J/111 at speed
(Halifax, Nova Scotia- Oct 30)- Leave it up to our Canadian friends to push the envelope and have some fun on their new 111. On a spectacular cool, fall weekend, the Nova Scotians decided to mimic what the 55 knot kite-boarders were achieving in the Ludertiz Speed Challenge in Africa and do their own version- the Halifax 111 Speedster Experience! 20+ knots! The photo here is no joke, the 25 foot chase boat had a hard time keeping up with the 111 flying downwind. It’s 111 #5 off Halifax in a northwester, gusts to 25 TWS in flat water. Boat speed was a sustained 15-19 knots downwind; bursting to 20+ knots. 110 sq m asym and reefed main. Basically, it was a bunch of friends and potential owners having fun, no one was pushing the envelope. Just going for a “walk-in-the-park” 111 style! Why wasn’t anyone hiking? Because everyone wanted to drive!
Video taken by Jim Snair and friends.
Nov 1, 2010 @ 20:00
Ser härligt ut – ungefär som under Americas Cup att följebåtarna inte hänger med ;-)
Nov 1, 2010 @ 20:35
16,17 knop i snitt i 10 – 15 meter och ganska platt vatten…! Det, Peter, blir helt LYSande….
Nov 1, 2010 @ 20:48
Vilken raket! ser helt underbart ut :-)
(lika mycket gubbs ombord som du brukar ha Peter..)
Nov 1, 2010 @ 20:50
Den ser helt grym ut!
Nov 1, 2010 @ 21:52
Mycket imponerande!!
Nov 1, 2010 @ 21:58
Håller med, ser ju hur kul ut som helst!
Hoppas hon beter sig liknande shorthanded:-)
//Niklas
Nov 1, 2010 @ 22:13
Ser mycket stabilt ut. Inget roder släpp även om hon lutar lite ett tag (även fast många är långt fran i båten). Fören är också uppe hela tiden. Bra lyft i blåsan + bra bärighet i förskepp. Visa inte dessa bilder när du ska söka SRS talet.
Nov 1, 2010 @ 22:27
Revad stor?
Nov 1, 2010 @ 22:43
Som upplagt för efterföljaren “J-111 at speed 2”. :-)
Ser riktigt juste ut!!!
Blir nog en höjdare med vågorna på västkusten.
Nov 2, 2010 @ 08:05
Ser riktigt trevligt ut !!!
Första J-111:an i Sverige lär bli BLUR II eller ……….???!!!
Nov 2, 2010 @ 08:47
Som på räls. Lite vågor på det så blir det bra.
Nov 2, 2010 @ 09:23
Ser helt klart bra ut trots att, som Freddy sa, det är mycket folk långt fram i båten. Man ser att spåret som går att segla i är smalt, gennakern kollapsar bakom storen ibland och man ser att det emellanåt är BRA tryck och båten tål nog inte mycket mer stabilitetsmässigt….men det blåser en hel del. Den revade storen tyder väl snarare på att båten är lite over-powered på kryssen men det är väl inte så konstigt om det blåser uppåt 15…
Nov 2, 2010 @ 09:28
Kvarstår det att båten/ufot ska byggas i hemlandet?
Det kan säkert Marström o Co svara på…
Kul ska det bli i vilket fall som helst!!!!
Nov 2, 2010 @ 09:28
Och här skriver jag en kommentar som skulle vara under Artemis!!!
Nov 2, 2010 @ 12:50
Ruskigt acceleration 1:03, du ser ut att fa en riktigt trevlig bat.
/Madam bla
Nov 2, 2010 @ 13:00
Läckert!!!
Nov 2, 2010 @ 13:27
Det bra tryck i byarna, noterar hur mycket förstaget saggar.
Nov 4, 2010 @ 21:55
Ser trevligt ut, men är ju fortfarande långsamt om man jämför med vilken flerskrovare som helst som hasar runt i Sthlms skärgård… och det är väl det som gör att man inte ska välja kölbåt om just hastighet och acceleration är det man går igång på.
General Lee | 29.3 knop | BLUR
Nov 7, 2010 @ 20:50
[…] subscribe to the RSS feed for updates on this topic. Det finns ju ganska många sweeta 36-fotare. J/111 och nya Inga of Sweden är två. Men frågan är om inte Bakewell-White 36:an General Lee tar […]
Dec 10, 2010 @ 06:41
Samma dag – fast ombord: http://www.youtube.com/watch?v=57hcPhwhdbY
Dec 10, 2010 @ 12:54
2011 blir spännande, 2012 kan bli ännu bättre!!
Jan 22, 2012 @ 11:20
ABSTINENS!!!
Jan 22, 2012 @ 12:25
Det är synd om dig….;-)