Skip to content

19 Comments

  1. Team Styrbord
    Jul 16, 2010 @ 16:43

    Jag, håller helt med. Men om man inte kan komma på pallplats eller om det inte är segern man slåss om, så kan det kvitta. Vid dagens slut är man ändå sig själv närmast. Och vem vill somna som fuskare…..

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Jul 16, 2010 @ 17:15

    Jag kappseglade första gången 1973 och det har alltid funnits bryggsnack. Jag tror att internet och bloggar hjälper till att synliggöra en del nu som inte skulle blivit allmänt känt tidigare. Internet och bloggar är också ett bra sätt att öka förståelsen för regler och rättvisa! Håller med om att det inte borde förekomma bland toppbåtarna som borde vara föredömen men kanske finns viss fartblindhet när man är van vid jordenruntkappseglingar med routing från land 24/7 ;-)

    Reply

    • Anders Averdal
      Jul 16, 2010 @ 18:57

      Nu är jag inte helt säker, men är kontakt med land förbjudet?

      Reply

    • Leif E.
      Jul 16, 2010 @ 19:29

      När man i videos och i bloggar beskriver sina regelbrott så verkar det på mig som att okunnighet (eller nonchalans) ligger bakom. Blur kan göra en stor insats här genom att klargöra innebörden av gällande regler på den mest lästa seglarbloggen. Problemet är att om våra “rockstars” visar att de nonchalerar reglerna så har vi snart ett “Vilda Västern” på gång..

      Reply

  3. johan
    Jul 16, 2010 @ 19:52

    Vad är skillnaden på att lyssna på sjövädret via radio/VHF eller att ringa en meteorolog direkt via SMHIs betaltjänst eller att ha en egen (betald?) metrolog som man kan kontakta när som helst under ett race?

    Reply

    • minime
      Jul 16, 2010 @ 20:02

      skillnaden ärreglkerna i KSR.

      Tanken är att man ska kunna kappsegla på lika villkor och då är assistans utifrån förbjuden.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 16, 2010 @ 20:31

      Kappseglingsreglerna 2009-2012:

      41 HJÄLP FRÅN UTOMSTÅENDE
      En båt får inte ta emot hjälp från utomstående, utom
      a) hjälp till en sjuk eller skadad besättningsmedlem,
      b) hjälp från besättningen på den andra båten för att komma loss efter en
      kollision,
      c) hjälp i form av information som finns tillgänglig för alla båtar, eller
      d) information som man inte har bett om från en opartisk källa, vilket kan
      vara en annan båt i samma kappsegling.

      Och det är väl c/ det handlar om här. De olika vädersidor som finns på internet anses idag som tillgängliga för alla på t ex Gotland Runt. Däremot är personlig service från en meteorolog inte tillgänglig för alla och därför inte tillåten.

      Att läsa en kommentar här på blur under Gotland Runt kanske kan ses som tillåten enligt d/ förutsatt att den inte riktar sig till en speciell båt i ett speciellt läge…

      Reply

  4. Leino
    Jul 16, 2010 @ 21:33

    Får man ha fock samtidigt som spinnaker/gennaker/code0? Trodde att man fick tills jag läste: Felaktig användning av fock som stagsegel

    Reply

    • johan
      Jul 16, 2010 @ 21:46

      Ja det får man. Annars skulle alla 606 som seglar SM diskas. Mig veteligen så finns det ingen som tar ner focken när spinnakern åker upp. Det finns säkert fler klasser där man kör med focken uppe samtidigt med spinnakern.
      Kan det vara att man använder focken och halsar den löst i en däcksögla en bit akter om förstaget som menas?

      Reply

  5. Tomas
    Jul 16, 2010 @ 22:34

    En annan grej som detta år inte tycktes vara så noggrannt var om man missade en rapportering. Fler båtar i olika klasser gjorde detta utan att få straff detta år.

    Reply

  6. Johan O
    Jul 16, 2010 @ 23:12

    Var går gränsen för tillgänglig information…

    Me dagens tillgänglighet via internet och dess tjänster som kan erhållas via mobiltelefon är gränsdragningen klurig.
    Alla har inte en Iphone…

    En internetsida med gratis meteorologisk information är OK enligt ovan men är en meteorologisk betaltjänst inte tillgänglig för alla?, alla kan betala om man vill, eller hur?

    Är en tjänst som även ger personlig meteorologisk information som är öppen för alla som vill betala OK?

    Konkreta “best practice” vore önskvärt, finns fällande domar i ämnet?

    //Johan

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jul 16, 2010 @ 23:13

    ANA_3194.jpg
    Om man i IRC halsar sin vanliga fock akter om förstaget så stämmer inte det LP-mått man har i mätbrevet:

    LP = The luff perpendicular of the largest area headsail on board. For a cutter rig, LP is measured as the shortest distance from the aftmost clew point of any headsail when set on the centre line of the boat, to the foremost forestay.

    ORCi hade en liknande formulering tidigare:

    306. Restrictions on setting and Sheeting of Jibs.

    1. Tack Points of Jibs.

    a) When a jib is set under a spinnaker or inside another jib, it shall not be tacked in such a position that, if the sail were trimmed flat along a parallel to the center line of the yacht, its clew would fall abaft the LP line (see b below).

    b) The LP line is defined as a line abaft and parallel to the foremost headstay and separated from it by the dimension of LP printed on the Rating Certificate. The foremost headstay is defined as the line joining the upper measurement point of IG and the forward measurement point of J.

    Men nu har skrivningen ersatts av:

    206 Sails

    b) Inner jib shall have LPG of 1.1*J or less and shall be tacked inside another jib or spinnaker.

    Alltså klarar sig DataCom med den akterliga placeringen av halshornet:

    Reply

    • JIMMY
      Jul 20, 2010 @ 20:35

      Får en innre fock halsas i relingen förutsatt att den inte överskrider LP när den är tajt skotad paralell med centrumlinjen?

      Reply

  8. Johan
    Jul 18, 2010 @ 18:49

    Det har du rätt i, vi ska inte hänga ut specifika båtar :) haha

    Reply

    • Förvånad
      Jul 19, 2010 @ 16:43

      Johan. Känner du dig träffad?

      Det gick rykten om intressant SMS-trafik mellan Datacom och en annan båt. Det hade vart intressant om någon på Datacom kunde kommentra om och vad som skrevs till er…

      Reply

      • Johan
        Jul 20, 2010 @ 11:16

        Nix jag segla inte ens på årets Gotland Runt, men det var kul bara att man började med att skriva “Vi skall inte hänga ut enskilda båtar, eller diskutera enskilda case” sedan läggs en bild ut från just ett av case`n.

        Reply

  9. Dr Krull
    Jul 20, 2010 @ 14:44

    Jag seglade på Datacomm och har inte hört något om att någon har skickat sms till en annan båt under race. Vad bestod ryktena av?

    Hälsn Krull

    Reply

  10. Team Styrbord
    Jul 20, 2010 @ 17:51

    Vi hade en tung SMS trafik med Radiomannen ombord på Datacom. Vi siktade bland annat att det serverades kylda drycker till Viltgrytan….

    Reply

  11. Burken
    Jul 21, 2010 @ 22:10

    Sjysst Segling…. Det känns som lite dubbelmoral här och där. Godkänd bottenfärg eller icke??

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.