Skip to content

40 Comments

  1. Richard
    Dec 4, 2010 @ 19:53

    Sista sekundrarna innan smällen, det är då vanliga mäniskor svänger lite försiktigt, då tar Ainslie ett extra tag i rorkulten för max effekt. Jävla pucko.

    Reply

  2. Team Styrbord
    Dec 4, 2010 @ 20:01

    Snygg bredsida, som en skön bröstvärnare i ishockey

    Reply

  3. Hans Gunnarsson
    Dec 4, 2010 @ 20:43

    Hmm, Ainslie har har säkert rätt enligt regler och allt, men det är såna här saker som gör segelsporten obegriplig för de icke insatta.

    Det ser ju faktiskt ut som att han siktar på Richard för att ramma honom.

    /Hans

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 4, 2010 @ 21:33

      Det diskuterades här hur man skulle få fler att köra matchracing. Det här är nog ett bra sätt att undvika det…
      Hur rimmar det här med 14b att man inte ska straffas för en kontakt som inte orsakar sak- eller personskada. Hans syfte verkar helt klart att orsaka sakskada!

      Reply

    • Björn
      Dec 4, 2010 @ 21:41

      Klart han lägger sig på kollisionskurs, hur ska han annars tvinga Richard att ändra kurs? De ser ut (teleobjektiv är luriga, och kameran rör sig) att ligga på kollisionskurs i minst tre sekunder utan att båten som ska hålla undan gör någon kursändring och alldeles innan det smäller så lovar Richard rätt kraftigt.

      Reply

      • Hans Gunnarsson
        Dec 5, 2010 @ 11:49

        Ja, men det är ju en del av poängen. Han gör rätt enligt reglerna men för en lekman ser det helt obegripligt ut.

        Så här ser jag det:

        Richard faller för att ducka, Ainslie faller av och “siktar” på Richard. Richard håller kvar, och hade inte Ainslie fallit hade han lugnt gått fri, men nu är det kollisionskurs.

        Ainslie har säkert rätt enligt reglerna, men det här gör ju inte matchracing mer begripligt för en OS-publik (som exempel) om man nu vill få icke-utövare att titta.

        /Hans

        Reply

        • Fredrik
          Dec 5, 2010 @ 13:49

          Själv tycker jag att det var racing när det är som bäst. Dvs stentufft.

          Reply

  4. SilverSurfer
    Dec 4, 2010 @ 21:01

    “Chasing” er en del af spillet i matchrace. Det er ikke tilladt i almindelig kapsejlads, men i matchrace er det tilladt for styrbordbåden at falde af og gøre det meget svært for bagbordbåden. Så vidt jeg husker var noget lignende udslagsgivende i en af sejladserne i forrige Americas Cup…..

    Reply

  5. Anders Carlsson
    Dec 4, 2010 @ 23:02

    Det som händer är en klassisk dial-down där man enligt match racing regel-case boken som SB båt får falla av ner till halvvind. Men Richard ser ut att kunna gå före i situationen innan dialdownen och han går ju för mer än halvvind ner och jag fattar inte varför han lovar upp på Ainslie i kraschsituationen. Hade han fallit hade kraschen nog undvikits. Bra seglings-TV

    Reply

  6. Anders Carlsson
    Dec 4, 2010 @ 23:04

    Förmodligen får Richard straffet för att han inte undviker kollision.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 5, 2010 @ 10:14

    Jag har sett videon ett antal gånger nu, och jag har svårt att se hur Richard skulle kunna ta sig ur situationen? Han reagerar ganska direkt när Ainslie faller. Han har inte plats att lova igen, och faller han mer kommer han att tappa fart och hamna ännu mer i vägen? Men det kanske är vitsen med den här regeln att man skall kunna sätta motståndaren i en sits han inte kan ta sig ur? Samma sak som på AC32 (Alinghi vs ETNZ).

    http://www.sailingworld.com/logbook/9278/entry/demystifying-the-dial-down

    Uppdaterade med en grosshandlare från Peter Gilmour (ovan).

