Skip to content

14 Comments

  1. Dannibig
    Jun 15, 2011 @ 16:58

    Vad hände med Elanens fantastiska motorbrunn, är den övergiven nu? ;-)

    Elanen ser ju riktigt rolig ut annars!

    Reply

    • Erik F
      Jun 15, 2011 @ 17:08

      Jag hoppas att de skrotar motorbrunnen och designar om för att bättre utnyttja utrymmet, både ovan och under däck. Förstår fortfarande inte riktigt hur den kunde hänga med hela vägen från ritbordet…

      Reply

  2. Large
    Jun 15, 2011 @ 18:48

    Tycker att de dubbla roderbladen ser malplacerade ut, borde räcka med ett på en så pass liten båt. Annars mycket fin!

    Reply

    • Magnus Myrenberg
      Jun 16, 2011 @ 14:21

      På 70-talet testade vi dubbla roder med framgång ¨på Moth-jollar som då vägde 40 kg och seglade “i” vattnet. Det visade sig att man kunde ha mycket små blad och därmed minska motståndet.

      Reply

  3. sillstryparn
    Jun 15, 2011 @ 19:06

    Finns det nån längre version av testet?
    Elanen känns helrätt för att bara ge sig ut på lite småturer.
    Sen kan man ha den liggande på trailer på garageuppfarten.

    Reply

  4. Mackan
    Jun 15, 2011 @ 19:47

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=765435&cat=4914

    Gillar bägge båtarna! Känns helrätt!
    Tycker dock Campusen tilltalar mer, med en “riktig” sittbrunn och bättre komfort.

    Undrar hur mycket som skioljer sig i seglingen…?

    Reply

    • sillstryparn
      Jun 15, 2011 @ 22:08

      Tackar!

      Själv lutar jag åt Elanen: tycker den ger intrycket av högre kvalitet.

      Reply

    • Johan Andersson
      Jun 16, 2011 @ 12:28

      300 kg järn känns lite lite i kölen på campusen, jag undrar om den är vek när det brallar i?

      Reply

  5. curt gelin
    Jun 15, 2011 @ 21:04

    Test kommer i nästa Båtnytt av Elanen – 11,2 knop topp med gennakern i måndags.
    Nån som vet nåt om roderarea – vad bestämmer?

    CG

    Reply

    • Björn N
      Jun 16, 2011 @ 16:22

      Normalt sett är det förhållande mellan segelarea roderarea/kölarea man tittar på. Elanen har ju bred akter så dom verkar vara rädda att rodret skall lyfta ur vattnet när båten kränger vilket naturligtvis påverkar.

      Typiskt är roderarean 1-2% av segelplanet. Påverkas naturligtvis också av valet av profil samt vilken fart man förväntar sig att båten har. (Kraften som rodret kan generera ökar med hastigheten i kvadrat, vilket alltså även gäller motståndet, så ett för stort roder bromsar mycket i hög fart…)

      Resonemanget kan utvecklas hur långt som helst….

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Jun 16, 2011 @ 20:40

      @Curt
      Kommer du ihåg Aphrodite 22, en båt sompåminneromdetta koncept!

      Reply

    • Anders B
      Jun 16, 2011 @ 23:14

      Steve Killing anger en formel för roderarean i sin bok “Yacht Design Explained”, segelarea, bredd i VL och lateralplanets area ingår. Dessutom en konstant som anger hur nära gränsen man vill ligga, liten area innebär litet motstånd men också svårstyrt, se sid 116. JEFA har en serie roderblad för olika båtstorlekar: http://www.jefa.com/rudder.htm Fast dom är lite väl tjocka (18%). Deras storleksangivelser är också en bra tumregel.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.