Skip to content

32 Comments

  1. Fredriksson
    Nov 14, 2010 @ 14:36

    Tjörn Runt kommer antagligen att ha en shorthandedstart 2011. Kanske kan hjälpa.

    Reply

    • Johan
      Nov 14, 2010 @ 16:33

      Nej – inte egen shorthandstart!
      Mal inte ner seglingen till korpsport.

      Låt shorthand segla med som familjebåtarna gör.
      Sätt ett S i resultatlistan.
      Gör en totalresultatlista för familjebåtar
      en totalresultatlista för shorthandbåtar
      en totalresultatlista för sportbåtar
      en totalresultatlista för dambesättnigar
      och så den TOTALA resultatlistan utan någon som helst indelningg

      Annars kan vi mala ner och hitta totallistor på vad fasen allt som
      en totalresultatlista för 70-talsbåtar
      en totalresultatlista för 60-talsbåtar
      en totalresultatlista utan spinnaker
      en totalresultat med eller utan peke
      en totalresultatlista för träbåtar
      en totalersultatlista för vänerbåtar
      en totalresultatlista för skåningar
      en totalresultatlista för östersjöbåtar
      en totalresultatlista för norrmän
      en totalresultatlista för danskar
      en totalresultatlista för bohuslänningar
      en totalresultatlista för göteborgare
      en totalresultatlista för nyktra respektive onyktra (den sista blir som tur inte så lång…)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 14, 2010 @ 16:45

      Nu är ju inte shorthandedklasser något nytt påfund. Och många klasser hindrar inte Færderseilasen eller Skagen Race att locka massor av båtar – tvärtom. Även Gotland Runt kommer att ha shorthandedklass 2011.

      Vad skulle vara problemet med att shorthanded fick en egen start? Med tanke på hur en tajt start och kryss kan se ut (och alla som struntar i att väja) så är det nog bäst för alla…

      Men det är klart, Tjörn Runt har ju ett vinnande koncept och får inte förändras på minsta sätt ;-)

      Reply

      • Johan
        Nov 14, 2010 @ 17:37

        Færderseilasen lockade fem båtar till shorthand LYS så det är säkert en jättepotential! Skagen Race 25 båtar… Jag har inget emot shorthand, men smula inte sönder sporten i ännu fler klasser. Lägg till en separat totallista för shorthand.

        Tjörn Runt är Sveriges största kappsegling, inte? Nedgången har nog mer rent hur demografin ser ut. Det är lättare att sticka i väg en dag på Göteborgs-varvet, Lidingö-loppet. Logistiken är en “trång sektor” och skillnaden från att springa eller åka ett individuellt lopp för familjefadern eller modern!

        Trend med större båtar – kräver fler på båten => färre båtar. Större och dyrare segel.

        Jag tror inte så mycket på förändringar för själva tävlingsformen. Mer kring tävlingen. Så familjen, vänner kan vara med och följa höjdpunkten, äta gott enkelt och bekvämt! Hur skulle det vara med tillfälliga flytbryggor (är det möjligt?) så att alla båtar ligger på samma ställe efter tävlingen. Prisutdelning och mat på samma ställe, storbildskärmar i Kyrkesund & hamnen & Internet (Mobil). De Sverigeledande på området finns i Kungälv. Det finns massor att göra kring faciliteterna.

        Det finns säkert en hel del att lära sig från motionsloppen. När jag åkte Vikingarännet på skridskor t ex så hade arrangören fixat med busstransporter från Uppsala och Stockholm till tävlingsplatsen. Det kanske kunde ordnas någon form av samåkningspool i samband med Tjörn Runt, Pater Noster? Inget stort problem idag, men detaljer som kanske möjligen förenklar.

        Är inte seglingen rolig? Jämför med bandyn. De har hållit sig fast vid spelet inga stora förändringar. Bandyn har dödförklarats sedan 60-talet.
        Vad händer? Spelet är detsamma, spelarna blir skickligare, hallar byggs, faciliteterna förbättras varm mat istället för korv, bandyn har blivit en tv-sport drar mer tv-tittare i Sverige än engelska ligan i fotboll drar TV-tittare i Sverige, SM-finalen i bandy drar nya publikrekord från drygt 10 000 till 25 000, publiksnittet höjs hela tiden. Bandyfolket vet att man har en förbaskat rolig produkt att “tillverka” och “konsumera”. Det har seglingen också.

