SeaCart 26 | sailing
Nya SeacCart 26 seglar. Ser helt ok ut?
Fast vi börjar ju bli lite bortskämda med tokfräcka flerskrovare vid det här laget? Bara den här våren har vi sett AC45, M32 och Carbon 3.
The time had arrived! Everything certainly felt good the night before during the first ever test sail but it was time to see what this boat could do during daylight hours.
Over the next two days the test team were greeted by overcast days with scattered rain clouds that produced light, medium and moderate strength breeze in the range of 6–20 knots. Soon after taking to the water everyone was soon sporting big grins! The team members were comprised of sailors with backgrounds covering the complete spectrum of sailing from dinghies and beach cats to America’s Cup, Volvo Ocean Race and everything else in between. The one thing they shared in common was that they were equally thrilled by the SeaCart 26’s exceptional performance and it’s easy handling. All agreed that the SC26 is very likely to be competitive with it’s big brother, the SeaCart 30 in moderate conditions which is something to be both proud of and excited about!
One aspect that surprised the entire team was how the curved foils on the floats felt beneficial in conditions below the expected wind range. Upwind the boat became very steady due to the foil greatly reducing pitching through a rather choppy sea state. The advantage was also very noticable downwind under gennaker. Instead of continually being driven into and through the backs of the waves the leeward bow was lifted so it was able to glide above and slice through some without resistance.
All in all everyone who got the chance to sail onboard the SeaCart 26 left in eager anticipation of great One Design class racing in times soon ahead!
Test Sailing Crew
Calle Hennix, OLM
Tim Shuwalow, OLM
Anders Lewander, North Sails
Pom Green, CMI
and prominent guestsWhere at
Ocean Marina Yacht Club and Royal Varuna Yacht Club both in Pattaya, Thailand
Jun 20, 2011 @ 22:28
vill ha
Jun 21, 2011 @ 07:14
Vinkelkök? Tjocklek på stoppningen i kojerna? Går det att få dusch på akterspegeln?
Jun 21, 2011 @ 08:25
Om det nu ska vara one-design. Varför 4st olika försegel??
För mkt inblandning av north?
Men jag vill ha ändå ;-D
Jun 21, 2011 @ 09:17
Vi testade alla tänkbara segel men grundplanen är:
OD segel = Stor, jib och gul gennaker.
Rating (typ LYS, OMR… seglingar) extra segel = Code 0, Stor Gennaker.
Jun 22, 2011 @ 16:12
Är GUL gennaker klassregel???
Jun 21, 2011 @ 09:33
Ser riktigt nice ut. Har seglar väldigt lite flerskrov men kombinationen av förhållandena i Thailand och den här balla leksaken gör mig värkligen sugen att pröva.
Ser bra ut Calle.
Jun 21, 2011 @ 13:52
Ser kul ut. Kommer det en version utan mittenskrov? :-)
Jun 21, 2011 @ 16:49
Tror inte det. När man är lite till åren är det nice att ha någonstans att sitta och ta mackan mellan racen – dessutom ger mittskrovet en klar fördel när det gäller hantering före och efter racen (folding). Man kan ju sova där också :)
Jun 21, 2011 @ 19:21
Gillar OD tänket skarpt.
Men Code 0 borde ingå i OD tycker jag om det inte bara är kryss läns bana, det blir mer storbåtskänsla då. (men lite dyrare)
Kan inte staten införa ett seglingsglädjebidrag vid köpet?
Jun 21, 2011 @ 20:40
Det är helt OK att prova att göra avdrag för rekreationsrelaterade kostnader i deklarationen…
… men det kanske inte är så troligt att det blir godkänt ;-)
Jun 21, 2011 @ 20:55
Code 0: Det är lite så vi tänker också men det tilkommer segel, fallås (halyard lock), en Spinlock, plus diverse antalringar och en hel del dyneema samt skot. Det är inte gratis men ger en helt annan båt i lättare vindar så det är kanske värt det!? Vad tycker ni?
Jun 21, 2011 @ 23:29
En garderob som klarar ett stort register är bättre.
Då får man också flera variabler, upp till besättning att våga och välja rätt segel. Dessutom så blir det ROLIGARE och SNABBARE segling.
…..tycker jag…..
Jun 22, 2011 @ 10:34
Så himla mycket mer grejer är det inte. Det är faktiskt mycket roligt att välja mellan fock, Code0 och Gennaker vid Lidingö Runt och sådant. Det är värt det.
Jun 22, 2011 @ 15:05
Juste båt! Går hon att fälla ihop som i prospektet, eller är det ett projekt (demontering)?
Jun 22, 2011 @ 17:46
Hon är fällbar utav bara den! Finns linor som tar upp kraften i vattnet. På land behöver vanten vara på samt gärna ett par extra linor som hissas upp i gennakerfallet* > Om man inte vill lyfta in/ut pontonen för hand utan masten uppe – det gör man på tre personer, två lyfter och en i sittbrunnen alt. under balken.
*pontonerna blir framtunga då de främre balkarna sitter betydligt längre bak än andra fällbara trimmisar – en extra fästpunkt framför främre balken gör att stäven inte dyker.
Jun 22, 2011 @ 17:47
Har addat en del större bilder nu! Se http://seacart26.com/gallery/?album=1&gallery=13
Jun 22, 2011 @ 17:50
Johan – Gul Gennaker; Helt rätt det är klassregelgennakern
Jun 23, 2011 @ 12:17
Det ser väldigt blött ut! Fast det är väl varmt i Thailand..
Jun 23, 2011 @ 14:26
Hon är faktiskt ganska torr, speciellt om man seglar på en ponton – men ibland blir det väldigt blött när man seglar snabbt i en liten båt. å andra sidan håller det en alert och koncentrerad :)
Jun 24, 2011 @ 01:18
Brukar väl vara blötare på de flesta klipp från Volvobåtar, Open 60, etc… ;)
Jun 25, 2011 @ 18:07
Sportig Segling = Blött och eländigt = Ger bra historier i baren som i sig ger oss mytomspunna drabbningar och seglare. Mao ju blötare båt desto bättre :)
Jun 26, 2011 @ 01:03
He He!
SeaCart 26 Seglar / SWE | SeaCart 26
Jun 26, 2011 @ 15:47
[…] Check out article at Blur Added 2011-06-20 at 12:11 Categories: Articles, News Tweet Jun 20 © SeaCart Performance Trimarans by Oceanlake Marine AB | Sweden | Contact | Office: +46 (0)8 517 00 875 | © Oceanlake Marine 2010 [ GENERAL TERMS ] [ LEGAL NOTICE ] $(function () { var priceContainers = $('div.price-list > div'); $('div.price-list ul.currencies a').click(function () { priceContainers.hide().filter(this.hash).fadeIn(1000); $('div.price-list ul.currencies a').removeClass('selected'); $(this).addClass('selected'); return false; }).filter(':first').click(); }); […]