What’s in your grab bag?
I går så pratade jag säkerhet inför ett antal intresserade Bohusrace-seglare. En sak som diskuterades efteråt var vad man egentligen har i sin lilla vattentätta “grab bag” som man tar med sig om olyckan skulle vara framme?
I går så pratade jag säkerhet inför ett antal intresserade Bohusrace-seglare. En sak som diskuterades efteråt var vad man egentligen har i sin lilla vattentätta “grab bag” som man tar med sig om olyckan skulle vara framme?
Stina
Apr 7, 2011 @ 08:09
Nycklar, plånbok, mobiltelefon i minivarianten för bara mig personligen på kustsegling. Har alltid en personligt, vattentätt bloss och en skarp kniv fastsatt i fickan och en lampa på armen när det är mörkt
För havssegling i Kattegatt om jag skulle tvingas gå i flotten alt. hoppas i havet som ovan plus pass, personliga nödbloss, vattentät VHF, vattentät ficklampa, vattentät GPS och VHF med extra batterier. Gärna en en personlig beacon eller en SART med eller utan AIS, något energirikt som inte kladdar, dvs inte choklad, liten vattenflaska.
Bra ämne för nästa seglarpub på Pannrummet 6/5!
F424
Apr 7, 2011 @ 08:46
Seglar du omkring med pass på Kattegatt? Och varför stoppa det i grab-bagen när du redan stoppat ner plånkan?
Erik Barkefors
Apr 7, 2011 @ 08:23
ISAF Cat3 har följande rekommendation:
4.21.3 Grab Bag Recommended Contents
a) 2 red parachute and 2 red hand flares and cyalume-type chemical
light sticks (red flares compliant with SOLAS)
b) watertight hand-held EPFS (Electronic Position-Fixing System) (eg
GPS) in at least one of the grab bags carried by a yacht
c) SART (Search and Rescue Transponder) in at least one of the grab
bags carried by a yacht
d) a combined 406MHz/121.5MHz or type “E” EPIRB (see OSR
4.19.1) in at least one of the grab bags carried by a yacht
e) water in re-sealable containers or a hand-operated desalinator plus
containers for water
f) a watertight hand-held marine VHF transceiver plus a spare set of
batteries
g) a watertight flashlight with spare batteries and bulb
h) dry suits or thermal protective aids or survival bags
i) second sea anchor for the liferaft (not required if the liferaft has
already a spare sea anchor in its pack) (recommended standard ISO
17339) with swivel and >30m line diameter >9.5 mm
j) two safety tin openers (if appropriate)
k) first-aid kit including at least 2 tubes of sunscreen. All dressings
should be capable of being effectively used in wet conditions. The
first-aid kit should be clearly marked and re-sealable.
l) signalling mirror
m) high-energy food (min 10 000kJ per person recommended for Cat
Zero)
n) nylon string, polythene bags, seasickness tablets (min 6 per person
recommended)
o) watertight hand-held aviation VHF transceiver (if race area
warrants)
Peter Gustafsson
Apr 7, 2011 @ 08:26
Perfekt om man skall gå i flotten under Fastnet… men vad är vettigt vid ett Watski 2star eller liknande?
Fredrik
Apr 7, 2011 @ 08:41
mackor och en tidning?
Runar
Apr 7, 2011 @ 23:07
Hmmm med den där packningen behöver man segla runt med släpjolle för att få med sig allt…
Robban
Apr 7, 2011 @ 08:48
Kondomer
Anders D
Apr 7, 2011 @ 09:25
Kreditkort!
Tom
Apr 7, 2011 @ 10:13
Silvertape!!!!!!
Pelle P
Apr 7, 2011 @ 10:43
Ipad?!
Pelle P
Apr 7, 2011 @ 15:57
En seriös fråga; ska inte själva bagen/boxen/väskan vara vattentät i sig?
Jonas K
Apr 7, 2011 @ 10:45
Beror på hur lång tid man har på sig innan man hoppar i plurret.
Jag skulle prioritera VHF, några raketer+bloss,ficklampa och vatten om det krisar rejält. Har man en bärbar GPS åker den med också. Tror en dosa snus följt med också :)
ClaesE
Apr 7, 2011 @ 15:54
Rent definitionsmässigt ligger grab-bag färdigpackad. Det skall bara vara att hugga den och sticka.
