Skip to content

40 Comments

  1. Anders Svensson
    Dec 29, 2010 @ 01:24

    Jag är inte alls förvånda att varumärkesprojektet inte fått något genomslag.

    För att uppnå genomslag måste man synsas och höras i samma domäner som intressenterna. Jämför det med att hålla ett tal på ett tomt torg. Spelar ingen roll hur bra en buskap eller syfte är om det inte finns några åskådare.

    Om man väl får åskådare måste tekniken fungera. Inte många som kommer att stanna kvar om micen och högtalarna krånglar. Svenskseglings hemsida är micen och högtalarna som krånglar.

    Hur många klick behövs för att läsa nyheten om SRS, “SRS-nyheter 2011”?
    Det är fundamentalt fel om det krävs 3st klick för att kunna läsa hela artikeln från en ingång på en startsida. Hur många stannar kvar på torget och hur många kommer att återkomma vid nästa torgmöte?

    /Anders

    Reply

  2. Valerius-Hanzon
    Dec 29, 2010 @ 11:10

    Varumärkesprojektet är mycket mer än det som du beskriver. Det handlar om tillgänglighet, kundanpassning och seglingsarenan. Alla projekt SSF involveras i omfattas av dessa grundbegrepp. Det är i princip inte ett marknadsföringsprojekt utan snarare ert projekt som skall genomsyra distrikt, klubbar och klassförbund på lång sikt. Det handlar om att arrangörer skall tillhandahålla redskap och att kappseglingsarenan skall ligga nära land. Det finns de som vill att SM-statusen enbart skall vara redskapsbunden, typ SM i kölbåt (båttypen ointressant), övriga klasser berövas sitt SM, dessa får istället klassmästerskap.
    Läser man in sig på det materiel som finns och även det som står mellan raderna, finner man en del intressanta frågeställningar.
    Det stora problemet med ett “top-bottom”-projekt är implementeringen hos de som skall verkställa, dvs ideella klubbar och klassförbund. Man kan inte beordra frivilliga och ideellt arbetande människor ty de kan inte avskedas för ordervägran!
    Det finns mer svagheter än styrkor i detta varumärkesprojekt! Just nu är det mest en rad svepande och vackra ord, inget konkret, och definitivt inte något om hur och av vem som skall utföra jobbet! Det finns heller ingen budget.
    Jag tror inte att man ens har startat projektet, men på Träffen på Bosön gjordes det presentationer och det diskuterades bland deltagarna.

    Reply

    • Anders Svensson
      Dec 29, 2010 @ 18:04

      Jag förstår också mycket väl att frågan är större än så men min poäng är att om man vill nå folk som kommer till torget och är intresserade behöver man en fungerande mic. Det blir väldigt svårt att få ut sitt budskap och kommunicera med sina åhörare annars.

      Hemsidan är micen i exemplet. Det är en illa fungerande plattform för bra kommunikation. Jag tar upp exemplet med 3 klick för att läsa en enskild nyhet i sin helhet för det är det mest uppenbara som de flesta kan relatera till och förstå utan att behöva vara användbarhetsexperter.

      /Anders

      Reply

  3. EC
    Dec 29, 2010 @ 14:20

    Nyhetsbrevet skickas regelbundet ut åtminstone en gång per månad till flera tusen prenumeranter. I år har det skickats ut 14 nyhetsbrev. Jag misstänker att du inte har anmält ditt intresse under http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyhetsbrev1 och är alltså inte en prenumerant.
    Det nyhetsbrev du refererar till har skickats till fler än de som är med i listan, alltså även till dig.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 29, 2010 @ 14:43

      Tack Elke, på något sätt har jag slarvat bort nyhetsbrevet när jag bytt mailadresser. Mitt fel, helt enkelt.

      Reply

    • Tommi
      Dec 29, 2010 @ 23:24

      Nu fick vi länken här, men hur sjutton hittar man fram till prenumerationen från ssf.se? Och finns det ett arkiv av gamla nyhetsbrev att läsa?

      Reply

      • Anders Svensson
        Dec 29, 2010 @ 23:37

        Ytterligare exempel på mina synpunkter ovan.

        Om information/funktioner som gör det enklare att tillgodogöra sig information från SSF är svåra att hitta har man ett fundamentalt fel/problem med sin site.

        Reply

        • Freddy
          Dec 30, 2010 @ 00:21

          Som påpekat tidigare. Det är många som behöver gå i
          “BLURs PR skola”.

