Close
Skip to content

16 Comments

  1. Krister Gustafsson
    Aug 2, 2010 @ 08:34

    Jesper Hoffstedt semesterseglar sin Pogo1 i med Niklas Domack som gast i Frankrike just nu, http://www.teamhoffstedt.se/.

    Reply

  2. Krister Gustafsson
    Aug 2, 2010 @ 08:34

    Intervju med Ulf Brändström från hans 1000 nm kvalsegling kommer inom kort.

    Reply

  3. /HenrikB
    Aug 2, 2010 @ 18:47

    På tal om Mini, någon som har koll på vem det är i Västerås som skaffat en Mini? Blå med 555 i fören. Ser ut som en Pogo.

    Reply

    • Krister Gustafsson
      Aug 2, 2010 @ 22:15

      555 ska väl vara en zero? Är det inte Skarven som säljer zero i Sverige. Får nog reda ut det här.

      Reply

      • /HenrikB
        Aug 3, 2010 @ 08:43

        Det är en zero, tysk text på segelkapellet!
        Någon koll på vem som köpt den? En klart ovanlig båt i västerås ;)

        Reply

        • MiniMe
          Aug 3, 2010 @ 11:26

          Vår i Västerås ligger den???

          Reply

          • /HenrikB
            Aug 3, 2010 @ 13:20

            Nere vid restaurangen mot JKV.

  4. Tollstoj
    Aug 2, 2010 @ 23:18

    GER 555 zero ?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Aug 3, 2010 @ 09:03

    Reply

  6. Tobbe
    Aug 4, 2010 @ 20:16

    En vits med att ha en Mini skulle vara att kunna deltaga på fletalet Double handed race både på väst och ostkusten utan en massa tidsödande transportseglingar.

    Men är det någon som har koll på hur man kan transportera en Mini på landsväg?
    Max tillåten bredd är väl 2,50 meter, och en Mini är ju bredare.

    /Tobbe

    Reply

    • Krister Gustafsson
      Aug 4, 2010 @ 21:40

      Att det blir fler mini i Sverige är kanon. Om vi också kan få flera båtar som seglar mot varandra på shorthandedracen kan jag mycket väl tänka mig att skaffa en.

      Reply

  7. Erik Barkefors
    Aug 4, 2010 @ 21:07

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

    För alla båttransportvagnar gäller:
    Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.
    Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.
    Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).
    Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred och odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.
    Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.

    Reply

    • Leino
      Aug 4, 2010 @ 23:27

      Man behöver bara bred last skylt framåt o bakåt för att det ska vara lagligt. Kostar ca 500 spänn hos skyltmakare som dessutom vet rätt mått.
      Röd flagga/lampa på masten som sticker ut bakåt.
      Jag har en helt flat boggietrailer byggd av en gammal husvagn. Tar av kölen, lägger den o 4 bildäck på trailern o sen båten på detta.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 5, 2010 @ 09:27

      OBS – att det här gäller i Sverige. Sen måste man uppfylla olika regler i alla andra länder och ofta söka speciellt bredlasttillstånd. Inte lätt att göra på en fransk byråkratblankett…
      Trist att EU-ropa kan se till att vi får likadana gurkor eller jordgubbar men inte ordna det här på ett enkelt sätt. Fri rörlighet för människor, valuta och varor heter det ju.

      Reply

      • Leino
        Aug 5, 2010 @ 23:03

        Vet inte men tror att det är lite mer avslappnat i frankrike. Mest i Sverige o tyskland alla är herr petimeter o paragrafryttare . Fast det är vad jag tror bara… Ulf har väl koll?

        Reply

  8. Krister Gustafsson
    Aug 4, 2010 @ 21:34

    Just zeron är lite lättare att köra på land. Den har en köl som kan hissas in i båten och en vagga på vagnen som gör att båten kan tiltas så att bredden blir 2,5 m. Som att köra husvagn.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.