Skip to content

45 Comments

  1. Pelle Lindell
    Jun 20, 2011 @ 22:26

    Man får ju överklaga om man inte är nöjd…..

    Reply

  2. Bjørn V
    Jun 20, 2011 @ 22:43

    Kanske på høg tid att dra i gång arbetet med att førsøka ett tettere samarbete mellan SRS och Norlys. Det er ju før dumt att inte ens førsøka. Det finns åtminstonde vilja från Norge.
    Mvh Bjørn Vadholm
    Ordf. NSF storbåtkomitte

    Reply

  3. Hans
    Jun 21, 2011 @ 00:44

    Om jag inte minns helt fel så lyftes frågan om ev samarbete mellan NorLYS och SRS till SSFs representanter under förra årets paneldebatt på Båtmässan i GBG.
    Åtminstone då var svaret från dem att det inte var aktuellt. Synd!
    Även ett flertal svenska båtar har ju fått höjt SRS mätetal till i år – så även vi.
    Men inte att vi bangar ur o stannar hemma för det – det är ju lika för alla.
    Om inte annat finns det kanske andra båtar av samma modell med i racet – man får väl fajtas med dem…
    Har fö alltid beundrat norrmännens iver att kappsegla med i princip allt som flyter – oavsett mätetal. Men det gäller tydligen inte alla.

    Reply

  4. Archibald Haddock
    Jun 21, 2011 @ 22:08

    Det är nog dags för SRS att visa lite transparens.
    Talen är inte riktigt begripliga.
    Förvånande att ens båt byter mätetal lite hur som helst i mätbrevslistan utan att man blir underrättad.
    Man skulle kunna tro att det hittas på mätetal efter någon hemmasnickrad formel.
    Dags att visa lite kvalitetsdokument som som styrker regeln…..

    Reply

    • (o)
      Jun 22, 2011 @ 08:02

      Det är en hemlig hemmasnickrad formel!

      Reply

  5. Archibald Haddock
    Jun 22, 2011 @ 23:08

    Hemmasnickeriformler är sällan speciellt bra. Det tar oftas lång tid att få till en formel som fungerar bra för respitsegling. SRS(LYS) har ju historiskt sett varit en empirisk regel som i huvudsak skall grunda sig på statistik. Det statistiska underlaget är ju bedrövligt nu för tiden och troligen har den empiriska delen övergått till att man “tycker till” mätetal. Kan förstå att man jobbat för att hitta den perfekta formeln (om det nu finns en sådan). Om det är så att våra SRS-mätetal kommer ut ur ett hemmasnickeri så hade det varit beundransvärt om SSF informerat om detta. Det är ju vi seglare som är brukare av respitsystemet och då även vill veta att det är kvalitetssäkrat och framförallt hur talen kommer till. Att delar i regeln är hemliga är ok men tillvägagångssättet skall vara känt.

    Reply

    • JIMMY
      Jun 23, 2011 @ 00:10

      Reply

      • mm
        Jun 23, 2011 @ 11:15

        Hej Jimmy,

        Skall man behöva läsa allt det där, varför kan inte SSF informera på ett sätt så att jag slipper läsa, det tar ju från min gnälltid? MM

        Reply

        • Peter Kross
          Jun 23, 2011 @ 12:05

          … sen är det en sanning med modifikation…

          Reply

          • Hans Gunnarsson
            Jun 23, 2011 @ 21:45

            Ok, upplys en okunnig. Vad är modifikationen? Du insinuerar att något inte står rätt till?

            Som lekman tycker jag att det är ett jäkla gnällande på SRS.

            Som hyfsat enkelt respitsystem som funkar för de flesta tycker jag det funkar alldeles utmärkt. Vill man ha ökad noggrannhet och “rättvisa” får man väl använda irc eller orci, eller entyp, eller hitta på ett eget (lycka till!).

            Sen verkar det vara många konspirationsteoretiker som prompt får för sig att det sitter en massa folk och tokhöjer just deras båt(typ) eller toksänker “sin egen” eller “etablissemengets” eller “båthandlarnas” båt(typer).