          Reply

  4. X
    Dec 30, 2010 @ 00:05

    står bara massa om landslaget, inte direkt intressant för mig som kölbåtsseglare.
    delete nästan omgående.

    Reply

    • Leif
      Dec 30, 2010 @ 09:02

      Kolla in skidförbundet eller annat förbund. Det man skriver om är eliten och så skall det väl vara?
      Kölbåtssegling är och förblir en korpidrott.

      Reply

      • X
        Dec 30, 2010 @ 21:08

        Leif.
        eliten, det är ju mest jollar. jag är inte så intresserad.
        kölbåt:
        fleetracing med stare, inte heller så intressant.
        samt matchracing.

        var finns info från ssf för oss kölbåtsseglare som hänger på blur???
        farr30, x-35, tp? större race där svenskar deltar??? jag blir fan irriterad!

        Reply

  5. EC
    Dec 30, 2010 @ 02:52

    Kolla på http://www.svensksegling.se
    I högerspalten ligger en permanent banner som kallas “Nyhetsbrev”. Man behöver alltså inte ens lämna startsidan för att hitta dit.

    Reply

  6. Team Sryrbord
    Dec 30, 2010 @ 16:04

    Kan man få in alla typer av segling under samma varumärke? I så fall skulle curling, bandy, ishockey, skridsko och konsåkning kunna vara under samma varumärke eftersom de alla är sporter beroende av is.
    Är inte segling flera olika sporter med det enda gemensamma vind och utövandes på vatten?

    Reply

    • Leif
      Dec 30, 2010 @ 17:51

      Det är väl inte riktigt samma regler i konståkning som i bandy men i segling följer vi väl alla samma grundregler.

      Reply

  7. Team Styrbord
    Dec 30, 2010 @ 20:14

    Förvisso, men jollekappsegling och havskappsegling… Jag frågar bara om det går att ha dem under samma varumärke, med samma igående värden som man laddar varumärket med. Varumärket blir ju värt något först när det betyder något för någon.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 30, 2010 @ 21:08

      Ett för stort fokus på verktyg eller specialdiscipliner kanske är en del av problemet?

      RYA är väl ett bra exempel på hur man kan ta hem massor av guldmedaljer i OS samtidigt som man jobbar med hela båtlivet.

      The RYA is the national body for all forms of boating, including dinghy and yacht racing, motor and sail cruising, RIBs and sports boats, powerboat racing, windsurfing, inland cruising and narrowboats, and personal watercraft.

      http://www.rya.org.uk/aboutus/howwework/Pages/policiesandobjectives.aspx

      Reply

  8. Andreas i HP
    Dec 30, 2010 @ 21:22

    Jag tycker vi skall ha 3 kategorier av segling
    -Bansegling (Oavsett jolle eller kölbåt,bräda eller flerskrov….)
    -Havskappsegling (Inkluderat runt öar, korta o långa race, shorthanded,olika mätregler osv…)
    -Matchracing(oavsett fartygstyp,,,brädda,kite,jolle,kölbåt,radiostyrt…osv)

    Detta är segling…sedan ett rankingsystem så vi kan bedömma våra vikenseglare mot de bästa i sverige…

    i Ishockey finns diverse divisioner,ligor, men sedan finns ju faktiskt oldtimer hockeyn för alla avdankade spelare från elitsatsningen…lite som med seglingen…det finns World Cup i detta för h35 tex… motsvarande vår SRS…men istället för ålder delar vi in segling i båttyper idag.

    Jag tror kunde vi bara kommunicera 3 delar i segling så blir det förståligt.

    På OS pratar vi Bansegling…o sveriges bästa seglare i detta är Fredrik L!

    Jag tror det är möjligt o genomförbart, men ett antal personer måste acceptera ett nytänk!

    MVH Andreas

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 31, 2010 @ 08:46

      Vill i så fall föreslå Distanskappsegling istället för Havskappsegling som “slaskgrupp”. Tror att det är lättare att förklara att ex vis Lidingö Runt är en Distans- än en Havskappsegling.
      Men allra bäst är nog att börja i andra änden med bra arrangemang som lockar seglare och sedan se till att ha en enkel folder som förklarar vad man gör och rapportera in resultat och bilder till både SSF och lokalmedia.
      Mediabruset är svårt att höras i men det kanske blir aningen lättare om det är fler ute på vattnet ;-)

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Dec 31, 2010 @ 09:28

    Vi kan hålla på att diskutera förändringar i evighet!

