Skip to content

25 Comments

  1. Erik Barkefors
    Jan 6, 2011 @ 23:45

    Klart kul båt. Möjlig att traila med lite större bil och djupgåendet bör funka även för Öresunds-Anders. Efter att ha läst Seilas artikel så inser jag att alla entypsseglare nu har en ny båt att glädjas över ;-)

    Reply

  2. swe
    Jan 7, 2011 @ 09:19

    Yes, ser riktigt fin ut, Vill ha!!!!
    Enda kommentaren är att det är synd att man som på de flesta moderna performancebåtar gör korta sittbrunnsbänkar, vilket försämrar ihamn- och familjeseglingen, men det kanske är så de flesta vill ha det.

    Reply

  3. sillstryparn
    Jan 7, 2011 @ 09:57

    Jättefin båt med ett vettigt pris (600kSEK inkl segel) enligt Seilas.
    Men, som alltid med dagens båtar undrar man i vilken klass man kan hävda sig.
    Det är visserligen kul att segla snabbt, men att kappsegla är roligare.

    Reply

  4. JonasJ
    Jan 7, 2011 @ 11:00

    Onödig båt när Farr 30 är etablerad i Norden!

    Reply

    • Hannu
      Jan 7, 2011 @ 12:21

      Och du vet att alla i hela Norden vill ha en Farr 30…..?

      Reply

      • JonasJ
        Jan 7, 2011 @ 12:52

        Klart att alla inte vill segla Farr 30, men tro att de flesta som tittar på en race båt i denna storleks klass vill segla entyp!!!

        Reply

    • Valerius-Hanzon
      Jan 7, 2011 @ 23:43

      Lika väl representerad som på VM? Lol ;-)

      Reply

      • JonasJ
        Jan 8, 2011 @ 09:51

        De var väl inte helt lyckat att lägga VM i medelhavet, när Farr 30 Flottan har flyttat till Norra delen av Europa. Det kommer att bli spännande seglingar på EM i Kiel i sommar

        Reply

  5. Johan O
    Jan 7, 2011 @ 12:45

    Den båten blir svår att traila, 3.05 meter i bredd är inte tillåtet på vägarna.
    1700Kg känns tungt på en modern båt, är nästan samma vikt som en Express.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 7, 2011 @ 13:16

      För alla båttransportvagnar gäller:
      Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.
      Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.
      Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).
      Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred och odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.
      Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.

      Som synes finns det chans att dra en 350 cm bred båt på trailer om man har rätt dragbil och BE-kort. Det kommer ev att komma nya regler men kanske är andra saker prioriterade inför valet ;-)

      Läs mer:
      http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Efterfordon/

      http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Trafikregler/Battransport/

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Jan 7, 2011 @ 14:18

        Det enda största båt som jag tycker kan funka och traila det är Melges 24. Vanligt kort och vanlig bil funkar.
        Hur många i en besättning har körkort för tung släp? Det blir väl en stackare som får köra alltid.
        När det gäller breddmått så är det så knasigt att det är 3.10 i Sverigen men utomlands så motsvaras det av 3.00m. Farr 30 får problem med detta. Nya M34 är precis 2.98m vilket är rätt bredd om man ska ner på kontinenten utan för mycket krångel.
        Det behövs verkligen en harmonisering inom EU.

        Reply

        • Patrick L
          Jan 8, 2011 @ 02:56

          Anders, Jag har förstått på din blogg att du är sugen på en M24 så det gäller att ta tillfällena i akt att sälja in det för sig själv… ;-)

          Men du har nog inte trailat på kontinenten, för då skulle du veta det som vi andra vet. I praktiken är det inga problem att traila en Farr 30 på kontinenten – utom möjligen i Italien. Jag har just kört 550 mil genom Europa och förbi ett antal poliser. Och som du vet har Farr 30 trailats på kontinenten ända sedan den kom. Men du har rätt i att M34 är 298 cm för att vara under de 3 meter som egentligen gäller i Frankrike.

          Det som sedan gör en Farr 30-transport helt laglig i Sverige är att Transportstyrelsen har meddelat detta undantag i sina föreskrifter istället för att bevilja dispenser från den officiella lagliga bredden 260 cm, som man gjorde förut.

