Gotland Runt | inför 2011
Trots att det är långt kvar till nästa sommar, så måste man nu sätta ramarna för nästa års race för att det skall komma med i sanktioneringen.
Många seglingar har ju ett tydligt koncept som man kör vidare med år efter år, men kring Gotland Runt brukar det alltid finnas mycket diskussioner. Dels är det ett klassiskt race som många kan tycka till om, sedan finns det säkert en viss politik inblandat. KSSS har väl alltid varit försiktiga när det gäller nya saker (som LYS, IRC, double scoring, shorthanded och annat), men med sviktande deltagarsiffror så får man nog klura på hur man skall locka fler seglare.
Förra året var det väl framförallt vanliga seglare i SRS som stannade hemma?
- SRS -17 båtar 2010 jämfört med 2009
- ORC CLUB -10
- ORCi -4
- ONE DESIGN -1
- IRC +1
- CLASSIC +8
I år diskuterar man bland annat att återinföra totalsegrare och när starten borde gå?
Man tog ju bort totalen förra året, och åsikterna har ju varit delade. Personligen ser jag inte riktigt vitsen med en totalsegrare när duktiga båtar seglar i olika klasser och på olika banor. Man brukar hävda att “media måste ha en totalsegrare”, men det blir ändå svårt att förklara att den utses i en klass som innehåller 10% av deltagarna?
Vi röstade om detta förra året och då såg det ut så här.
- IRC 21.22% (87 votes)
- LYS 27.56% (113 votes)
- ORCi 15.37% (63 votes)
- ingen totalsegrare 25.85% (106 votes)
- KSSS utser “boat of the week” 10% (41 votes)
Enligt KSSS så är väl ORCi den “enda seriösa regeln”, och då lär det bli svårt att få ihop det. Kung Harald och Zennström vill kanske vara med i fighten… Svårt läge. Vad tycker ni?
Den andra frågan är starten. Eller snarare målgången. Med start mitt i veckan blir det party på helgen efter race. Men då är det omöjligt för seglare att få plats i ett Sandhamn som domineras av partygänget från stan. Svårt läge. Vad tycker ni?
Sedan måste KSSS bestämma sig kring doublehanded. Förra året fanns det med i inbjudan och 62 personer sade i en undersökning här att de ville segla shorthanded SRS. Men KSSS lämnade oklara besked och många stannade hemma i stället. Tipset är att redan nu bjuda in till “shorthanded SRS på bana Alpha” (eller Bravo) så att alla vet förutsättningarna. Då kommer man att få en rejäl klass och början på något nytt & kul.
Oct 13, 2010 @ 08:37
Appropå ingenting: http://www.blocket.se/stockholm/Vinn_Gotland_Runt_2011_29982108.htm?ca=11&w=1&last=1
Oct 13, 2010 @ 09:25
Har upplevt att GR lätt kan avgöras på målrakan.
Skulle det vara bra om dom flyttade ut målgången några distansminuter?
Så att inte GR avgörs i skärgårdsvindar. Det är ju en havskappsegling.
Oct 13, 2010 @ 09:31
Har mailat med Patrik Schander på Seglarförbundet. From nu ska det gå att ange “Shorthanded” som en av klasserna när klubbarna söker sanktion. Då blir Shorthanded sen sökbar i Tävlingskalendern!
Bra jobbat SSF!
Oct 13, 2010 @ 10:19
Totalsegrare med olika banor?
Kan man inte göra som Lidingö loppet…totalsegrare är väl bara på riktiga banan?
Utse huvudbana,föreslå sedan motionsklass eller liknande.
Oct 14, 2010 @ 19:45
Totalsegrare på olika banor är ju alltid kontroversiellt. Men man lyckas ju med det på Faerder. Man basonerar dock inte ut det så kraftfullt som KSSS verkar ha ambitionen att göra. Tex i år utropades totalsegaren nästan en månad efter seglingen…
Oct 13, 2010 @ 10:23
Jag och Martin hade planerat att köra Gotland runt shorthanded SRS, men när Bohusracet drog så mycket båtar var det ett smidigare alternativ.
Tidsmässigt var det nog omöjligt att klara bägge med samma båt, om man inte trailade. Jag antar att man får välja 2011 också. Då får man segla Gotland runt på en annan båt.
Oct 13, 2010 @ 10:54
Jag tycker att KSSS lyckats utveckla Gotland Runt väl de sista åren men jag har en känsla att själva tävlingsmomentet fått stå tillbaka något för arrangemanget och allt runt omkring, man har inte haft fokus på att utveckla tävlandet i samma takt som man lyckats med mediaexponeringen, sponsring och aktiviteter i land.
Till det kommer att intresset för havskappsegling med större båtar i Stockholmstrakten inte håller samma höga nivå som fö 4-5 år sedan. Idag är ORCi båtarna gamla, få nya båtar har tillkommit och ett par av de ledande teamen har antingen försvunnit eller har trappat ner. Samtidigt är seglandet på väg uppåt i Stockholm i nya klasser med nya seglare men de verkar inte tycka att Sandhamn är rätt ställe att vara på. Ska KSSS locka nya tävlande till Gotland Runt krävs nog att man ser till att det är attraktivt att vara med och tävla. Några förslag från mig:
-Samarbeta med klassförbund och andra arrangörer inom och utom Sverige så att GR blir del i andra kappseglingsserier
– Se till att arrangera SM/NM/EM/VM i aktuella klasser i samband med GR
– Återgå till GR start på en söndag så slipper man problemet med att seglarna måste avsätta så många vardagar på seglandet och förberedelser
– Korta av Sandhamn Race Week till två dagar och starta GR dag 3, dvs SRW fredag-lördag och GR söndag-tisdag
– Tidigarelägg startdatum till veckan efter midsommar då man har tid att kappsegla. När man startar 7 juli är det mitt i folks semester
– Arrangera en speciell “Junior klass” i en enklare entypsbåt för att locka elitseglare från jollesidan
Till sist vill jag ge KSSS en eloge för sin inbjudan till X-35 klassen att aktivt delta i planerandet och arrangemanget av Sandhamn Open. Fortsätt så med att involvera andra seglare och klasser inför Gotland Runt så kommer vi att se fler kappseglare i Sandhamn.