        Seglingen måste lära sig att paketera produkten och göra den tillgänglig. Att göra sporten extremare tror jag inte på. Kanske kan locka fler från andra målgrupper, men det finns tillräckligt många inom den egna befintliga målgruppen så frågan tror jag mer handlar om hur man får dem till banan. Just nu tror jag många är småbarnsföräldrar bland 60-talisterna. De skaffade barn senare än tidigare generationer.

        Reply

        • Anders L
          Nov 15, 2010 @ 20:44

          Det med 60-talist stämmer helt in på mig. Snart är vi tillbaka på banan.

          Reply

    • Johan
      Nov 15, 2010 @ 22:41

      Ska Shorthandklassen starta sist eller först?
      Det är inte så kul om stora 2-mansstyrda båtar ska vingla igenom hela startfältet. Det är nog tufft för låg SRS-are att hålla sig fri från och segla förbi större båtar med besättningar som inte riktigt seglar upp till båtenskapacitet.
      Om Shorthand startar i sin respektive SRS-klasser och man räknar en totallista så blir det jämnare utspritt.

      Reply

      • Johan
        Nov 15, 2010 @ 22:46

        “vingla” – missförstå nu inte.

        Reply

  2. large
    Nov 14, 2010 @ 16:36

    Eller så låter man marknaden bestämma……..

    Reply

    • Johan
      Nov 14, 2010 @ 16:48

      Det är väl inget som hindrar shorthand, men splittra klasserna anser inte jag är rätt väg.

      Själv förespråkar jag att man har ett SRS-tal för den båt man seglar. Med eller utan spinnaker. Det är upp till var och en om man vill man segla max så seglar med med spinnaker eller så missar man två procent!
      Likaså Att börja förlänga kölar, master osv på standardbåtar… då kan man få starta i grupp 14. Att en liten SRS-grupp ska bestämma SRS-tal utan att ens ha seglat eller sett båten är inte tilltalande.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 14, 2010 @ 16:53

        Ja, fast problemet är att man inte vill ta sin fina 40-fotare och starta tillsammans med alla segelmakare och halvproffs. Inte ens med grabbgänget som besättning. Ännu mindre på två man.

        Titta på startlistan i Bohusracet. De flesta av dessa båtar kommer inte att segla Tjörn Runt. Fråga dig varför.

        Reply

        • Johan
          Nov 14, 2010 @ 17:41

          De får väl lära sig att förlora, inse att min inte är bäst och inte behöver vara bäst för att det ska vara roligt. Så nu när “Krull” ska segla Bohhusracet så slutar alla med Bohusracet? ;)

          Reply

          • Pär bäck
            Nov 15, 2010 @ 20:59

            Hej Johan.
            Det känns som om du är rädd för att seglingen är på väg åt fel håll och jag får för mig att du ser Bohusracet som ett hot mot seglingen på västkusten. Eller så är det shorthanded som du inte gillar. Men grundtanken med Bohusracet var att locka ut så många seglare som möjligt och det på ett enkelt sätt.
            Men jag får uppfattningen att du har en annan syn på detta. Jag tar gärna emot dina synpunkter på varför man inte skall segla shorthanded. Du kan svar här på BLUR eller skicka dina tankar direkt till mig på par.back@familjen.com

            /Pär Bäck
            Bohusracet

          • Johan
            Nov 15, 2010 @ 22:30

            Inte alls Pär!
            Jag är ingen motståndare till shorthand eller Bohusracet.

            Jag tror inte utvecklingen är att ha shorthand som egen startgrupp i Tjörn Runt. Däremot vore det kul för shorthand seglare att segla med egen totallista. Själv har jag ställt upp själv på tävlingar eller hittat en gast genom gastpool för att bli två ombord. Nu är de stadigvarande på båten.

            Många tävlingar skulle kunna få större deltagande om man var lika tidiga som ni är med inbjudan och ta emot anmälningarna. Nu finns ju alla möjligheter för alla att planera in för nästa års sommar med semesterplaner och allt. Halmstad SS fick rejält många anmälda till sin Jubileumsregatta, där var man tidigt ute med möjligheten att anmäla sig.

            Tjörn Runt var lite väl sena i fjol, man väntade till sommaren med att ta emot anmälningar.

            Varför har inte Tjörn Runt ge bort en start i Julklapp?
            Eller utmana brorsan, arbetskompisen, vem är bäst på jobbet, vem är bäst på Ericsson, S E B, Volvo, Astra Z, Skanska, PEAB osv. Det är så det låter på arbetsplatserna kring Vasaloppet och Göteborgsvarvet allt som ofta vad jag har hört.