N 54*21' E 006*01'
Apr 7, 2011 @ 15:33
Här ute tänker vi överlevnad men för kappsegling på sommaren så……
En fungerande VHF och eller nödsädare kan ju vara smart
SAR hellikoptern lär väll knappast vara mer än en timme bort
Peter
Gustav
Apr 7, 2011 @ 20:44
Vad ska ni ha gps:en till? det är ju inte så att man blir gladare att att veta var man är…
Patrick L
Apr 8, 2011 @ 09:55
GPSen har man för att kunna uppge position för SAR/nödanrop om det är så att man driver i flotten. Den grab bag vi har haft har varit mindre än den bag varje gubbe har med sig kläder i på ett Gotland Runt.
Varför skulle man ha något annat i en Grab bag för W2SB/GR jämfört med Fastnet? Tanken med Grab bagen är ju att den bara behövs om man går i flotten och behöver man göra det är det nog ingen större skillnad beroende på vilken latitud man befinner sig? Det känns inte som att något av innehållet i en Cat3-grab bag har våghöjder eller salthalt som avgörande faktor?
Peter Gustafsson
Apr 8, 2011 @ 10:20
Eftersom aldrig någon har gått i flotten under kappsegling i svenska vatten (?) så kanske inte det är huvudscenariot? Så extra drivankare och konservöppnare kanske inte toppar listan…
Jag tycker generellt att det är bra att folk tänker själva kring vilka scenarion som är aktuella, och hur man i så fall skall agera.
I mitt fall är det troligare att man winchas upp i helikopter pga skada eller att man seglar på grund i skärgården och blir sittande på en ö mitt i natten.
Min gissning är följande i en vattentät 5-literssäck.
– plånbok
– mobil i vattentätt fodral (=GPS)
– bärbar VHF
– nödsändare AIS (eller PLB)
– små handbloss + enstaka nödraketer
– litet första förband
– vatten
– whisky
Patrick L
Apr 8, 2011 @ 11:06
Visst är det bra om folk tänker själva! Problemet är bara att en del tar det egna tänkandet till intäkt för att inget kommer att hända. Jag tror att skillnaderna kostnadsmässigt mellan det du föreslår och det OSR föreskriver blev rätt små. Visst kan man lämna konservöppnaren och ett extra drivankare till flotten hemma…
Jag tror att SeaCartgänget hade varit väldigt glada om de hade kunnat gå i flotten när deras båt brann upp och sjönk? Som tur var var det lugnt väder, det är väl inte alldeles sannolikt att alla hade klarat sig annars. Jag vet inte hur många som gått på grund i en Cat 3-segling och blivit sittande på en ö heller iofs. Och blir man winschad av helikopter tror jag inte grab bagen prioriteras. Plånbok och värdesaker – visst, om tid finns, men det är något annat än ett överlevnadskit.
Jonas
Apr 8, 2011 @ 13:40
En kompisbåt som seglade över Atlanten med oss hade Wasabi i sin grabbag, om de skulle blir tvugna att äta rå fisk… Osäker på om de fick med även soja och inlagd ingefära dock.
Peter Gustafsson
Oct 23, 2014 @ 17:23
En bra artikel på ämnet. I alla fall om man seglar långt.
The Five Kinds of Gear in Alvah Simon’s Ditch Bag
For Initial Stabilization
• Heavy-duty dry bag, with strong lanyard, carabiner, and marker/float
• Jerry jug with tether for water
• Throwing line
• Flashlights/headlamp/chemical light sticks
• First-aid kit
• Mylar emergency blanket
• Chemical heat packs
• Air pump
• Raft repair kit (patches, plugs, glue)
• Sponge/bailer
For Rescue
• EPIRB (registered)
• GPS (waterproof)
• VHF (waterproof), with additional battery
• Flares, smoke flares, dye markers, reflectors
• Distress flag
• Signaling mirror
• Whistles/horn
• Reflective tape and flagpole
• Binoculars
For Survival
• Survival manual
• Watermaker
• Rain tarps
• Funnel, hose, containers
• Resealable bags
• Food supply (pemmican, survival biscuits, canned fish, glucose tabs)
• Medical kit (including your prescription medications)
• Fishing kit
• Repair kit (duct tape, wire, rope, string)
• Spare batteries
• Goggles
• Knives/multitool/sharpening stone
• Work board
• Hats, gloves, sunglasses, sunscreen, shirts
• Sewing kit
• Camping towel
• Clothespins
• Reading glasses
• Reading material
• AM/FM radio or small shortwave-radio receiver
For Navigation
• Maps and wind and current charts
• Compass
• Paddles
• Watch
• Paper and pencils
For Landing
• Document bag
• Footwear
• Lighter/fuel stick
• Currency