Oct 13, 2010 @ 11:01
Det diskuteras just nu hos KSSS att vända tillbaka GR till start söndag, tror det blir beslut denna vecka.
Oct 13, 2010 @ 11:29
Lite synpunkter fron mig/oss
Start mitt i veckan är bra, lättare för besättningen, de missar knappt en helg med familj mitt i sommaren (om det inte tar lika lång tid som 2009). Att spendera tid på Krökeriet hinner nog de flesta med ändå.
Ytterligare ett plus med start mitt i veckan är att det är lugnare på Sandhamn, man slipper sjukligt berusade personer i gula kabinbåtar som är för packade för att kunna kliva av eller på sin egen båt….och dessutom tagit med sig ett eget 5KW PA för att vara säkra på att få lite uppmärksamhet…..
KSSS bör utveckla LYS/SRS klassen göra det enklare för folk att vara med alternativet är att skippa kravet på endorsed i IRC. Ett IRC brev är inte så farligt mycket dyrare än IRC.
Kan kanske skrämma igång några som vill ha det lite mer seriöst än SRS/LYS.
Alla båtar ska ha en Tracker som med 10 minuters intervall skickar position, det ska vara lätt att följa positionerna och ställningen på hemsidan. Fördelen med tracker är att man slipper Radiorapporteringarna (kan ioförsig vara kul att lyssna på när man seglar). Men skulle spara mycket tid och säkerligen en del kostnader. Kravet på Stockholmradio abonemang skulle man då kunna slopa och få en besparing för seglarna.
Tracker har visat sig funka bra i England, publiken har gillat att kunna följa racet från hemmaplan. Det går att lägga till appar och annat skoj till detta så att den intresserade kan följa tävlingen 24/7 om så önskas.
Man borde arbeta lite hårdare för att få lite mer mediabevakning, och jag tror att fokus ska ligga på äventyret och inte själva resultatet. Självklart är det viktigt vem som vinner. Men att se GR som ett äventyr och utmaning skulle säkert driva fler att testa.
(hur många som åker vasaloppet, vätternrundan,lidingöloppet etc tror att de ska vinna, det är utmaningen i sig som lockar?)
Kostnaden för att vara med är ganska hög om man räknar på avskrivning av segel och övrig utrustning. Med fokus på äventyret och inte resultatet så skulle segelbudgeten kunna minskas. Kostnaden för säkerhetsutrustning går inte att göra så mycket åt. Säkerhet kostar pengar och det ska man inte tulla på.
Jag menar inte att GR ska förfalla till en ren “bara ta sig runt ön” tävling. Där tävlingen inte betyder något. Vad jag menar är att man genom att skapa en stor bredd också kommer att få en stark och slagkraftig topp…..
Givetvis ska det finnas en totalsegrare……..
Oct 13, 2010 @ 13:47
Jag tycker man kan behålla start på onsdag. Varför är det så viktigt att ha kalas efter racet? Det funkar ju bra med en layday från Sandhamn Race Week och gör det enklare att planera. Fest blir det ju ändå någon av kvällarna FÖRE Gotland? Vi är alltid ganska trötta efter racet och vill hem. Om man som vi brukar gå i mål i svinottan på lördag så stannar man väl normalt inte och väntar på att få festa loss på kvällen även om där inte vore något patrask? Vi åker hem och fixar till båten och sedan vila.
Jag tycker absolut inte heller att man skall korta av Race Week! Tvärtom! Bankappseglingar ute i Sandhamn är ett oerhört bra tillfälle att få ut fler båtar till Sandhamn och även då tillgängliggöra Gotland Runt för de som så önskar. Farr 30-klassen tror jag är betydligt mer benägen att segla Gotland Runt om vi kan kombinera det med ordentliga bankappseglingar som vi gjorde i år. För övrigt är bra bankappseglingar i Stockholmsområdet en bristvara och Race Week håller hög klass!
Oct 13, 2010 @ 16:11
Håller med om att det är dåligt med riktiga bankappseglingar i Stockholmstrakten och Sandhamn Open tillsammans med Sandhamn Race Week är de två arrangemang som har mest potential av de öppna regattorna. Dock har deltagarantalet inte varit på topp de senaste åren (förutom F30 klassen på SRW iår) och man måste även göra det attraktivt att delta på även på SOoch SRW.
Min idé med att korta av SRW var att slippa den relativt menigslösa distanskappseglingsdagen och istället köra bana 2 dagar för att sedan gå direkt på GR.
Håller också med att partaj efter GR är ointressant, man vill bara hem efter målgång.
Oct 13, 2010 @ 16:23
Om ni inte festar innan så kanske ni får andledning till att göra det efter;-) I övrigt så tycker jag tvärt om mot er.
Start Söndag. GR är den viktiga regattan Race Week endast ett mindre arr i perforin av GR. Utan GR garnaterat ingen Race Week.