            Släpp sargen och kom in i matchen.

            /Hans

          • Peter Kross
            Jun 25, 2011 @ 14:29

            Hans, vi kan börja med att i år gäller inte följande:
            “I den sammantagna bedömningen av en båts respittal används båtens
            mått, erfarenheter från andra respitsystem och kappseglingsstatistik på ett systematiskt och
            formaliserat sätt.”

            Det går inte ihop när en formel ligger till grund för bedömning av båtar. Annat skulle vara om en formel skulle vara ett verktyg bland flera faktorer som på verkar. vidare kan man undrar vad som ligger bakom uttalet “systematiskt och formaliserat sätt”…

        • Archibald Haddock
          Jun 23, 2011 @ 20:50

          Det dokumentet är läst och föreläst i omgångar!
          Tycker ändå att det är ett stort mysterium.
          Alla vet ju hur det är “skit in, skit ut”…….
          Peter du har ju suttit i smeten och vet hur det står till, eller hur!

          Reply

          • Peter Kross
            Jun 25, 2011 @ 14:38

            Archibald, det blir mycket att skriver för att skapa en helhetsbild om vad som skedde.
            Här kan jag dock berätta att fram tills iår var det SRS-gruppen som gjorde i praktiken bedömningen av tabell- och mätbrevsbåtar. Observera även att TK’s SRS-ansvarig inte ingick i SRS-gruppen.
            Tydligen gjordes jobbet så dåligt att vissa personer inom TK ville få bort gruppen från detta arbete.

            Det uppkom meningskillaktigheter mellan TK och SRS-gruppen skulle tom kalla en konflikt. Jag som då varande ordförande tog då kontakt med SSF’s styrelse vilket medförde att TK’s ordförande gav mig sparken. Enligt honom gick jag för långt att ta kontakt med SSF’ styrelse för att få hjhälp att lösa konflikten…

            Är det något som du funderar särskilt över?

  6. Peter Gustafsson
    Jun 25, 2011 @ 11:23

    Efter att två olika SunFast 3200 har vunnit klassen stort på Watski 2star de senaste 3 åren (men 2:30 2009 och 1:23 2011) så kanske det svenska mätetalet på 1.30 är minst lika bra som det norska ;-)

    Reply

    • Claes Redin
      Jun 25, 2011 @ 12:09

      Med svenska SRS talet på 1,30 hade Simen (Grattis!) kommit 2:a med sin fina Sun Fast 3200 så helt åt skogen är det nog inte. Det handlar nog mer om att ha koll och segla väl med bra grejer (läs segel, tvättad botten etc…).

      Reply

    • Joakim
      Jun 25, 2011 @ 14:49

      1,30 är MYCKET HÖG för SF3200. Den är jo bara lika snabbt som X-34 enligt ORC och IRC, men har ändå 0,04 högre i SRS.

      Tror du att SF3200 är snabbare än Blur? Det kan hända, men bara på slörar med 9+ kn boatspeed. Kanske det var sådant väder på Watski 2star?

      Reply

  7. Peter Kross
    Jun 25, 2011 @ 14:17

    … och så är det väl alltid LYS/SRS-talet för lågt när en båt vinner medan det är alltid fel på seglarna när en båttyp i stort placerar sig långt ner på
    resultatslistan… ;-)

    HN vill ha den på ca. 1,28 dock men då utan assy-spi och code-segel.

