På kryss har koll
Efter tidningen Seglings senaste ledare och den efterföljande diskussionen, så kändes det mycket uppiggande att läsa senaste På Kryss.
En digital morgondag
På Kryss är redan nu både en papperstidning och en webbplats där olika typer av information publiceras och kompletterar varandra. Inom fem år kommer mycter att ha hänt.
Inom en snar framtid är det meningen att alla nummer av pappers tidningen ska finnas tillgängliga digitalt på webben för medlemmar och prenumeranter. Det sker i samband med att Kryssarklubbens webbplats görs om, ett arbete som pågår just nu.
Det är inte längre enbart journalisterna som sitter på alla sanningar. Det blir viktigare att medlemmar och läsare kan bidra med sina erfarenheter. Tidskrifter konkurrerar med andra media, främst Internet. En nischning och fördjupning är ett sätt att göra på Kryss unik även i konkurrens med den stora, men ofta ytliga, mängden information på nätet…
Inte illa!
Man tar också upp vikten av att “leverera digitala upplevelser” och möjligheten att leverera tidningen på iPad och andra läsplattor. Och deras web är redan idag på min dagliga läslista.
Hade någon sagt för ett år sedan att På Kryss skulle vara en tidning som var på gång så hade jag nog skrattat. Men nu verkar de, tillsammans med Search Magazine, leda utvecklingen.
Snyggt jobbat!
Dec 6, 2010 @ 15:29
Jag hade själv samma upplevelse. Senaste numret av Segling genomläst på 15 min. Det var egentligen SFS sidor jag tittade närnmare på. Senaste På Kryss ligger bredvid sängen fortfarande. Det som fattas i På Kryss är kappseglingen, den som Curt Almgen rapporterade förr i tiden. Men man SXK som organisation är ju inte en kappseglande organisation och det kanske är rätt att “bli vid sin läst”.
Bertil
Dec 6, 2010 @ 22:34
Personligen tycker jag att just detta är något av På Kryss styrka. De har valt en nisch som de håller sig till. Man får vad man förväntar sig. De är riktigt bra på det man skriver. Det är en ren cruisingtidning. Vilket också SXK är som organisation. Målgrullen är tydlig. Känns helt rätt!
Tror att det är precis vad Segling skulle försöka göra. Finna och förtydliga sin nisch! Idag känns Seglings nisch väldigt luddig. Tidnigen är inte en kappseglingstidning. Inte en cruisingtidning. Snarare en ganska allmän seglingstidning. Frågan är bara för vem? För seglare säger de väl ibland. För luddigt tycker jag. Där finns ju så många olika tidningar. Dessutom är det en oklar målgrupp då seglare har så många olika inriktningar. Tror att det är mycket bättre att göra som På Kryss och avgränsa sig till något mer specifikt och hålla sig till detta!
Personligen tycker jag att Segling borde fokusera på kappsegling. Särskilt om den ska vara SSF:s organ. Ta bort sådant som inte hör dit (så som På Kryss gör inom sin nisch). Bli riktigt vass på det man fokuserar på. Se till att skriv saker som skapar stort värde för den målgrupp man valt. Försöker man vara bra på allt blir man vanligtvis bara en trist medelmåtta på det mesta! Det går nog inte att skriva artiklar som faller alla seglare i smaken.
Att välja bort delar av en marknad kräver mod! Personligen tror jag dock att det är mer framgångsrikt långsiktigt att vara ledande och älskad i ett begränsat segment än att tro att man med ett enda upplägg samtidigt ska kunna möta en större, men mycket brokig marknad…
Det är i alla fall min åsikt!
/Lars
Dec 7, 2010 @ 21:26
En bra kappseglingstidning.
Om vi nu anser att På Kryss är långfördsseglarnas tidning, hur vill vi då ha kappseglarnas tidning?
1. Vi börjar väl först på nätet med bra och snabba rapporter och resultat från alla sanktionerade seglingr i Sverige. Det är ju det enklaste. Varje sanktionerad segling finns ju i SSF:s databas. Varje arrangör måste ju ta fram en resultatlista, varför då inte knappa in den till SSF? Tillgänglig för alla intresserade två min. efter protesttidens utgång.
2. Bra rapporter från större Skandinaviska seglingar och från övriga världen.
3. Sammanfattningar, kommentarer, trim, taktik, m.m. + SSF-sidorna i en papperstidning 8 – 10 ggr per år. Många tunga artiklar kan tas direkt från engelska o amerikanska tidningar, så som Jörnstedt gjorde. Troligen kan man skippa översättningen om det är enklare.
4. Vad fattas? Snygg layout, bra bilder?
Önska kan man ju så här inför julen.
Bertil