    Man förstår att man inte kör matchracing i inhyrda privata båtar längre…

    Ben Ainslie blev förresten världsmästare efter att ha tagit sig till final i natt.

    Reply

    • Björn
      Dec 5, 2010 @ 11:35

      Nej, man får aldrig sätta motståndaren i en situation han inte kan ta sig ur, men han kan sätta sig där själv.

      Videon är tagen från “fel” håll, med teleobjektiv och från en båt som rör sig, så det är skitsvårt att bedöma vad som händer – åtminstone klarar jag inte av det – men jag tror det var så här

      När Ainslie faller så kan Richard välja att hålla undan genom att falla eller slå; om han väljer fel så kan han mycket väl segla in i en situation som han inte kan ta sig ut och då kommer han att få ett straff.

      Nu faller han och båtarna ligger på kollisionskurs ganska länge, 3-4 sekunder, utan att någon ändrar kurs. Här måste Richard göra allt han kan för att hålla undan, dvs falla mer. Då han inte gör det blir han straffad enligt regel 10.

      Om Richard hela tiden gjort vad han kunnat för att hålla undan, men inte lyckats, så borde Ainslie straffats enligt regel 16.

      Eventuella brott mot regel 14 kan man inte protestera mot med Y-flaggan utan man får ta till den röda flaggan, alltså ger det ingen straff på sjön utan det blir förhandling efteråt.

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Dec 5, 2010 @ 15:08

      Slitaget på materielen är oerhört stort i Match race.
      Det är svårt att få det att gå runt med klubb- eller företagsägda båtar också. Plockas kostnaderna ut av utövarna finns det ett oerhört litet intresse kvar.
      Sen Aktivmera la ner sin match race och eventaktivitet i Malmö så kollade jag på om det var möjligt att köra match racing i klubbregi men jag fick inte ihop kalkylen. I alla fall inte om båtarna ska hållas i skick. Vi lade ner tanken på match racing efter att intresset försvann.
      Elliot 6m har blivit utrustade med gumminäsa men en riktig träff så blir det krosskador ändå.

      Reply

  8. Aage
    Dec 5, 2010 @ 10:23

    Bra regatta – bra TV – men denna situation borde nog ha dömts ett straff till respektive båt – Dels för att R inte lyckas hålla undan och dels för att A lovar för kraftigt

    Reply

    • Björn
      Dec 5, 2010 @ 11:40

      Nej, det finns bara två tillfällen som ger straff till båda båtarna, de ena är när det är kontakt och regel 17 gäller och den andra är när det varit kontakt och domarna inte kan komma överens om vilken båt som brutit mot en regel.

      MEn jag håller med om att det är bra TV! :)

      Reply

      • Björn
        Dec 6, 2010 @ 07:07

        Korrektion: I det första fallet behöver det naturligtvis inte vara kontakt, man kan bryta mot 11 och 17 ändå.

        Reply

  9. Leino
    Dec 5, 2010 @ 13:54

    Som jag ser det så valde Richard fel då han inte slog (eller föll mycket tidigare). Hade Richard sedan fallit mer hade han ju tryckt häcken upp mot Ainslie som då hade rammat honom på låringen med fören. Hade det gett Richard rätt enligt regelboken? Blir ju i så fall fel tycker jag då han nu gjorde allt han kunde för att minska risken för kollision eller mildra smällen istället för att ta en för rakt in i skrovet.
    Tycker det var osportsligt av Ainslie men det är ju det som är poängen med MR, att nyttja reglerna max för att skaffa sig fördel. Att det då uppstår tveksamma situationer hör ju liksom till. Jag ser ju upp till de som håller sig fri från situationer o seglar ifrån sin motståndare men det är ju mycket svårare o inte gör det sig så bra på tv heller. Sen måste man ju ändå kunna reglerna o inte vika sig då man har rätt men att jaga som Ainslie gör här känns ju typ löjligt, menar att han hade inget att förlora i fart eller distans på att inte falla så kraftigt, han kunde undvikit smällen närsomhelst men t.o.m. lovar kraftigt för att säkerställa kontakt. Enda vitsen var att sätta pen på Richard, där tappar MR mitt intresse. När den som har chans att undvika kollision får rätt efter en sån smäll. Vem ska hålla med båtar till sånt?
    Skulle tro att seglarna känner sig tvingade att få till kontakt för att pen ska dömas, alltför lätt för domarna annars att inte döma.