        • Peter Gustafsson
          Nov 14, 2010 @ 18:59

          Ja, nu var det inte “förlorandet” som var problemet, utan man är bara med för att det är kul. Och det är inte kul med skrikande på linjen eller att att komma hem med knäckta mantågsstöttor, plastskador eller inredningen i bitar efter att någon skall ha plats för land i trånga sund…

          Det finns en anledning till att “sällankappseglaren”, framförallt i större båtar, gillar jaktstart mycket bättre än vanlig start.

          Men det är klart. Kan man inte hantera sin båt och “pallar trycket” så skall man kanske ändå inte vara med!? det var väl det enkäten efter TR09 kom fram till…

          Och jag vet inte vem det är som har sånt problem med “splittringen” i många klasser? Kolla in klassindelningen på några framgångsrika race som Færdern (49 klasser), Round the Island (80+ klasser), Cork Week (12 klasser). Uppenbarligen funkar både flera banor och många klasser.

          Men det är klart. Just västkusten har ju en helt helt unik demografi? Och väldigt udda båtbestånd? Och vädret har ju varit speciellt de sista 10 åren? Så det är därför Tjörn Runt har tappat 45% av deltagarna på 8 år. Samtidigt har andra race som Færdern, Ornö Runt och Fyn Cup legat på +/- 10% över samma tidsperiod.

          Eller så är man bara väldigt bra på att hitta på ursäkter för att inte förändra något…

          Reply

          • Johan
            Nov 14, 2010 @ 21:41

            Nu är det väl ändå inte bara Tjörn Runt som tappat seglare. T ex Själland runt. Det finns fler tävlingar bortanför Västkusten.

            Om det nu redan är för trångt med de stora båtarna i Tjörn Runt varför ska det då bli fler?

            Vad jag förstår är halva nöjet med Bohusracet den trevliga stämningen bland seglarna, det är det jag hört från seglare som försöker få mig dit.

            För egen del skippar jag Bohusracet för att tävlingen tar en hela vecka i anspråk med till- och från segling. Den tiden har jag inte. Hade jag varit med där hade jag fått hoppa andra tävlingar. Mest för att jag har för långsam båt och så är jag en usel seglare förstås.

            Men varför ska jag belasta denna sida med mina idéer och det snacket jag hör runt omkring mig tro.

          • Patrik
            Nov 16, 2010 @ 18:41

            MYCKET BRA skrivet Peter !
            Mitt tillägg är: istället för att fråga de som fortfarande är med varför många inte är med…?
            Så kanske det skulle vara bättre att fråga alla de som inte är med längre VARFÖR de inte är med längre ?

  3. Freddy
    Nov 14, 2010 @ 16:43

    Kolla in startavgifterna, inte låga (och det är per startande). Med tanke på att en del gnäller på våra startavgifter.
    Jag tror att det “sociala”, att vara del av ett gäng är viktigt för deltagandet. Det skall vara trevligt att vara med om en tävling. Det är också enkelt att deltaga. Starta och gå i mål¨, det är din tid som räknas.
    Tror inte att det har med en-, två- eller flersmanssegling för att få deltagare.

    Reply

    • Freddy
      Nov 14, 2010 @ 16:47

      Tror också det är en del av det “minimalistika” som är så poppis. Inga prylar att hålla reda på. Bara dig själv och din egen förmåga.

      Reply

    • Johan
      Nov 14, 2010 @ 18:02

      Helt, rätt man måste inte vinna.

      Reply

  4. Patrik
    Nov 14, 2010 @ 19:11

    För oss som kommer långväga (150+ sjömil enkel resa) är det kringservice som är viktigast, dvs. båtplats som inte kostar skjortan, bra sjösättnings möjligheter.
    Mindre startgrupper uppskattas av oss som är rädda om båten, vår start var fruktansvärt rörig med hysteriskt skrikande skeppare och gastar, samt stora tunga båtar som svängde vilt åt alla håll för att försöka bromsa båten som i upphetsningen var alldeles för nära startlinjen när klockan tickade allt för långsamt… Varför talar ingen om detta när vi undrar över minskande startfält ??
    Förstår om de mindre garvade skepparna istället väljer att stanna hemma eller gasta på någon annan båt. Va