Gärna en Race Week men utan att påverka GR.
Absolut så skall man ha en Totalsegrare. Även om detta är ett jippo så behövs det.
Oct 15, 2010 @ 14:32
Helt enig ang. Sandhamn Race Week ! En väldigt bra regatta och bidrar till koncepet med Race week där GR ingår. Utveckla det gärna så att GR ingår i RW och att en totalsegrare bland dem som körde båda utses (klassvis såklart..)
Tidsmässigt i år med start mitt i veckan tycker jag fugerar alldeles utmärkt, men jag har å andra sidan varken familj eller normalt jobb så jag skall nog inte uttala mig om det.
Men….banan…Jag förstår till fullo önskan om att få in alla båtar samtidigt men det blir för löjligt. Runda Stora Björn två gånger är inte speciellt spännande. Senare lägg hellre starten för en del klasser med ett dygn och kör alla på samma bana så kan det bli riktigt spännande.
Ang totalen så tycker jag att det blir helt fel med att utse en vinnare på olika banor, olika väder etc. Klass segrar duger fint och om man bara lyckas hålla tävlingen/banan/klasserna konstant i fler än ett år så kommer såklart en viss klass växa sig större år efter år.
My two pennies…
MVH Pär
Oct 13, 2010 @ 16:52
KSSS har gjort ett strålande jobb med classic båtarna. Vi blir bara fler (och besättningarna yngre) andelen aktiva seglare är hög och man hittar hjältar som Norlin, Gross, Johansson etc. Vi försöker samla klassens båtar i Sandhamn och har mycket kul ihop. Det är också lätt för nya båtar att komma in i klassen(speciellt om dom har kvinlig besättning).
Efter GR har vi middag på Värdshuset med mycket sång mellan båtarna. Med alla olika båtar och regler på GR kan det inte bara vara viktigt att vinna (Även om man har det som mål) men att ha kul och trevligt är lättare att uppnå för alla. Då större delen av fältet i GR i alla fall har några år på nacken kan jag bara rekommendera att ni byter upp er till träbåtar så kan ni stämma in i “en än gång däran”.
Mitt förslag till GR förändringar:
1) mer Öl-barer på bryggan. (ölen skall också vara prisvärd så att ägarna på ett otvunget sätt får tillfälle att bjuda sin besättning på några rundor.)
2) seglarna skall ha företräde till alla barer i Sandhamn under pågående GR och inte behöva stå i oändliga köer. Det skall vara en seglar fest.
3) Båtar från samma klass skall om möjligt ligga bredvid varandra för att underlätta brygg snacket.
MVH,
Gustaf
Oct 13, 2010 @ 17:30
G.R. 2011 kommer att starta onsdagen den 6 juli enl det meddelande som bifogats prislistan för årets segling och som anlände per post idag. Betr diskussionen om totalsegrare: Varför inte kopiera Lidingö Runt där man tar fram en totallista parallellt enl SRS även om man seglar i andra klasser. Det bör väl då lämpligen vara en total för varje bana.
Totalen blir ju ändå jippobetonad men kanske viktig för media vad vet jag och då duger SRS bra som beräkningsgrund.
Oct 13, 2010 @ 21:41
Sandhamn Race Week är en kanon regatta som vi varmt rekommenderar mer sånt behövs i Sthlm. Skulle vara kul att se entyps racing med Farr30, X35 och andra klasser som verkar vara på G. Gör snygga filmer, bilder otroligt dåligt av den varan från dessa seglingar. När det gäller starten för GR så tycker jag man ska köra Söndag som förr. Det ger iallafall lite håll igång innan seglingen för efter vill man ofta bara hem, stod nog inte så många fler kvar dagen efter iår än året innan.
Shorthanded samt Flerskrovarna borde verkligen ha egna klasser i GR och sen har jag aldrig förstått varför man ska ha så många banor.
Oct 14, 2010 @ 09:25
Farr 30-klassen hade fantastisk entypssegling på Sandhamn Race Week 2010. KSSS egen fotografering är tyvärr under all kritik, Malcolm Hanes är en duktig fotograf men bilderna kommer ju inte ut. På ksss.se ligger några bilder i extremt dålig upplösning. seglingsbilder.se är däremot på hugget och det finns några fina bilder bl.a från Farr 30-seglingen där.
Visst skulle det vara bra med film, ryktet säger att KSSS eventuellt har något på gång för detta inför nästa år. Hoppas det, det skulle kunna bli hur bra som helst om de satsade lite på media från dessa seglingar! Och vi seglare kan säkert göra mer själva också.
Oct 14, 2010 @ 08:58
Jag har aldrig seglat GR. Starade min sena kappseglingskarriär med Watski2Star 2008.
I år blev det även Lidingö, Ornö samt en del klubbseglingar.
Vore kul om KSSS kunde vara mer på tårna med Shorthanded. Jag tror många av oss shorthanded på ostkusten skulle vilja vara med 2011.
Vi var drygt 100 båtar på Watski2Star 2010 och troligen skulle över hälften vara intresserade att delta på GR 2011, kanske fler om KSSS marknadsför den möjligheten via blur och egen hemsida och andra klubbar typ Oxelösunds segelskap som lockar så många att segla shorthanded.
Mitt förlag är egen shorthandedklass enligt SRS med gemensam start med övriga i SRS.
Men då måste KSSS gå ut tidigt med den möjligheten.
Vore dessutom kul om det blev fler entypsklasser, som bildades automatiskt om det var 5 likadana båtar i samma startgrupp.
