Säkerhet vid shorthandedsegling?
På onsdag är det ju träff på Pannrummet inför Bohusracet. Förhoppningsvis kommer både de som skall segla och några som är nyfikna. Är ni inte anmälda, så dra ett mail till henrik@se.northsails.com.
Förutom hot-shots som Anders Lewander och Henrik Ottoson, så har jag tagit på mig att prata lite om säkerhet. Så klart har jag några saker som jag tycker är viktiga, men det hade varit kul att få er input kring tips, trix och sådant som man borde trycka lite extra på!?
Apr 4, 2011 @ 09:31
VHF:en bör kunna utnyttjas bättre. Om alla deltagare hade ständig passning på denna skulle man lyfta säkerheten rejält. Jag kan tänka mig att det skulle vara gott med hjälp från en annan deltagarbåt om kompisen gått överbord, här är det en rejäl skillnad på möjlighet att klara upp situationen själv jämfört fullbesättning. Kanske något att skriva in i seglingsförskrifterna på shorthandedseglingar?
Skulle man behöva överge båten snabbt (brand) är en grab-bag/vattentät VHF ingen dum idé. Även om man inte har flotte (eller haft tid att sjösätta den) finns det ju en möjlighet att påkalla hjälp även från vått tillstånd.
Sedan tror jag att såväl flytväst-som livlinedisciplinen kan förbättras rejält.
Apr 4, 2011 @ 13:57
Erfarenhet är aldrig en ersättning för flytväst… http://www.finnclass.org/index.php?option=com_content&view=article&id=196%3Atribute-to-don-nordquist&catid=20%3Anews&Itemid=34
Apr 4, 2011 @ 10:03
Många man överbord situationer inträffar väl tyvärr i samband med att “ettan” skall levereras – många drunknade hittas med öppen gylf…
Se till att det finns ett öskar eller liknande i sittbrunnen så att man man lösa det hela utan att behöva stå o vingla vid relingen.
För att orka med ett Shorthanded race måste man äta o dricka regelbundet – glöm inte förbereda även “del två” av processen.
Apr 4, 2011 @ 13:51
http://www.mcmurdo.co.uk/products/product.html?product_type=2&product_sector=1&product=101
Apr 4, 2011 @ 15:44
Numera finns ju valet mellan PLB (som skickar till sattelit och kan pejlas av helikopter) eller “personal AIS” som kan pejlas av alla som har AIS. Kanske mest för soloseglarna, men ändå en intressant utveckling…
Apr 4, 2011 @ 19:27
Alla säkerhetsprylar i världen hjälper inte om man inte förstår värdet av att använda dem. Så regel nr 1 är att använda säkerhetsutrustningen – köp den inte bara och stuva i båten. Lär dig hur den funkar och inse värdet.
När vi seglar shorthand är det spöstraff på att inte koppla säkerhetslina när man går fram på däck, liksom även om man sitter och styr själv. Flytvästen är alltid på. VHFen är alltid på. Ha sökarljus laddat och klart i ett sittbrunnsfack. Snacka igenom hur segel tas ned vid behov – och träna på det i förväg! Att bärga en spinnaker själv vid MOB kan ta väldigt lång tid eller gå ganska smidigt – det mesta beror på planering. Kompisen behöver inte ha åkt överbord för att man skall bli tvungen att jobba själv. En vrickning kan skapa större problem än man tror – för att inte tala om huvudskador eller djupa skärsår!
Och som någon redan har varit inne på: Tänk på att mat, vätska och varma torra kläder är en del av säkerhetsplaneringen och inte bara komforten. En hungrig, kall och uttorkad seglare under en hård kryss blir man snabbt apatisk och fattar dåliga beslut både när det gäller segelsättning, navigation, sömn o.s.v. Ligg före i planeringen, förutse ökad trötthet under natten etc. Byt ofta och förstärk klädseln innan det är försent.
Oct 23, 2014 @ 20:48
Jag kan inte tänka mig fler nätter i dimma med mycket trafik utan en AIS-sändare. Att höra andra segelbåtar men inte se eller synas, upplevs åtminstone, som farligare än att slå en sjua utan flytväst. De få båtar som har sändare är föredöme i säkerhetssammanhang som vi andra borde följa. Det känns väldigt omtänksamt visa sig.