    Reply

  8. Simen Løvgren
    Jun 28, 2011 @ 08:19

    Jeg opplever at en mail jeg sendte til SRS med kopi til Pär blir gjengitt her som diskusjonsgrunnlag. Det er allikevel bra at dette blir diskutert, men dette omhandler ikke en enkeltsak men mer prinsippielt. Når det blir besluttet et SRS tall på din båt, som ligger godt over hva spesielt IRC beslutter basert på samme opplysninger, men også LYS i Norge (og da selvfølgelig sammenlignet med andre båter i samme regatta) og du ikke har påklagerett eller får vite hvorfor dette er justert opp med 2/100 fra et år til et annet (for om mulig å avdekke feil i oppysninger eller kunne justere båten), er det på tide at noen gjør noe. Vi velger å gjøre noe ved vise at vi må ikke seile i Sverige uansett. Det er veldig leit at dette går så langt, men med bakgrunn i hva vi må legge ned av tid, logisitikk og annet, og bli pålagt å starte 40 minutter etter de andre i klassen (tidsdifferanse basert på fjorårets resultat + 2/100) blir en ikke nok motivert til å gjennomføre dette. Håper dere som er seilere og idrettsmennesker forstår dette. Jeg håper også at de som “arbeider” med SRS forstår at en kan ikke behandle seilere og idrettsmennesker på denne måten.

    Vi kommer tilbake dersom vi kan få til et Nordisk system som gjør at flere Svenske og Danske seilere enklere kommer til Norge og visa versa, og hvor alle føler at vi kan gjennomføre fair sailing så langt det lar seg gjøre når vi ikke seiler entype.

    Men ikke glem at dette ikke bare handler om båt og handicap men også seilerne ombord. Det er ikke bare handicapet som avgjør et resultat men også seilernes prestasjoner, heldigvis! Men skal prestasjonenen være maksimale så må utgangspunktet være fair.

    Lykke til alle sammen i Bohusracet og god sommer!

    Reply

  9. Peter Kross
    Jun 28, 2011 @ 23:25

    Simen, du kan överklaga men jag tror nog att du har fått svar här på bloggen varför båten har fått en höjning. SRS baseras nu på en formel med viss empiriskt inslag. Vidare tycker väl några att det gör inte så mycket 2-3 pinnar upp eller ner när seglarnas prestation skiljer mer än så.

    Jag tycker att oberoende om man segla i topp eller som medelmåtta ska man kunna förutsätta att målet för sättande av respittal ska vara så rätt som möjligt, mao ska man ha justa förutsättningar. Tyvärr delas inte det av alla inom TK. Det kommer alltid vara någon båt/båttyp som är gynnat just den dagen men över tiden/antal appseglingar borde det jämna ut sig.

    Ett gemensamt nordiskt system har väl diskuterats också. Jag personligen har svårt att tror att det kommer blir något i närmare framtid om man inte väljer en mätregel av något slag eller en gemensam respitorganisation som sträcker sig över landsgränser. Då krävs dock även en del anpassningar. Ett hinder kan t.ex. vara mätbrevskrav i Norge medan många båtar seglar i Sverige som tabellbåt. (jag lägger ingen värdering i det ena eller det andra).

    Reply

  10. CJ
    Jun 29, 2011 @ 09:45

    SRS kommer inte att locka fram nya seglare. Det har blivit för avancerat.
    Man kan undra hur en X362 sport och en X99 kan segla på samma mättal?
    Personligen skulle jag önska att den empiriska biten blir större.
    Sedan kan man undra hur formeln ser ut när den inte tar hänsyn till material i segel eller besättningsvikt. Detta bäddar för kapprustning för “eliten” bland de som seglar SRS som i längden inte kommer att öka antalet deltagare i SRS seglingar tyvärr.

    Reply

    • Christopher
      Jun 29, 2011 @ 10:19

      +1

      Reply

  11. Eivind Haugan
    Jun 29, 2011 @ 12:15

    Alle “målesystemer” som SRS/LYS som skal ta hensyn til tidligere resultater fra tidligere seilaser vil aldri gi rettferdige (rättvisa) for båter som det kun finnes i et mindre antall. Har man en eller flere gode seilere i samme båttype får man ett alt for høyt måletall, ettersom det da blir like mye seilernes egenskaper som måles. I båttyper med mange deltakere i regattaer som Express, Bavaria, X-99,
    etc. vil man i større grad få frem båtens “normale” potensial.
    Jeg ville derfor gjerne kunne seilt TwoStar og andre regattaer under IRC eller ORC neste år, da vil vi jo også få en internasjonal regel å forholde oss til og vi hadde kunnet konkurrere fritt i Skandinavia.
    Det hadde forøvrig vært svært interessant om noen kunne laget en resultatliste basert på ORC for noen av de store Shorthanded regattaene.