    Reply

  10. Jonas F
    Dec 5, 2010 @ 14:13

    Gode gud vilket osportsligt trams. Ni som ser sporten i detta, rock on! Vi andra kan ju göra annat.

    Reply

    • vallen
      Dec 5, 2010 @ 15:13

      ja den nivån som Ben Ainslie och Richard seglar på är “inte” sport… Sport är cb66 och Tjörn Runt… suck

      Reply

  11. Stefan
    Dec 5, 2010 @ 17:04

    Segling är en komplex sport som svårligen göres direkt förståelig för den oinvigde. Men vår sport är knappast ensam om att ha krångliga regler. Offsideregeln i fotboll är även den svår att begripa för den oinvigde. Tennis med dess olika game, sett, tiebreaks, advantage osv är rätt krångligt det med, varför spelar de inte bara först till 18 vunna bollar i fem set?
    Ett sätt att göra segling lättfattlig är ju att köra en halvvindsbana utan den förvirrande kryssen med dess myller av båtar som kör åt varsitt håll. Men då försvinner ju charmen med vår sport. Eller kanske till och med sporten?

    Reply

    • Hans Gunnarsson
      Dec 6, 2010 @ 11:47

      Ja, segling är komplext, men behöver det verkligen vara så komplext som det är nu?

      Jämför du på fullaste allvar tennisens poängräkning med de regler som finns inom matchracing? Poängräkningen är lätt förklarad, matchracingreglerna inte riktigt lika lätt… Jag är mer insatt i segling än tennis, men har större problem med matchracing än poängberäkningen i tennis.

      Om charmen med sporten endast är den som kan utnyttja reglerna bäst, ja, då försvinner sporten om man förenklar reglerna. Jag är av en annan uppfattning.

      Jämför Formel 1, som jag tycker är en bra kompromiss mellan regler, bästa material och snabbaste föraren. Spektakulärt, lättfattligt (oftast) och mycket taktik, både på banan och i depån. Sen är det ju lite väl dyrt (men det är AC också…)

      Sen blir det ju lite strawman att lyfta in “den förvirrande kryssen”. Ingen här som sagt att den är förvirrande och att vi ska ta bort alla taktiska möjligheter.

      Jag tycker det borde gå att göra det enklare och mer lättfattligt, utan att göra för mycket avkall på taktiken. Det gäller väl att hitta en bra balans.

      Men vad vet väl jag?

      /Hans

      Reply

      • Patrick L
        Dec 6, 2010 @ 19:58

        Hans G: Det här med att jämföra sporter med varandra är rätt knepigt. Tennis och segling har inte mycket gemensamt. Och även i F1 finns det väl liknande regeldiskussioner för den som är insatt:
        http://www.formulaf1.com/2007/10/05/lewis-tried-to-get-webber-penalized/

        Och är det så enkla regler egentligen?
        http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/8683/fia.html

        Segling är ju en väldigt speciell sport – eftersom banan rör sig med vindskiftena så blir ju strategi, positionering och taktiskt övertag så oändligt mycket viktigare.