Oct 14, 2010 @ 15:43
Gotland Runt är en av två kappseglingar som kommer upp om man söker på klass Shorthanded i Tävlingskalendern för 2011. Snabbt jobbat att få in det!
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Tavlingskalender/
Oct 14, 2010 @ 15:47
Man kan nästan gissa vilken den andra är :-)
Oct 14, 2010 @ 15:55
Den har det lite kryptiska namnet:
“Kopia av Bohusracet (Two handed)”
Arrangeras av SSVÄ.
Oct 15, 2010 @ 15:04
Det är inte en kopia av racet utan orginalet som ligger inne med en ansökan. Nu är det rättat. Inbjudan till Bohusracet kommer ut i helgen på vår hemsida och till alla som varit med. http://www.bohusracet.se
Oct 14, 2010 @ 12:09
Gällande dina frågor Peter så ställer jag mig tveksam till totalsegrare. Idén med att räkna fram en via SRS är det enda som jag kan tänka mig då det annars bara blir en löjlig debatt om vilken regel som är mest prestigefull… Startdatum tycker jag bör vara så att man går i mål på helgen och kan ha fest. Gällande konkurrensen om Sandhamn borde väl KSSS kunna vara betydligt tuffare mot olika aktörer på ön i linje med Gustafs inlägg ovan. Självklart ska seglare ha företräde denna helg. Självklart ska det ordnas saker som är exklusiva för seglare. Gällande shorthand ser jag det som en självklarhet att det måste finnas en tydlig klass. Vi har ju en utveckling som bl a går mer i den riktningen samtidigt som många har problem att få ihop stora bestättningar.
Gällande seglingen i stort är det nog så som Johan antyder. De traditionella “havskappseglingsklasserna” och särskilt ORCi verkar stå ganska still. Få båtar är yngre än 10 år. Flottan är ganska “spretig” vilket gör att skillnaderna mellan olika båtar blir ganska stora. SHF:s hemsida har i år bara förmedlat två årsmöten… Däremot händer det mycket på entypssidan. X-35 och Farr 30 växer starkt fram. Folk köper Melges i GBG. Express, 606 etc snurrar som bara den. Så visst utvecklas seglingen. Här krävs nog lite nya tag för att få fokus på GR.
Känns också som att fler och fler vill ha bankappsegling. Få är negativa till GR, men det är mer en “kul sak” medan det seriösa sker på banan. Kanske viktigt att görd det än mer kul…
Sandhamn som arena har också vissa brister. Vill man köra större regattor behöver man få dit trailers, shoreteam mm. Vi vill dessutom göra seglingen publik och behöver då ofta segla på centrala platser som sponsorer gillar. Följaktligen behöver man nog utveckla Sandhamn lite…
Lars
Oct 14, 2010 @ 13:20
Tror på pitt stop på GR i Visby alt Västervik in med alla båtar ett par timmar sedan iväg.
Micke Ö
Oct 14, 2010 @ 13:51
Till att börja med måste jag säga att jag tycker att tanken med start på onsdag och målgång fre/lör är helt rätt oavsett om man vill hem direkt eller stanna kvar och festa. Jag tycker även tanken med en (någorlunda) samlad målgång är rätt.
Problemet, anser jag, är hur man hittills försökt åstadkomma gemensam målgång, dvs genom alla j-vla olika banor, samt antalet klasser. Både antalet banor och klasser medför att GR blir helt oöverskådligt även för seglarna.
Min egen trendspaning (om den är riktig garanterar jag inte) är att vi seglare, på denna typ av tävling (distans/havskappsegling) uppskattar omvänd startordning där (i princip) först över mållinjen vinner. Men vem har sett detta lösas genom att alla båtar seglar olika banor. Jag tycker det vore självklart att det bara finns EN (1) bana på GR men att man sprider starterna över längre tid. Jag menar inte individuell start eller ens ambition om helt gemensam målgång men varför inte sprida starterna från kl 9 på morgon till kl 21 på kvällen i lämpligt stora grupper.
Med lämpligt stora (små grupper) kanske starten kan flyttas till samma ställe som målgången vilket även skulle underlätta för arrangören.
Banan skulle kunna vara den som användes innan explosionen av banor, dvs Alma, Gotland om styrbord (ev även sandön om styrbord), Hoburgen, Knolls grund, Visby, Alma om babord och mål på befintligt ställe, dvs om jag minns rätt ca 340 nm.
Ser man till SRS tal (för de hyfsat normala båtarna) från ca 1,10-1,45 bör skillnaden i seglad tid i så fall ligga omkring 16 h (baserat på antagandet (rätt eller fel) att en båt med SRS 1,28 seglar på ca 56 h dvs snittar ca 6 knop). En start diff på ca 12 h vore därför hyfsad. Självklart finns det ett antal avsevärt extremare båtar men dessa kanske man helt enkelt får låta gå imål avsevärt tidigare eller starta ännu senare. Dessa extremer tillför trots allt tävlingen en extra nerv och uppmärksamhet i sig själv. (Sedan bör man i och för sig försöka hitta sätt att locka dem att vara kvar så länge som möjligt om det är möjligt)
Med bara en bana blir det inte heller lika imbecillt att utse en totalsegrare. Enklast som på Lidingö Runt via SRS oavsett vilken klass man seglar. Visst SRS – tveksam regel men trots allt den regel där flest båtar kan få ett mättal oavsett klass. Och visst snabba och långsamma båtar seglar i olika vädersystem etc och det blir inte rättvist men i vart fall inte lika dumt som att försöka utse en totalsegrare från en av (de små) klasserna på en av banorna eller ännu dummare försöka hitta på en totalsegrare bland båtar som seglat helt olika banor.