    Reply

    • CJ
      Jun 29, 2011 @ 13:31

      Om det går att optimera en båt för att passa en viss regel så är det redan där klart att regeln inte är rättvis. Man skall i princip kunna gör vilka förändringar som helst på en båt utan att det skall påverka resultatet för båten. Det enda som skall kunna göra skillnad är:
      Bra besättning
      Rätt vägval
      Bra segel
      och slät botten.

      När det gäller segel så skall det kompenseras för exklusiva eller enkla segel. Använder du en exklusiv segelgarderob eller en enkel skall det inte göra någon skillnad på resultatet.

      Vilken regel klarar det?

      Reply

      • Pelle P
        Jun 29, 2011 @ 13:42

        Kanske läge att lägga till bra/bästa trim och mycket träning på listan… och varför ska olika segel material göra skillnad på mätetalet? Vad du säger är att det ska löna sig att köpa segel i stenhård dacron som håller 2 månader i stället för laminat som klarar flera säsonger, ditt genua konto till 99:an hade inte gillat dacron, belive me!

        Reply

        • CJ
          Jun 29, 2011 @ 14:54

          Bra/bästa trim och träning ingår i bra besättning var min tanke.

          99an ändrade klassregeln för genuan från pentex till armid.
          Bra tyckte jag då får vi segel som håller längre till en lite dyrare peng. Men hållbarheten förbättrades inte det blev bara dyrare.

          Vilka laminat håller flera säsonger?

          Och för den delen vilka material och tillverkningsmetoder ger bäst prestanda och ekonomi?

          Sedan menade jag att det inte skall göra någon skillnad på resulatet beroende på material. Då kan var och en bestämma om man vill köpa ett biligt segel som håller ett race eller ett dyrare som håller flera.

          Reply

          • Patrick L
            Jun 29, 2011 @ 15:11

            Jag vet inte hur det är med laminat men ett 3DL krysställ håller ju i alla fall enligt min uppfattning bra racingskick i minst tre säsonger och den tekniska livslängden är ju betydligt längre än så. Mitt 3DL storsegel till min stora båt är inne på sin femte säsong och jag har inga planer på att byta ut det ännu (sorry North). Det är fortfarande ett oerhört fint segel.

          • Jan
            Jun 29, 2011 @ 15:34

            Och vi är inne på fjärde säsongen på våra MAXX-carbon/aramid segel och har heller inga planer på att byta ut dem ännu…

          • F424
            Jun 29, 2011 @ 15:41

            Jag köte en spectra rullgenua till min förra båt (OE36) av Henrik Ottosson till säsongen 2000. Båten hävdar sig fortfarande fint på klubbseglingar. Välinvesterade 28000. Men det krävs att man har strumpa som ALLTID åker på i hamn.

          • Peter Kross
            Jun 29, 2011 @ 15:59

            Om SRS även i framtiden ska vara ett system för breddsegling så borde inte vara ett system där det går att optimera. Och då är det helt oberoende om det gäller segelmaterial, antal segel, typ av segel osv.
            Helt enkelt, du kommer med det du har, får en rättvis bedömning som återspegla båtens potential (inkl. utrustning).
            När L-O Norlin valde cirkelbana så hade han haft i åtanken att statistiskt kommer de olika banor jämna ut sig. Samma tankar borde även gäller vindförhållande. Visst kommer det alltid finnas vissa båtar som har just den dagen klara fördelar men på sikt (i t.ex. en serie) borde det jämna ut sig.

            ORC och IRC är mätregler. Deras bedömningsunderlag är inbyggd i en formel som i sin tur baserar på modeller. Modeller är alltid förenklingar av verkligheten. Därför kommer båttyper som avviker modellen har för- eller nackdelar. Till det kommer medvetna val att gynna eller missgynna av olika anledningar.
            Empiriska system har fördelen att även om indata har sina brister kan systemen kompensera. Därav är de relativ enkla, behöver mindre nogrann indata (gäller även antal faktorer, mått mm) och kan lätt kompenseras om utifrån rsultatet även om det inte är alltid känt varför resultatet avviker det förväntat resultat. Arbetsbördan kan dock tyngre för att göra en bedömning då det ska samlas in så mycket information om en båt/båttyp som möjligt. Det finns även en viss riskt att besättningarnas skicklighet kan ha viss inverkan. Det gäller för de som gör bedömningen att göra en bra avvägning helt enkelt.

