Skip to content

21 Comments

  1. Team Styrbord
    Sep 16, 2010 @ 08:57

    Snyggt, syns att båten är sprillans ny. Vet du vad det var för förstagsprofil? såg ut att vara en under däck rulle som konverteras…eller såg jag helt fel?

    Reply

  2. Tweets that mention Finn Flyer 42 Avantime | seglar | BLUR -- Topsy.com
    Sep 16, 2010 @ 09:33

    […] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson, Jen. Jen said: RT @blursailing All new Finn Flyer 42 Avantime sailing. Sweet! http://t.co/32QuohF *Wow – gorgeous! […]

    Reply

  3. Mats
    Sep 16, 2010 @ 11:41

    Härligt tryck . Vilken storlek på spinne seglar ni med Orci-spinnen ligger på ca140 och Irc på180 och det har väll lite med mätetalet att göra. 1,43 med stora spinnen låter inte rimligt men kanske med lilla. X41 har runt 140 tror jag.

    Reply

  4. Mats
    Sep 16, 2010 @ 15:03

    Ja då är det bara att gratta kommer flyga från x41:an med bättre mätetal dessutom.

    Reply

  5. PelleL
    Sep 16, 2010 @ 16:48

    Det finns ingen X-41 som har SRS-mätbrev….?

    Reply

    • Joakim
      Sep 16, 2010 @ 17:32

      Reply

      • minime
        Sep 16, 2010 @ 18:18

        I Sverige finns inget SRS-mätbrev utfärdat för X-41 och därmed är det rent spekulativt vad den skulle ha fått.

        IRC har t.ex. något kring 1, 125 och ORC kring 565-570. Oxygen har gph på 567. Jag vet ej vilket system kommer närmast sanningen men expertisen här vet säkerligen bäst…

        Reply

        • Joakim
          Sep 16, 2010 @ 19:53

          Man kan börja från IMX 40 med 585-590 och under 1,10, vilket ger ~1,43 för X-41.

          Man kan också jämnföra FF42 med First 40, som har SRS=1.40 och IRC 1,102. First 40 är 1,2 ton tyngre, har 30 cm kortare LWL, 50 cm kortare P, 30 cm kortare E, 20 cm kortare FL, 40 cm kortare FP, 45 m2 mindre spinnaker och ingen gennaker (FF42 har Code 0/1 av aramid). Skulle nog tro att skillnaden mellan de två är mera än 0,03 i SRS.

          Reply

          • minime
            Sep 16, 2010 @ 20:42

            IMX-40 har SRS på 1,38. IMX 40 finns med i tabellen.

          • Joakim
            Sep 16, 2010 @ 21:15

            Jag vet. 585/565 * 1.38 = 1,43 och 1,125/1,095 * 1,38 = 1,42. 1,125 är ganske lite optimerad redan. Oxygen har 1,131.

            Troligen skulle FF42 ha GPH 1.15 ???

  6. Dr Krull
    Sep 16, 2010 @ 18:05

    Grattis till den efterlängtade båten :)
    Kör hårt hela hösten, skulle vara kul att hoppa med ombord och få en provrunda när jag är i Sthlm.

    Reply

    • c.ahlbeck
      Sep 16, 2010 @ 20:41

      du har mitt nummer…båten kommer vi köra fram till sent oktober början november då den sen direkt skall till Scandinavian Boat Show.

      Reply

      • Calle K
        Sep 16, 2010 @ 20:58

        Kul Christer! Äntligen! Ska bli kul att se båten vid tillfälle. Säg till om ni drar ut på en repa, vore kul att testa. /CK

        Reply

  7. F424
    Sep 16, 2010 @ 18:57

    Grymt läcker hoj! Kul med en lång”smal” bland alla bredhäckade planamedgennakerwannabees:-)
    Det enda som jag inte skulle vilja leva med är halkbanan på överbyggnaden (hur tänkte man här?) och djupgåendet. Skillnaden mellan 2,0 och 2,5 meter gör att man blir diskvalificerad från många hamnar i t.ex. Danmark och en hel del goa ställen i Bohuslän. Ett högt pris för någon tiondel på kryssen? I övrigt: Spot on!
    //Niklas
    Faurby424

    Reply

  8. larsa
    Sep 17, 2010 @ 02:18

    Efter tvâ âr pâ AiR IV sâ kan jag bara säga att lystalet verkar OK, men det är IRC bâten är byggd
    För och för att lyckas behõvs många timmar i bâten och ett par nya kõlar ;) lycka till och vi ses på havet!

    Larsa

    Reply

    • Joakim
      Sep 17, 2010 @ 07:07

      För en IRC optimerad båt borde SRS nog vara åtminstone 1,25*IRC. 1,18*1,25=1,475 och i Norge är LYS 1,48-1,50, vilka låter mera OK än 1,46.

      Team Magic har 1,112, 1,45 och 558. Jag anser att LYS 1,45 är helt OK (måste vara åtminstone 1,43) för den, men då är IRC/LYS redan 1,30! Med 1,25*1,112=1,39 skulle den vinna allt.

      Reply

  9. jonas/ maniX2
    Sep 17, 2010 @ 07:42

    Grattis storaSyrran, till en lyckad första tur!
    lycka till framöver!
    Finn Flyer 36
    swe 4
    manix2

    Reply

  10. Sverre
    Sep 17, 2010 @ 12:37

    Hvordan har det seg at de trenger 7 mann i cockpiten på lens?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 17, 2010 @ 12:39

      Det var en första testsegling i en helt ny båt.

      Ge dem en chans att segla in sig innan vi betygsätter deras besättningsarbete :-)

      Reply

  11. Pelle P
    Sep 17, 2010 @ 22:34

    Mantågsstöttor?? Ser mer ut som avancerade kapylöppnare…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.