Med en bana och större spridning på starten får alla möjligheten till samma prestation (oavsett om man fokuserar på placering eller äventyr) och ingen (eller i vart fall de flesta) behöver gå i mål när alla åkt hem. Man kan även utse en relativt rättvis totalsegrare vilket gör evenemanget tydligt såväl för seglare som för omvärlden. Detta samtidigt som man kan låta alla segla vilken j-vla klass de vill.
Vad det gäller Sandhamn Race Week (SRW) så tycker jag att tanken är god men att dagens variant blir för utsträckt då det även för en stockholmsbåt kräver engagemang från (tor)fredag till söndag en veckan senare, dvs ca 10 dagar. Varför inte, som föreslagits ovan stryka distansseglingarna och fokusera på ett gäng täta bankappseglingar måndag och tisdag innan start för GR på onsdag där GR ingår i en total för SRW.
Ge även båtar som inte ska vara med på SRW att trots detta registrera och säkerhetsbesiktiga under helgen innan och lämna båten mån tis i Sandhamn. På så sätt kan man verkligen minska tidsåtgången och öka möjligheten att få ihop besättningen.
Sist men inte minst måste det vara en självklarhet att större delen av hamnen spärras av för GR och SRW seglarna under dessa 10 dagar. Att det finns sociala arrangemang exklusiva för seglarna under den tiden samt att man ordnar så att seglarna har företräde till alla andra arrangemang i sandhamn under den tiden.
Robert Lidqvist
Oct 14, 2010 @ 14:56
Det var väl bara 1 distanssegling på SRW. Jag är helt för att stryka den men vill då gärna ha fler kryss/länsbanor istället. Det är inte alla som vill segla Gotland Runt och då blir det tunt med bara två dagars segling, särskilt om man kommer utsocknes ifrån. Ett engagemang på en dryg vecka blir det ju förstås då om man seglar både bana och EGR, men det går inte att både ha kakan och äta den. Vill man ha kortare tid får man välja. Seglar man både kryss/länsbanor och EGR så behövs också en layday att fixa sådant som går sönder, samt förstås att hinna ha lite trevligt och vila lite innan start för EGR. Jag tycker formatet funkar perfekt.
Jag tycker inte heller att man behöver alla dessa banor eller gå till extremer för att försöka få in folk samtidigt. Det lyckas ju inte eftersom det ändå skiljer 16-18 timmar trots att man försöker. Sedan vet inte konspiratorikern inom mig om syftet verkligen är att få in oss samtidigt. Syftet verkar snarare vara att få tuffa TP52:or och VO-båtar från Långtbortistan in på “prime time” fredag e.m innan vi i pöbeln som seglar varenda KSSS-regatta anländer… ;-)
Oct 14, 2010 @ 14:54
Dagens pressrelease från KSSS.
Ambitionsnivån är det ju inget fel på i alla fall. Frågan är vad som skall till för att man skall kunna jämföra sig med Cowes Week?
Oct 14, 2010 @ 16:26
GR 2011
Jag tycker att KSSS har gjort ett otroligt bra jobb 2010 (och då menar jag inte bara GR) och ser fram emot 2011.
Inte säker på att GR behöver vara double handed också. Det skall ju vara någon poäng i att ställa upp i olika regattor. Att GR har sitt koncept och tex W2S ett annat är väl helt ok ?????
För att vi alla skall ha kul tillsammans föreslår jag en gemensam peppning av KSSS och push för GR. Jag kommer att försöka göra en film om GR2011 från classic perspektiv. Vi kommer givetvis försöka få till något som liknar både Olivens charm (omöjligt men man kan ju försöka) men kanske också First 30 filmen som jag gillade, 5stars.
Finns det någon annan som kan tänka sig att dokumentera sin klass ??? Man kan dessutom be KSSS om att filma lite i starten/målgång och kanske någon rundning etc för att få ut bra material.
Segling är ju ett intresse vi delar och det vore super om många kan bidra. Jag är säker på att GR skulle må bra av dokumentation av hur trevligt och kul det är. Det är ju en fantastisk skön stämning ombord på båtarna som många skulle tycka om att vara med och uppleva.
MVH,
Gustaf
Oct 14, 2010 @ 19:22
Två grejor som jag tänkte på efter årets GR
Först har vi tidsåtgången för racet. Det är viktigt att minska väntetiden innan racet. Det är jättebra att man kan säkerhetsbesiktiga båten på Sandhamn Open. Tyvärr så måste man åka ut och checka in båten ändå. Det borde man kunna få göra på alternativa sätt.
Vi åkte ut på tisdagen och hämtade startnummer mm sen åkte vi tillbaka till Bullis. På onsdagen åkte vi direkt till starten.
En annan grej som jag tyckte var dåligt var vad som hände i sandhamn efter målgången. Vi kom imål fredagnatt vid 01. besättningen var ganska sugen på en öl efter tävlingen. Tyvärr var vi tvugna att betala entre fast det bara var någon timmes öppet tid kvar på hotellet. Vi betalade entren för öl skulle vi ju ha. Väl inne så såg vi inte enenda seglare. det var bara stureplansfolk som stirrade konstigt på oss som var skitiga och luktade illa. Vi hörde att dom diskuterade oss och undrade vad vi var för några typer. Vi hörde en tjej säga till sin kompis. “Jag tror att det pågår någon kappsegling eller nåt”
Jag tror att fler än jag skulle uppskatta någon slags separat pub dit man lockar seglare att träffas och ta en öl efter tävlingen.