Tvång från arrangörerna på havskappselglingar tycker jag!
Mvh
Seb
Oct 23, 2014 @ 22:22
Menar du att du inte har sändare utan bara köper “nyfiken ais” Jag håller med dig fullständigt i ditt inlägg.
// Temptation X
Oct 23, 2014 @ 23:41
Jag åkte “freeride” med bara en mottagare och jag såg inte de båtar som var tätast runt om i dimman och mörkret eftersom de också åkte “freefride”. Jag hade vid något tillfälle 7-8 båtar som kryssade runt om mig. Det ända jag hörde var deras stagvändingar eller när de trimmade segel. Det var close vid mötena. Lite skrik, tutor och ovännskap mellan nationerna. Tyskarna seglade med 2 båtlängds mellanrum i karavan. Vi andra stagvände. Men framförallt hade alla en delad rädsla om kollision. Och allt mitt i en farled. Tre båtar hade AIS-sändare och de var hjältarna för oss som inte hade sändare.
Om alla båtarna haft sändare hade inte 53 båtar av 62 i klassen brutit. That is a fact.
Oct 24, 2014 @ 08:15
Tycker allt låter som en arrangörs miss.
Större seglingar har krav på AIS i båtarna, finns även möjlighet att hyra för den som inte vill köpa.
Kan nog tycka att man borde ha ett krav på AIS i alla båtar idag.
Tänk så mycke lättare för sjöräddningen.
/Peter
PS. Har ingen själv men kommer sätta in.
Oct 24, 2014 @ 11:53
det är ju bra att kunna se och bli sett.
Det finns en del annat flytetyg som inte har AIS, t.ex. container, andra fritidsbåtar, drivvirke mm. AIS kan ge falskt trygghet sådana lägen om man glömer bort det och slarva med att anpassa farten och etablera utkick.
Oct 24, 2014 @ 11:58
Det är så klart en avvägning, Å ena sidan vill vi locka så många båtar som möjligt och hålla kostnaderna nere. Framförallt för att locka nya kappseglare som kanske inte vill investera 50.000:- bara för att få prova på
Samtidigt vill man ha en hög säkerhetsnivå. Alla är överens om att det är bra med VHF, AIS, flottar, raketer, PLB, … Inte minst arrangörer och sjöräddare. Men därifrån på att det skall vara krav på t.ex. Bohusracet är det en bit.
Att sjöräddningen inte hittar nödställda båtar under race är ett ganska litet problem, precis som att det sker mycket kollisioner i dimma när vi kappseglar :-)
Apr 4, 2011 @ 20:40
Pri en. Aldrig fall overbord. Det gjelder også selv om man har sikkertsele på. Mange som bruker sikkerhetssele ombord har webbing` en, til å feste sikkerhetline i, montert i kryssholtet i stevnen og agter på båten. Dette vil ofte gi en mulighet for å falle overbord, med det resultat at vedkommende blir slept etter båten . Det skal ikke så stor fart til før det er umulig og ta seg ombord ved egen kraft. Derfor mener jeg at webbingen bør være plasert nærmere senter av båten, så det ikke er mulig å falle overbord selv med sikkerhetsele.
En annen ting som ikker nevnt i tidligere innlegg: Sjøsyke. Men en sjøsyk ombord seiler man tilnærmet solo. Jeg har altid med meg en iste lagd på fersk ingefær som forebyggende “medisin”.
Apr 5, 2011 @ 12:59
Iste på färsk ingefära!! Spännande, jag tillhör dom där som in i mellan blir sjösjuk (spec på våren) och knapprar Postafen som fungerar ganska bra.
Fungerar detta bara i förebyggande syfte eller när man redan blivit sjuk?
Hur kokar man det?
Apr 5, 2011 @ 22:43
Jeg tar normalt konsentrert ingefær i tabletform 1-2 dage får en seilas, feks. Shetland-race. Isteen drikker jeg unserveis.