    Vad skall det heta? Vad är idrott? Vilka klasser? Vilka “färger”? Vilka discipliner? Vilka regler? Hur skall det organiseras? Skall vi segla nära land? Varför kommer inte publiken? Hur skall vi komma på TV?

    Ett nervöst beteende för att det saknas en tydlig vision och målsättningar där alla inom sporten enkelt kan förstå vad som bör hända och hur man kan bidra.

    Fundera i stället på varför ni började segla själva? Varför ni fortsätter och vill utvecklas? Varför ni försöker få andra att börja?

    Det handlar inte om vad båttypen, regeln eller disciplinen heter?

    Det handlar om kärleken till segling! Det handlar om glädje och passion. Det handlar om att bemästra en komplex sport och massor av utmaningar.

    Och folk får sina kickar i en Laser på VM, solo i en Mini över Atlanten eller som en i besättningen under en havskappsegling runt Gotland. Eller med familjen genom skärgården. Och i de flesta länder har duktiga seglare inget problem att kombinera alla dessa discipliner.

    Det är därför jag tycker att varumärkesprojektet är så viktigt. För att det har potentialen att samla svensk segling bakom de grundläggande värderingar som gör sporten intressant, både för oss som seglare och andra intressenter.

    Och det var därför som det förtjänade mer än två stackars artiklar i Segling!

    Reply

  10. Valerius-Hanzon
    Dec 31, 2010 @ 10:26

    Det kanske är obekant för dig, men varumärkesprojektet är inne i en aktiv implementeringsfas inom den organiserade verksamheten. Senast på Träffen i november var detta ett huvudtema. Frågan är vem, vad och hur det skall genomföras då det bygger på att alla distrikt, klubbar och klassförbund ställer sig bakom. Problemet (?!) är att det inte finns en klar bild om vem/vilka som skall göra jobbet! Det är givetvis mycket enkelt att sitta bakom skrivbordet och ha synpunkter, men när det gäller praktiskt arbete är det inte lika lätt. För det handlar om mantimmar och hårt arbete, och de flesta ställer sig frågan, vad får vi ut av detta?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 31, 2010 @ 10:42

      Högst normalt förändringsarbete alltså!

      Och det verkar obekant för nästan alla… Det är kanske därför folk efterfrågar information?

      Och den presentation som fanns på Träffen var ju mycket bättre än allt annat vi har sett hittills. Varför sprider man inte detta och ser till att diskussioner sker i båtar, klubbhus, omklädningsrum eller online? Det är då det blir förändring.

      Reply

  11. Andreas i HP
    Dec 31, 2010 @ 10:55

    Peter, det du beskriver är för mig början till en vision…
    Varför segla…
    Det saknas helt klart!
    Det jag uppfattade var mer fokus på HUR vi kommunicerar segling o förenklar kommunikationen till alla om segling…
    Att tydliggöra VAD segling är i form av tävlingssport.
    För att idag drunknar vi i
    -olika klasser på SM o vem som e bäst
    -OS klasser som e anonyma i Sverige(Stare o 49er tex, med ganska låg konkurrens)
    -havskappsegling i flera klasser
    -distanssegling i flera klasser
    -matchrace
    -AC, Volvo Ocean race
    -Flerskrov vs monohull
    -jolle vs kölbåt

    osv…….

    Jag håller med om att vision saknas o hoppas att SSF jobbar BÅDE på VISION samt MISSION

    Sedan att de lägger upp en road map( aktivitetsplan) på HUR de skall genomföra mission så att vi till slut når visionen..på så att säga en 5-7års plan…
    SSF har en hel del att vinna o jag köper inte att det stupar på VEM som skall göra det.
    Detta är styrelsens ansvar? De som skall genomföra roadmappen är sedan en disk att ta, beroende på aktivitet…

    Jag hoppas att bara för jag skriver styrelsens ansvar så blir det ändå en bottum up förankring med respektive förbund o kretsar…

    Gott nytt år på er alla o hoppas på en ny tydligare säsong inför 2011.

    MVH Andreas

    Reply

    • Valerius-Hanzon
      Dec 31, 2010 @ 12:14

      Vad är det man säger; “Skönheten sitter i betraktarens ögon”! Att du tror att det är dålig konkurrens i Starbåt eller 49er och beskriver OS-klasserna som anonyma visar nog snarare på ditt ointresse för dessa klasser! Att man har många klasser med SM-status har inget med kommunikationsproblem eller varumärkesproblem att göra!