Oct 14, 2010 @ 19:48
Vi har samma tråkiga erfarenhet. När vi ville gå in så var det fullt och man släppte inte in fler. Jag tror att vi var ett trettiotal seglare som stod där med snopen min och gick till våra båtar och drack lite egen öl…
Oct 14, 2010 @ 22:20
Det enda vi ville det sista dygnet var att komma i mål, skepparen motiverade med dricka. Iallafall EN öl för att avsluta tävlingen under trevliga former, en mental debreif.
Vi kom imål precis när stureplansfolket var påväg hem, tråkigt. Några team hade kommit in precis så de fick en öl (läsk), vi missade detta. Tråkigt att inget annat erbjuds!
Oct 15, 2010 @ 08:17
Vad lär man sig av detta?
Att alltid ha ett par kalla i kylen sparade till målgång…..
Dec 25, 2010 @ 08:26
Har tyvärr samma dystra erfarenhet.
Stora dörrgorillor stoppar en från att komma in maa av att ngn potentat förväntas anlända till en viss bar vid ett visst klockslag. Fick inte en låna toaletten. När jag påtalade att inte ens djurskyddslagarna skulle tillåta ett besök på de offentliga toaletterna (toaletten) som dessutom saknade toapapper, fick jag en meter toapapper i handen av Gorillorna.
Vet inte om det blir ngt mer GR för oss det skall ju vara lite fest omkring detta arrangemang men det känns som om ingenting görs för oss seglare mer än att klå oss på pengar för regattamiddagen som är en medioker tillställning enligt många som deltagit.
Nää ölbarer utmed bryggorna, rena och fler toaletter, fräscha och tillgängliga duschar och sätt Stureplanarna på Korsö och förtöj motorbåtarna på Lökis så kan det bli kul igen.
Oct 14, 2010 @ 20:40
Inför en shorthandklass.
En och samma bana för alla.
Ta bort IRC och ORC!
Bemanna alla rapporteringspunkter (hur irriterande är det inte att när KSSS misslyckas svara på anrop? Fårö Båtklubb har aldrig falerat…..)
Avskaffa stiltjebälten runt Visby och Gotska Sandön.
Fler tjejer ombord!
Låt en icke Lyspimpad fusklysare av skärgårdsmodell vinna
Dec 27, 2010 @ 14:15
Tror jag ska skaffa mig en såndär Lyspimpad fusklysare som man får vinna med.
mvh Svenne
Oct 15, 2010 @ 09:03
Start mitt i veckan är bra tycker jag inte så mycket för party efteråt utan mer möjligheten att tillsammans med SRW skapa en riktig kappseglingsvecka på ostkusten. Att det sker i Sandhamn får vi leva med vi seglare är inte målgruppen för krögarna i Sandhamn längre. KSSS skulle, om de får, kunna återskapa lite genom att erbjuda rena seglarpubar. Jag har nu snart 30 års erfarenhet från att lida hamndöden i Sandhamn och det blir inte roligare. Inte heller de yngre i besättningen verkar så tilltalade av att stå i köer för att bli uttittade. Som ni märker håller jag med de som anser att plattformen Sandhamn måste utvecklas och förändras. Kring själva seglingen är det nog att acceptera att segling enligt oilka respitsystem och i olika entypsklasser inte ger möjligheten att kora en totalsegrare. Visst kan man som i Genevesjön segla efter först vinner oberoende av båttyp men det är inte min form av segling. Entyp har sina poänger men det kommer aldrig finnas en typ. Återstår då respitsegling det finns inget självändamål i att redskapen måste vara det senaste det måste bara vara hygglilgt rättvisande sedan skall skickligheten hos de seglande avgöra. Ibland tycker jag det glöms bort i den allmänna debatten om respittal.
Oct 15, 2010 @ 12:59
För mycket “short handed” kommer på sikt att utarma återväxten av nya havskappseglare. Ta istället med lite unga seglare och lär upp dem på gotland runt. Att segla 6 – 10 personer på en båt ger helt andra dimensioner på det fokus man kan ha på segeltrim, taktik och strategi. Man måste till och med träna för att kunna segla bana framgångsrikt med så många man ombord. Det är dessutom roligt och utvecklande.
Fortsätter det på detta vis har vi i framtiden bara ett 100-tal 70-åriga gubbar kvar som halvt medvetslösa av trötthet halvvindar omkring i östersjön med fasta skot och kallar det kappsegling…
Oct 15, 2010 @ 13:10
Min uppfattning är att shorthanded lockar fler som “växlar upp” och börjar kappsegla igen efter många års uppehåll än sådana “växlar ner” från full besättning.
Eller har du många exempel på team som 2009 var skarpa på bana men i år bara “halvvindar omkring med fasta skot och kallar det kappsegling”?
Oct 15, 2010 @ 13:51
Att vara railkött på GR i en full besättning är bara kul ett par gånger, skulle vara hur kul som helst att köra på två man.
Shorthanded är framtiden.
Nov 15, 2010 @ 10:31
Per,
He, he. Vet inte om jag skall känna mig träffad (har trots allt nästan ett kvartssekel kvar till 70) men jag tycker W2Star är kanonkul OCH kappseglar bana ganska friskt. Ser ingen motsättning alls utan två olika saker med helt olika dimensioner.
Häng på du också och testa 2011. Redan 7 st X-332:or anmälda (inkl en Sport…).
Nov 17, 2010 @ 14:38
Nu åtta 332:or anmälda till W2SB, största klassen! Kom igen Per.