    Reply

  5. Andreas i HP1030
    Nov 14, 2010 @ 19:57

    Hejsan
    Seglade TJR på 80talet med varvet Forgus…Då som yngste samuelsson och med som fördäckare…
    Flera varv var med och det var gliringar mellan varven o släkterna.
    Som privatperson upplevdes det då vara ganska trevligt. Bra drag innan o även efter racen.
    Vad är det nu?
    Nu är det inget drag innan o stendött efter.
    ca 27nm(eller vad det nu är) är varken en prestation/utmaning eller något som snabbt blir avklarat…
    Bohusracet är en utmaning, man vet att förhållandena skiftar på ca 27h- Det är utmanande att segla på 2 pers då mat,vila o helhetskunnande betyder något.
    På samma sätt har tex Sista chansen ett berättigande. kort bana som var klar på 3 h? betydligt mer fokus på teamet som presterar.
    Båda ser jag har plats, men vad är stimulansen att segla runt Tjörn idag?

    Vad erbjuder STSS till mig som seglare? Utmaning eller race? För mig en social tillställning med 3 generationer ombord..men efter iår kommer inte farmor o farfar med då fredagen eller lördagen nu uteblivit. Kommer vi då segla? nja…vi kommer kanske välja de utmaningarna vi känner ger mest tillbaka…

    Bohusracet mm är för mig svaret på ovan.
    Likaså Hermanö Runt eller vår West side cup. Vinna är att deltaga o slå kompisen i klubben…o ha trevligt…Utvecklas man är det positivt.

    Tävling= prestation= målinriktad segling= ORC/IRC eller annan internationell segling
    Vi pratar tävling= lika med träna 3-4 gg/v samt tävla helger= div 5 fotboll eller +H35touren i Golfen…
    Det de flesta gör är att spela handikappgolf på varandras banor.
    Få här spelar på riktiga TOUREN.
    Så välkomna alla nya oavsett om de seglar 1,2 eller 10 pers. Viktigare är att fler kommer ut. Skräm inte iväg dom. Tala om att detta är motionssegling!

    “Topp o bredd o under samma tak” är ett tema som står sig än idag.
    MVH Andreas

    Reply

  6. Per
    Nov 14, 2010 @ 21:23

    När det gäller Tjörn runt tror jag många 70-talsbåtar tröttnat p g a det helt enkelt inte är kul att rulla ut sina slitna dakronseglel och veta att man inte har någon chans att komma i främre 1/3 delen i reslutatlistan.

    Reply

  7. Bosse
    Nov 15, 2010 @ 09:47

    Att GBG varvet ökar med 56% är intressant. Hur gör man detta? Vad är framgångsfaktorerna för detta? Man kanske skall analysera detta lite grann innan vi ägnar oss åt för mycket navelskåderi. Detta sagt inte för att provocera utan menar verkligen att man skall kika/stjäla/låna/lära från andra “branscher” för att hitta framgångsfaktorerna. Ingen lätt puck, men det går.

    Så, någon som vet varför GBG varvet gjort denna ökning? Man har ju löpare med gamla stappliga dacronben, samt en elit. Bredd och topp som någon sa tidigare.

    Gillar jämförelsen Peter!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 15, 2010 @ 10:10

      Orden “bredd och topp” kanske är lösningen? I så fall gäller det att hitta en motivationsfaktor för bredden. Är det fler klasser så att även en Scampi med slitna dacronsegel kan ha chans eller är det shorthanded eller är det…

      Reply

      • Nisse
        Nov 15, 2010 @ 10:50

        En Scampi med slitna dacronsegel skall inte ha en chans. Ni är helt fel ute när ni tror att det handlar om att hitta på tokigheter där syftet är att fler skall kunna vinna. Segling är en sport, och som i alla sporter vinner dom som är bäst, har bäst grejer, har tränat mest, har förberett sig bäst….

        Folk springer inte Göteborgsvarvet för att vinna ! Det är annat som lockar.

        mvh

        /N

        Reply

  8. Martin
    Nov 15, 2010 @ 10:57

    Jag är ännu en av dem som lagt ned framför allt tjörn runt, för att börja med Bohusracet.
    Anledningarna är framför allt att Bohusracet är mycket tävling i förhållande till logistik, transport och annat mindre roligt. Man slipper skaffa besättning, kvällen innan är trevlig med grillning samt tid att prata med andra besättningar.
    Detta står i stark kontrast till Tjörn runt där kvällen innan samt natten helst spenderas hemma med hopp om att ingen full idiot i motorbåt har rammat båten under natten. Gör man misstaget att stanna i båten får man hoppas att man får sova lite.
    Alternativet som vi praktiserat de sista gångerna är att lägga sig i Almösund, då får man sova samt träffa andra som tröttnat på raggarfesten i stenungsund. Men det är ju inte där kappseglingen är, även om man ibland undrar.