        Jag har svårt att förstå hur man skulle “förenkla” reglerna i just det här fallet. Menar du att det skall vara förbjudet att falla av från kryss? Eller skall det bara vara förbjudet om det finns en annan båt i närheten? Blir det verkligen enklare då? Hur gör man om man har förseglat sig, blir det ett undantag då? Eller om båten som skall hålla undan inte gör det så att jag som SB-båt *måste* falla istället för att undvika kontakt. Har jag då brutit mot regeln eller inte?

        Det här är ändå en tävlingsform. Det kan väl inte vara så att vi skall vara rädda för närsituationer? Jag tycker personligen att det tillför spänning och intresse att positionera sig snarare än att ligga på varsin kant och hoppas att man är på den gynnade.

        Sedan ogillar jag gap och skrik men det är en annan diskussion… i liknelsen med tennis framstår ju många seglare mycket värre än McEnroe – han skrek ju mest åt domarna.

        Reply

        • Pär Johansson
          Dec 6, 2010 @ 20:19

          En liten parantes, tidigare var det tillåtet att falla av “mer” än halvvind i en dial-down. Man ändrade dock reglerna eftersom det blev så mycket hål i båtarna…

          Reply

        • Seglarn
          Dec 7, 2010 @ 08:06

          Vad är det som är så komplext ? Blå flagga = straff på blå båt. Hur enkelt som helst.

          /S

          Reply

        • Hans Gunnarsson
          Dec 7, 2010 @ 10:41

          Patrik,

          Nej, just tennis och segling är ju inte särskilt lika, det var nog det jag ville lyfta fram där.

          Däremot finns det nog rätt många paralleller med motorsport, och just att det finns intrikata regeldiskussioner som petrolheads kan ägna sig åt är ju en del av tjusningen, likväl i segling. Men, om Alonso medvetet skulle sikta på en konkurrent i en kurva skulle han åka ut. Balansen i F1 tycker jag är bättre än i segling. Och visst är det omfattande regler, men som åskådare behöver man inte kunna några av dem för att hänga med (nåja, kanske några).

          Har inget bra svar på hur reglerna skulle ändras i detta fall, de kanske inte ska det ens. Vad jag förstod av någon kommentar ovanför så är detta endast tillåtet i matchracing? Ville bara peka på svårigheterna med matchracing som åskådarsport.

          Det värsta är att jag börjar mer och mer förstå er inbitna segelnördar och tjusningen i taktiken och rävspelet, och snart sitter väl jag och försvarar dessa regler själv! :)

          /Hans

          Reply

  12. Johan
    Dec 5, 2010 @ 17:39

    Detta är segling, detta är matchracing och detta är underhållning!

    Jag kan inte riktigt förstå dom som säger att detta inte är segling. Situationen är som vilken annan situation som helst. Det är inte ovanligt i matchracing (det händer i fleet också) att man tar sikte på någon för att få undan den andra båten. Det är regler HELA tiden som måste följas, annars ska någon straffas. I matchracing är det spetsen av alla regler som ska testas och marginalerna är små. Men det är fortfarande segling och en del av vår underbara sport.

    Däremot.
    Däremot det som jag har svårt att förstå är varför? Aisle verkar ju till synes gå klar för om och varför skulle han vilja/våga riskera att bli av med försprånget. Visserligen är kanske ett litet försprång med PEN på motståndaren bättre än ett litet längre försprång… eller??? Tänk om Richard hade lyckats hålla undan, eller att domarna dömt grön flag. Då hade de varit lika, och Aisle hade framstått som dum i huvudet.

    Reply

    • SilverSurfer
      Dec 5, 2010 @ 19:29

      It’s about domination………Og man skal nok ikke undervurdere den psykologiske effekt af at bive påført en sådan straf. Ainslie går efter knock-out – og det lykkes…..Match Race er stedet hvor reglerne udnyttes til det maksimale – og sådan skal det vel være ? :-)

      Reply

    • Tim
      Dec 5, 2010 @ 21:08

      Det känns som att R låg på layline (MR runda fel håll). Även om A har rätt till väg och passerar före kommer han tappa avstånd i sitt slag och R kan runda före. Genom dial-down tappar R höjd och sträcker inte märket. R behöver därför slå två gånger, A en gång. Fördel A. Dessutom straff på R. Klockren taktik av A!