            För breddsegling tror jag nog är ett empiriskt system mer lämpligt även om det kan lätt uppstår frågor avrför just min båt har fått just detta respittalet.

          • CJ
            Jun 29, 2011 @ 16:31

            Hur skall en märkesoberoende spec på tex en genua se ut för att man skall kunna köpa en genua med bästa pris/prestanda för kappsegling?

            Tänker mest på material och tillverkningsmetoder som också inte gynnar en speciel tillverkare.

    • Erik Barkefors
      Jun 29, 2011 @ 15:28

      Tyvrr finns det väl ingen mät- eller empirisk regel som fungerar för alla båtar och under alla förhållanden.
      När det gäller mätregler så är väl den första frågan om man ska använda time-on-time eller time-on-distance?
      Ska regeln vara offentlig (ORC) eller hemlig (IRC)?
      Som jag ser det är det inte enkelt bara för att det är en mätregel – mycket hänger fortfarande på arrangörerna att lägga banor som fungerar bra för de båtar vill ha dit och det/de respitsystem man använder. SRS bygger på en “rundbana” och det torde gälla även de andra. Bara kryss gynnar en viss båttyp och halvvind en annan.
      Det vore kul om det gick att få ett internationellt respitsystem men vägen dit är fortfarande lång och fortfarande behövs något som är enkelt för klubbseglingar. NORLYS är inte svaret idag med kravet på mätbrev för alla. SRS har också en viss “tröskel” men jag ser det kommande mätbrevet för “tabellbåtar” mer som en rorsmansförklaring som det känns naturligt att skriva under redan vid klubbseglingar idag. Jag är medveten om och accepterar… osv ;-)

      Reply

  12. O
    Jun 29, 2011 @ 17:02

    Det är en del i den konspiratoriska planen där vi lurar bort norrmännen från Bohuslän. De kan segla på kusten sin.

    Reply

  13. Jakob
    Jun 29, 2011 @ 20:52

    e….!

    skämt åsido så har jag svårt att se en empiriskt mätregel som passar alla
    det enklaste i slutändan tror jag är att några kompetenta (!) personer får flumma fram ett srs tal…

    Reply

  14. Axel Nissen-Lie
    Jun 30, 2011 @ 11:26

    Norske KNS, GKSS og KSSS i Sveriga, samt KDY i Danmark og NJK i Finland har sett seg grundig lei av at man i Norden ikke klarer å samarbeide om en felles respittregel, og vil presse NORLYS, SRS og DH til å samarbeidet. Klarer de ikke det vil klubbene gå sammen om et nytt felles system.

    Se dagens toppoppslag på seilas.no
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=891247&cat=4915

    Reply

    • Sam V
      Jun 30, 2011 @ 11:40

      Big news, borde vara etta på blur. Varför syns inget på klubbarnas hemsidor?

      Reply

  15. Simen Løvgren
    Jun 30, 2011 @ 16:18

    Peter K: (beklager at innledningen blir litt personlig, jeg ønsker dette på et nivå over) Du skriver: “Simen, du kan överklaga men jag tror nog att du har fått svar här på bloggen varför båten har fått en höjning”.
    Nei, det har jeg ikke!, annet enn at noen kanskje mener at jeg seiler for fort?! Er det måten en da gjør med SRS og bare setter opp med 3/100 i fht LYS (i 2010 fikk jeg allerede 1/100 opp i fht LYS)? (da selvfølgelig sammenlignet med andre båter i begge systemer som jeg har dokumentert og oversendt SRS i min “överklaga”)?