      Reply

  12. Andreas i HP
    Dec 31, 2010 @ 12:19

    Intressant material, visste inte att det fanns…

    Men är Miljö rätt?
    All komposit o kort livslängd på segel mm…är det då ett miljötänk bakom?
    vad är en nedbrytningstid för ett kolfiber segel?
    Här är ett område jag tycker jag skulle betona ner…
    Alla styrenbaserade produkter osv…som släpps ut utan kontroll i skrovtillverkningen?

    Jag tror de som seglar en Allegro 28 från 71 med orginaldacronseglena fortfarande och aldrig använder motorn är miljövänliga…men kappseglare? Nja..
    MVH Andreas

    Reply

  13. Team Styrbord
    Dec 31, 2010 @ 16:02

    Det är väll det svåraste i hela arbetet att få med alla på tåget. Många dyra och ambitiösa strategier för ett varumärke har stupat på att alla inte är med på tåget.
    Jag säger inte att så är fallet här, men för att vision och mission ska fungera bör man ha en affärsidé som är själva kärnan i affärsverksamheten.

    Reply

  14. Leif
    Jan 1, 2011 @ 15:21

    Segling är en underbar sport som alla kan utföra på sin nivå men för att skapa fokus i media måste kanske några av oss träda tilbaka för att släppa fram andra.
    För visst är det kul med 50 båtar i express men är det elit? Behöver de medialt utrymme?
    Låt oss se det lite från ett utifrån perspektiv:
    Några herrar i övre medelåldern bestämmer sig för att köra en seglingtävling i 30 år gamla familjebåtar hela 50 st båtar startar…..
    Är man inte seglare så är det ju rätt svårt att förstå finessen…
    Jag tror att vi måste lära oss att släppa fram de unga som äter, sover, tränar och lever segling året om och dygnet runt. Först när vi själva kan släppa fokus på oss själva och lyfta upp andra så kan seglingen få fäste i media.

    Reply

    • Valerius-Hanzon
      Jan 1, 2011 @ 15:48

      Detta var det mest nyanserade och vettiga inlägg jag läst på Blur någonsin! Tack!

      Reply

      • Fredrik
        Jan 2, 2011 @ 08:59

        På vilket sätt var det inlägget nyanserat? Och på vilket sätt står expressklassen i vägen för andra?

        “några av oss träda tilbaka för att släppa fram andra” – träda tillbaka från vaddå? Mediautrymme? Ska vi lägga ner klassen? Jag förstår inte.

        Problemet är väl att inte ens de mest inbitna seglarna i Sverige intresserar sig för “elitsegling”. Hur mycket publik kommer och tittar när en stor internationell toppregatta som ett starbåts VM seglas i sverige? Om inte seglingen inte ens klarar av att attrahera sina egna, hur kan vi då förvänta oss att utomstående ska bry sig? Den enda gången som det verkar gå att attrahera intresse är när man skapar ett känsla av cirkus runt hela arrangemanget.

        Reply

        • Leif
          Jan 2, 2011 @ 11:07

          Det jag säger är att vi kanske skall sluta att skrika oss hesa för att vi inte får någon publicitet i media när det gäller arrangemang typ express och liknande. Sen är ju express en rolig klass och den skall inte läggas ner men den skall inte jämföras med elit utan skall puplicitetsmässigt jämföras med annan motionsidrott.
          Sen håller jag helt med dig om att det är sorgligt att vi som seglare är så ointresserade av våra egna toppklasser.

          Reply

        • Valerius-Hanzon
          Jan 2, 2011 @ 11:35

          Helt rätt, om inte våra mest inbitna seglare kommer gör att titta på segling, hur skall vi då locka media och annan publik? Både du och Leif har en glasklar analys!
          Jag har själv varit deltagare på många stora mästerskap (VM och EM) men aldrig någonsin har det funnits publik även om det varit publikvänligt!

          Reply

          • Hans Gunnarsson
            Jan 7, 2011 @ 10:07

            Vänta nu, om det inte har funnits publik så är väl det i mina ögon nästan definitionen på publik-“ovänligt”.

            I publikvänligt ligger väl allt som gör att man får publik?