    Jag tror ett enkelt sätt att få fler att segla är fler rena shorthanded tävlingar med lite enkla kringaktiviteter, så att nya seglare får prata med “eliten”. Det är just det som är Bohusracets styrka.

    Reply

  9. Dan Turesson
    Nov 15, 2010 @ 11:38

    Det vore väl bra med en Shorthanded-start för de som har glädje av det. Jag tror att det finns många som seglar BR men inte deltar i TR.
    Vidare tror jag att intresset ökar med fler grupper/klasser. En skillnaden mellan tex Faerdern och TR är att stargrupperna Ferdern består ofta av båtar med någorlunda lika karaktär snarare än samma lystal. Det ger roligare kappsegling. I TR blir det i högre grad ett “lyslotteri” om att ha en båttyp som gynnas av rådande förhållande för grupp eller totalresultat.

    Reply

  10. Hans
    Nov 16, 2010 @ 15:38

    Bohusracet har blivit en nytändning för oss. Nu för tiden hinner vi inte träna så mycket och det är svårt att få ihop 30h träningstid tillsammans – tid man får på köpet under BR.
    Vi träffas även innan BR och lagar den mat vi skall äta under racet – den sociala biten är viktig, speciellt om man skall segla tillsammans nonstop i drygt ett dygn.

    Reply

  11. Björn N
    Nov 17, 2010 @ 02:43

    Vad är det som gör löpning så poppis? Om jag får gissa llite vad jag tror så är det följande;

    * Det är enkelt. Dvs man kan träna på egen hand när det passar och det behövs inte mycket utrustning.
    * Man kan delta i ett lopp som Gbg-varvet utan att ha minsta ambition att vinna. Man väljer själv vilka man tävlar mot. Man kan tävla mot sig själv. Bara att ta sig varvet runt kan för många vara en tillräcklig prestation.
    * Man kan kombinera flera olika lopp till t.ex. “en svensk klassiker” och på det viset kontinuerligt utmana sig själv.

    Vad kan då t.ex. TR göra för att locka deltagare på samma “principer”?
    * Shorthanded. Gör det enklare att ställa upp med lite besättning. Ökar tillgängligheten för dem som vill ha det enkelt.

    Vad kan man göra för att deltagare skall finna anledning att delta trots att man inte ens kan komma nära en “pallplats”?
    – Utmanande bana? skall man ändra bansträckningen så att den blir mer utmanamnde?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 17, 2010 @ 08:22

      Man kan bygga vidare på shorthandedtanken och ha en ranking typ Västkustrankingen eller den norska shorthandedrankingen. Om alla sanktionerade seglingarna ingår och ger poäng så spelar det ingen roll om man bor på väst-, öst- eller norrlandskkusten. Alla har chans att samla ihop poäng. Om båttyp och ort framgår så kan man själv skapa sig en lista där man ligger hyfsat till. Jag kanske kan få pallplats bland låglysare i Oxelösund – eller varför inte leta i listan efter jobbarkompisar och se hur man ligger bland Volvoanställda som någon var inne på tidigare.

      Reply

  12. Alexander
    Nov 17, 2010 @ 08:36

    Short hand och egna starter. Om man seglar shorthand så har man “nedsatt” manöverförmåga och bör segla därefter anser jag. Kanske man ska tagga ner lite i starten när man seglar shorthand. Större marginaler istället för att ha egen start.
    Annars ligger det en motionstrend i tiden just nu och där blir jämförelsen mellan TR och Vansbrosimningen knepig. Tycker inte de som vinner seglingarna alltid ser så vältränade ut medans det är svårt att hitta en lönnfet segrare i nån av Vansbrosimningen,Göteborgsvarvet eller andra motions lopp.

    Reply

  13. Patrick L
    Nov 17, 2010 @ 08:51

    Blir det inte lite krystat att jämföra segling med löpning? Och missar ni inte i så fall den förmodligen viktigaste punkten? Kan inte detta helt enkelt vara en effekt av att folk försöker leva nyttigt och samtidigt hitta något roligare än att springa på gymet eller ensam i elljusspåret? I den delen spelar segling inte ens i samma division. Möjligen kan löpningen vara ett sätt att hålla sig i form INFÖR seglingen, eftersom seglingen i sig själv inte på något sätt bidrar till det…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.