Diva 34 SC vs Grand Soleil 34

Generellt så tycker jag att många nya båtar är tråkiga, och ofta bara ”face lifts” av tidigare modeller. Och det finns så klart en bra anledning till att det är så – kunderna är otroligt konservativa och ändrar man för mycket så skrämmer man bort dem. Foto: Peder Skoglund.

Men ibland så är det någon som vågar lite mer.

Just nu är den stora snackisen här hemma Diva 34 SC. Vid lanseringen var man lite hemliga med inredningslayouten “Open Space” så många har väntat på den skarpa lanseringen och alla fakta kring båten.

Initialt är det kölan som har vållat mest debatt. Kåre Ljung har fått ihop något som skall vara riktigt effektivt, men som kanske är lite radikalt för målgruppen?

I andra ändan av Europa, så lanserar Grand Soleil också en ny 34-fotare. Denna har både stora likheter, men också stora skillnader, med Divan. Även denna är innovativ på mnånga områden.

Dock inte på kölsidan, där man har valt en “klassisk” fenköl och dubbla roder.

Tittar man på skrovformen så är det mycket som är lika. Fören, slagen i aktern och lägger man konturerna på varandra så är de i stort sett identiska. Lite kul…

Några andra båtar i samma size:

Även riggplaceringen har diskuterats en del. Divan har masten längre fram än de flesta andra båtar, och frågan är väl om detta är en kompromiss eller om det finns faktiska fördelar seglingsmässigt.

Divan har masten på 36%, vilket kan jämföras med Tarac som ligger på 45%. Bägge kryssar bra?!

Marcus Lindquist svarade på Facebook:

Hej. Låt mig förklara hur vi tänkt.

Frågan om segelplanet är intressant och mångbottnad. Det handlar om flera olika faktorer som måste tas hänsyn till och samspela. Prestanda, balans i båten, hanterbarhet och inte minst trender.

Om vi börjar med prestanda så är vårt mål att nå bra kryssegenskaper och då spelar Aspect Ratio en roll. Vår erfarenhet är att högre och smalare segelplan ger bättre kryssegenskaper jmf med lägre bredare segelplan. Då gäller det att segelytan också har ett bra förhållande till deplacement och våt yta. Diva 34 SC ligger väldigt bra till i dessa avseenden.

Segelplanet skall även tillsammans med köl och roder skapa en bra balans i båten. Dvs segelplanets tryckcentrum skall harmoniera med tryckcentrum för, framförallt, kölens tryckcentrum. Åker masten bak gör även kölen det. Det påverkar flytläge och hur volymen i skrovet kan placeras. Ett mindre försegel ger även enklare hantering, inte minst i det högre vindregistret, med förbättrade trimmöjligheter.

Vi har självfallet också noterat trenden med att master placeras allt längre bak. Vi har diskuterat detta med flera ledande designers i världen och svaret på frågan varför verkar samstämmigt. Det är en trend som kommer från den typ av båtar som seglar runt jorden med nästan konstant undanvind. Att flytta bak masten ger större undanvindssegel och en annan balans i båtarna som passar denna typ av segling. Vårt fokus är dock inte den typen av segling. Bra kryssfart, balans i båten och enkel hantering är viktigt.

Divan har ju en del intressanta inredningsalternativ men även italienarna kan åstadkomma “Open Space”.

Det skall bli intressant att se båda båtarna i verkligheten. 34 fot är inte jättestort, men man verkar ändå fått till det.


Klicka på bilden för större variant.

I samband med diskusionerna på Facebook så framhölls Diva som en båt med fokus på kryss, där “Diva 35 kryssar ifrån det mesta i samma storlek”. Jag roade mig med att titta på VMG för ett antal 36-fotare (alla siffropr från ORC2012, då det var det år som Divan var inmätt), där så klart First 36.7 Pro4U är benchmark :-)

Värt att notera är att Divan går från att vara bland de långsammare båtarna i lätt vind, till att nästan matcha en sportig FinnFlyer i 20 knops vind. Det har så klart att göra med vikten (6180 kg jämfört med broshyrvikt 5500). Och det är väl också i lite mer vind vi sett de bästa resultaten?

Min enkla analys är att det inte finns några genvägar. Med samma indata så landar olika designers på ungefär samma ställe…