            Vilken är målgruppen, hur vi ser till att de hör talas om oss, hur vi attraherar den, hur vi får dit dem, hur vi gör det lättfattligt och intressant där, hur vi får tillbaks dem.

            Om något i den kedjan fattas så är det inte publikvänligt.

            /Hans

          • Valerius-Hanzon
            Jan 7, 2011 @ 17:21

            Jag har skrivit det på annan plats här, men jag får ta det igen; Vem skriver eller sänder från mångkamp i friidrott nu när Carolina Klüft lagt av? Ingen behöver tvivla om orsaken till att just mångkamp var en stor mediahändelse, nu hör vi ingenting, ja det börjar bli glest om friidrottsreportagen överhuvudtaget! Samma sak ser vi alla grenar, har vi världsstjärnor och dessa marknadsförs ordentligt, då blir det media! Men förvänta er inte mediabevakning av ett SM i en motionsklass, men vår sport kan få draghjälp av duktiga elitidrottare som genom stora framgångar ger media!

            Svårare än så är det inte.

  15. Andreas i HP
    Jan 1, 2011 @ 18:05

    Valerius-Hanzon
    Jag läser din insändare som att du tror att jag inte följer OS klasserna
    -tyvärr FEL.
    Jag e en seglingsnörd (o sport) och älskar Sverige o alla som ställer upp för landet!

    Men säger du att 49er eller Stare har hög konkurrensfaktor i Swe?
    Jag vet några som seglar o tränar stenhårt för att nå OS osv…
    Men att säga att det är många som konkurrerar i dessa klasser på riktig internationell ELIT nivå tror jag är felaktigt. Men vi har några som seglar bra internationellt, men säg inte att det är många….Och sedan är väl det ganska stort hopp ner till övriga fältet…
    På SM i 49er 2010 var det 7 båtar tex. 3 av dessa båtar seglar väldigt seriöst.
    Men säg inte att det är flera av dessa som ligger ute o kör internationellt? Hur ser samträningen ut i Sverige osv?
    Förr pratade vi om Bredd o topp under samma tak…hur kan du säga att bredden finns med 7 båtar o därmed hög konkurrens? ja den finns gällande den ev. enda platsen till 2012 för 3-5 av båtarna…men statistiskt har de ju en ganska stor chans att lyckas? Speciellt jämfört med Laser där jag anser att konkurrensen är riktigt bra!

    Anonymitet,,,hur många av hemsidorna i Sverige står det om 49er eller Stare?
    -Ja jag säger anonymitet!
    Var finns prova på aktivitet på Stare i Sverige? eller 49er?
    Hur många uppdaterade o konkurrenskraftiga Starar finns det i Sverige idag?

    29er är ja en betydligt mer spridd verksamhet vilket är kul. Likaså Zoom osv…Det finns en jättebra ungdomsverksamhet på våra större klasser, finns många eldsjälar här o stor eloge till alla dessa..Ett flertal har ju nappat på finansieringserbjudandet i uppstarten av 29er….ett bra ex på mycket bra initiativ…

    Jag tog upp dessa 2 klasser som symboler för att segelsporten inte är speciellt bred. Det står jag för.
    Viktigt att de som jobbar med förändringsarbetet verkligen inser att vi har ett problem….förnekelse är aldrig vägen till snabb förändring…

    Jag blir orolig om folk i SSF eller runt i förbunden inte säger att seglingen är på deken…
    Detta är inte en kritik mot de som jobbar/jobbat på något sätt.
    Det är inte enbart Seglingen som har problem idag…

    Utan fakta att fler spelar COD4 än seglar idag!

    Sedan tror jag att SSF kan ändra detta, med en klokare strategi o tydligare budskap bla…
    Men gör det enkelt o TROVÄRDIGT o tydligt…

    Tack
    //A

    Reply

    • Valerius-Hanzon
      Jan 1, 2011 @ 18:57

      SSF kan inte ändra på någonting! Förändringar och utveckling sker av enskilda personers driv! 29erprojektet var/är helt beroende av två personers egna vilja att sätta 29ern på kartan, samma sak med Zoom8 som blev en klass tack vare några ihärdiga människor, samma sak ser vi i andra klasser typ Feva, CB 66. Den enda klass som byggts upp och fått offantligt stora bidra är C55.

      SSF kommer aldrig genomföra långa projekt i syfte att få fler att segla, det finns helt enkelt inga resurser för det!