      Reply

  13. Björn
    Dec 6, 2010 @ 07:02

    Varför? Dial downs brukar hända i slutet av kryssen och målet för SB är (oftast?) att tvinga BB att slå. Det är viktigt att SB faller så mycket så att BB inte kan falla och gå bakom, samtidigt som SB inte får komma under halvvind. När BB stagvänt tuggar SB på ett par längder för att sedan stagvända och vara först och/eller innerbåt runt märket. Om man släpper BB bakom sig så finns den en stor risk att nästa möte blir jobbigt.

    “oftast?” ovan kommer sig av att jag sett manövern i stor sett överallt på kryssen och det är inte alltid klart varför SB gör den… :)

    Reply

    • Mats V
      Dec 6, 2010 @ 10:51

      Björn,

      Finns det något reglerat kring hur kraftigt man får gå ner på halvvind och/eller hur nära den andra båten? Det är som sagt en ganska våldsam fallning han gör Ainsle…

      (samtidigt ligger Richard kvar efter sin fallning utan att göra något ytterligare alldeles för länge – han kanske menade att Ainsle gått nedanför tillåten halvvind).

      Reply

      • Björn
        Dec 6, 2010 @ 13:26

        Det styrs av regel 16, “När en båt med rätt till väg ändrar kurs ska den ge den andra båten plats att hålla undan.”, och vad “plats” är beror ju på “rådande förhållanden”, så de finns inga absoluta avstånd. I definitionen av plats sägs också att båten ska manövrera “utan dröjsmål” och den tolkningen är mycket snävare i match race än i fleet race, dvs seglarna förvänts reagera snabbare i match race.

        Reply

  14. Björn
    Dec 6, 2010 @ 07:29

    Båten som ska hålla undan måste göra just det, hålla undan,
    och om den genom hela situationen gjort sitt yttersta för att hålla undan så ska den inte straffas, om den inte själv går in i en situation den inte kan ta sig ur.

    I grosshandlarsituationen ovan så kan man tänka sig att Gilmour försökte att gå bakom Williams, men det var fel val – han seglade in i något han inte kunde ta sig hur.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2010 @ 07:43

      Så här i efterhand så borde BB ha slagit? Eller fallit så mycket det bara gick?

      Reply

      • Björn
        Dec 6, 2010 @ 07:55

        Japp, så här i efterhand så borde BB hållit undan! :)

        Han började falla tidigt så förmodligen var det valet ok, dvs devn vägen inte stängd då, men han får inte avbryta fallningen och hålla kollisionskurs och dessutom avsluta med lova in i SB!

        En säker utväg skulle ju varit att stagvända, men om de är nära layline så är det ju taktiskt självmord.

        Reply

        • Pär Johansson
          Dec 6, 2010 @ 14:27

          Lite märkligt att Richard gör den missen som har så pass mycket rutin. Kanske blev han stressad över att hamna för långt under layline och lovade upp för tidigt…

          Reply

      • Patrik Månesköld
        Dec 6, 2010 @ 08:28

        Jag är inte säker på att det var nödvändigt för Richard att slå. Däremot gör han inte allt han kan för att hålla undan när han börjat falla av. Han faller väldigt lite efter att Ainslie håller fast kurs. Om Richard hade fortsatt falla utan att komma undan hade Ainslie åkt dit på regel 16.

        Reply

  15. Öresund Regatta, AN
    Dec 6, 2010 @ 11:15

    Frågan är hur det ska fungera med 70-fots katamaraner?
    Radiobilskörning i Formel 1 bilar är nog nästa grej för motorsporten. :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2010 @ 11:20

      En dial-down i 40 knop på SF bay kommer att bli SPEKTAKULÄRT!