    Slik jeg forstå ditt argument så overlates da reglens mulighet for å “överklage” til å isteden ta det opp til en diskusjon på Blur og sanke argumenter her? Hmmm… dette gjør det ikke mer tillittsvekkende!

    Burde ikke dette behandles litt mer profesjonelt og gitt saklig bagrunnelse slik at en event kan rette opp i missforståelser eller justere sin båt for å unngå en slik forhøyelse. Det er andre SunFast 3200 på banen i Norge også. Burde ikke vi da bare spikret pallen hver gang med disse 3 dersom man mener at den har for lavt tall? Og det var ikke dette som var min bakgrunn for innspillet, at tallet på min båt er for lavt i seg selv, det var fordi at det nå er et forsterket inntrykk av at dette ikke er saklig behandlet slik det bør, for alle oss som er seilere og ønsker å ha fair sailing.

    Jeg håper at fremtidens system bygger på mer enn allmenhetens (les: konkurrenter) bedømning på en diskusjon på web, at det ikke er personifisert (hverken av de som utsteder reglen og den som er seiler) og at en bruker det tallmateriale som hver båttype presenterer. Og ikke minst at det er enkelt å forholde seg til og at alle som ønsker å delta i en regatta har det gøy og er motiverte!

    Har lyst til å avslutte med en liten sammenligning, slik at alle forstår vikeligheten av tallene vi opererer med i SRS og LYS i fht suverene standarder som IRC:
    SunFast 3200 (som jeg da har valgt å bruke som eksempel…) har IRC 1.004. I LYS har vi en liten enkel regel som gjør at dersom en bruker formelen 1,26 og multipliserer med IRC tallet så finner en de fleste moderne båters LYS tall. I dette tilfelle 1,27. Om en da omgjør, som i dette tilfelle dividerer motsatt SRS tallet 1,30 til IRC får man 1.032. Interessant da er at en finner båter som A35, Grand Soleil 37, X37, First 35, JPK110 for å nevne noen… Vi snakker om en 32 foter her!

    Reply

    • Simen Løvgren
      Jul 3, 2011 @ 01:07

      ja, ja, det ble dobbelt opp ser jeg. Fikk feilmelding på dette innlegget, derfor laget jeg et nytt… :-)

      Reply

  16. Simen Løvgren
    Jun 30, 2011 @ 16:48

    Til Peter K: (Dette blir litt personlig om meg og min båt, beklager det, var ikke min mening) Du skriver: “Simen, du kan överklaga men jag tror nog att du har fått svar här på bloggen varför båten har fått en höjning.” Nei, det har jeg ikke, annet enn at jeg forstår det slik at en “överklaga” da kan overlates til en diskusjon på et nett sted. Er det riktig oppfattet?

    Jag forsøkte forrige året å få vite hvorfor båten fikk 1/100 høyere i SRS enn i LYS, med de samme tallene og i sammenligning med andre båter i begge systemer. Fikk ingen svar! Nå er den satt opp med ytterligere 2/100 og jeg forsøker å få vite dette for om mulig å avdekke missfortåelser eller at jeg kunne gjort noen justeringer. Men nei, ingen svar. Men da er det slik at vi overlater dommen til å bli avsagt i et forum som her, hvor selvfølgelig alle som mener at båten går for fort må øke tallet. Dette blir meningsløst!

    Det finnes flere SunFast 3200 i Norge. Dersom dette skulle være riktig så burde vi spikret pallen i hver regatta. Nei, vi gjør ikke det, hverken jeg eller de andre. Noen ganger treffer vi, andre ganger ikke. Slik er det for alle seilere uten unntak.