1-2 SS revet ingefær+ list sitorn og sukket etter behag til 1 liter kokt vann. Jeg siler ikke ingefæren fra, så jeg får lidt “å tygge” også.
NB! Kanskje jeg får svaret to gange på dette…
Oct 16, 2012 @ 14:40
Nu när horthandseglingen verkar få allt fler både seglingar och deltagare så kanske det kan vara intressant med ngt som ger lite mer trygghet ?
Vad tros om detta ?
http://www.youtube.com/watch?v=Uxz4a4CG0sg&feature=related
Hade inte Ulf Peterson en fender i en lina på sin Bacchant “Habana” ?
Oct 16, 2012 @ 15:04
Kul grej men det tog ett par tittar innan jag förstod hur den fungerade. Utlösningslinan måste vara lång så man har en chans att få tag på den även om man trillar åt sidan i fart. Åtta knop ≈ 4 m/s och det tar kanske ett par sekunder innan man rätat upp sig och börjar simma åt rätt håll.
Oct 24, 2014 @ 14:30
Allt är ju bättre än inget. Även om det kanske bara funkar 4 ggr av 5…
Tänk om man seglar i 15 knop då borde brädans hastighet bli över 20 knop. Då går det ju att ställa sig på den och surfa. Skitcoolt (-:
Oct 24, 2014 @ 18:24
Kan vi inte föra diskussionen om säkerhet ett steg längre än den om att alltid vara nykter, använda flytväst och sele, och samtidigt erkänna att vi måste springa som gasseller över fördäck för att överhuvudtaget kunna segla båten shorthanded. Shorthanded är en sport och att säga “aldrig gå på fördäck utan sele” fungerar inte i verkligheten när manövern ofta handlar om “timing”. Min erfarenhet är att selen inte lämpar sig till fördäcksarbete på undanvind. Inte minst ensamseglare får timglas, kopplar gennaker fel, och allt annat skit som händer hela tiden. Det är ett evigt springande och trasslande. Finns det shorthandedseglare som fäster selen i “säkerhetslinan”. Är inte det farligt? Varför tillverkas selen 1 meter för lång? Hur tar man ned spinnaker/gennaker säkrast när det börjar bralla för mycket? Hur byter ni försegel? Hur kalibrerar ni autopiloten i olika vindstyrkor och vindvinklar för att undvika det som alla ensamseglare brottas med, nämligen att den ballar ur eller att rodret släpper. Hur kör ni kicken när ni är solo?
Oct 24, 2014 @ 19:20
Seb, Du berör ett känsligt ämne. Det är lätt att sitta och vara präktig på ett forum men att sedan leva upp till det “live” är en helt annan sak. Jag har ansträngt mig och tränat på att använda sele när jag seglar ensam men man blir fruktansvärt klumpig och allt man vill göra effektivt på fördäck tar mycket längre tid, men det kanske måste göra det?
Två gånger har jag tappat balansen på fördäck i mitt seglarliv och båda gångerna berodde det på att jag glömt att jag satt fast i livselen.
Men självklart ska man ha livsele tror jag?
Oct 25, 2014 @ 05:45
För att slippa stå och vingla över relingen när det är stökigt och man ska göra ettan eller när man är nere i båten och inte vill sätta på sig allt, har vi skaffat sådana där plastflaskor som dom har på sjukhusen. Finns på Apoteket. Funkar kanon.
Oct 26, 2014 @ 11:23
Sebbe. På Minin funkar det med sele så länge man kryssar, sitter i löplinan på däck då jag ska upp och ta rev eller i en ögla i sittbrunnen då jag sitter o styr eller ligger där o sover. Dock omöjligt att koppla sig så man inte kan ramla överbord från däck.. På undanvind vill man absolut inte riskera att fastna i något när man ska fram o hjälpa gennakern då den hänger upp sig i focken, funkar att koppla sig i brunnen så länge jag ska vara kvar där. Har krok i båda ändar av livlinan så jag kan lossa från västen då jag snabbt ska fram på däck.