      Reply

  16. Björn Hansen
    Dec 6, 2010 @ 16:49

    Kul att så många engagerar sig i den här situationen!

    Som jag ser det så faller båtarna samtidigt. Ainslie har rätt att falla till halvvind villket han gör. Richard slutar sin undanmanöver ca 5sek före krocken och styr därefter rakt. När sedan båda båtarna lovar samtidigt uppstår kontakt. Hade Richard antingen fallit mer tidigare eller lovat senare hade ej kontakt uppstått och vi hade troligen sett en grönflagg (även om det kanske skulle varit straff på Richard ändå eftersom Ainslie lovade för att undvika kollissionen). Korrekt dömt alltså.

    Anledningen till att Ainslie gör detta är att han ej är tillräckligt långt “fram” för att kunna slå framför Richard och bevaka högerkanten som han vill ha. Om Richard hade följt reglerna och hållit undan ordentligt (fallit mer tidigare eller lovat senare) så hade Ainslie lagt sitt slag direkt efter sin lovning och haft kvar högerkanten (och styrbordsfördelen) och tvingat Richard att slå direkt med sämre fart eller ligga med i lä för babord. Då hade Ainslie haft honom under full kontroll. Nu lyckades ändå Ainslie slå ett par båtlängder senare och krossa före Richard för att återta högersidan.

    Vad gäller skador inom matchracingen så är det alltså så att skepparna står för de skador de åsamkar, dvs Gilmour fick betala 100% av skadorna i sin krasch. I kraschen mellan Ainslie och Richard kan det dock bli så att Ainslie kan få stå för en del av skadorna då han, som vissa skrivit här ovan, lovade och därmed förvärrade kontakten. Vi kan dock tydligt se att Richard också lovar trots att han är skyldig att hålla undan som babordsbåt så jag tror att han fick ta hela kostnaden. Är ni intresserade av att höra om så var fallet kan jag kolla med honom.
    Hursomhelst så står inte arrangören för reparationskostnaderna!

    Exempelvis blev våran kostnad för en 1,5 meters reva i en spinnacker samt en liten gelcoatskada under tävlingen ca 2500 SEK (billig arbetskraft i Malaysia ;))

    /Björn Hansen

    Reply

  17. Björn
    Dec 8, 2010 @ 07:30

    Jag tycker nog att F1 och segling skiljer sig åt rätt mycket.

    I segling har man en speciell bana. För det mesta är den väldigt stor, men ibland, i starter och rundningar, kan det bli väldigt trångt. Bilarna har alltid en trång bana, och om man hamnar utanför den så är det rätt stor risk att något går sönder.

    En annan uppenbar skillnad är att i match race tävlar två ekipage, men i F1 är det många, så i den senare gäller det att vara snabbast runt banan medan man i den förra försöker komma först i mål. Här påminner F1 om fleet race, där man oftast inte har råd att jaga en konkurrent för då tappar man mot alla andra.

    En ännu intressantare skillnad är att i match race kan (nästan) vem som helst sitt på berget på Marstrand och se världseliten göra upp, för att bara några veckor senare själv tävla i samma redskap, enligt samma regler och ibland till och med mot delvis samma besättningar.

    Ett sätt göra match raceing förståligare är nog att få fram bra kommentatorer. Förra året såg jag lite på Monsoon på eurosport, som sände live med svenska kommentatorer. Katastrof! De hade varken koll eller entusiasm. Gick in på webben i stället och fick höra direktkommentarer från bl.a. kameramännen på båtarna. Jättebra för de redan frälsta, men förmodligen för svårt för den breda publiken.

    Jag tror det är bättre att försöka sälja seglingen på dess unika kvaliteter, än att försöka göra den lik nån medialt redan framgångsrik sport. Om vi ska lära oss av andra så är det nog inte vad man säljer utan hur man säljer det.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.