          Vad sedan gäller det här med körkort så är ju det riktigt att man måste ha det. Om man inte har det sedan tidigare från sin Expresstid eller annat så skaffar man sig det när man kör Farr 30. I vårt team är vi 2 som har skaffat kort och det fungerar utmärkt. Det är dock något av en pseudodiskussion. Att ta ett BE-kort är “en bit kaka” jämfört med att t.ex rusta båten för Gotland Runt. Tycker man det är för jobbigt har man inte förstått vad som krävs för att driva ett kappseglingsprojekt med 5-6 besättningsmän. Då är det bättre att stanna hemma – BE-kort eller ej.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Jan 8, 2011 @ 09:13

            Nu var det “några ” år sedan jag tog BE men då körde jag 2 dubbellektioner på körskola (totalt 3 timmar) och pluggade in teorin. Kostnaden är mindre än en halv fock till Melges 24 ;-)

            Har man kört – och backat – släp förut så är det inte svårt…

          • Öresund Regatta, AN
            Jan 10, 2011 @ 14:51

            Nä, inte helt rätt Patrick. Vi var ute efter en kompletterande småbåt till vår Dehler 34 SV. Jag ville ha så mycket samma positioner som möjligt som på Dehlern.
            Det som är hetast för vår del är att skaffa en J-24. Då skulle det finnas en fleet att köra mot och flera större race typ Kieler woche att komplettera med.
            Jag trodde det skulle klara sig med vanligt B-kort men det gick inte. Som träningsbåt hemma funkar det fortfarande men intresset från min sida sjönk.
            Melges 24 är en kul båt men kan knappast vara en skolbåt för oss så att säga. Ger inte Grynetseglingen något.
            Möjligt att vi hyr en J-24 för att komma igång tidigare än vi kan klara med Grynet.
            Intresset för Melges är bara för att vi anser att det finns utrymme för en mindre gennakerbestyckad sportbåt i Öresund. Det konkurrerar inte med J-24 eller H-båt. Det är andra seglare. Då är det Melges 24 eller J-80 som gäller tycker jag. De är ISAF-klasser.

          • Patrick L
            Jan 10, 2011 @ 14:55

            Ok, då tolkade jag inlägget fel. Mea culpa!

          • Öresund Regatta, AN
            Jan 10, 2011 @ 15:02

            Vill man ha en större kölbåt som man kan segla internationellt med så finns det få alternativ till Farr30 som jag ser det.
            Det är väl det största du kan traila?

          • Patrick L
            Jan 10, 2011 @ 19:07

            Både M34 och Melges 32 går att traila. Men det är förstås 3-4 gånger pengarna och ingen av dem kommer att ha OD-segling i Sverige under överskådlig tid, så i praktiken är mina pengar på Farr 30. Oväntat.

  6. Lasse
    Jan 7, 2011 @ 21:36

    Hur är finnishen på dessa båtar egentligen? var nere och tittade i en i somras och den såg hemsk ut. Blev ärligt förvånad men det kanske var en prototyp eller något som ställdes ut på Öppna Varv.
    Båten är snygg men den kanten runt rutan sabbar mycket enligt mig.

    Reply

  7. Andreas i HP
    Jan 7, 2011 @ 23:00

    Hejsan Lasse
    Det var 2 båtar på öppet varv.
    Den gråa var en av de första o där var finish verkligen inte på topp.
    Sedan var det en vit (SWE22) som låg längre ut på bryggan bakom H40n.
    Vi är mycket nöjda med finishen o kvaliteten på vår båt. Men som sagt det är ju olika uppfattningar. Nu är vår båt färdig oxå med de sista listerna osv. Har gjort gott.
    Lackfinish är verkligen top of the line, där Malö lackat våran mahoghny, men fortfarande är ju båten något spartansk jämnfört med en Dehler.

    Men kvaliteten på bygget är mycket bra. Jag har jobbat på Forgus o har följt båtbygget NÄRA ( enl Technofibre o HP, kanske för nära:-) )

    Hoppas fler vågar investera i båtarna nu när det blivit mer stabilitet runt produktionen.

    MVH Andreas

    Reply

  8. Jack Sparrow
    Jan 8, 2011 @ 01:11

    Valerius=Greven

    Welcome back!

    Reply

  9. cahlbeck
    Jan 8, 2011 @ 13:42

    Hmm….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.