Nov 18, 2010 @ 11:20
Nja…
Känns ju frestande nu. Med lite mer övertalning kanske
Xplorer/per
Nov 18, 2010 @ 19:47
Inget att förlora, kom igen nu. Snart fulltecknat så skynda fynda.
Nov 19, 2010 @ 10:21
Nio 332or nu…
Nov 19, 2010 @ 11:06
Grymt, med Explorer blir det tvåsiffrigt!
Oct 15, 2010 @ 14:23
Om du uppfattar dig själv som bara railkött så har du uppebarligen seglat på fel båt. Ja – jag tycker mig se flera båtar som seglar doublehanded istället för att ställa upp i SRW, Sandhanm Open etc. Det kan sjävfallet vara så att de har svårt att få ihop gastar i dessa tider. Det är dessutom inget fel på Watski twostar som segling men om doublehanded växer till en massa seglingar får vi i förlängningen de problem jag nämde. Vill verkligen hela gänget från W2Star köra Gotland runt på samma sätt?
Oct 16, 2010 @ 06:26
Per
Min poäng är att det är roligt att styra och fatta de avgörande besluten. Det blir ju mer av detta på en båt med mindre besättning.
Oct 15, 2010 @ 14:50
Efter 21 GR och 2 Watski2Star har jag följande tankar
Inför Shorthanded. Det är toppkul och kräver inte alls så mycket förarbete med att ragga besättning som är ett stort aber för de strora besättningarna
Lägg tillbaka starten till söndagen . Fler kan komma ut och titta utan att ta semester och då merparten av deltagarna oxå semesterseglar tär det inte så mycket på de heliga semesterdagarna i Juli
Höj statusen för breddseglarna det är ju ändå de som står för flertalet. Gör det genom att införa dubbla priser och låt t.ex LYS/SRS utgöra basen för totalsegern på respektive bana.
Oct 16, 2010 @ 11:52
Håller helt med dig Johan K, shorthanded kommer locka fler båtar till GR. dessutom vore det kul att på två man kunna slå fullbesättningsbåtar.
Kortsiktigt kanske några fullbesättningsbåtar väljer shorthanded men ju fler båtar som tävlar dessto bättreär det för utvecklingen av kappsegling.
Hoppas verkligen det blir en shorthandedklass 2011 på GR.
Nov 19, 2010 @ 09:23
Hoppas verkligen inte att GR blir ett shorthand event, däremot kan det vara en delklass under någon mätregel som gör att det blir fler som seglare.
Det finns ju dock viss komplikation med shorthanded och fler seglare..
Kräver att alla har råd med egna båtar. Men visst segling är inte en sport för de som inte kan hitta en miljon och sedan köpa elektronik och kolfibersegel vart och varannat år.
Synd att man upplever det svårt att hitta bra besättning.
Måste betyda att man är oerhört otrevlig =) eller att sporten gjort det svårt att dela på omkostnaderna.
Nov 15, 2010 @ 10:15
Senaste snackisen är att det blir totalseger i ORCi.
Känns som ett steg tillbaka?
Man undrar om Kung Harald eller Zennström vill segla i division 2? Och lusten att köra över BLUR för att vara med på Race Week och Gotland Runt minskar också ganska rejält!
Men man kanske inte skall bli förvånad med tanke på vilka som sitter i kommittén…
Nov 15, 2010 @ 15:48
Och här kom bekräftelsen från KSSS:
Sandhamn Race Week and Round Gotland Race 2011
Nov 16, 2010 @ 01:35
Shit va galet med totalsegrare. Jag är anti mot detta, oavsett om det är Lidingö Runt, W2S, Ornö runt eller Gotland Runt.
Först ska man försöka att göra det så rättvist som möjligt och dela in ungefär lika snabba båtar i klasser. Sedan får de starta tillsammans och de kommer då förhoppningsvis segla i samma vädersystem. Mer rätvist än så är det svårt att göra en handikappsegling. Men sedan ska man ändå slå ihop alla klasserna och kora en totalvinnare, vad är då vitsen med olika klasser? Extra galet blir det när man som på GR seglar på olika banor och när det dessutom bara är båtar i en viss klass som kan totalsegra! Går det att göra det mer missvisande och galet?!
Vem totalsegrade i Route du Rhum?
Nov 16, 2010 @ 07:31
Det var SIGASIGA på 10d 17h 54m ;-)
Nov 16, 2010 @ 11:01
Håller med dig Jimmy och skall man nu nödvändigtvis (av “mediaskäl”) kora en totalsegrare så skall väl alla räknas och då återstår ju bara SRS praktiskt möjlig (se L.R.) med 1 total på varje bana. Totalen blir ju ändå bara ett jippo och då är SRS tillräckligt bra.
Nov 17, 2010 @ 13:45
Kom igen Leif och mät in båten i ORCi du kan nog knipa totalen om det vill sig väl.
Nov 17, 2010 @ 17:40
Det är redan gjort! Min åsikt betr. totalen är dock oförändrad. Alla skall med om vi skall ha total annars är det inte någon total…
Nov 17, 2010 @ 20:22
Leif
Hamnar du på korta banan?
Nov 17, 2010 @ 23:02
Vi seglar på lilla banan om KSSS behåller gränsen 620. Vi hoppas på hårt motstånd från “Grynet”, Stefan P i “Perfect Excuse” och Charles Tillander kommer tillbaka med D36 “Stormsteg”. Christer Cederblad med D36 “Shakira” inte att förglömma. Tre Dehler från Mälaren alltså.