      Självklart är det för mig inte helt obekant för mig att det är få som seglar 49er, men det är en oerhört stor konkurrens i en OS-klass, det är på det viset att de måste kvalificera sig via internationella regattor. Bland de som satsar vet jag att alla tränar och tävlar på hög nivå! För övrigt finns det inte någon bredd i dessa extrema klasser, de är Formel 1.
      Starbåten är dessvärre på dekis, vi har förvisso en världsbesättning som tränar och tävlar 100%, sen har vi resten som är mer av typen entusister och ex. Elit.

      Problemet med elitseglingen är att det krävs heltidssatsande besättningar/seglare. Få har möjlighet att matcha detta så avståndet ökar, och inte många köper extrema båtar för att bara lattja, så de väljer hellre Express, CB 66, C 55, 606, Melges, SRS m.m och kör fritidsprojekt som passar deras förmåga, tid och kunskap.

      Reply

      • Leif
        Jan 3, 2011 @ 09:41

        Problemet som jag ser det är att alla tittar på enskilda klasser och att dessa klasser i sig tänker väldigt protektionistiskt. Om vi i stället ser klasserna som delmål i en utvecklingskurva och att klasserna samarbetar för att få fram duktiga elitseglare så tror jag att vi har kommit långt. För att få fram duktiga 49:er seglare så behöver vi en stark 29:er klass och för att få en stark 29:er klass så behöver vi en stark Feva klass.
        Jag jobbar en del med Fevaklassen och vi jobbar nu för ett samarbete med klasserna ovan samtidigt som vi lägger in ett långsiktigt mål för våra seglare – OS medaljer i 49:er och 29:erXX.
        49:er kommer aldrig bli en breddklass och skall inte vara det heller. 49:er är elit och ingår i världscupcirkusen på samma sätt som F1 eller de skidåkare som kör världscupåkning.
        Målsättningen för alla måste vara att skapa fokus på seglarna inte på redskapen.

        Reply

        • MA
          Jan 3, 2011 @ 10:30

          Det var ett vettigt upplägg som jag gillar, tror faktiskt att ni även skall gå på optimistklassen och rekrytera till 29er. I utlandet plockar man in 12-13 åringar i klassen, på samma sätt plockar man in Laser 4.7 seglare från optimistklassen. Skillnaden med Sverige är att vi börjar alldeles för sent i de pre-olympiska klasserna. Sverige har backat enormt på juniorsidan och det är ett bra initativ ni gör där Leif, men som sagt plocka in lite optiseglare också!

          MA

          Reply

      • Gerhaed
        Jan 3, 2011 @ 12:03

        Det är inte få som seglar Starbåt i Sverige, men jag håller med om att medelåldern är hög, vilket är ett problem men det är den å andra sidan över hela världen i klassen. Dom bästa seglarna i andra OS klasser och seglare från AC och Volvo Ocean Race brukar hamna i Straren efter jolle tiden och mellan proffs uppdragen.
        Problemet är att båten är extrem och konkurensen är mycket tuff så det tar tid och mycket träning för juniorer att komma in i båten. Detta går inte utan hjälp från dom rutinerade seglarna i Sverige och utomlands.
        Jag vet då jag har en son som lägger all tid på att försöka få ihop sin sattsning i Starbåt, han seglar och tränar nog mer än dom flesta andra seglare i Sverige och han får mycket bra hjälp från de Amerikanska, och Norska förbundet men från SSF är hjälpen obefintlig.
        Det är inte lätt att få bra träning i Sverige under höst och vinter då Fredrik seglar och tränar i Italien och den övriga eliten seglar i Miami. Så han har också blivit tvingad att söka sig till Miami nu för andra året, vilket öppnar fantastiska möjligheter för honom som seglare, men tyvärr utan någon stöttning från SSF, kanske vill vi inte ha unga sattsande juniorer i kölbåt?

        Reply

        • Valerius-Hanzon
          Jan 6, 2011 @ 09:34

          Men det här var väl ändå ingen nyhet för dig och din son då de började segla starbåt? Det finns ju ingen stöttning för några ungdomar.

          Lite off topic, medias bevakning av olika elitidrotter är ju till stor del beroende på framgångshistorier, nät såg ni ett reportage om mångkamp i friidrott senast? För några år sedan fick man intrycket att det knappt fanns någon annan viktig gren!

          Reply

          • Gerhard
            Jan 7, 2011 @ 08:12

            Jasså!!!?!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.