Kör bara autopilot vid sättning nertagning och då man kan gå på kurs utan risk för att skära omkull. För att mitt vindinmstrument inte funkar.. Autopiloten funkade oftast inte heller tills i slutet på förra säsongen så att kunna sätta den alls är ju ett lyft ;) Men på kryss styr gummibandet bättre.
Nedtagning för att det brallar för mycket brukar lösa sig självt, blir för mycket last på linan som håller peket nere eller mot lovart så att den glider i avlastaren eller som sist, avlastaren sprängdes för att jag lagt linan vidare till winsch. Peket svänger då ner i lä och allt tryck i gennakern försvinner. Funkar såklart att släppa över peket till lä med flit också. Med fast peke får du samma effekt bara genom att släppa tackline. Annars funkar det bra att låta båten broacha och ta ner i lugn o ro. Alltid fallet i vattnet för att bromsa det vid nertagning, bromsar dock dåligt då man ligger på sidan och driver. Då får man va snabb för att inte blöta ner nylonet, brukar inte vara någon katastrof om man inte hinner tack vare att man inte gör fart.
Mats, tack för tipset med pisseflaska. Ska inhandlas till nästa säsong.
Oct 26, 2014 @ 11:57
Leino, Det vore intressant om Du ville utveckla lite kring hur Du riggar självstyrning på kryss med gummibandet som Du säger styr bättre än autopiloten. Detta är säkert intressan för många och kan vara en källa till intressant stimulans även på semesterturen som ju ofta utförs “shorthanded”.
Oct 26, 2014 @ 12:26
Thomas. Min båt är så välbalanserad att hon styr sig själv på kryss även utan gummiband om man släpper lite på storen.
Bara att fixera rorkulten en aning mot lovart med gummiband så det ändå inte är helt låst gör att man inte behöver släppa någonting på storen utan kan segla med fullt tryck. Funkar i +10m/s, krabb äcklig sjö. I lättvind faller hon såklart av om vinden minskar för mycket.
Andreas Granberg & Jens Utbult som seglade J80 över Atlanten hade däremot ett riktigt avancerat arrangemang med skot och rorkult sammankopplat så att de hunde segla även öppnare bogar.
Oct 28, 2014 @ 08:16
Tack Leino, det är trevligt med välbalanserade båtar! Före 1974 (tror jag det var) när Nautech lanserade Autohelm 1000 var autopilot i seglingsvärlden ett okänt begrepp. Man ordnade självstyrning ändå med kirurgslang av gummi eller gummiband genom att balansera båten just som Du beskriver.
Sheet to tiller steering som J80:an son seglade över Atlanren använde är i dag en mer eller mindre bortglömd konst.
Jag har en känsla av att många av Blurs läsare kikar på bloggen för att få inspiration och drömma. Då kan det vara trevligt med lite inspiration som inte kostar skjortan! En NKE-pilot är jättefint men kostar kanske halva summan av vad man kan avvara på en båt!
På tal om gummiband så finns det en Vega i USA som seglade sträckan mellan Hawaii och Alaska med haveri på förstaget för några år sedan. Dom fick segla större delen av sträckan med bara storsegel. Snacka om obalans. Deras rorkultspilot havererade efter några dagar. Efter lite experimenterande körde dom resten av sträckan med kirurgslang som styrhjälp. Resan tog 55 dygn! Självklart menar jag inte att man av nostalgiskäl skall kappsegla shorthanded uran fungerande självstyrning!
Oct 28, 2014 @ 17:39
Tack Thomas, alltid skoj med billiga lösningar som funkar i alla lägen :)
Jag följer ju Minisegling lite grann. Det är inte sällan det är problem med autopiloterna.
Jag tycker ap är najs att ha men vill absolut inte förlita mig på att den fungerar.
Perfekt att testa och vänja sig vid att segla utan då man transportseglar, desto mer vana man har på det desto större chans att placera sig även om autopiloten lämnar in under race.
Hade först slang som jag fick av sjukgymnast men den åt solen upp ganska snart så bytte till chockkord med en bit tamp på mitten. Lägger tampen om rorkulten lagom många varv för det inte ska glida. Chockkord i ändarna att sätta i skotråttor, enkelt att steglöst justera till rätt rodertryck.