Samtliga har vunnit klassen tidigare utom “Grynet” så nu är det upp till bevis…
Nov 17, 2010 @ 21:01
“Since more than hundred years Sandhamn has been Sweden’s most famous sailing center” Vad hände med Marstrand? Fast det är ju klart de som skriv detta tror ju att ORCI är en Grand Prix regel som det satsas på bland elit seglarna.
Nov 19, 2010 @ 21:32
Gotland Runt: Total i all ära, men jag tycker att det är meningslöst att kora en total-total vinnare på Gotland Runt. Lilla banan kör kortaste vägen runt Gotland, Classic rundar Gotska och seglar hem och stora klassen seglar till Nynäshamn, runt Gotland, sedan till Knolls Grund innan det är dags att segla hem. Speedbåtarna (TP 52, trimaraner osv) har en fjärde bana. Olika vädersystem, olika kurser osv, känns lite konstigt att det ska bli en totalsegrare på det.
Jag vill ta upp min tråd från förra året att få med fler vanliga klasser och göra mindre klasser så att det blir mera jämlika båtar i klassen. Några förslag, BLURarna kan säkert fylla på för att underlätta för seglingsnämnden:
Klass SRS med vita segel och spinnaker
Klass SRS med vita segel utan spinnaker
Klass SRS enbart samma familj ombord
Kustnära (utan dyra säkerhetskrav): Sandhamn – Alma – Gustaf Dalen – Nynäs – Alma – Sandhamn (optimalt för Express, H-båt, Smaragd, NF, Ballad, Comfort 30, Scampi osv) ??
Kolla på Faerdern vilka klasser som finns och kopiera – det finns betydligt fler båtar i Sverige och Finland än i Oslo-trakten så det borde kunna vara 1000 båtar på Gotland Runt 2011!
Fler förslag välkomnas ! Mvh Lasse Bergkvist
Nov 19, 2010 @ 22:18
Det är säkert sponsorn som kräver totalsegrare? Och jag tror det är mycket viktigare än vad seglarna tycker…
Bara ingen berättar för sponsorerna att totalsegraren skall utses bland 15% av de som seglar.
:-)
Nov 20, 2010 @ 23:31
Skulle gärna köra shorthanded på GR……
Nov 21, 2010 @ 08:18
Shorthanded finns med som klass på Gotland Runt i Seglarförbundets tävlingskalender. Frågan är hur stor klassen måste vara för att KSSS ska låta den segla?
Feb 26, 2011 @ 09:39
Sa inte Fredrik 15 båtar?
Feb 26, 2011 @ 09:36
varför inte anmäla sig och köra då?
Feb 24, 2011 @ 19:37
Så länge krögarna på Sandhamn drivs av vinstintresse så kommer seglarna aldrig få förtur framför stureplan.
Jag saknar en Sailors Lounge där bara seglaree släpps in. ett partytält på bryggan kan väl duga? inget inträde och billig öl där man kan umgås och prata segling.
Blev väldigt besviken förra året då bara de som genomled den hemska regattamiddagen släpptes in på krogen för att någon utländsk potentat kanske skulle dyka upp.
Måste även försvara “gorillorna” i dörren, det är inte de som drar i bromsen. tvärtom tycker jag de gör ett bra jobb jämfört med kollegorna på fastlandet.
Mar 8, 2011 @ 08:30
Nu är det tre båtar anmälda till Gotland Runt shorthanded;
Spirit, Baltic 50, Erik Lindgren
Need for speed, Humphreys 30, Jonas Claesson
Serendip, Prima 38, Pär Lindforss
Det behövs alltså 12 båtar till så att Jonas får sin dröm uppfylld…
Mar 8, 2011 @ 09:13
Erik, du får väl anmäla dig med Maxin ;-)
Mar 8, 2011 @ 09:40
Har varken ambition eller tid/pengar att fixa så den klarar Cat3 i år.
Mar 8, 2011 @ 10:37
Jag håller på att övertala min gast att köra GR shorthanded……….
Mar 8, 2011 @ 17:07
Ingen dröm Erik men en kul grej, en annan ball grej vore soloklass med start vid skeppsbron och undanvind ut genom skärgården.
Mar 8, 2011 @ 18:10
Start inne i Sth och sen utanför öarna ner till Gustaf Dahlén och tillbaka till Sandhamn (ca 180 nm) finns men bara för SRS 1,00-1,20…
Mar 8, 2011 @ 18:25
Sorry – såg nu att du skev solo…
Jag fixar ett privat tune-up solo kvällen före W2SB om du vill. Kan 10 nm vara lagom?
Mar 9, 2011 @ 09:13
Kvällen innan W2SB är det karatesegling, oxfile med pommes och bira på Sailos? Nyheter är alltid välkomna och kul men traditioner är också viktiga.
Mar 20, 2011 @ 10:44
Är jag för korkad för att segla Gotland Runt / ÅF Offshore? Har läst diverse dokument på ksss.se men lyckas inte helt förstå vilken bana som gäller för vilken klass? Vill segla Shorthand. Charlie? Coastal? 310 nm? 400 nm? Stockholm eller Sandhamn? Och hur anmäler man sig, då man inte på anmälningssidan kan välja “Shorthand”. Nu har jag inte läst alla 300 dokument så det finns säkert där någonstans …
Mar 20, 2011 @ 11:28
Hej, på anmälningsblanketten väljer du “SRS Doublehanded”, sedan beror det väl på båtstorleken vilken bana man seglar? Men banorna verkar inte spikade ännu?