hemsida:
“Sedan 1979 samlar Expressen de största startfälten för entyps kölbåtar i Sverige”.
Mar 25, 2010 @ 18:46
Bohusracet blir en deltävling i den Norska SEILmagasinets Shorthanded Ranking serien 2010.
Se mer på http://www.seilmagasinet.no/id/1.0
Så nu får alla Svenskar passa er. Det finns säkert minst en Northug inom seglar världen också.
/Pär
Mar 25, 2010 @ 18:55
Snyggt jobbat Pär!
Och SEILmagasinet!
Segling över gränserna när det är som bäst. Kanske dags för ett tillfartsrace från Hankö & Watski TwoStar till Uddevalla. Med stopovers på några bra krogar…
Mar 25, 2010 @ 22:11
Det här ser ju bra ut – Intresset för kölbåtssegling tycks fortsätta även i år!
Mar 26, 2010 @ 08:47
Med bra arbete från arrangörernas sida så skapar man intresse – det är väl BR ett lysande exempel på!
Mar 29, 2010 @ 20:47
97 båtar anmälda.
Mar 31, 2010 @ 11:10
OBS! För deltagare i BR 2010 så måste anmälningsavgiften betalas idag om man vill deltaga i utlottningen av priser enligt nedan:
Betald och anmält dig före den 31/3-2010 deltar du i en utlottning av 3 fina priser. Lottdragningen sker på rorsmans-mötet och icke närvarande missar sin chans. 1:a pris En Volvo Ocean Race klocka, 2:a & 3:e pris Startavgiften tillbaka.
Apr 1, 2010 @ 10:40
Er litt vanskelig å få til når nettsiden for å få til SRS-lysbrev er nede….. Har prøvd i ca en måned å få det til, men de driver å skal oppgradere ett eller annet. MEN så fort det er i orden skal det meldes inn. Påmeldt er vi, men vi har kun norskt lystall :).
Seilehilsen
Thor Magnus, Vini
Apr 1, 2010 @ 13:18
Jag kollade på hemsidan nu och det ser ut som man har som mål att vara klar under dagen. Hoppas Svenska Seglarförbundet inte drar ut på tiden för mycket.
Mar 31, 2010 @ 20:51
Nu är man 102 båtar! Det har pratats om maxgråns på 130 båtar, så det är lika bra att anmäla sig nu om man vill vara med…
Och tydligen tyckte inte Thomas Dahl och Henrik Persson som körde CB-66 förra året att det far tillräckligt radikalt. I år skall de köra i en F-18!!!
Apr 1, 2010 @ 10:00
104st anmälda nu. Hemsidan uppdateras under kvällen.
Apr 1, 2010 @ 15:10
Vi väntar spännt på uppdateringen. Det luktar Sjöglans och 104:an. Sture har ägnat mycket tid till presentationen av båt o besättning. Vi väntar…
Eller är det ett aprilskämt…
Apr 1, 2010 @ 21:56
Peter x2 Chamsiin, jag skulle åxo vara nervös, när ett sådant tungt kort spelas ut…….att agera hare kräver ngn. form av kompensation och första helgen i Juli skämtar man inte om…..
Sture&Dan
“Sjöglans”
Dehler 39 SQ
Apr 1, 2010 @ 22:24
Det är inte lätt att vara ödmjuk men peter*2 är nu riktigt skärrade!
Att få segla Bohusracet tillsammans med Sjöglans som använder racet som tuneup inför Skottlandsseglingen. Är ni med på festen efter eller drar ni direkt efter målgång!
Apr 3, 2010 @ 13:43
109 båtar anmälda och vi har fått med 2 H-båtar. Det värmer mitt hjärta lite extra när de gamla härliga entypsklasserna kommer. Jag hoppas på att få se fler H-båtar och varför inte en gäng med IF seglare.
GLAD PÅSK önskar Bohusracet.
Apr 4, 2010 @ 13:01
Vad kul Pär
en stor eloge till ditt arbete med racet.
Hoppas att det kommer fram frivilliga att hjälpa till o stötta dig runt detta nu!
Vi jobbar på att bli 3 HP1030 oxå…
Peter,du pratade om tillfartssegling från Watski 2star? Bara båten kommer fram till dess… Hade ju varit helkul.
MVH Andreas