    For ordens skyld så ønsker jeg å ta med en oppstilling her slik at man vet hva et LYS eller SRS tall er i fht eks. et så sikkert system som IRC:
    Om en da bruker SunFast 3200 som grunnlag, har denne 1.004 i IRC. I LYS ser vi at dersom en multipliserer dette med 1,26 som en liten regel, så finner en et LYS tall som stemmer godt overens med mange nyere båter (sjekk selv). I dette tilfelle 1,27. Om en da tar 1,30 (SRS tall på SunFast 3200 ) og dividerer med 1,26 så får en IRC 1.317. Da snakker vi om båter som A35, GrandSoleil 37, X37, Elan 350, First 35 for å nevne noen. I dette tilfelle snakker vi altså om en 32 foter…

    Jeg håper fremtiden viser oss et system, aller helst likt med resten av Europa, som inneholder et langt bedre datagrunnlag, som administreres profesjonelt, som oppfattes som fair sailing og at vi blir motiverte og har det gøy. Et person til person system, hvor dommerne er alle konkurrenter, er det ikke grunnlag for å hverken legge ned tid eller ressurser i. Beklager!

    Fair sailing!

    Reply

    • Simen Løvgren
      Jun 30, 2011 @ 17:09

      Feil: IRC tallet skulle være 1.032 og ikke 1.317 som det står!

      Reply

  17. Hans Bäckström
    Jul 3, 2011 @ 18:00

    Sitter så här dagen efter ytterligare ett välarrangerat Bohusrace. Placeringen blev som vanligt någonstans i mitten alldeles efter en norsk X-50 som deltog med ett i mitt tycke för högt mätetal, SSF strul??.
    Jobbar i närheten av Oslo och deltar, när jag har möjlighet, i Shorthandklubbens alla aktiviteter där Simen Lövgren är drivande, stort tack för det.
    Måste erkänna att jag blev lite beklämd när jag såg att Simen dragit sig ur Bohusracet pga “fel” mätetal (det har vi väl alla?). Simen, som drivande i Shorthandklubben i Norge, vet du ju hur mycket arbete som läggs ner för att få ett arrangemang som Bohusracet till vad det är idag.
    Att sedan arbetet med SRS talen inom SSF inte fungerar ens i närheten av vad man kan önska är jag den första att hålla med om, har i år väntat två månader mitt mätbrev, fick det veckan före BR efter många påstötningar. Och att vi måste få ett gemensamt skandinavisk mätsystem, som ju förresten kan heta SRS (Skandinavisk Respit System), håller jag också med om.
    Men trots det, jag tycker att du Simen, tillfälligt borde ha ställt dig över den diskussionen och förstås deltagit i Bohusracet trots ett i ditt tycke för högt mätetal.
    Lyckligtvis arrangeras Bohusracet nästa sommar igen och då hoppas jag att vi ses i de bohuslänska farvattnen igen, kanske med ett gemensamt skandinaviskt handikapp system.

    Venlig seilerhilsen
    Hans Bäckström, Arcona 460, Vive la mer

    Reply

  18. Sture Smith
    Jul 4, 2011 @ 14:00

    Fel SRS tal. Rätt NOR Lys. Tveksamt om ngnt är rätt eller fel och att stanna hemma för att man tycker att SRS talet är fel tycker jag är lite tveksamt.

    Alla kan väl ha synpunkter på sitt SRS tal och Var finns den exakta rättvisan.
    Vår Norska seglar broder missade världens race, Dina norska kollegor var helt lyriska till ett race som hade allt, havs, kust, och skärgårds segling i världsklass.
    Mkt bra arrangemang och fantastisk stämmning rakt i genom.

    Jag tror Du skall tänka till lite före Du går ut på nätet och kritiserar, det kommer jag att göra, 1,32 i Sverige och 1,34 i Norge Då kanske jag inte skall kappsegla i Norge???

    Ett gemensamt system vore naturligtvis ett steg i rätt rikting.

    “Nobody is Perfect and I am Mr Nobody” Kan det ju lätt bli i en förvillad diskussion.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2011 @ 14:14

    Reply

  20. Pär Bäck
    Jul 5, 2011 @ 20:43

    Jag ställer mig också bakom ett gemensamt LYS system för våra Nordiskaländer. Vi ställer gärna upp och testar detta i Pantaenius Bohusracet.

    /Pär

    Reply

  21. Peter
    Nov 16, 2012 @ 01:04

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 16, 2012 @ 06:58

      Haha, saknar du en riktigt intensiv SRS-diskussion :-)

      Jag håller på och gör lite research. Ingen rök utan eld.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.